Likeverdig Skrevet 28. september 2010 #161 Del Skrevet 28. september 2010 Hvordan det, vil du legge inn aksjer på meg kanskje? mmm, kanskje det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 28. september 2010 Forfatter #162 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Håper inderlig ikke du mener at enkelte mennesker ikke har noen verdi (Altså overhodet)- Det er en farlig tankegang å verdimåle mennesker generelt sett. Med en gang man begynner å trekke frem termer som "Verdi" -"skala" osv så skaper man en kynisk bro mellom levende individer som umenneskeliggjør medmennesker-ettersom de går fra å være et unikt individ til en "Verdi", et nummer på en skala eller "grad av nivå". Det er en distansering som ikke er helt bra, hvis man ønsker et levelig samfunn og en god relasjon til andre mennesker. Jaja, litt generelt babbel in akkurat verdi pratet man ser mye på KG, og ofte da hos deg steinar. Jeg vil påstå at en del folk ikke har noen som helst verdi for menneskeheten. At dette ikke er politisk korrekt å si, interesserer meg ikke. Det er fakta. Uten at jeg kan gjøre noe fra eller til med det. Når det gjelder hun dama jeg kjente, så vil jeg altså ikke si at hun er verdiløs, fordi hun har verdi for sine barn og sin familie etc. At hun ikke klarer å gi meg noe av verdi endrer ikke på dette. Endret 28. september 2010 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cannavaro Skrevet 28. september 2010 #163 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg vil påstå at en del folk ikke har noen som helst verdi for menneskeheten. At dette ikke er politisk korrekt å si, interesserer meg ikke. Det er fakta. Uten at jeg kan gjøre noe fra eller til med det. Når det gjelder hun dama jeg kjente, så vil jeg altså ikke si at hun er verdiløs, fordi hun har verdi for sine barn og sin familie etc. At hun ikke klarer å gi meg noe av verdi endrer ikke på dette. Dette er kynisme Steinar, samtidig har du også en tildragning til egoisme i deg da du hele tiden påpeker "verdi for meg" i flere tråder. Selvsagt har du rett til å mene det du vil om temaene, og derfor blir det ofte diskutert her også. Dine verdier og tildragning mot kynisme og egoisme kan virke skremmende for de som opplever egen handlemåte og tanker annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 28. september 2010 Forfatter #164 Del Skrevet 28. september 2010 Dette er kynisme Steinar, samtidig har du også en tildragning til egoisme i deg da du hele tiden påpeker "verdi for meg" i flere tråder. Selvsagt har du rett til å mene det du vil om temaene, og derfor blir det ofte diskutert her også. Dine verdier og tildragning mot kynisme og egoisme kan virke skremmende for de som opplever egen handlemåte og tanker annerledes. Ja, et av problemene med å bli godt voksen er at man gjerne blir mer kynisk utifra de livserfaringene man har med seg. Og selvfølgelig er jeg egoistisk. Jeg har aldri påstått noe annet. Alle er mer eller mindre egoistiske. En viss egoisme er nødvendig å ha for å fungere. Men det som skjer når man møter en ubalansert egoisme i et annet individ, er dessverre at man blir mer egoistisk selv også. Intet av dette er positivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krill Skrevet 28. september 2010 #165 Del Skrevet 28. september 2010 Ja, et av problemene med å bli godt voksen er at man gjerne blir mer kynisk utifra de livserfaringene man har med seg. Og selvfølgelig er jeg egoistisk. Jeg har aldri påstått noe annet. Alle er mer eller mindre egoistiske. En viss egoisme er nødvendig å ha for å fungere. Men det som skjer når man møter en ubalansert egoisme i et annet individ, er dessverre at man blir mer egoistisk selv også. Intet av dette er positivt. Hadde det ikke vært litt artig om du en gang hadde sagt: "Ja, det har du rett i.. Der utrykte jeg meg litt klønete..." :gjeiper: Klart alle har en verdi! Det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det! Lær og legg bak deg. Er det ikke det din egen undertekst sier da?: Den eneste grunnen til å se deg tilbake i livet, er for å ta lærdom av hva du gjorde rett og hva du gjorde feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cannavaro Skrevet 28. september 2010 #166 Del Skrevet 28. september 2010 Ja, et av problemene med å bli godt voksen er at man gjerne blir mer kynisk utifra de livserfaringene man har med seg. Og selvfølgelig er jeg egoistisk. Jeg har aldri påstått noe annet. Alle er mer eller mindre egoistiske. En viss egoisme er nødvendig å ha for å fungere. Men det som skjer når man møter en ubalansert egoisme i et annet individ, er dessverre at man blir mer egoistisk selv også. Intet av dette er positivt. Vel, du skal ha for at du er ærlig da, men jeg spør meg ofte hva kynisme og egoisme eventuelt kan føre med seg ? Overfor de man omgås; venner, familie, kjæreste og kolleger. Hva godt kommer ut av det ? Jeg ser at kynisme kan fungere under konkrete målrettede arbeidsforhold og eventuelt i idrett - men, i mellommenneskelige relasjoner ?? Da bunner det ut i egoisme som jeg sier det ikke kommer mye positivt ut av. Betyr det også at ETT menneske har påvirket deg dithen at du SKAL bli mer egoistisk og kynisk ??? Hva med denne verdien i mennesker da, og relatert til påvirkningskraft på deg og dine følelser ?? Eller har du da alltid vært egoist og kynisk ?? Jeg tror nemlig ikke det gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 28. september 2010 Forfatter #167 Del Skrevet 28. september 2010 Hadde det ikke vært litt artig om du en gang hadde sagt: "Ja, det har du rett i.. Der utrykte jeg meg litt klønete..." :gjeiper: Klart alle har en verdi! Det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det! Lær og legg bak deg. Er det ikke det din egen undertekst sier da?: Den eneste grunnen til å se deg tilbake i livet, er for å ta lærdom av hva du gjorde rett og hva du gjorde feil. Uttrykke meg litt klønete, moi? :klø: hehe Nei, jeg kan ikke se at alle har noen verdi - faktisk. Jeg er visst ikke Jesus da i hvert fall. Det er ikke bare fordeler å lære av sine feil heller. Man blir fort altfor forsiktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 28. september 2010 Forfatter #168 Del Skrevet 28. september 2010 Vel, du skal ha for at du er ærlig da, men jeg spør meg ofte hva kynisme og egoisme eventuelt kan føre med seg ? Overfor de man omgås; venner, familie, kjæreste og kolleger. Hva godt kommer ut av det ? Jeg ser at kynisme kan fungere under konkrete målrettede arbeidsforhold og eventuelt i idrett - men, i mellommenneskelige relasjoner ?? Da bunner det ut i egoisme som jeg sier det ikke kommer mye positivt ut av. Betyr det også at ETT menneske har påvirket deg dithen at du SKAL bli mer egoistisk og kynisk ??? Hva med denne verdien i mennesker da, og relatert til påvirkningskraft på deg og dine følelser ?? Eller har du da alltid vært egoist og kynisk ?? Jeg tror nemlig ikke det gitt. Man blir påvirket av alle mennesker man treffer på oppigjennom livet. Helt ifra barndommen. Er man da uheldig så treffer man på individer som påvirker en på en negativ måte, eller så er man heldig og blir påvirket på en positiv måte. Dette vil være mer eller mindre tilfeldig. Som sagt så er egoisme nødvendig. Og det er for å balansere andre folks egoisme. Man kan ikke la seg utnytte eller tråkke på i lengden. Der kommer den nødvendige egoismen og kynismen inn. Altså kommer det ikke noe annet positivt ut av egoisme og kynisme enn at man kan overleve i konkurransen med andre folk. Som altså er helt nødvendig i denne verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cannavaro Skrevet 28. september 2010 #169 Del Skrevet 28. september 2010 My last sentence : "når du lever som du lærer, styrkes det du står for" C. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 29. september 2010 #170 Del Skrevet 29. september 2010 Steinar, nå er du bare dum. Virkelig. Det er du selv, og bare du selv som kan bestemme hvordan livet ditt skal se ut, og ved å være kynisk og egoistisk blir du dårlig likt, og skaper ikke gode menneskelige relasjoner med andre. Det kan like gjerne være dine dårlige egenskaper som gav kvinnen i ditt liv en negativ verdi for deg. Jeg vet i allefall at jeg, og flere med meg, ikke liker å omgås mennesker som setter seg selv først, som er udelt kyniske, og bare ser på egenverdien i alt de opplver. Slike mennesker er snevre, bitre, trangsynte og helt umulige å ha en relasjon til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvis Skrevet 29. september 2010 #171 Del Skrevet 29. september 2010 Man blir påvirket av alle mennesker man treffer på oppigjennom livet. Helt ifra barndommen. Er man da uheldig så treffer man på individer som påvirker en på en negativ måte, eller så er man heldig og blir påvirket på en positiv måte. Dette vil være mer eller mindre tilfeldig. Som sagt så er egoisme nødvendig. Og det er for å balansere andre folks egoisme. Man kan ikke la seg utnytte eller tråkke på i lengden. Der kommer den nødvendige egoismen og kynismen inn. Altså kommer det ikke noe annet positivt ut av egoisme og kynisme enn at man kan overleve i konkurransen med andre folk. Som altså er helt nødvendig i denne verden. Ja, man blir påvirket av andre mennesker både positivt og negativt gjennom livet. Som jeg ser det så er det min holdning og innstilling som avgjør om jeg velger å la de negative påvirkningene styre livet mitt eller om jeg lar de positive påvirkningene være de som er førende for hvordan jeg ser på livet. Jeg har blitt såret, skuffet, forbannet og desillusjonert over enkelte personer jeg har møtt jeg også, men dette er følelser som går over med tiden og jeg har valgt å la de personene gå videre med sine egne liv og jeg har også valgt å ikke la dem påvirke resten av livet mitt negativt. For det er mitt valg, jeg orker ikke å gå under i bitterhet og kynisme når jeg vet at det er så mange folk som påvirker meg positivt. Det betyr ikke at jeg er naiv, eller at jeg ikke er voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strenge Frk.Gerd Skrevet 29. september 2010 #172 Del Skrevet 29. september 2010 My last sentence : "når du lever som du lærer, styrkes det du står for" C. Essensiellt! Verden og livet er drithardt til tider. Eneste måten man faktisk kommer styrket ut av det er ved å lære av alt på godt og vondt- men å bli bitter, kynisk er faktisk å skyte seg selv i foten. Det å være sterk i seg selv og positiv er Lønnsomt (For å bruke dine termer). Man skal såklart vise en viss forsiktighet og skeptisisme- men en viss balanse mellom åpenhet og forsiktighet er sunnt og bra. En av de tingene man lærer mest av er å bryte sine egne barrierer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cannavaro Skrevet 29. september 2010 #173 Del Skrevet 29. september 2010 Essensiellt! Verden og livet er drithardt til tider. Eneste måten man faktisk kommer styrket ut av det er ved å lære av alt på godt og vondt- men å bli bitter, kynisk er faktisk å skyte seg selv i foten. Det å være sterk i seg selv og positiv er Lønnsomt (For å bruke dine termer). Man skal såklart vise en viss forsiktighet og skeptisisme- men en viss balanse mellom åpenhet og forsiktighet er sunnt og bra. En av de tingene man lærer mest av er å bryte sine egne barrierer. l o v e y o u respektfullt ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvis Skrevet 29. september 2010 #174 Del Skrevet 29. september 2010 Essensiellt! Verden og livet er drithardt til tider. Eneste måten man faktisk kommer styrket ut av det er ved å lære av alt på godt og vondt- men å bli bitter, kynisk er faktisk å skyte seg selv i foten. Det å være sterk i seg selv og positiv er Lønnsomt (For å bruke dine termer). Man skal såklart vise en viss forsiktighet og skeptisisme- men en viss balanse mellom åpenhet og forsiktighet er sunnt og bra. En av de tingene man lærer mest av er å bryte sine egne barrierer. Just presis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 29. september 2010 Forfatter #175 Del Skrevet 29. september 2010 Steinar, nå er du bare dum. Virkelig. Det er du selv, og bare du selv som kan bestemme hvordan livet ditt skal se ut, og ved å være kynisk og egoistisk blir du dårlig likt, og skaper ikke gode menneskelige relasjoner med andre. Det kan like gjerne være dine dårlige egenskaper som gav kvinnen i ditt liv en negativ verdi for deg. Jeg vet i allefall at jeg, og flere med meg, ikke liker å omgås mennesker som setter seg selv først, som er udelt kyniske, og bare ser på egenverdien i alt de opplver. Slike mennesker er snevre, bitre, trangsynte og helt umulige å ha en relasjon til. Det jeg skrev var at jeg blir mer egoistisk og kynisk overfor et annet individ som viser meg sin egoisme og kynisme. Dette er altså en helt naturlig reaksjon eller motreaksjon (forsvar). Hvis jeg derimot møter omtanke og hensyn, så vil dette selvfølgelig påvirke meg i positiv retning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 29. september 2010 Forfatter #176 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Ja, man blir påvirket av andre mennesker både positivt og negativt gjennom livet. Som jeg ser det så er det min holdning og innstilling som avgjør om jeg velger å la de negative påvirkningene styre livet mitt eller om jeg lar de positive påvirkningene være de som er førende for hvordan jeg ser på livet. Jeg har blitt såret, skuffet, forbannet og desillusjonert over enkelte personer jeg har møtt jeg også, men dette er følelser som går over med tiden og jeg har valgt å la de personene gå videre med sine egne liv og jeg har også valgt å ikke la dem påvirke resten av livet mitt negativt. For det er mitt valg, jeg orker ikke å gå under i bitterhet og kynisme når jeg vet at det er så mange folk som påvirker meg positivt. Det betyr ikke at jeg er naiv, eller at jeg ikke er voksen. Min filosofi er at det beste er å ha absolutt minst mulig med "vanskelige" individer å gjøre. Det beste er om mulig å kutte dem helt ut for godt. Men, problemet er at man (jeg) ikke glemmer dårlige erfaringer. Endret 29. september 2010 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 29. september 2010 #177 Del Skrevet 29. september 2010 Men om du har en dårlig erfaring med et menneske, gjør ikke det mennesket verdiløst. Klarer du å se forskjellen her? Eller har du bare fryktelig tungt for det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niema Skrevet 29. september 2010 #178 Del Skrevet 29. september 2010 Steinar: Tror du at du er den eneste som har gått på en eller flere smeller i livet? Tror du virkelig det er normalt å bli slik som deg i etterkant? De aller fleste reiser seg, børster av seg og går videre. Det er mange som har opplevd så sinnsykt mye verre ting enn deg som går med hevet hode! Er du bare meget svak av natur kanskje? Du har ett eneste liv (som vi vet om), og det vil du altså bruke til å holde på sånn? Du kan kverulere så mye du vil, men in the end så er det DU som har kastet bort DITT liv. Når du ligger for døden, tror du at du tenker: "yess, ingen andre fikk såre meg igjen, og jeg har heeele huset mitt for meg selv, muahahaha" eller tror du kanskje du vil være bittelitt trist for at du ikke våget å legge de dårligere erfaringene til side? Aldri fikk oppleve kjærlighet igjen? Jeg tipper det siste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 29. september 2010 Forfatter #179 Del Skrevet 29. september 2010 Men om du har en dårlig erfaring med et menneske, gjør ikke det mennesket verdiløst. Klarer du å se forskjellen her? Eller har du bare fryktelig tungt for det? Det gjør dette mennesket verdiløst for meg. Og dette har jeg forklart her tidligere hvis du klarer å lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 29. september 2010 Forfatter #180 Del Skrevet 29. september 2010 Steinar: Tror du at du er den eneste som har gått på en eller flere smeller i livet? Tror du virkelig det er normalt å bli slik som deg i etterkant? De aller fleste reiser seg, børster av seg og går videre. Det er mange som har opplevd så sinnsykt mye verre ting enn deg som går med hevet hode! Er du bare meget svak av natur kanskje? Du har ett eneste liv (som vi vet om), og det vil du altså bruke til å holde på sånn? Du kan kverulere så mye du vil, men in the end så er det DU som har kastet bort DITT liv. Når du ligger for døden, tror du at du tenker: "yess, ingen andre fikk såre meg igjen, og jeg har heeele huset mitt for meg selv, muahahaha" eller tror du kanskje du vil være bittelitt trist for at du ikke våget å legge de dårligere erfaringene til side? Aldri fikk oppleve kjærlighet igjen? Jeg tipper det siste. Hva man kommer til å angre på eller ikke, har først og fremst å gjøre med egen mentale innstilling til saken. Det viktige er at man virkelig bestemmer seg, og ikke går rundt å lurer på hva som egentlig var rett. Det er når man ikke bestemmer seg og tar et bevisst valg, at man kan komme til å angre i ettertid. Hvis jeg f.eks bestemmer meg for at kjærlighet ikke er for meg, så har jeg ingen grunn til å angre på det senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå