Gå til innhold

Hodepine hver dag og mareritt hver natt...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i lang tid (ca. 4-5 mnd) hatt sterk hodepine, spesielt på venstre side. Den var ganske ille en stund, så jeg gikk til legen. Sleit med en del andre ting samtidig, bla. humørsvingninger (ble fort lei meg og for "ingenting", ble fort sint ol), svimmelhet, smerter i brystet, samt at jeg "surret" en del - tok mye feil, blandet ting, glemte ting osv.

Jeg går sjelden til legen, og hater å sitte der og "klage", men følte til slutt at jeg måtte, da dette gikk utover både jobb, skole og livet generelt. Fastlegen min er for tiden i permisjon, og jeg fikk dermed en vikar. Han var utenlandsk og vanskelig å forstå. Han tok riktignok dette med hjertet alvorlig (har masse hjerteproblemer i familien), men jeg presiserte mange ganger at det var hodepinen som var det verste og at det var forferdelig plagsomt. Han ba meg sjekke synet. Jeg svarte med at det skulle jeg selvfølgelig få gjort, men at jeg ikke følte det var den type hodepine jeg hadde (hadde briller fra før, men brukte dem ytterst sjelden...). Han gjorde ikke noe mer med det, og tok heller ikke en eneste blodprøve av meg.

Jeg tok synstest og fikk meg nye briller som jeg nå bruker daglig. Det har hjulpet litt på den generelle hodepinen (anstrengelsen), men jeg har fortsatt vondt på venstre side. Har det hver dag, men det kommer nærmest som "anfall" - sterk smerte i korte øyeblikk (føles nesten som om det "stråler" fra panna og ned bak øret). Sliter også med masse mareritt, kan ikke huske sist jeg sov en hel natt uten å ha hatt et mareritt i løpet av natten. De siste nettene har jeg også våknet med hodepine på venstre side, men det har gått fort over og jeg har sovnet igjen. Likevel forferdelig slitsomt! Går utover søvnen min, og da jeg våkner (og fortsatt langt utpå dagen) er jeg helt satt ut av marerittene - de føles jo så virkelige....

Har også vært på sykehuset og gått med Holter-monitor et døgn (hjertet), venter på svar fra legen om de fant noe. Tviler i grunn på det, men det er ikke så viktig heller (har det ikke så ofte). Jeg syns det var vanskelig å forholde meg til den nye legen min, så jeg har derfor byttet fastlege nå. Har foreløpig ikke vært hos henne, men lurer på om jeg skal bestille time og ta opp dette med henne.

Noen som har slitt med noe av det samme eller har synspunkter? Gode råd? Jeg tar imot alt av forslag! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, har ikke fått sjekket stoffskiftet. Han har ikke tatt en eneste blodprøve av meg... Men jeg bør vel kanskje be den nye legen om å gjøre det, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit med en del andre ting samtidig, bla. humørsvingninger (ble fort lei meg og for "ingenting", ble fort sint ol), svimmelhet, smerter i brystet, samt at jeg "surret" en del - tok mye feil, blandet ting, glemte ting osv.

Sliter også med masse mareritt, kan ikke huske sist jeg sov en hel natt uten å ha hatt et mareritt i løpet av natten.

Dette var plager jeg hadde før jeg fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte og begynte med behandling. Marerittene tror jeg kom av dårlig søvnkvalitet. Hodepine har jeg ikke vært plaget med (vet ikke om det er noe som kan forbindes med stoffskifteproblemer), men det kan jo skyldes noe annet. Be legen din om å sjekke stoffskiftet ditt. jeg fikk et nytt liv etter at jeg fikk behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt med mye hodepine, søvnproblemer og mareritt i mange år. Har jeg en dårlig natt med mareritt så har jeg garantert kraftig hodepine dagen etter. Jeg har vært hos lege mange ganger med dette og tatt masse blodprøver. Har ikke funnet noe ut av dem. Har også vært å tatt alle tester en optiker kan ta uten å finne ut noe. Jeg har også trykk/press på øyeeplene som igjen gjør synet litt uklart. Optikeren finner ikke noe forklaring på det heller. Jeg sliter en del psykisk så det kan komme av det, tror min lege.

Anbefaler deg å bestille en time til lege og be om å få ta blodprøver.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, leit å lese at du sliter sånn... Fint at du iallfall har tatt deg en tur til legen,

for jeg vet at det ikke alltid er like lett.

Jeg hadde en lengre periode hvor jeg hadde mareritt nesten hver eneste natt. Jeg gruet

meg til å legge meg hver kveld. Det var helt forferdelig. I den perioden gikk jeg også

på noen medisiner som jeg etterhvert sluttet på, og da gikk også marerittene over.

Altså, det er jo normalt å ha mareritt en gang i blant, men ikke hver eneste natt!

Går du på noen medisiner nå da?

Håper du virkelig vil få det bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

Gjest Nipeline

Jeg har i lang tid (ca. 4-5 mnd) hatt sterk hodepine, spesielt på venstre side. Den var ganske ille en stund, så jeg gikk til legen. Sleit med en del andre ting samtidig, bla. humørsvingninger (ble fort lei meg og for "ingenting", ble fort sint ol), svimmelhet, smerter i brystet, samt at jeg "surret" en del - tok mye feil, blandet ting, glemte ting osv.

Snublet over denne mens jeg søkte etter mareritt på Google, og kjenner meg igjen i alle symptomene. Har vært til både lege og psykolog flere ganger for dette, tatt drøssevis med prøver. Har endt opp med migrene-medisin, sovepiller og sitter igjen med uløst problem.

Har du vært tilbake til legen og fått noen svar? Håper det går bedre med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reproductivist

Jeg har i lang tid (ca. 4-5 mnd) hatt sterk hodepine, spesielt på venstre side. Den var ganske ille en stund, så jeg gikk til legen. Sleit med en del andre ting samtidig, bla. humørsvingninger (ble fort lei meg og for "ingenting", ble fort sint ol), svimmelhet, smerter i brystet, samt at jeg "surret" en del - tok mye feil, blandet ting, glemte ting osv.

Typiske dameplager såvidt jeg forstår. Eller slag/migrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du blitt bitt av flått? Borreliose viste seg å være forklaringa på både hodepine, svært livaktige mareritt og diverse annet hos meg.

Uansett er det nevrolog som er rette adressen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den hodepinen/smerten du beskriver minner meg om min migrene. Ikke at det nødvendigvis er migrene, men det kan godt være. Men det ville jo ikke forklare de andre plagene. Men du bør få tatt noen blodprøver, og få deg en helhets sjekk. Det kan være noe som plager deg, som igjen utløser en migrene. Migrene kan ofte utløses av psyk. eller fysisk stress.

Har du fått tatt en røntgen av hode? jeg hadde lignende smerter en gang, og da var legen bekymra for hjernesvulst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SnakeOil

Ta den utgiften det er å stikk til en privat, almenpraktiserende lege og be om å få rekvisisjon til CT/MR av hodet.

Evt kan du også ringe selv å bestille, koster vel mellom 1500 og 2000 for en privat scan.

Bedre å gjøre det å gå rundt med noe som potensielt kan være skummelt.

Det ville iallefall jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jente21

Hei, Jeg kom til å lese hva du ,dere skriver om hodepine/migrene smerter med beskrivelsene for andre plager du også har, som mareritt, sterk hodepine,(spesiely venstre side hos meg også) og med en del andre ting samtidig, bla. humørsvingninger (blir fort lei seg for "ingenting", fort sint ,temperament ol), svimmelhet, smerter i brystet, samt at man kan "surre" en del, osv. Jeg lider også av det samme og har hatt migrene siden jeg var 11 år, men har sjelden migrene anfall men får ofte flimringer forran øynene, prikking å stikking fra armene og hendene,får en black out som gjør at jeg må sette meg ned for 15-20 sekunder kanskje.. dette oppstår en mange ganger i uken... mitt siste anfall hadde jeg for en mnd siden å da mistet jeg både "synet" og følelsen i hele venstre armen min,uff og smerten i hodet og annsiktet var som kniver som stakk og for å ikke snakke om kvalmen... det tok meg 3-4 dager å bli bra men hodepinen kommer daglig forde. blir ofte kvalm og føler mg ofte sliten, trodde en periode j var gravid,men fikk da mensen så ble i tvil om hva som skjer med meg. Ettersom i de siste månedene har dette migrene plagene blitt værre å mer "daglig" som gjør at jeg ikke jobber men har da samboer som gjør det. Jeg skal ta meg en tur til legen nå, men jeg er bare redd for hva legen vil si, eller derimot ikke si? ettersom tidligere har jeg bare fått resept på en tablett så sier legen bare #ja det er Bare migrene symptomer" (skal bytte fastlege nå) men dette tar knekken på meg å jeg bruker ingen fast form for medisiner nå annet enn ibux forte lign tabletter, har noen der ute råd til hva jeg burde gjøre for å sjekke alt dette? hvor jeg evt burde henvende meg til? jeg leste også migrene- artikkelen om "hull i hjerte" jeg var født med hull i hjerte,men det grodde igjen da j var liten. Men det har kanskje ikke noe å si, sålenge den ble forgrodd mener jeg? (*o*) .. Hilsen "bekymret jente21"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold kan ofte bidra til å forsterke hodepinne.

Hvordan er kostholdet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jente21

Jeg har god matlyst, spiser frokost - middag/sent - og kveldsmat utover kvelden av og til, dvs 2 - 3 måltider per døgn. spiser mest, kylling-lam eller biff retter md ris og brød feks.. pizza eller kyllingsalat, frukt er jeg flink med mer enn før ihvertfal, grønnsaker går d lite av.. men så har jeg en del muskelknuter i nakken også kan være at det er de som utløser hodepine også? ved stress og lign så blir musklene anspent.. hmm men tenker fortsatt på hva jeg kan gjøre for er så lei av ibux til forett:P:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...