Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Butter chicken laga fra bunn! Godt med fridag og god tid til å lage middag 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lammesadel med timian og hvitløk, servert med sprø båtpoteter, ratatouille og chianti.

Vi tilbereder ofte lam, men sjelden sadel - tror jeg har gjort det én nyttårsaften en gang for hundre år siden (25 i hvert fall). Men nå hadde vi en lammerygg i fryseren fra Reko-ringen, og Hellstrøm postet tilfeldigvis en video på IG forleden med steke- og hviletid som var lett å huske, så da gjorde vi et forsøk.

Slett ikke galt! Men litt vel rosa etter 10+10 min steking med like lang hviletid etter hver gang, så neste gang øker jeg til 13 min for alle intervaller tror jeg. Morsomt nok holdt vi på å glemme indrefiletene som jo ligger på "undersiden" av sadelen, så de skar jeg opp tilslutt da vi egentlig var mette, og så var de så utrolig gode! :ler: Lam indrefilet er jo så små og tynne at de er vanskelige å få riktig stekt når de tilberedes for seg, men stekt på beinet på denne måten var det aldeles himmelsk. Må bare huske å skjære opp en ytrefilet og en indrefilet samtidig til første servering neste gang, slik at ikke den beste delen ender som rester i fryseren.

Hvis vi orker blir det litt sjokoladeis til dessert. :eeeh: 

Anonymkode: ad006...80d

• Liker 2
Skrevet

Teryakilaks med ris, spinat, avokado og mango

Skrevet

Risotto med spekeskinke til

• Liker 1
Skrevet

Rester av poteter, pølse, karbonader og løk blir en pytt i panne

• Liker 1
Skrevet

Siden jeg stod på kjøkkenet hele ettermiddagen med morgendagens middagsprosjekt, ble dagens middag noe som måtte gå relativt kjapt. En boks linser, et par ferske wienerpølser, sjalottløk, gulrot i terninger, og naboens "ultra-økologiske" småpoteter ble kveldens middag - linsegryte altså. Ferskt rugbrød og smør til. Semulegrynspudding med bringebær utgjorde dessert-fraksjonen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lokalproduserte kalve- og lammepølser, mos av mandelpoteter, sellerirot og pastinakk, en rest hjemmelaget rødkål med eple, eplemost, kanelstang og stjerneanis (fra fryseren) og et dryss gressløk over det hele.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Dagens middag - som ble påbegynt allerede i går - var ... trommevirvel ... osso bucco.
Med fare for å nå Trumpske tilstander hva selvskryt angår - for et måltid! 

⬇️ (hvor jeg rabler om maten og slikt)

Spoiler

Tok utgangspunkt i denne oppskriften, men brukte adskillig mer grønnsaker (gulrøtter, pastinakker, sellerirot, løk, og hvitløk), mer vin, mer fond, og mer tomatsaft. Siden det var/er en del bindevev på kalveskank-skivene lot jeg også alt "småkoke" i stekeovnen først i fem timer ved 150° C, for så å varme alt opp igjen i dag i et par timer (først på kokeplate, så i stekeovn). 
Resultatet ble en tykk og deilig saus (de bittesmå grønnsaksbitene var nærmest sønderkokt), et usedvanlig mørt kjøtt, og i selskap med kvass gremolata og pastinakk-potet-mos* ble dette en kulinarisk nærmere deg o' Gud opplevelse. 

*Angivelig er det klassiske tilbehøret til osso bucco en risotto milanese. Men siden det er onsdag i dag og jeg ikke fant den risotto-risen jeg ville ha, så ble det det mer rustikale valget i form av pastinakk- og potetmos. Selvsagt med smør og fløte. 

Desserten bestod av tarteletter med friske bær - kjøpt på konditoriet nedi gata. De kan slike ting så mye bedre enn undertegnede.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

En helt enkel middagspai med bacon og brokkoli.

Anonymkode: 67a70...692

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Laab moo etter oppskrift av Warunee Bolstad.

• Liker 1
Skrevet

Take away-pizza fra Samson:rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Kalkunfilet, salte poteter og brokkolisalat

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lasagne, grønn salat, knafri focaccia med rosmarin, og chianti.

Til dessert blir det crème cappuccino ispinner fra Hennig Olsen - på tilbud i nærbutikken i februar. :ler: Synes de er forbausende gode!

• Liker 2
Skrevet

Langtidsstekte nakkekoteletter med litt grønnsaker på siden 

• Liker 1
Skrevet

Lasagne med kyllingkjøttdeig. Salat og loff til.

• Liker 1
Skrevet

I går måtte det gå halvveis kjapt med matlaginga, så da ble den heller sene middagen/kveldsmaten BLT-sandwiches, etter fulgt av kanelsnurrer til dessert. 
I dag blir det tomatsuppe til middag. Hva efterretten blir har jeg ikke anelse om. Vurderer tilslørte bondepiker. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Pølse og brød i ildfastform med gulost over. Helt ideelt når alle er sultne men ingen vil lage middag

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Caldo verde, dvs portugisisk suppe av grønnkål, poteter og chorizo.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...