Gå til innhold

Utaggerende hund


goille

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at dette er vanlig med denne typen hunder (har en bråkmaker av voktertype selv). Vedkommende lenger oppi her som ville legge bikkja på ryggen må gjerne prøve med min, jeg får han ikke til å stå på alle fire bena engang :fnise: Ikke ser jeg hva godt det skulle gjort heller, det er jo kjempetaktikk å angripe sin egen hund som utagerer liksom... Doh. Er det virkelig folk som bruker sånne metoder enda? :nei:

Som ts har jeg også to hunder, og denne oppførselen smitter veldig. Hver for seg er de håndterbare, sammen øser de hverandre opp og blokkerer fullstendig. Så jeg går stort sett bare med en og en, evt tar samboeren min den ene mens jeg benytter sjansen til å belønne heftig for ønsket oppførsel hos den største, på lengst mulig avstand fra den fremmede hunden. Det kommer seg sakte men sikkert, men må konstant jobbes med :) Han er også fornuftig sosialisert frem til noe plutselig klikket på plass i hodet hans før han fylte året, så det er ikke negative erfaringer dette kommer av. Han bare ER sånn, og sånn tror jeg det er for mange (spesielt hannhunder).

Dette høres kjent ut, min er på samme måte. Har en tispe og en hann av samme rase. Tispa er helt grei, men hun øser seg også opp når vi møter andre hunder når hun er sammen med hannen, selv om hun ikke vil annet enn å hilse. Jeg går også med en og en, og da er begge håndterbare. Men to samtidig har jeg ikke sjans til å holde igjen om det skjer noe.

Hvilken rase har du? Jeg har to CC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Det finnes ikke ett fasitsvar for alle hunder og alle problemer.

Det beste TS kan gjøre er å evnt oppsøke en hundetrener/hundeklubb slik at noen som får sett hunden agere, også kan hjelpe til med å få det under kontroll.

Har selv hatt en hund hvor jeg forsøkte ALT, men det endte med at jeg kastet hunden over på rygg og "knurret" skikkelig til den. Etter det oppførte den seg pent.

Har hatt en hund jeg trente positivt med, hvor jeg brukte godbiter og ros, og det fungerte kjempefint.

Selvom den første metoden kanskje virker hard, så var det kun det som fungerte på den hunden, men hadde jeg gjort det med den hunden jeg har i dag, så hadde jeg ødelagt psyken hennes for resten av livet. Man kjenner sin egen hund best og jobber utifra hvordan hunden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at han biter før han snuser kan være tegn på at bikkja rett og slett ikke tar seg tid til å lese den andre hunden eller lukte.Min kan gjøre det samme om andre hunder kommer brått på.Da bruker han ikke nese eller øyne,desverre.

Mer i retning nervøs enn dominant.En dominant hund trenger ikke fly på andre,den er størst og høyest på rangen OG Vet det.

Kastrering tror jeg ikke vil virke ,da ballene har lite med saken å gjøre.Det kan om du er uheldig gi mer problemer da kastrater

ikke lukter hverken hann eller hunn. Andre hunder kan da reagere med aggresjon fordi bikkja ikke lukter gutt/jente.

Det kan være at bikkja bli rett og slett så gira at han ikke klarer å oppføre seg normalt.Ettersom du sier han ikke bryr seg når dere trener

og han faktisk klarer å holde fokuset på deg/godbiten.Det i seg selv er jo possitivt og at hvis du går inn i denne modusen -Trening

at det kan smitte over til bikkja.De er såpass smarte at de kjenner hva du føler (sinne frustrasjon,nervøs osv)

Du må nok prøve deg litt frem,babysteg og se hvordan bikkja reagerer.Kinderegg metoden vil jeg i alle fall anbefale.

ellers kan du jo kontakte Gry hos Manimal.Hun skal være flink har jeg hørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres kjent ut, min er på samme måte. Har en tispe og en hann av samme rase. Tispa er helt grei, men hun øser seg også opp når vi møter andre hunder når hun er sammen med hannen, selv om hun ikke vil annet enn å hilse. Jeg går også med en og en, og da er begge håndterbare. Men to samtidig har jeg ikke sjans til å holde igjen om det skjer noe.

Hvilken rase har du? Jeg har to CC.

Sendt deg pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke ett fasitsvar for alle hunder og alle problemer.

Det beste TS kan gjøre er å evnt oppsøke en hundetrener/hundeklubb slik at noen som får sett hunden agere, også kan hjelpe til med å få det under kontroll.

Har selv hatt en hund hvor jeg forsøkte ALT, men det endte med at jeg kastet hunden over på rygg og "knurret" skikkelig til den. Etter det oppførte den seg pent.Har hatt en hund jeg trente positivt med, hvor jeg brukte godbiter og ros, og det fungerte kjempefint.

Selvom den første metoden kanskje virker hard, så var det kun det som fungerte på den hunden, men hadde jeg gjort det med den hunden jeg har i dag, så hadde jeg ødelagt psyken hennes for resten av livet. Man kjenner sin egen hund best og jobber utifra hvordan hunden er.

Noen har forsøkt å komme frem til dette i tråden men blir hudflettet og kalt for useriøse. Det avhenger av hundens psyke og når alt annet er prøvd ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har forsøkt å komme frem til dette i tråden men blir hudflettet og kalt for useriøse. Det avhenger av hundens psyke og når alt annet er prøvd ut.

Selvsagt er det useriøst å foreslå noe sånt. Ikke bare risikerer man at hunden blir verre i utageringen (annen hund i nærheten = mor tilter = dette må jo være livsfarlig, best å skremme den vekk), man risikerer også at de svarer.

Også kan det jo også selvfølgelig gå "bra", som i at hunden blir så skremt at den blir passiv. En slik hund vil ikke jeg ha, selv om det er målet i enkelte kretser. Min hund skal være trygg på meg, og det oppnår jeg ikke ved å skremme vettet av den.

En del hunder er det jo faktisk klin umulig å legge på rygg pga størrelse og styrke, hva vil du foreslå der?

Endret av Nymphetamine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er derfor det er viktig å sette grenser og ta valpen fra første dag. Og oppdra den rett. selvfølgeli kan det oppståproblemer men da er det viktig og ta de med en gang og ikke bare stå og vente på at det skal skje noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta en valp??? En valp skal ikke taes! Fysj for et råd!!

En valp kan ingenting bortsett fra spise,gå på do, leke.En må LÆRE valpen hva som er ok og hva som ikke er ok.Det holder med et kremt her for at min hund skal forstå at han gjør noe jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...