Gå til innhold

Utaggerende hund


goille

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har to hannhunder av brukbar størrelse, som begge utaggerer på andre hunder. Den elsdte er ferdig med puberteten, mens den yngste er i sin "siste" pubertet.

På trening med yngstemann fungerer han helt fint, ingen utaggering,god kontakt...rett og slett en god treningspartner...elsdtegutten utaggerer uansett :P

Det jeg da lurer på om noen har erfaring med, er hvordan få denne fine oppførselen til yngstegutten til å gjelde når vi også er ut på tur?

Han er jo en godbitmakin av dimensjoner, men når vi møter andre hunder blokkerer han helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Hva mener du med utagerer? Blir han kjempeglad og leken, begynner han å bjeffe, blokkerer han ut alt og går inn for å drepe de han møter .... ?

Det er mange måter å utagere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) beklager, har for vane å tro at alle leser mine tanker :fnise:

Han utaggerer negativt...med å stå i båndet, kaste seg etter, brøle,knurre osv... Dette er en stor hund, mye muskler og ser rimelig fryktinngytende ut når han begynner. Hjelper lite at jeg vet han er snill til mennesker, når han vil "ta" alle hunder han møter på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er sikker på at han vil "ta" hundene?

Noen er slik i møte situasjoner,de bygger opp enorme forventninger og blir tullete.

Hvordan er han alene uten minste vovven?

Og hvordan er han når andre går turer?

hvilken rase og alder er det snakk om?

Jeg tenker på litt trening i denne rettningen:

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=226

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg han i bakken og få han til å blotte strupen hver gang han viser aggresivitet mot hunder. Da tvinger du han til å være ydmyk og nederst.

Din holdning når dere møter hunder betyr også mye, lær han en kommando han kan ut og inn og få han til å lyde deg. Ellers er avlivning noe du må tenke over hvis du ikke takler dette eller omplassering.

Virker som du synes dette er morsomt.

Kanskje det er du som ikke bør ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg han i bakken og få han til å blotte strupen hver gang han viser aggresivitet mot hunder. Da tvinger du han til å være ydmyk og nederst.

Din holdning når dere møter hunder betyr også mye, lær han en kommando han kan ut og inn og få han til å lyde deg. Ellers er avlivning noe du må tenke over hvis du ikke takler dette eller omplassering.

Virker som du synes dette er morsomt.

Kanskje det er du som ikke bør ha hund.

Tull på deg!

For det første har jeg vel ikke bedt om råd hvis jeg bare syntes dette var morsomt, har heller ikke sagt noe om at jeg ikke takler det. Å avlive en helt frisk hund fordi han ikke liker andre hunder er vel et heller dårlig grunnlag å avlive på... Bikkja fungerer utmerket sammen med de han kjenner, på hjemmebane og på trening...ba om tips til hvordan trene riktig i forhold til møte med andre hunder, ikke en diskusjon påom jeg bør ha hund eller ikke.

Å legge ham i bakken er også bare tull...hvorfor i all verden skulle jeg ønske det?

Så til du som lurte på om han er ute etter å "ta" de andre hundene...

Ja, jeg tror det...virker som om han mener angrep er beste forsvar. Han har aldri hatt noen negative hendelser med andre hunder, ei heller har det vært noen fight mellom mine. Han har ved et par anledninger rent i annen hund, der vi trodde det skulle gå bra (tispe)...ble ikke skader, vi skilte de, fikk ham til å snuse på tispen i band, og da han "skjønte" det var hunkjønn gikk det bra etterpå (lek).

Han er akkurat likedan uavhengig av hvem som går med ham.

Er 2,5 år :)

Mulig han vokser det av seg, men er drygt når det står på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tull på deg selv. :)

Jeg beklager min krasse tone og at jeg nevnte avlivning og omplassering. Håper jeg er tilgitt og at vi kan diskutere hund og saklig nå, selv om vi kanskje ikke er enige.

Har du noen som har hund å trene sammen med? Det beste er å delta på kurs for videre sosialisering av han. Hva kan han av kommandoer, dekk, sitt, bli, gå pent?

Jeg mente at du først må prøve å vise at du er sjefen samtidig som du er rolig i møte med hunder. Det kan du gjøre med en kommando. Noen svært skarpe hunder må i bakken noen ganger, men på en rolig bestemt måte der du legger den ned og får den til å underkaste seg. Best resultat får du ved å trene med andre som har hunder. Du må ikke miste kontrollen og vise hunden at du er rolig, men at du er sjefen og at agressive fremstøt ikke tolereres.

Er han aggresiv uten at andre hunder har hisset seg opp og fremprovosert hans adferd? Så lenge du godtar det, lærer han ikke. Men har du han under kontroll i bånd, kan du se på dette som noe som er normalt. Det er mange som sliter med det samme, mens andre kan ha hunden løs og hunden kommer ved første innkalling fra eieren. Også dette harde og store raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også vurdere sterilisering og håpe han endrer seg og blir roligere da.

I noen tilfeller kan kastering forsterke problemet/problemene, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull på deg selv. :)

Jeg beklager min krasse tone og at jeg nevnte avlivning og omplassering. Håper jeg er tilgitt og at vi kan diskutere hund og saklig nå, selv om vi kanskje ikke er enige.

Har du noen som har hund å trene sammen med? Det beste er å delta på kurs for videre sosialisering av han. Hva kan han av kommandoer, dekk, sitt, bli, gå pent?

Jeg mente at du først må prøve å vise at du er sjefen samtidig som du er rolig i møte med hunder. Det kan du gjøre med en kommando. Noen svært skarpe hunder må i bakken noen ganger, men på en rolig bestemt måte der du legger den ned og får den til å underkaste seg. Best resultat får du ved å trene med andre som har hunder. Du må ikke miste kontrollen og vise hunden at du er rolig, men at du er sjefen og at agressive fremstøt ikke tolereres.

Er han aggresiv uten at andre hunder har hisset seg opp og fremprovosert hans adferd? Så lenge du godtar det, lærer han ikke. Men har du han under kontroll i bånd, kan du se på dette som noe som er normalt. Det er mange som sliter med det samme, mens andre kan ha hunden løs og hunden kommer ved første innkalling fra eieren. Også dette harde og store raser.

Tilgitt og glemt :)

Har flere og trene med, problemet er at de han kjenner bryr han seg ikke om. Er på sosialiserings trening hver uke og der fungerer han suverent...til og med mot fremmede hunder.

Han kan både sitt,ligg og bli, men blokkerer helt i møte med hunder.

Jeg prøver å være rolig, gå med slakt bånd... Prøver å lese ham slik at jeg kan være i forkant for å prøve å trene kontakt i det jeg ser de andre hundene, men uansett hvor god kontakt jeg får med ham så bryter han når de er nære nok. Har en rimelig stor intim-sone denne gutten :)

Hender selvfølgelig at andre hunder kan begynne først slik at han svarer, men oftest er det han som starter.

Rasen har jo rykte på seg for å ikke gå sammen med andre hannhunder, men det at han reagerer uansett kjønn hadde jeg ikke vært forberedt på. Han er jo vokter rase med mye vokt i seg...vet ikke om det kan ha noen betydning?

Har erfart at jeg kommer lengre med belønning enn med straff på denne hunden slik at det å legge ham i bakken tror jeg vil gjøre mer skade en gagn...prøver å trene meg nærmere og nærmere andre, men det er vanskelig for det plutselig "popper" opp både folk og hunder litt for nærme :)

Kastrering er uaktuelt da det er mange som gjerne blir verre av det. Men takker for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som også reagerer som din, men min er en liten hund. Jeg har lært han kommando høyre og venstre og forholder meg rolig og sier lavt "rolig nå". En jeg ofte møter på tur med hund sa at siden jeg har lang lenke og lar min hund komme for nær, er det noe av problemet. Hennes hund er litt som din, stor og viljesterk. :)

I mange situasjoner sier jeg høyre og går en annen vei/omvei når han har oppdaget en hund han ikke liker. Jeg viser at jeg er sjef på den måten og at når jeg overser den andre hunden, må han som leder følge meg.

Han er blitt mye bedre, men når vi møter noen hunder i nabolaget som er like må vi som eiere bare gå forbi hverandre og late som ingenting. Ofte med et smil. Det som er trist er at vi ikke kan slippe de løs. Selv om jeg har stor tro på at hunder bør få hilse på hverandre uten bånd, har det ført til slosskamper.

Noen bruker munnkurv, men det er ikke vanlig i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en benk, på et trafikert sted du kan sette deg, og binde bikkja (for å slippe peset med å holde igjen, samtidig som du skal oppnå kontakt og rose), for så å se alle nabolagets hatobjekter gå forbi (i fire-fem tiden, og typiske før-/etter nyhetene kveldsturen)?

Vi gjorde det med en overivrig hanhund på 2 år, og det funket som bare det. Det endte med at han sov (!!), når andre bikkjer gikk forbi. Det tok tid, var kaldt som pokker, og rimelig flaut de første dagene, men det fine er at det er de samme som går forbi hver gang, og de smiler til deg på tur nr. 3,og syns du er dyktig og tålmodig, og vips blir du/dere nærområdets beste eier/hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en benk, på et trafikert sted du kan sette deg, og binde bikkja (for å slippe peset med å holde igjen, samtidig som du skal oppnå kontakt og rose), for så å se alle nabolagets hatobjekter gå forbi (i fire-fem tiden, og typiske før-/etter nyhetene kveldsturen)?

Vi gjorde det med en overivrig hanhund på 2 år, og det funket som bare det. Det endte med at han sov (!!), når andre bikkjer gikk forbi. Det tok tid, var kaldt som pokker, og rimelig flaut de første dagene, men det fine er at det er de samme som går forbi hver gang, og de smiler til deg på tur nr. 3,og syns du er dyktig og tålmodig, og vips blir du/dere nærområdets beste eier/hund.

Vet du...dette er noe jeg kan prøve :)

Bor på en forholdsvis liten plass med et tett sentrum.

Skal dra med meg en venninde og hennes hund og prøve dette...1000 takk for godt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje

Vet du...dette er noe jeg kan prøve :)

Bor på en forholdsvis liten plass med et tett sentrum.

Skal dra med meg en venninde og hennes hund og prøve dette...1000 takk for godt tips :)

Kinder egg metoden tenker jeg.

Ingen hilsing eller noen nærme kontakt før du har fått han trygg nok. Det vil si at du må finne ut hvor mange meter han må være i fra en hund uten å utagere, og så litt etter litt å nærme seg. Begynn gjerne på ti meter i begynnelsen, og så nærmer du deg etter som han blir mer avslappet i forhold til andre hunder. For å kunne nærme seg i meter, må man ha hatt mange vellykkede passeringer. Husk å ikke stålsette deg når du ser en annen hund, di signalene du sender ut oppfatter en vokter veldig fort, en vokter er kjempevar for dine signaler. Det er ikke sikkert at du kan slippe han løs med andre hunder noen gang,men hoved poenget er vel å kunne passere andre hunder?

Ja det har mye å si at det er en vokter rase. Regner med at det er : bb, dc eller en cc du sitter med? Da skal du være glad for at han ikke utagerer på mennesker også.

Gå tur med dem en og en på tette steder, for å skremme, utagere mot andre hunder blir fort en (u)vane og du kan slite mye viss yngstemann også utvikler dette. Nå blir yngstemann bare påvirket, men det er slitsomt med to hunder som ønkser å ta andre hunder like mye. Jeg synes også at du er heldig med vokteren din, han reagerer tydeligvis ikke på mennesker og du har ikke problemer med å ha han sammen med en av det samme kjønn, det er bra synes jeg.

Ellers kan jeg si at du kan prøve kastreringschip, den kan tas ut, og du kan se om agresivivteten blir bedre uten å kastrere for evig og altid. Hvis bikkja er usikker eller nervøs, så kan problemene bli mye verre med kastrering, men er det bare agresivitet så pleier det ikke å bli verre ved kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgitt og glemt :)

Har flere og trene med, problemet er at de han kjenner bryr han seg ikke om. Er på sosialiserings trening hver uke og der fungerer han suverent...til og med mot fremmede hunder.

Han kan både sitt,ligg og bli, men blokkerer helt i møte med hunder.

Jeg prøver å være rolig, gå med slakt bånd... Prøver å lese ham slik at jeg kan være i forkant for å prøve å trene kontakt i det jeg ser de andre hundene, men uansett hvor god kontakt jeg får med ham så bryter han når de er nære nok. Har en rimelig stor intim-sone denne gutten :)

Hender selvfølgelig at andre hunder kan begynne først slik at han svarer, men oftest er det han som starter.

Rasen har jo rykte på seg for å ikke gå sammen med andre hannhunder, men det at han reagerer uansett kjønn hadde jeg ikke vært forberedt på. Han er jo vokter rase med mye vokt i seg...vet ikke om det kan ha noen betydning?

Har erfart at jeg kommer lengre med belønning enn med straff på denne hunden slik at det å legge ham i bakken tror jeg vil gjøre mer skade en gagn...prøver å trene meg nærmere og nærmere andre, men det er vanskelig for det plutselig "popper" opp både folk og hunder litt for nærme :)

Kastrering er uaktuelt da det er mange som gjerne blir verre av det. Men takker for tipset :)

Hmm, jeg kjenner igjen mye av dette i min hund. Han er også av stor vokterrase. Hadde vært fint å vite hvilken rase du har? Send meg gjerne en pm om du ikke vil si det her.

Er det en av de rasene jeg tror det er, og den har rykte på seg for å ikke gå sammen med samme kjønn, så er det faktisk ikke så mye å gjøre med det. Du kan trene, du kan dempe det til en viss grad, men du får det aldri helt bort. Dvs, du kan aldri stole på hunden din sammen med andre av samme kjønn. Selv om han kjenner de fra før.

Enig med deg i at du kommer lenger med belønning enn straff, men samtidig må han vite hvor grensene går. Min har lært å beherske seg, og det går stort sett bra, selv om han ikke alltid greier det.

Synes du er flink som har miljøtrent han så mye! Min er også ok med hunder han har sett før, eller om så i kun 10 minutter. Han blir altså "kjent" med de han ser på trening. Men om det kommer en ny, så er det oppstyr igjen.

Jeg har fått råd om å trene inn en sitt eller dekk som SITTER. Og jeg kan alltid forlange sitt uansett situasjon, og han setter seg. Så selv om han girer seg opp og utagerer, setter han seg likevel. Og greier sånn sett å dempe seg. Beste rådet jeg har fått så langt, det funker faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at dette er vanlig med denne typen hunder (har en bråkmaker av voktertype selv). Vedkommende lenger oppi her som ville legge bikkja på ryggen må gjerne prøve med min, jeg får han ikke til å stå på alle fire bena engang :fnise: Ikke ser jeg hva godt det skulle gjort heller, det er jo kjempetaktikk å angripe sin egen hund som utagerer liksom... Doh. Er det virkelig folk som bruker sånne metoder enda? :nei:

Som ts har jeg også to hunder, og denne oppførselen smitter veldig. Hver for seg er de håndterbare, sammen øser de hverandre opp og blokkerer fullstendig. Så jeg går stort sett bare med en og en, evt tar samboeren min den ene mens jeg benytter sjansen til å belønne heftig for ønsket oppførsel hos den største, på lengst mulig avstand fra den fremmede hunden. Det kommer seg sakte men sikkert, men må konstant jobbes med :) Han er også fornuftig sosialisert frem til noe plutselig klikket på plass i hodet hans før han fylte året, så det er ikke negative erfaringer dette kommer av. Han bare ER sånn, og sånn tror jeg det er for mange (spesielt hannhunder).

Endret av Nymphetamine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takker alle for svar :)

Det er en BB det dreier seg om ja...verdens beste på hjemmebane blandt unger (både våre og andre sine), litt høy haleføring i møte med fremmede mennesker, men det avledes med en godbit :)

Problemet er som sagt passering av andre hunder...behov for å slippe med fremmede har vi ikke, da han løper løs og leker med "storebroren" flere ganger om dagen :)

Det som er så snodig er at han bryr seg ikke om fremmede hunder når vi er på trening...har trent i forskjellige klubber, men han er likens uansett. Der kan vi gå turer sammen med andre,passere uten problem osv... Men tvert vi skal ut på tur alene starter bøllingen.

Mulig jeg må bli flinkere til å gå i "treningsmodus" før turer...sikkert noe jeg gjør som han oppfatter? hmm... :)

Den andre hunden jeg har er av annen rase, typisk bråkbøtte med kjefting...han er en type du kan ta et tak i pelsen på å beordre "sitt og hold kj**" , og da roer han seg en smule...men BB`en er annen type. De luftes aldri i bånd sammen, da jeg ikke har mulighet til å hamle opp med over 100 kg hissig hund :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva TS, jeg tror du er inne på noe riktig hvis du begynner å tenke på hva du gjør forskjellig på trening og på tur, og hva du kan gjøre for at tur situasjonen skal bli mer lik treningssituasjonen som tydeligvis går bra.

Det er utrolig hvor lett hunder oppfatter våre signaler, og følger dem. Når du møter hunder på tur og hunden din blokkerer ville jeg rett og slett gått med bestemte skritt i motsatt retning med en gang det skjer. Hvorfor fortsette å være i en situasjon der du ikke har kontakt med hunde, og han bestemmer? Hva lærer han av det? og hva oppnår du og han ved at han etterhvert får lukte?

Så får ma jo selvfølgelig håpe at han etterhvert får en noe mindre intimsone, kjenner til problemet med hunder som har en intimsone som av og til virker som den er flere 100 meter :fnise:

Bare et lite ps: Tror du virkelig at hunden ikke visste at det var en tispe? Hunder lukter det lenge før den kommer helt bort til, så det har jeg ingen som helst tro på. Her vet hannhunden at det er tisper med løpetid flere km unna. Ikke undervurder luktesansen til hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg han i bakken og få han til å blotte strupen hver gang han viser aggresivitet mot hunder. Da tvinger du han til å være ydmyk og nederst.

Din holdning når dere møter hunder betyr også mye, lær han en kommando han kan ut og inn og få han til å lyde deg. Ellers er avlivning noe du må tenke over hvis du ikke takler dette eller omplassering.

Virker som du synes dette er morsomt.

Kanskje det er du som ikke bør ha hund.

Det er nok DU som ikke bør ha hund, vennen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite ps: Tror du virkelig at hunden ikke visste at det var en tispe? Hunder lukter det lenge før den kommer helt bort til, så det har jeg ingen som helst tro på. Her vet hannhunden at det er tisper med løpetid flere km unna. Ikke undervurder luktesansen til hunden din.

Tror og tror :sjenert:

Han kom rett ut fra bilen og rente rett i...rakk ikke å lukte på avstand først. Min andre hund var allerede ute og lekte med denne tispen, vi trodde det skulle gå bra og slapp ut "lille terror" også :jepp:

Eier sier at det er flere hannhunder som reagerer på tispen...teorien er at hun er såpass grovbygd og maskulin at det kan være derfor...mulig vi er helt på bærtur :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...