Gå til innhold

Ekle samboere i kollektiv

deadmansmarionet

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet inn i et kollektiv for et par måneder tilbake, hvor alt virket fryd og gammen. Jeg deler et helt nyopppusset bad med fire andre, hvor to av de jeg deler med tydeligvis ikke eier verken folkeskikk eller renslighet. Det er umulig å holde badet rent, da de tilsynelatende barberer seg og børster hår overalt på badet uten å plukke det opp, sminker seg og søler halve toalettmappen i vasken (uten å tørke opp), og generelt lar masse ting stå på/i vasken slik at det er problematisk for oss andre å bruke den.

I tillegg står det minst fire vaskebøtter på badet, som alle har uvisst innhold (jeg mistenker at det er urin i den ene... :/).

Det er jo selvsagt en enkel løsning for meg om jeg bare rydder og vasker etter de, men har erfart etter to måneder i dette kollektivet at det virkelig ikke fungerer. Vasket badet på lørdag - gikk ut for å handle og spise middag - og kom hjem på kvelden til et mildt sagt heslig bad. Skitne klær på gulvet, enda en interessant vaskebøtte, masse hårfarge (?) i vasken og ikke minst hår absolutt overalt. Jeg ble ikke akkurat henrykt av å finne en brukt tampong bak do heller..

Jeg har klaget til de som roter ved flere anledninger, og tatt det opp med husvert.. Hva mer kan jeg gjøre? En periode nektet jeg å vaske badet (da det var så mye rot og skitne klær der at det var lite poeng i å vaske under alt rotet, for så å legge det inn igjen.), men dette fungerte ikke da de jeg bor med tydeligvis har en litt høyere terskel for skitt og lort enn meg. Håndklær har jeg gitt opp å ha på badet, da de har en tendens til å bli brukt av de andre til å tørke opp på gulvet. Tilsnakk fungerer ikke, da de lover bedring og beklager alt de har gjort, men går på badet og roter akkurat like mye som før... What to do? Flytte? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke noen andre muligheter enn å flytte. Disse menneskene kan nok love gull og grønne skoger, men de vil nok forbli griser til de finner seg en samboer som kan gjøre rent etter dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipsene fra junimarie er fornuftige :) Er dette folk som er normalt oppegående ellers, med jobb eller studier? Det høres jo skikkelig ille ut noe av det du beskriver. Jeg ville flyttet om de viser seg å ikke klare å følge en liste og slutter å bruke ditt håndkle, ting etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskelister har vært forsøkt, og da har de blitt fulgt av meg og to til, men ikke av de to siste (det er selvsagt de to hesligste). Det virker ikke som om de bryr seg om at badet er skittent og nasty, og det ender opp med at vi andre må vasse i deres rot og dritt. Har tidvis kastet ting inn på rommet deres, og det som skjer da er at det flyttes tilbake. Klærne var da på vei inn i vaskemaskinen, må man skjønne. :P Hva skal man gjøre når vaskelister ikke følges?

Husverten har på en måte litt ansvar i dette også, da hun godtar veldig mye fra deres side. Husleien er ikke betalt, og for litt siden mistet vi strømmen fordi de ikke hadde betalt strømregningen sin. Det virker som om de er veldig flinke til å legge skylden på andre (NAV hadde ansvaret med å betale strømregningen, badet vaskes ikke / holdes ikke rent pga sykdom osv).. Men det hjelper jo meg fint lite. Når jeg har klaget til husvert, har hun vært veldig fortvilt på mine vegne, og hun har hatt samtaler med de to "ekle", men det fører ingen steder. Det er ikke folk som er oppegående ellers, den ene med en shabby deltidsjobb og den andre på attføring fra nav (i en alder av 20..)

Finnes det ikke noen måte jeg kan kreve at husvert kaster de ut? Med grunnlag i manglende hygiene og mistrivsel for oss andre i kollektivet (og da tenker jeg ikke bare på det ekle badet, men det faktum at vi mistet strømmen en hel helg fordi de ikke hadde betalt verken strømregningen eller inkassokravet.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å flytte.

Ene ex dama mi bodde i et slikt kollektiv når vi møttes.

To stykker der gjorde aldri rent.

Hun vasket og styrte hele tiden..

De skjerpa seg aldri.

Du må bare gi opp og flytte, så enkelt er det.

Enten det, eller så må du gi faen i å gjøre rent helt til de må gjøre det selv.

Tror nok dessverre de har høyere terskel enn deg for dritt og møkk, så de kommer til å vinne den kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aj.. å bo i kollektiv er likt med å ha tenåringer i huset - du blir aldri ferdig med kampen. Finn deg en billig hybel istedet. Du kommer aldri i mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det eneste du kan gjøre er å flytte. Hadde en vennine som bodde slik du bodde. Delte bad med andre jenter som var utrolig rotete og som aldri ryddet opp etter seg. Da snakker vi om klær som slang overalt. Hår overalt, brukte q-tips, flekker etter brunkrem, skitten speil, brukte håndkler som slang osv osv. Hun hadde prøvd alt men ingen ting hjalp. Da må man bare finne seg en anna plass å bo. Når man er så rotete og grisete tviler jeg på de kommer til å skjerpe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt! Alt jeg har så si. Ikke tro det blir bedre. Det blir ikke det!

Signerer . Det er bare å byne å se seg om etter et sted å flytte til- med folk som vasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med husvert igjen. Få med deg de andre om de er like lei griseriet til paret. Om huseier er noenlunde økonomisk smart så velger hun å ha dere boende der, fremfor grisene, da de bare vil skape mer jobb for husverten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgå dem!

Drit på gulvet, ikke trekk ned dassen etter deg, legg igjen kjønnshår på klærne deres, sæd ned do-ringen, eller legg skitne boksere/truser med tydlig stank/bremsespor på deres klær.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Overgå dem!

Drit på gulvet, ikke trekk ned dassen etter deg, legg igjen kjønnshår på klærne deres, sæd ned do-ringen, eller legg skitne boksere/truser med tydlig stank/bremsespor på deres klær.

Ja, for da blir det ryddig og fint.... :filer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til for å kaste ut leieboere, og det er en lang prosess. Om ikke husleie betales er jo det utkastelsesgrunn, men hvis leia etterbetales mister man vel argumentet... Men jeg husker en utleier sa han leide ut fullt møblert, slik at han kunne kaste ut leieboer på dagen hvis det var noe (alvorlig i hans tilfelle, virket som en ellers real type). Du kan jo sjekke dette. Men jeg ville ikke regnet med at de to grisene kom til å flytte, eller skjerpe seg, når det allerede har vært forsøkt vaskelister, samtaler etc, og jeg anbefaler deg å flytte selv. Dessverre...

Jeg har bodd i flere kollektiv, og folk har nesten alltid litt forskjellige terskler for når de gjør reint (selv med lister), men det du beskriver er i mine øyne godt utenfor det som er normalt... såpass at jeg ikke ville utsatt meg for å vente på bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgå dem!

Jeg tror ikke det å drite på gulvet kommer til å løse problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar!

Jeg tror jeg i første omgang får mase mer på alle parter, både rotefolket og husvert - i tillegg til å alliere meg med de to andre som har gitt opp badet.. Synes det er litt synd å flytte, da både bad og rom er nyoppusset og ganske billige til å være midt i sentrum.. Men selvsagt - skjer ikke dette, tror jeg nok at jeg fordufter.. Det finnes grenser for hvor mye møkk og dritt jeg orker å trampe i hver dag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...