Gå til innhold

Hva spiser du på julaften?

Gjest anonym

Hva spiser du på julaften?  

1 stemme

1. 1. Hva spiser du på julaften?

• Ribbe
      41
    • Lutefisk
      1
    • Pinnekjøtt
      42
    • Skinkestek
      4
    • Kalkun
      5
    • Knekkebrød med fårepølse
      0

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Moren min serverer ribbe, medisterkaker og julepølser. Tilbehør er surkål, tyttebær og selvfølgelig mandelpoteter. Men i løpet av julen dvs 1. eller 2. juledag så er det pinnekjøtt som står på menyen - liker godt begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg er oppvokst med: Julegrøt til lunch. (med mandel og marsipangris).. Middag: Først lutefisk, deretter ribbe og julepølse m tilbehør. Multer eller multekrem til dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lutefisk!!!!!

sambo spiser ribbe.. så vi har alt begynt å "krangle" om hva vi skal ha når vi en gang skal "lage jul" (selv om det neppe skjer så lenge våre foreldre er i stand til det.. til da blir det nok "annenhvertårgalloppen")

Vi har hatt akkurat samme diskusjonen, og er enige om at det mest retferdige er å starte en helt ny tradisjon, slik at det liksom blir vår egen jul.

Jeg er som tidligere nevnt vant med kveite, og han er vant med pinnekjøtt. Dermed blir det ingen av de to tingene. Vil ikke ha noe så "kjedelig" som ribbe siden "alle andre" har det (kan spise det en dag i romjula i stede), men vi leker med tanken på laks eller kanskje helstekt and. Vet at noen bruker lam, men det er påskemat for meg. Lutefisk er vi begge glade i, men det har vi tradisjon på å spise før jul. Gleder meg til å feire jul i eget hus for første gang, kanskje skjer det allerede i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos foreldrene mine har det alltid vært veldig tradisjonsbunden mat i jula....

Lille julaften spiser vi kokt torsk med poteter og kokte gulrøtter (og saus for de som vil ha det....)...leeenge siden jeg har spist siden vi er hos svigers denne kvelden :-?

Julaften er det grisens tur...da spiser vi (saltet!!) ribbe og stek og sosisser med gulrøtter, rosenkål, surkål og brun saus...

1. juledag disker de opp med julefrokost...masse godt jule-pålegg, loff, grovbrød og det viktigste - hjemmelaget julekake og hvetekake...

Så er det pinnekjøtt enten 1. eller 2. dag alt ettersom hvem som er hjemme når (pappa og jeg er mest gla i lam, så da blir det ofte når jeg er hjemme- heldigvis!!)

Kalkunen har sin plass i romjulen hjemme hos oss....eller ikke i det hele tatt...det er liksom sånt mamma´n min lager en "vanlig dag" det....men godt er det uansett når det blir servert!!

....lurer på om jeg ikke begynner og glede meg litt til jul, jeg :hoppe: ....selv om jeg synes julemarsipanen kom for tidlig i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...