Gå til innhold

Steinalderkosthold


tineline

Anbefalte innlegg

Jeg er i skrivende øyeblikk på en steinalderkonferanse. I går ble det snakket om en dna-analyse på jeger/sankerskjeletter fra Spania (uten jordbruk altså), hvis kosthold var dominert av karbohydrater. Animalsk protein utgjorde en langt mindre del av kostholdet.

Kilde: De la Rua, Izagirre og Alonso 2001: DNA-analysis and the evolutionary history of the Basque population: A review.

Journal of anthropological research vol 57.

Dette er hva vi steinalderarkeologer har visst lenge: planter har man kunnskap om og kan forutsi hvor man finner, de er derfor en stabil base i kostholdet. Animalsk protein er vanskelig å basere seg på, fordi det er usikkert om man klarer å felle et dyr, eller hvor mange. Det samme gjelder fisk. Skjell ble svært mye spist, men har svært lite kalorier, så var likevel ikke nok.

Ville bare ha sagt det, høyt og tydelig. Resultatene er representative også for Skandinavia da kulturen og problemene var tilsvarende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i skrivende øyeblikk på en steinalderkonferanse. I går ble det snakket om en dna-analyse på jeger/sankerskjeletter fra Spania (uten jordbruk altså), hvis kosthold var dominert av karbohydrater. Animalsk protein utgjorde en langt mindre del av kostholdet.

Kilde: De la Rua, Izagirre og Alonso 2001: DNA-analysis and the evolutionary history of the Basque population: A review.

Journal of anthropological research vol 57.

Dette er hva vi steinalderarkeologer har visst lenge: planter har man kunnskap om og kan forutsi hvor man finner, de er derfor en stabil base i kostholdet. Animalsk protein er vanskelig å basere seg på, fordi det er usikkert om man klarer å felle et dyr, eller hvor mange. Det samme gjelder fisk. Skjell ble svært mye spist, men har svært lite kalorier, så var likevel ikke nok.

Ville bare ha sagt det, høyt og tydelig. Resultatene er representative også for Skandinavia da kulturen og problemene var tilsvarende her.

Oi, utrolig interessant artikkel. Har bare skumlest innholdet, men det er definitivt sengelektyre for sånne skapnerder som meg. Kjenner jeg blir glad i personer som deg nå ;) gjerne kom med mer, og dette er temaer jeg gjerne vil lære masse om.

Det finnes fortsatt endel stammesamfunn, som grunnet geografi, værforhold og økonomi må basere kostholdet på plantebasert mat (Aghanistan, Nord-Asia). De få husdyra de har er så verdifulle for familien og kan ikke slaktes fordi noen fikk lyst på koteletter til middag, så kjøtt sjelden vare på menyen. Opp mot 70 % av deres energiinntak kommer fra karbohydrater, og disse stammesamfunnene har noen av de laveste forekomstene av hjerte-karsykdom, diabetes og kreft. De har heller ikke vestens problemer med spiseforstyrrelser, slankehysteri, pille/pulverindustri eller kroppsdysmorfier. For all del, jeg elsker dusj, varme gulv og stekeovnen min, men vi har nok glemt det meste når det gjelder å ta vare på det enkleste og viktigste i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, utrolig interessant artikkel. Har bare skumlest innholdet, men det er definitivt sengelektyre for sånne skapnerder som meg.

Å kalle deg skapnerd kan vel kalles et understatement? :gjeiper:

Du er ernæringsnerd så det holder. ;) Selv er jeg vel mer klassisk nerd, siden mine fag er matematikk, fysikk og informatikk, hehe.

En annen ting her er at det fra lavkarboleiren snakkes om steinalderkosthold som om det var noe enhetlig og klart definert. Det som er sikkert er at kostholdet til steinaldermenneskene må ha variert med hva som var tilgjengelig der de var. Det må ha vært store forskjeller på dietten til de som holdt til i Norge og de som holdt til rundt Middelhavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle deg skapnerd kan vel kalles et understatement? :gjeiper:

Du er ernæringsnerd så det holder. ;) Selv er jeg vel mer klassisk nerd, siden mine fag er matematikk, fysikk og informatikk, hehe.

En annen ting her er at det fra lavkarboleiren snakkes om steinalderkosthold som om det var noe enhetlig og klart definert. Det som er sikkert er at kostholdet til steinaldermenneskene må ha variert med hva som var tilgjengelig der de var. Det må ha vært store forskjeller på dietten til de som holdt til i Norge og de som holdt til rundt Middelhavet.

Moi? En total nerd?! Nei, jeg tviholder på skapdørene og lar mitt blonde hår virke som en avledningsmanøver (og som forklaring når jeg får nok et anfall av foot in mouth syndrome).

Jeg synes det er merkverdig at en slik tråd får gli ubemerket hen av alle de som hardnakket og bastant argumenterer for/imot lavkarbo, steinalderdietter, raw food, karbohydrater, bare fett, farlig glukose og magiske matvarer. Hadde forventet at det ihvertfall skulel komem noen spørsmål og motargumenter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting her er at det fra lavkarboleiren snakkes om steinalderkosthold som om det var noe enhetlig og klart definert. Det som er sikkert er at kostholdet til steinaldermenneskene må ha variert med hva som var tilgjengelig der de var. Det må ha vært store forskjeller på dietten til de som holdt til i Norge og de som holdt til rundt Middelhavet.

Jo, forskjeller på tilgjengelige arter, javisst. Men man kan gå ut fra at karbohydrater også var svært viktig for steinaldermennesker overalt, som sikringskost. Har ikke noe med jordbruk å gjøre!

Og så er det vel god induksjon å hevde at det var en grunn til at nettopp karbohydrater ble dyrket når jordbruket først kom.

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...