Gå til innhold

Overvektig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er overvektig, veldig overvektig. Jeg skal til legen på torsdag og jeg gruer meg. Pr. nå veier jeg sikkert over 112 kilo, og er ca 161 cm høy. Jeg har innsett at jeg trenger hjelp for å få meg en sunn livsstil. Men jeg gruer meg som sagt. Kan jeg be om å bli henvist til en ernæringsfysiolog?

Tidligere har jeg forsøkt å gå ned i vekt, og det fungerte en liten stund. Men så var det tilbake i gamle spor. Jeg har vært overvektig de siste 10 årene (jeg er 25), og jeg har siden barneårene vært litt større enn de andre. Men nå trenger jeg en forandring, jeg vil bli normalvektig. Jeg vil ikke lenger føle mef flau og ekkel hver gang jeg tar bussen, eller hver gang jeg flyr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, føler med deg! Er ikke gøy å være overvektig!

Har selv veid nesten 150 kg, så jeg vet hva jeg prater om.

ja du kan be legen om henvisning til ernæringsfysiolog. Eller du kan be om henvisning til overvektspoliklinikken på nærmeste sykehus som har dette.

Det finnes også flere sentere hvor du kan få "slankeopphold"

Personlig endte jeg opp med en slankeoperasjon, og er storfonøyd med det valget og livet som normalvektig!

Ønsker deg masse lykke til, i kampen mot kiloene!

Skrevet

Be han teste hormonene dine.

Du har nok ubalanse.skjekk progesteron nivået ditt.

Skrevet

Ikke gru deg kjære TS. Det går helt bra! Smil og le litt, velg å ikke bry deg om hva andre skulle synes. Du skal se det ordner seg når du begynner på diett! Jeg dro til ernæring-spesialist selv og fikk satt opp en skikkelig diett..dro dærifra med en diger perm fyllt av masse gode oppskrifter og jeg skulle spise SKIKKELIG mat! Ikke noe ferdig dritt her nei...jeg spiste meg mett også, og det var så deilig å vite at nå dag etter dag går jeg ned! :)

Jeg anbefaler balder klinikken i oslo for ernærings-veilednig..

Ble frisk i magen, og slank på en gang! :) Det skal du også bli!!OG med masse sunn god mat å spise så går det lett som bare det... :klemmer:

Skrevet

TS her.

Tusen takk for alle de oppmuntrende ordene, det varmer :)

Er det noen som vet hvor mye det koster å gå til en ernæringsfysiolog?

Selv om jeg gruer meg, så kjenner jeg at jeg faktisk ser fram til å få lagt om livet mitt. Jeg trenger en ny start, og jeg trenger å få orden på denne delen av livet mitt. Det er ikke noe gøy å føle at man ikke passer inn, ikke finner klær som passer, føler seg stygg. Min feil er det selvsagt at jeg har blitt så stor, og det er trist at jeg ikke har klart å gjøre noe med det selv.

Skrevet

Hva kan egentlig en lege hjelpe til med?

Spør fordi jeg lurer på det, ikke for å være frekk eller noe!

Skrevet

Legen kan vel ikke gjøre så mye, annet enn å ta blodprøver, og henvise videre til spesialist...

Skrevet

Jeg skal til legen for å få en henvisning til andre som kan hjelpe meg. Og jeg trenger noen som kan gi meg et spark bak.

Skrevet

Det er bare du som kan implementere tiltak som hjelper ifht vektnedgang.

Skjønner ikke hvorfor du trenger andre til å finne styrke til å leve lenger, bedre og uten livsstilskomplikasjoner. Tanken på diabetes og hjertesykdom er motivasjon nok for oss andre.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du trenger andre til å finne styrke til å leve lenger, bedre og uten livsstilskomplikasjoner. Tanken på diabetes og hjertesykdom er motivasjon nok for oss andre.

Sånne svar kan en spare seg for synes jeg!!

:sjenert:

TS, lykke til, håper du finer motivasjon og gnist til ås tarte et nytt og bedre liv, og at du treffer en flink og forståelsesfull lege som kan hjelpe deg med å finen veien videre! :)

Skrevet

Det er jeg selv som må ha lyst til å gjøre en endring. Men jeg trenger veiledning fra noen som kjenner bedre til kosthold enn det jeg gjør. Selve jobben må jeg selv gjøre.

Skrevet

Sånne svar kan en spare seg for synes jeg!!

:sjenert:

TS, lykke til, håper du finer motivasjon og gnist til ås tarte et nytt og bedre liv, og at du treffer en flink og forståelsesfull lege som kan hjelpe deg med å finen veien videre! :)

Tusen takk!

Jeg regner med at legen tar dette på alvor, og at jeg får gode tips og hjelp på veien mot mitt nye liv.

Skrevet

Jeg gikk til legen fordi jeg var/er overvektig, hadde BMI på 37. Jeg hadde med meg en oversikt over alt jeg hade spist den siste uken og så gikk vi igjennom det sammen. Det må sies at jeg allerede da hadde en ganske ok diett, men det var et par ting vi kunne endre på. Har ikke blitt henvist til ernæringsfysolog fordi det ikke var nødvendig, men vet at om jeg hadde spurt, hadde legen min henvist meg. Jeg er super heldig som har en flott lege som tar seg tid og lytter, vet at ikke alle er like heldige...

Lykke til med din nye livsstil TS :klemmer: Dette kommer du til å klare!

Gjest wild bird
Skrevet

TS her.

Tusen takk for alle de oppmuntrende ordene, det varmer :)

Er det noen som vet hvor mye det koster å gå til en ernæringsfysiolog?

Selv om jeg gruer meg, så kjenner jeg at jeg faktisk ser fram til å få lagt om livet mitt. Jeg trenger en ny start, og jeg trenger å få orden på denne delen av livet mitt. Det er ikke noe gøy å føle at man ikke passer inn, ikke finner klær som passer, føler seg stygg. Min feil er det selvsagt at jeg har blitt så stor, og det er trist at jeg ikke har klart å gjøre noe med det selv.

Ang. kostnader ved å gå til ernæringsfysiolog, fikk jeg det gratis da jeg ble henvist dit av legen min. Men det er over 20 år siden, så mulig det har endret seg.

Skrevet

Jeg gikk til legen fordi jeg var/er overvektig, hadde BMI på 37. Jeg hadde med meg en oversikt over alt jeg hade spist den siste uken og så gikk vi igjennom det sammen. Det må sies at jeg allerede da hadde en ganske ok diett, men det var et par ting vi kunne endre på. Har ikke blitt henvist til ernæringsfysolog fordi det ikke var nødvendig, men vet at om jeg hadde spurt, hadde legen min henvist meg. Jeg er super heldig som har en flott lege som tar seg tid og lytter, vet at ikke alle er like heldige...

Lykke til med din nye livsstil TS :klemmer: Dette kommer du til å klare!

Så bra at du fikk hjelp! Det er viktig å bli tatt på alvor når man kommer med slike problemer til legen. Jeg synes det er ganske fluat å tenke på at jeg, som tross alt er et voksent menneske, ikke klarer å regulere matinntaket mitt på en sunn og fornuftig måte. Og jeg håper at legen min klarer å ta dette alvorlig, slik at jeg får den hjelpen jeg trenger.

Tusen takk! Jeg skal klare dette:)

Skrevet

Ang. kostnader ved å gå til ernæringsfysiolog, fikk jeg det gratis da jeg ble henvist dit av legen min. Men det er over 20 år siden, så mulig det har endret seg.

Da har det sikkert endret seg. Forhåpentligvis er det noenlunde samme prisen som å gå til legen.

Skrevet

Ikke alltid like lett å gå ned i vekt på egenhånd. Greit å ha noen i ryggen som følger en

opp og støtter en. Hjelper å bli litt presset når man er i en slik situasjon.

Masse lykke til :)

Skrevet (endret)

Jeg er overvektig, veldig overvektig. Jeg skal til legen på torsdag og jeg gruer meg. Pr. nå veier jeg sikkert over 112 kilo, og er ca 161 cm høy. Jeg har innsett at jeg trenger hjelp for å få meg en sunn livsstil. Men jeg gruer meg som sagt. Kan jeg be om å bli henvist til en ernæringsfysiolog?

Tidligere har jeg forsøkt å gå ned i vekt, og det fungerte en liten stund. Men så var det tilbake i gamle spor. Jeg har vært overvektig de siste 10 årene (jeg er 25), og jeg har siden barneårene vært litt større enn de andre. Men nå trenger jeg en forandring, jeg vil bli normalvektig. Jeg vil ikke lenger føle mef flau og ekkel hver gang jeg tar bussen, eller hver gang jeg flyr.

Uff, da jeg leste dette fikk jeg følelsen av at det kunne vært jeg som hadde skrevet det.

Sliter selv med overvekt, veier mer enn deg da, litt under 120 kg og er 159 høy.

Problemer med blodtrykket, er for høyt og fått medisin.

Stoffskiftet er heller ikke i orden, så vet ikke om dette har sammenheng.

Men pågrunn av høye vekta, blodtrykket og det der, har fastlegen min sendt henvisning til Tonsåsen Rehabilitering AS, til ernæringsfysiolog og til noe som heter for Opplandsresepten.

PS. Her holder ernæringsfysiologen til på sykehuset, og da må man betale en vanlig egenandel. Men om man har frikort, så slipper man det. Noe jeg har.

Skal til ernæringsfysiolog og snakke med de fra Opplandsresepten neste uke. :)

Lykke til! :)

Endret av bente85
Skrevet

I går var jeg hos legen. Legen regnet ut min BMI, som er på 43.

Legen henviste meg til en overvektsklinikk. Så nå venter jeg på svar derfra. Håper det ikke vil ta så veldig lang tid, for nå vil jeg virkelig komme i gang.

Legen målte omkretsen rundt midjen, og det var ekkelt å se at jeg har økt med over 30 cm i omkrets de siste to årene. Nå vil jeg ned i vekt, slik at jeg kan få kjøpe meg de klærne jeg vil, og slik at jeg vil føle meg mer vel.

Tusen takk til alle dere som har svart meg i denne tråden. Jeg kommer til å oppdatere etter hvert.

Skrevet

Bra TS =) Nå har du tatt første steg på vei mot trivselen din!

Det kommer nok til å opplevels tungt av og til, men det er da det er viktig å holde fokus på ditt slutt-mål: nemlig det å trives i klær, føle seg komfortabel og vel!

Stå på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...