Gå til innhold

Overvektig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bra TS =) Nå har du tatt første steg på vei mot trivselen din!

Det kommer nok til å opplevels tungt av og til, men det er da det er viktig å holde fokus på ditt slutt-mål: nemlig det å trives i klær, føle seg komfortabel og vel!

Stå på!

Tusen takk!

Jeg håper at jeg får hjelp ved klinikken, og at jeg får møte flere som er i samme situasjon som meg. Da kan det kanskje bli lettere, og kanskje også noen som jeg kan trene med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

LYKKE TIL, TS!! :klemmer: Dette greier du! =)

Har selv vært overvektig; 110 kg og rundt 1,60 høy. Nå har jeg en bmi på 24 og er superstolt :jepp: Det krevde mye av meg, men fy flate - det var virkelig verdt det! :)

Skrevet

En feil mange overvektige gjør, er å ha utseende og bedring av selvtilliten som motiv nr. 1 for å gå ned i vekt. Det blir et helt feil fokus, synes jeg. Det bør være helsa som står øverst på lista, og så kan bedre utseende og selvtillit komme som en bonus som følge av vektnedgangen.

Diabetes, høyt blodtrykk og hjerteinfarkt, er noe som ofte henger sammen med overvekt. Jo større overvekt, desto farligere er det. Disse sykdommene kan få alvorlige følger, og må tas på alvor, og det er dette som bør være drivkraften for å gå ned i vekt.

Jeg har aldri forstått meg på overvektige folk med f.eks diabetes type 2, som heller velger å bruke tabletter, fremfor å slanke seg. :sukk:

Skrevet

Diabetes, høyt blodtrykk og hjerteinfarkt, er noe som ofte henger sammen med overvekt. Jo større overvekt, desto farligere er det. Disse sykdommene kan få alvorlige følger, og må tas på alvor, og det er dette som bør være drivkraften for å gå ned i vekt.

Jeg har aldri forstått meg på overvektige folk med f.eks diabetes type 2, som heller velger å bruke tabletter, fremfor å slanke seg. :sukk:

Og jeg forstår ikke hvorfor folk tror at løsningen på Diabetes type 2 er å slanke seg. Det er feil. Løsningen på diabetes type 2 er omlegging av kosthold og livsstil, ikke slanking i seg selv. Selv om det ofte kommer som et resultat av riktig kosthold og nok mosjon.

TS: Lykke til! :)

Skrevet

En feil mange overvektige gjør, er å ha utseende og bedring av selvtilliten som motiv nr. 1 for å gå ned i vekt. Det blir et helt feil fokus, synes jeg. Det bør være helsa som står øverst på lista, og så kan bedre utseende og selvtillit komme som en bonus som følge av vektnedgangen.

Hvorfor skal ikke folk la seg motivere av noe som faktisk gir dem motivasjon? Faren for diabetes, høyt BT og diverse kardiovaskulære sykdommer er ikke nødvendigvis noe man kjenner noe til før det virkelig slår inn, så for mange er jo ikke det å redusere risikoen for dette noe de merker noe til. Å feks. klare å få på seg klær fra normale butikker, derimot, det må vel kunne ses på som en ordentlig og direkte motivasjonsfaktor.

Mennesker er irrasjonelle, og gjør ikke nødvendigvis det som er best (sunnest) for dem selv. Det gjelder helt garantert deg også.

Skrevet

Masse lykke til! Håper du ikke må vente alt for lenge...

Skrevet

Vil bare ønske deg lykke til!

Kanskje du starter en dagbok her, så vi kan følge deg på ferden? :)

Skrevet

Jeg kommer heller til å oppdatere tråden her, muligens vil jeg starte en blogg etter hvert.

Jeg ser at det er noen som setter spørsmålstegn med motivasjonen min, og hva det er som motiverer meg. Diabetes, hjertesykdom og død er IKKE noe som skremmer meg. Grunnen er at det er ikke noe jeg bryr meg om. Så tjukk som jeg er, så hadde det nesten ikke gjort noe om jeg forsvant, fordi jeg er så misfornøyd med meg selv - utseendemessig. Derfor er min største motivasjon å få en kropp som føles bedre. En kropp som jeg vil føle meg vel i. En kropp som ikke gjør at jeg skjemmes hver gang jeg går ut av huset.

Dersom jeg skal klare dette, er det viktig at jeg holder fast i den motivasjonen som jeg har. Selvsagt har jeg sjekket meg for diabetes og andre sykdommer, men er frisk som en fisk sånn sett.

Skrevet

Og jeg forstår ikke hvorfor folk tror at løsningen på Diabetes type 2 er å slanke seg. Det er feil. Løsningen på diabetes type 2 er omlegging av kosthold og livsstil, ikke slanking i seg selv. Selv om det ofte kommer som et resultat av riktig kosthold og nok mosjon.

TS: Lykke til! :)

Ehhh...Men løsningen på diabetes type 2, ER å slanke seg. Om man kaller det slanking eller endring av livsstil, spiller liten rolle, for det handler i bunn og grunn om det samme. Endrer man livsstil, går man gjerne ned i vekt osv. Overvektige har vanligvis et usundt kosthold bestående av for mye fett, sukker og brus, samt at de beveger seg for lite,

og dette kan føre til diabetes 2. Jeg har i allefall ikke hørt om slanke, sunne mennesker med diabetes 2, så det HAR med vekt å gjøre.

Skrevet

JO men man blir jo ikke kvitt Diabetes 2 ved å slanke seg hvis man først har fått det!

Dessuten kan man få Diabetes 2 ved å spise mye dritt, og mange er innvendig-feite, og ikke utvendig-feite! Det å være stor er ikke ensbetydende med at man får Diabetes.

Skrevet

Jeg kommer heller til å oppdatere tråden her, muligens vil jeg starte en blogg etter hvert.

Jeg ser at det er noen som setter spørsmålstegn med motivasjonen min, og hva det er som motiverer meg. Diabetes, hjertesykdom og død er IKKE noe som skremmer meg. Grunnen er at det er ikke noe jeg bryr meg om. Så tjukk som jeg er, så hadde det nesten ikke gjort noe om jeg forsvant, fordi jeg er så misfornøyd med meg selv - utseendemessig. Derfor er min største motivasjon å få en kropp som føles bedre. En kropp som jeg vil føle meg vel i. En kropp som ikke gjør at jeg skjemmes hver gang jeg går ut av huset.

Dersom jeg skal klare dette, er det viktig at jeg holder fast i den motivasjonen som jeg har. Selvsagt har jeg sjekket meg for diabetes og andre sykdommer, men er frisk som en fisk sånn sett.

Tenk deg at du en dag fikk beskjed om at hjertet ditt var i ferd med å svikte pga vekten, og livet ditt hang en tynn tråd. Eller at blodtrykket ditt var farlig høyt. Ville ikke det ha betydd noe? Ville da utseende fortsatt ha vært det viktigste?

Det tror jeg ikke. Lett å vært kjekk i munnen, så lenge man er frisk. Men den dagen du får beskjed om at livet ditt henger i en tynn tråd, da tenker jeg pipen får en annen lyd. Du er kanskje ung(?), og overvekten har kanskje ikke gjort så mye skade enda. Men det vil komme jo eldre du blir.

Det er er ikke noe galt i å ønske seg en fin kropp og et bedre utseende, men jeg synes ikke det bør være hovedfokuset. Det vil komme dager da utseendet ikke er like viktig, og da er det lett å sprekke. Utseendet er ikke alltid nok for å holde motivasjonen oppe. Derfor bør man la seg skremme av sykdom. De fleste av oss ønsker oss jo et langt godt liv, men det får man ikke om man drasser rundt på ekstremt mange kilo for mye. Den vissheten gjør det viktigere for oss å passe vekten, og faren for å legge på seg igjen reduseres. Man må forstå viktigheten av å passe vekten. Livet og helsa er viktigere enn et pent utseende.

Skrevet

JO men man blir jo ikke kvitt Diabetes 2 ved å slanke seg hvis man først har fått det!

Dessuten kan man få Diabetes 2 ved å spise mye dritt, og mange er innvendig-feite, og ikke utvendig-feite! Det å være stor er ikke ensbetydende med at man får Diabetes.

Jo, man BLIR kvitt diabetes type 2 ved å endre kosthold og gå ned i vekt. Det er diabetes TYPE 1 man ikke blir kvitt.

Alle jeg kjenner som har diabets type 2, lever et stillesittende liv og er overvektige. Du må nok ta til deg litt mer kunnskaper før du uttaler deg så bastant om dette.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal diskutere TS sin motivasjon jeg. TS ser at hun er overvektig, mistrives som overvektig og ønsker å gjøre noe med det. Hvorfor skal hun gå å være redd for livsstilssykdommer i tillegg, hvis hun nå klarer å legge om livsstilen sin å få et bedre liv? Det er ikke alltid man klarer å ta inn over seg risikoer som handler om liv og død, forsvarsmekanismer kan man godt kalle det.

Jeg ønsker deg lykke til TS, du har tatt et skritt i riktig retning og jeg håper du klarer å fortsette med det! :klemmer:

Skrevet

Nå gikk jeg selv ned masse for noen år siden og har klart å holde vekta. På forhånd brukte jeg faktisk en del tid på å tenke over hvorfor jeg ville ned i vekt, motivasjon og hvordan jeg faktisk ville gjøre det. Og det viktigste, hvorfor jeg hadde blitt overvektig i utgangspunktet!! Det er utrolig viktig, for det er vanskelig å endre noe hvis man ikke kjenner problemet og har en plan. Min motivasjon var først og fremst helse og å komme i god form slik at jeg orket å være med på ting, sosialt, tur i fjellet etc. Å slanke seg for andre eller fordi jeg var misfornøyd med utseendet kom jeg frem til ikke ville holde på sikt. Disse faktorene er ikke gode nok, det er ingen garanti at man blir lykkeligere, får et bedre liv eller blir fornøyd med utseendet av å slanke seg! God helse og god form kunne jeg derimot glede meg over uansett, selv når slankigen gikk trått. Klær og utseende ble bare bonus.

Jeg brukte også endel tid i slankeklubber og nettfora og observerte ganske tidlig at de stegene jeg tok først, faktisk var veldig avgjørende for suksess. De som hadde tilsvarende motivasjon som meg lyktes gjerne mer enn de som bare var opptatt av ytre faktorer. Det var de som ble skuffet over resultatene som ikke alltid syntes godt nok i forhold til forventningene og ga opp. Skal man ned MYE så gjør man kanskje lurt i å ha annen motivasjon enn utseende for mengder løs hud kan det være vansklig å glede seg over.

Skrevet

Tenk deg at du en dag fikk beskjed om at hjertet ditt var i ferd med å svikte pga vekten, og livet ditt hang en tynn tråd. Eller at blodtrykket ditt var farlig høyt. Ville ikke det ha betydd noe? Ville da utseende fortsatt ha vært det viktigste?

Det tror jeg ikke. Lett å vært kjekk i munnen, så lenge man er frisk. Men den dagen du får beskjed om at livet ditt henger i en tynn tråd, da tenker jeg pipen får en annen lyd. Du er kanskje ung(?), og overvekten har kanskje ikke gjort så mye skade enda. Men det vil komme jo eldre du blir.

Det er er ikke noe galt i å ønske seg en fin kropp og et bedre utseende, men jeg synes ikke det bør være hovedfokuset. Det vil komme dager da utseendet ikke er like viktig, og da er det lett å sprekke. Utseendet er ikke alltid nok for å holde motivasjonen oppe. Derfor bør man la seg skremme av sykdom. De fleste av oss ønsker oss jo et langt godt liv, men det får man ikke om man drasser rundt på ekstremt mange kilo for mye. Den vissheten gjør det viktigere for oss å passe vekten, og faren for å legge på seg igjen reduseres. Man må forstå viktigheten av å passe vekten. Livet og helsa er viktigere enn et pent utseende.

Som jeg skrev lenger opp, nei jeg er ikke bekymret for døden. Slik som livet mitt er nå er døden det som skremmer meg minst. Det viktigste for meg nå er å finne grunner til å ville komme meg ned i vekt. Og jeg vet at det blir en tøff jobb. Da må jeg ha fokuset rettet mot det som betyr aller mest for meg - det å leve et "normalt liv".

At det skjer positive ting med min fysiske helse ved vektreduksjonen er selvsagt. Men den biten er ikke like lett å få øye på, som det at kroppen minker og man blir i bedre form. Derfor er det lettere å se de tingene. At du synes det er feil fokus bryr meg midt i ryggen. Vi er alle forskjellige, og vil derfor bli motivert av ulike ting.

Jeg er ikke opptatt av et pent utseende, men jeg er opptatt av at kroppen min skal få en form som gjør at jeg ikke skjemmes hver gang jeg tar bussen eller flyr. At jeg finner klær som passer. Jeg er ikke ute etter å bli pen.

Skrevet

Ehhh...Men løsningen på diabetes type 2, ER å slanke seg. Om man kaller det slanking eller endring av livsstil, spiller liten rolle, for det handler i bunn og grunn om det samme. Endrer man livsstil, går man gjerne ned i vekt osv. Overvektige har vanligvis et usundt kosthold bestående av for mye fett, sukker og brus, samt at de beveger seg for lite,

og dette kan føre til diabetes 2. Jeg har i allefall ikke hørt om slanke, sunne mennesker med diabetes 2, så det HAR med vekt å gjøre.

Nei, løsningen er ikke å slanke seg. Vet du hvorfor? Det er fordi slanke mennesker som utelukkende lever på crap food også kan pådra seg Diabetes Type 2, selv om de ikke er overvektige. Og som du sier, du har ikke hørt om slanke, SUNNE mennesker med diabetes type 2, men det finnes slanke og USUNNE mennesker med Diabetes type 2.

Løsningen er å legge om livsstilen, og slankingen er dermed et produkt av dette. Ikke løsningen. Går man fra å spise crap food til å spise sunt og bevege seg, så vil man normalt sett miste vekt. Men det er pga at man har et mindre kaloriinntak enn normalt og høyere kaloriforbruk, ikke slankingen i seg selv.

Når man er så overvektig som det denne personen er, så er ikke ren slanking veien å gå, ettersom dette ofte er kortsiktige kurer hvor kiloene flyr like raskt på igjen. Man må legge om livsstilen sin til noe man faktisk klarer å følge opp resten av livet sitt. Gjør man ikke det, så går man tilbake til null før eller siden.

Skrevet

Jo, man BLIR kvitt diabetes type 2 ved å endre kosthold og gå ned i vekt. Det er diabetes TYPE 1 man ikke blir kvitt.

Alle jeg kjenner som har diabets type 2, lever et stillesittende liv og er overvektige. Du må nok ta til deg litt mer kunnskaper før du uttaler deg så bastant om dette.

Igjen, da er det ikke SLANKINGEN som fører til at man blir kvitt Diabetes type 2. Det er LIVSSTILSENRDINGEN. Og det er feil å si at man blir kvitt det, det er det ikke alle som gjør. De klarer derimot å holde sykdommen i sjakk vha et kosthold holder blodsukkeret under kontroll og slipper å ta insulinsprøyter som følge av dette. Dette er ikke det samme som at man er kvitt sykdommen.

Og du, hersketteknikk er en dårlig ting er inne. Skal du komme med de uttalelsene du gjør, så får du jaggu meg klare å stå for det med et nick.

Skrevet

TS her.

Her følger en link til en ny blogg jeg har startet. Der vil jeg oppdatere hvordan det går med meg og min kamp mot overvekten.

http://vektnedgangen.blogg.no/

Jeg vil også oppdatere videre i denne tråden.

Igjen vil jeg få takke alle dere som har kommentert! :)

Skrevet

Fin blogg!

Lykke til!

Skrevet

Takk for det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...