Gå til innhold

Vi som strikker firkanttøfler


Mariell5

Anbefalte innlegg

Gjest Marit Nyheim

:kaffekopp:Hei.

For å få en bra toving må du ha 3 korker med ren grønnsåpe i vaskekammeret på maskinen, ALDRI SKYLLEMIDDEL! Vask på 40-50 grader.Har du flere par strikkete tøfler eller lester i samtidig, blir det bedre resultat. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Ser dere etterlyser hvordan man tover firkant tøfler. Jeg er gammel strikker, og har tovet masse også. Det dere skal tove, kjøres i vaskemaskinen på 40-50 grader, men husk:VIKTIG, 3-4 TROPPER REN GRØNNSÅPE I PULVERLUKA PÅ MASKINEN, OG ALDRI SKYLLEMIDLER NÅR DET GJELDER ULL, da må det i så fall være Milo. Men skal man tove, kan man ikke bruke Milo i det hele tatt. Kun grønnsåpe som gunker der. Helst flere par samtidig i maskinen, da blir det bedre tovet. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den første tøffelen strikket ferdig :jepp: Nå kan jeg sett igang med nr to. Jeg har brukt garn PT3 og pinnestørrelse 5,5.

Tøffelen er jo en L-form når man har strikket ferdig. Skal den andre være speilvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å speilvende, nei.

Det jeg gjør for å få litt fin fargefordeling er at jeg har tegnet opp L-formen på et ark, og nummerter feltene med 1,2,3 osv. nummer 1 er den firkanten som blir midt på tåen. Har også et lite bilde hvor tøffelen er sydd sammen slik at det er enklere å se hvor feltene "havner" tilslutt.Synes nemlig det er litt fint både at de blir like, men også at fordelingen av fargene blir bra. de feltene som blir storparten av "sålen" strikker jeg ofte i grått eller svart, ihvertfall en mørk farge, og sprer " glafargene" utover resten av tøffelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holder vel egentlig å lage to like, for ettersom en er litt konsekvent i å ta på seg sokkene på likt bein hver gang, blir det en naturlig høyre/venstre-form på dem alikevel. Så var det bare å huske konsekventheten da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg fant denne tråden - nå sitter jeg her med mine nye tøfler og venter på at de skal toves! Tidligere har jeg kun klart å hekle én tøffel, for de ble aldri like, så firkanttøfler er tingen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å få fin toving i maskin med vanlig vaskepulver også jeg, aldri brukt grønnsåpe. Slenger deg jeg tover sammen med håndklær og dongeribukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne

Jeg strikker først 6 firkanter i ei remse, er mye enklere, da slipper jeg å sy sammen alle 6 firkantene. også strikker jeg to i ei remse, og syr de sammen på den andre remsa :)

Husk: for å få firkantene på samme plass på begge tøflene, så pass på at du syr de to firkantene på riktig ende. hvis ikke, så blir de ikke like. gjorde den feilen igår :( måtte ta den opp og sy på nytt.... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne

Høres ut som du holder på med samme som meg. Jeg har strikket annenhver farge så har jeg tatt opp masker en på en lapp i hver side og strikket et stykke der. Nå gjenstår bare å sy de sammen, MEN jeg har ikke oppskriften. Har du oppskrift ?? hvis det er samme vi strikker da;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du holder på med samme som meg. Jeg har strikket annenhver farge så har jeg tatt opp masker en på en lapp i hver side og strikket et stykke der. Nå gjenstår bare å sy de sammen, MEN jeg har ikke oppskriften. Har du oppskrift ?? hvis det er samme vi strikker da;);)

Er ikke helt sikker på om jeg forstod hva du mente. men jeg strikker iallefall en remse med 6 firkanter. og en med 2. Syr de sammen til en L. Jeg strikker med 3 forskjellige farger. Brukte en video som kom opp fra youtube da jeg søkte på google om montering av firkant tøfler. (Slik lærte jeg meg monteringen)

Når du sier oppskrift, hva mener du da? tenker du på størrelser og masker eller generellt hvordan du strikker og monterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg fant denne tråden - nå sitter jeg her med mine nye tøfler og venter på at de skal toves! Tidligere har jeg kun klart å hekle én tøffel, for de ble aldri like, så firkanttøfler er tingen :ler:

Så flott at firkanttøfler er var noe for deg :) Hvordan gikk det med tovingen?

Jeg for min del har ikke peiling på hvordan man hekler, det ser ganske avansert ut:p (selv om det sikkert ikke er vanskeligere enn strikking)

Endret av Mariell5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at firkanttøfler er var noe for deg :) Hvordan gikk det med tovingen?

Jeg for min del har ikke peiling på hvordan man hekler, det ser ganske avansert ut:p (selv om det sikkert ikke er vanskeligere enn strikking)

De ble kjempefine! :rødme: Jeg har aldri tovet noe før heller, og ble så positivt overrasket. Jeg måtte ta to omganger på 60 grader for å få de ordentlig tovet. I løpet av uka skal jeg starte på et par til min far. Nå skal hele familien få til jul. Det er jo en super gave. Og så deilige å ha på, men jeg har tenkt å legge en såle inni, slik at de blir litt mer "faste" å gå på!

Har en mistanke om at det går fortere å strikke, men jeg finner ikke strikkepinnene mine!

Hvilke farger strikker/hekler dere i? Må få litt inspirasjon :jepp: De første mine var i mørkebrun, beige og et garn som er sånn mange ulike farger i forskjellige nyanser brun. Neste blir samme bare i blåfarger!

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt denne oppskrifte, og så syr jeg på litt knapper eller annen pynt som passer :)

Tovet tøfler

Disse har jeg strikket og tovet i flere år nå - har forsynt hele slekta, har en kurv med gjestetøfler hjemme og har en del liggende som jeg gir bort i gave. De er utrolig populære, varme og kjempe-enkle å strikke. Bruker Viking naturgarn.

Tover på 50 grader, sammen med litt annet tøy og flytende grønnsåpe.

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det første parret ferdig. Det ble visst barnetøfler...

De begynte kjempestore (fikk fint begge føttene nedi en), men etter en omgang på 60 grader, sammen med to håndkler, og maks sentrifugering, måler de nå str 27.

Er det riktig at de skal toves så mye? Eller burde jeg ha vasket på lavere temperatur/sentrifugering? Kan man strekke ut tøffelen litt etter at den har blitt tovet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du har tovet litt for mye så kan det funke å legge plagget i bløt, med litt balsam i vannet, og så vide ut / strekke forsiktig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om noen oversikt over størrelser og mål på firkantene? Altså hvor store de skal være for hver størrelse? Jeg skal strikke to par i str 40, ett i 42 og ett i 45, men vet ikke hvor store firkantene skal være for hver str.

Garntips tas også imot med takk! Hva fungerer bra til toving/hva fungerer ikke så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne bloggen idag, og der gir hun et eksempel på tøflene i størrelsen 36-37, og sier at hun øker med 2 masker og 1 rille per størrelse. Da blir det ca 18 masker og 15 riller for størrelse 40, men det kommer også an på vaskemaskinen og garnet. Jeg har jo da ikke prøvd oppskriften hennes selv ennå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...