Gjest Ny i jobb Skrevet 6. oktober 2003 #1 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hei! Lurer på om dere kan hjelpe meg med et spørsmål: Jeg har fått jobb i en bedrift X via et vikarbyrå. Tilbudet ble gitt meg på fredag (muntlig) og jeg sa ja til dette (muntlig). Jeg begynner i jobben på onsdag. Nå er saken den at jeg har vært på annen gangs intervju i en annen bedrift, Y, og dette er både en fast jobb og en jobb jeg har mer lyst på. Hvis jeg får jobben i bedrift Y, hvor lang oppsigelstid vil jeg da ha i bedrift X i følge arbeidsmiljøloven? (har vært inne og sett på loven på nettet, men den er tross alt ganske omfattende, og jeg fant ikke den lovteksten som passer) Tusen takk for all hjelp!! Vet du ikke hvordan det forholder seg i dette spesifikke tilfellet, så tar jeg også imot generelle regler med takk :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 6. oktober 2003 #2 Del Skrevet 6. oktober 2003 Kap. XII. Oppsigelse og avskjed m.m. ... § 58. Oppsigelsesfrister. 1. Hvis annet ikke er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ny i jobb... Skrevet 6. oktober 2003 #3 Del Skrevet 6. oktober 2003 Takk for raskt svar! Jeg trodde det var 14 dagers oppsigelsestid i prøvetid?? -vet ikke helt hvor jeg har det fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 6. oktober 2003 #4 Del Skrevet 6. oktober 2003 Du sa ingenting om prøvetid i ditt innlegg. Dersom du har prøvetid, vil det være andre regler, ja. § 58. Oppsigelsesfrister. 6. Ved arbeidsavtaler der arbeidstakeren skriftlig er tilsatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 6. oktober 2003 #5 Del Skrevet 6. oktober 2003 Men du har ikke startet skikkelig i denne jobben ennå, har du vel? Ikke har du noen skriftlig arbeidsavtale ennå heller.. Når får du svar fra det andre stedet da? Kanskje det er mulig å si på det første stedet at du venter på svar på en fast stilling? De fleste arbeidsgivere (iallefall de jeg har vært borti) vil nok forstå at en fast jobb er mer attraktiv for deg enn ett vikariat. Prøv å utsette å skrive kontrakt/starte i jobben til du har fått svar på den andre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 6. oktober 2003 #6 Del Skrevet 6. oktober 2003 Mest sannsynlig vil det ikke være noen forskjell på å signere en kontrakt og ikke signere en kontrakt. Når man er på jobb, så gjelder AML selv om man ikke har signert noen kontrakt. Dessuten er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig. Merk at det står i AML at det må være en skriftlig avtale på prøvetid for at det skal defineres som prøvetid. PS: Det er ikke så vanskelig å lese AML som ufaglært. Man må bare overse alle punkter som ikke gjelder en selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 6. oktober 2003 #7 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hvis jeg får jobben i bedrift Y' date=' hvor lang oppsigelstid vil jeg da ha i bedrift X i følge arbeidsmiljøloven? [/quote'] Men jeg forstod denne jobben var via vikarbyrå? Da bør den informasjonen stå på sidene deres. Via Manpower er det 1 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 7. oktober 2003 #8 Del Skrevet 7. oktober 2003 Vet at en muntlig avtale egentlig er like bindende som en skriftlig, men jeg har alliekvel opplevd (i alle fall i deltidsjobb og sommerjobb) at atbeidsgiver mener den ikke er det.. Altså at selv om jeg har sagt ja muntlig var ikke arbeidsgiver sikker på at jeg tok jobben før jeg skrev under på papiret. Derfor jeg tenkte at det kanskje fremdeles kunne være en mulighet for å trekke seg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 7. oktober 2003 #9 Del Skrevet 7. oktober 2003 Nå gidder jeg ikke slå opp i AML en gang til, men jeg mener ganske så sikkert at det står der at dersom det er en viss rutine (elns) i en arbeidstakers arbeid på en arbeidsplass for en arbeidstaker, så er den å anse som ansatt uansett muntlig/skriftlig kontrakt. Dersom du ikke har tiltrådt stillingen enda, vil saken være noe annerledes. Bare vær klar over at dersom du trekker deg fra en muntlig avtale, vil du mest sannsynlig bli svartelistet hos dette vikarbyrået og aldri få muligheten til å jobbe via dem senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ny i jobb Skrevet 9. oktober 2003 #10 Del Skrevet 9. oktober 2003 Heisann og takk for alle svar. 14062003 skrev Du sa ingenting om prøvetid i ditt innlegg. Dersom du har prøvetid, vil det være andre regler, ja. § 58. Oppsigelsesfrister. 6. Ved arbeidsavtaler der arbeidstakeren skriftlig er tilsatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. Jeg sa vel at jeg ikke hadde begynt enda, og jeg trodde alle hadde en prøvetid før man blir fast ansatt (kun som en formalitet i kontrakten, men likevel) 14062003 skrev Det er ikke så vanskelig å lese AML som ufaglært. Man må bare overse alle punkter som ikke gjelder en selv neida, jeg vet det. Det som er vanskelig er vel bare at det er så mye som ikke gjelder en selv, og vanskelig å vite akkurat hvor en skal slå opp. L@dy skrev: Men jeg forstod denne jobben var via vikarbyrå? Da bør den informasjonen stå på sidene deres. Via Manpower er det 1 mnd. Ja, det er via et vikarbyrå. Og det stod i kontrakten når jeg fikk den. Hadde bare ikke fått den enda da jeg skrev dette innlegget. Groo skrev: Vet at en muntlig avtale egentlig er like bindende som en skriftlig Ja, og det er en god regel synes jeg :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 9. oktober 2003 #11 Del Skrevet 9. oktober 2003 Om det ikke står i kontrakten har du ikke prøvetid, og om ikke annet er spesifisert i avtalen har du da 1 måned. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig (jf. Avtaleloven). Dersom du sier opp før du har startet, vil de fleste arbeidsgivere ikke be deg jobbe i oppsigelsen. Unntaket må være dersom det er svært store problemer for dem å skaffe en erstatter, og det er en stilling der man ikke trenger særlig opplæring. Alle bedrifter opplever ansatte som sier opp før de starter. Spesielt de som ansetter i vikariater. Det er en risiko de tar hensyn til (eller BØR ta hensyn til), så ikke ha dårlig samvittighet om du sier opp fordi du har fått fast jobb. Husk at du er deg selv nærmest - og at bedriften ikke er en levende organisme du må ta hensyn til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå