Gå til innhold

Regler for stum h som i hvordan, hva osv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det noen regler på hvorfor noen ord med h uttales og andre h-er er stumme. F.eks

Hvorfor

Hva

Hvit

Det kan jo se ut som om alle som begynne med hv uttales v, men jeg vet om andre ord som også har stum h. Komme ikke på dem nå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kevlarsjäl

Dette skjønner jeg ikke? Jeg uttaler ordet "hva" slik det skrives. H blir definitivt uttalt! Samme med alle jeg kjenner med samme dialekt som meg :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre h'er er stumme på norsk? Altså, unntatt ord som begynner på hv.. (Og unntatt i navn, som feks Marthe.)

Og apropos stumme bokstaver er vel de stumme g'ene og d'ene litt mer utbredt enn den stumme h'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg ikke? Jeg uttaler ordet "hva" slik det skrives. H blir definitivt uttalt! Samme med alle jeg kjenner med samme dialekt som meg :s

Uttaler du h'en når du sier hva, hvem, hvordan, hvorfor osv?

Så barn på skolen osv har ikke problemer med å vite når man skal/ikke skal sette en h på begynnelsen av ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre h'er er stumme på norsk? Altså, unntatt ord som begynner på hv.. (Og unntatt i navn, som feks Marthe.)

hjelp

hjem

hjul

Hroar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bare nysgjerrig, hvordan uttaler du "hva"? Hvordan får du til å uttale H`en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Jeg har ALDRI hørt noen uttale "hva" med /h/ (eller, for den del, /h/ i noen som helst andre ord hvor den er etterfulgt av konsonant). Og jeg har da hørt en god del nordmenn snakke i løpet av mitt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg sier "hva" på utpust, og da blir det jo "hhva" og ikke "va"..

Eller, jeg forstår jo hva dere mener med at den er stum, for den er absolutt ikke like klar som for eksempel i ordet "hest", den er mer undertrykket og nesten borte. Men jeg er sikker på at den er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men all snakking foregår jo på utpust (om man da ser bort fra sånn typisk "ja" på innpust, som er ganske typisk for nordmenn, og da i særdeleshet damer av en viss type). :)

Men hva slags dialekt snakker du, Kevlarsjäl, som uttaler /h/ før konsonant? Jeg klarer forresten nesten ikke å forestille meg hvordan det høres ut, all den tid /h/ i norsk (i de tilfellene jeg kjenner til, i hvertfall), best kan karakteriseres som en ustemt versjon av vokalen som kommer etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg kommer fra østlandet. Som nevnt mener jeg ikke at jeg uttaler h-en i "hva" på samme måte som jeg uttaler h'en i "hest". Men jeg mener fortsatt at h'en er der. Bare at den ikke er så tydelig.

Er jeg helt på jordet altså? :s

Jeg skal drøfte dette muntlig med ei venninne i morra, jeg, og se om hun mener h'en i hva er der, eller om hun mener jeg bare innbiller meg den.. Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, min oppfatning (og det er mulig den er feil), er at du innbiller at du uttaler h-en ettersom den jo er der i den skriftlige versjonen av ordene.

Testen for å finne ut om du faktisk uttaler /h/ her, vil jo å være å sammenligne ord med og uten "h" i skriftbildet: Uttaler du f.eks. "hvis" og "viss" likt, eller forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...