Tinio Skrevet 26. april 2011 Forfatter #581 Del Skrevet 26. april 2011 Hei på deg og god påske til deg og de små Heisann! Takk for det, håper dere også har hatt en strålende påske! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinio Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #582 Del Skrevet 10. mai 2011 Uff for en forferdelig kveld. Jeg føler meg som verdens verste mamma i kveld, og må bare få det ut. Jeg har begynt på skolen igjen, og i dag har jeg vært på en lang og veldig omfattende psykologiforelesning, og er stresset fordi vi har så innmari mye pensum på altfor kort tid. Da jeg kom hjem var barna våkne selv om det var sovetid, fordi mannen hadde trillet tur med dem i våkentiden og da sovnet de. Da ble det tull i rutinene, og 2. luren ble altfor tidlig, noe som betyr ekstremt overtrette babyer ved kveldsstellet. Greit nok, men mannen dro avgårde på golfkurs, så da ble jeg alene om alt. Gogutten har vært kjempeumulig hele ettermiddagen, kryper bort til ledningene og vil gnage på dem, noe som er strengt forbudt. Etter å ha tatt han vekk og sagt strengt nei MANGE ganger uten noen nytte, bare skriking og trass, puttet jeg han til slutt i lekegrinden. Rasende ble han så klart, men han måtte bare være der litt for jeg skulle lage kveldsmat til dem. Så setter jeg Knøttet i barnestolen, og hun begynner å hyle mens jeg henter den hylende Gogutten og setter han i sin stol. De raste begge to, snørret rant og grøten bare falt ut av munnen deres hele tiden og de slo skjeen vekk. Til slutt klikket det for meg, jeg hev skjeen avgårde og gikk ut i gangen og telte til 10 mens jeg prøvde å puste rolig. Hadde mest lyst til å brøle tilbake til dem, men gikk inn igjen og prøvde så godt jeg kunne å være blid mens jeg sang bukken bruse. Det hjalp litt, det gikk over fra hylskriking til sutring. Så var det å sette dem i vippestolene å gi dem flaske. Knøttet bare sutret og hev flasken sin på gulvet hele tiden, så til slutt tok jeg den fra henne og tok henne med for å stelle henne. Da ble hun i strålende humør igjen heldigvis. Så var det å stelle Gogutten, det er like håpløst hver kveld for han hater å ligge på ryggen. Men det som gjorde det enda verre i kveld var at lille Knøttet kom krypende bort til beina mine og ville at jeg skulle løfte henne opp og kose, noe jeg ikke kunne gjøre når Gogutten lå på stellebordet. Så da ble hun fornærmet og lei seg, og hylgråt høyere og høyere, samtidig som Gogutten lå og raste på stellebordet. Jeg trodde jeg skulle bli gal, og når han slo seg totalt vrang under tannpussen mistet jeg kontrollen og ropte til han. :frown: Da ble jo alt bare enda verre, men nå var vi heldigvis ferdig. Så fikk de koseklutene sine og Gogutten var meget fornøyd igjen, og Knøttet fikk sitte og kose litt på fanget før de la seg. Heldigvis sovnet de med en gang. Men hva er jeg for en mor som hiver skjeer rundt omkring på kjøkkenet og roper til barna sine? Huff... Jeg sliter ekstra med Gogutten for tiden, han er så bestemt og har et veldig sterkt temperament. Føler det er konflikter mellom oss hele tiden. Dessuten er han blitt så mye mer selvstendig og vil helst leke og utforske på egenhånd. Så da blir jeg litt bekymret for at han ikke får nok oppmerksomhet. Og så ropte jeg til han istad, hvordan kunne jeg?! Jeg har så dårlig samvittighet at jeg sitter og gråter. Jeg takler skriking veldig dårlig, synes det er verdens verste lyd. Og når begge to setter i gang samtidig og ikke gir seg så blir jeg nesten gal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 10. mai 2011 #583 Del Skrevet 10. mai 2011 Man kan bli klikkende gal av tvillinger! Det vet jeg, for jeg har tross alt et par selv... Ville bare si at du kan jo vurdere å stelle på gulvet? Det gjør jeg og det gir frihet til å gi oppmerksomhet til begge uten angst for at en skal ramle ned. Dessuten kan jeg stelle begge samtidig fordi jeg har to matter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 10. mai 2011 #584 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Sender deg en Endret 10. mai 2011 av Småkjekset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 10. mai 2011 #585 Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg skjønner det er vondt. Jeg har ropt til Murmel en gang jeg også, enda det egentlig var mannen jeg var sint på. Hylingen er vond å høre på, jeg skjønner godt at det er ille med to stykker som hyler samtidig. Men han kommer ikke til å huske dette, vet du, trøst deg med det. :klemmer: Hvordan går det ellers med mannen i permisjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinio Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #586 Del Skrevet 10. mai 2011 Man kan bli klikkende gal av tvillinger! Det vet jeg, for jeg har tross alt et par selv... Ville bare si at du kan jo vurdere å stelle på gulvet? Det gjør jeg og det gir frihet til å gi oppmerksomhet til begge uten angst for at en skal ramle ned. Dessuten kan jeg stelle begge samtidig fordi jeg har to matter. Hadde vi hatt plass så hadde jeg gjort det, men vi har det så trangt her. Badet er knøttlite, så vi har stellebord på vaskerommet isteden, og der har jeg ikke så lyst at de skal ligge på gulvet. Hvor gamle er dine? Ser for meg at mine bare hadde kravlet avgårde hver sin vei om jeg skulle prøvd å stelle dem på gulvet samtidig. :gjeiper: Sender deg en Takk Småkjekset! Jeg skjønner det er vondt. Jeg har ropt til Murmel en gang jeg også, enda det egentlig var mannen jeg var sint på. Hylingen er vond å høre på, jeg skjønner godt at det er ille med to stykker som hyler samtidig. Men han kommer ikke til å huske dette, vet du, trøst deg med det. :klemmer: Hvordan går det ellers med mannen i permisjon? Iril "Godt" at det ikke bare er meg. Du har vel rett, de husker det nok ikke. Han var jo kjempeblid igjen etterpå heldigvis. Men jeg ble veldig skuffet over meg selv altså.. Det går bra med mannen, visste jo at han kom til å ta godt vare på barna. Men i går hadde han jammende vasket gulvene også, uten at jeg hadde sagt noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spatula Skrevet 10. mai 2011 #587 Del Skrevet 10. mai 2011 Du er bare et menneske du også, det er viktig å huske på.. Vi har hatt noen slike runder her også, og vi har bare ei... Men er man sliten er man sliten å da er det så fryktelig lite som skal til, selv om mammahjerte får fryktelig vondt etterpå - du er ikke alene i allefall om å brøle litt - vi gjør det vel alle en eller annen gang, jeg har i allefall gjort det 1-2 ganger over at jeg var så sliten og mannen bare stakk etter å ha klusset med rutinene Stor til deg, du er ikke alene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 10. mai 2011 #588 Del Skrevet 10. mai 2011 Hadde vi hatt plass så hadde jeg gjort det, men vi har det så trangt her. Badet er knøttlite, så vi har stellebord på vaskerommet isteden, og der har jeg ikke så lyst at de skal ligge på gulvet. Hvor gamle er dine? Ser for meg at mine bare hadde kravlet avgårde hver sin vei om jeg skulle prøvd å stelle dem på gulvet samtidig. :gjeiper: Har ikke noe romslig bad vi heller, så når begge mattene ligger nede er all gulvplass oppbrukt annet enn den jeg står på. Men har du det enda trangere er det jo vanskelig. Mulighet til å stelle på kjøkkenet eller et annet rom med litt mer plass? Mine er bare knappe 7 måneder, men hun blir stadig mer mobil, så det kravles mer og mer. Må hun vente mens jeg steller havner hun fort under skapet til vasken, men da vet jeg ihvertfall hvor hun er og hva hun driver med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 11. mai 2011 #589 Del Skrevet 11. mai 2011 Kaste skjeer er da ikke noe farlig? Jeg har kastet både dyne og smokk og kosebamse og det meste jeg... Er på en måte litt godt å kunne avreagere litt... Så forsvinner litt av lysten til å kaste ungen i veggen... (Det er da man går ut og teller til ti mens skrikinga bare får fortsette litt...) Tror alle har sånne kvelder/dager hvor de er slitne, og unger er overtrøtte, og alt bare blir galt og ennå mer slitsomt. De fleste har nok latt ungen skrike litt mens de roet seg, eller smokk/skje eller noe i veggen eller på gulvet. Jeg tror barn har godt av å se at voksne også kan bli sinte, men at de ikke gjør dem noe vondt alikevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinio Skrevet 12. mai 2011 Forfatter #590 Del Skrevet 12. mai 2011 Du er bare et menneske du også, det er viktig å huske på.. Vi har hatt noen slike runder her også, og vi har bare ei... Men er man sliten er man sliten å da er det så fryktelig lite som skal til, selv om mammahjerte får fryktelig vondt etterpå - du er ikke alene i allefall om å brøle litt - vi gjør det vel alle en eller annen gang, jeg har i allefall gjort det 1-2 ganger over at jeg var så sliten og mannen bare stakk etter å ha klusset med rutinene Stor til deg, du er ikke alene.. Ja det er veldig lite som skal til før det klikker i mitt hode når jeg er sliten hvertfall. Men dette var første gang jeg brølte rett i ansiktet hans, han skvatt og det var ikke noe gøy. Har ikke noe romslig bad vi heller, så når begge mattene ligger nede er all gulvplass oppbrukt annet enn den jeg står på. Men har du det enda trangere er det jo vanskelig. Mulighet til å stelle på kjøkkenet eller et annet rom med litt mer plass? Mine er bare knappe 7 måneder, men hun blir stadig mer mobil, så det kravles mer og mer. Må hun vente mens jeg steller havner hun fort under skapet til vasken, men da vet jeg ihvertfall hvor hun er og hva hun driver med. Vi har det altfor trangt, hadde vi hatt råd så hadde vi flyttet for lenge siden. Det går sikkert an å få ryddet bedre plass på vaskerommet etterhvert, det er nyoppusset og fint. Bare mannen gidder å fjerne noe av alt stæsjet sitt så, er en del ting der som babyer ikke bør fikle borti. Kaste skjeer er da ikke noe farlig? Jeg har kastet både dyne og smokk og kosebamse og det meste jeg... Er på en måte litt godt å kunne avreagere litt... Så forsvinner litt av lysten til å kaste ungen i veggen... (Det er da man går ut og teller til ti mens skrikinga bare får fortsette litt...) Tror alle har sånne kvelder/dager hvor de er slitne, og unger er overtrøtte, og alt bare blir galt og ennå mer slitsomt. De fleste har nok latt ungen skrike litt mens de roet seg, eller smokk/skje eller noe i veggen eller på gulvet. Jeg tror barn har godt av å se at voksne også kan bli sinte, men at de ikke gjør dem noe vondt alikevel... Jo så lenge det ikke blir en vane så tar de vel ikke så stor skade av det. Skremmende hvor lyst man kan få til å hive barnet sitt i veggen eller ut vinduet altså, uffa meg. Men jeg husker mine foreldre skrek ofte til meg da jeg var liten uten at jeg forstod grunnen, og det syntes jeg var helt grusomt. Så en sånn sint mamma vil jeg ikke være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
captiva Skrevet 13. mai 2011 #591 Del Skrevet 13. mai 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 13. mai 2011 #592 Del Skrevet 13. mai 2011 Tror nok ikke de tar skade av at du ble litt sint, det skjer oss alle; også oss med bare en. Og ellers har de andre jentene allerede sag så mye fint til deg at jeg ikke trenger si mer om den saken Ha en fin helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 16. mai 2011 #593 Del Skrevet 16. mai 2011 Kremt!!! Jeg har vært "monstermamma" på sånne dager, det er særlig da det tipper over for en, og man blir så utslitt at en ikke orker mer "pedagogikk". Jeg har brølt til ungene og sett at de har blitt redde... Etterpå gjør det vondt i sjela og jeg skjerper meg kraftig... Men så kommer det nye dager da man blir helt kjørt i kjelleren.. Tror alle mammaer møter seg selv i døra og gjør ting man helst hadde latt være. Å ha tvillinger som begge slår seg vrang på en gang er en prøvelse av dimensjoner og det er sååååååååå tungt å høre begge hyle og ikke vite hva man skal gjøre, eller hvem man skal hjelpe først. Been there, done that. Klem til deg, du er en SUPERMAMMA!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 16. mai 2011 #594 Del Skrevet 16. mai 2011 Hei du!! AH, så lenge siden, du var på neste side på innleggene mine, så jeg har ikke sett i boken din på noen uker..! Men ah, så kjedelig at du ble så sint da, men herlighet, klart du er sliten! Estra tøft at mannen din ikke er tilstede da dere alle 3 er slitne!! Det kommer bedre dager, og ja, sånn som alle de andre sier..Vi har vel alle kastet ting, og telt til 10, eller 100 har jeg telt til, så det er jo ikke bare bare med de små. MEn det river i hjerteroten, og det er helt naturlig, man kjefter jo på de som betyr all verden for deg. Jeg måtte være litt streng med T her om dagen, og han bare ler han, det er jo superfestlig..not! Hehehehe:) Men du er så flink, og jeg kan si det til deg hver dag om du vil, at det at du har to og ikke en, ja da hadde jeg sikkert gått ut i gangen ofte! Stå på vennen:)!! Ha en riktig god dag i morgen, og hyl ut på FB hvis du trenger å lufte hjertet!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinio Skrevet 17. mai 2011 Forfatter #595 Del Skrevet 17. mai 2011 Tror nok ikke de tar skade av at du ble litt sint, det skjer oss alle; også oss med bare en. Og ellers har de andre jentene allerede sag så mye fint til deg at jeg ikke trenger si mer om den saken Ha en fin helg Takk gode Pusla! Kremt!!! Jeg har vært "monstermamma" på sånne dager, det er særlig da det tipper over for en, og man blir så utslitt at en ikke orker mer "pedagogikk". Jeg har brølt til ungene og sett at de har blitt redde... Etterpå gjør det vondt i sjela og jeg skjerper meg kraftig... Men så kommer det nye dager da man blir helt kjørt i kjelleren.. Tror alle mammaer møter seg selv i døra og gjør ting man helst hadde latt være. Å ha tvillinger som begge slår seg vrang på en gang er en prøvelse av dimensjoner og det er sååååååååå tungt å høre begge hyle og ikke vite hva man skal gjøre, eller hvem man skal hjelpe først. Been there, done that. Klem til deg, du er en SUPERMAMMA!!!! Takk for gode ord! Ja det gjør vondt i sjela når man blir så sint at barna blir skremt. Men det så heldigvis ut som de tilgav meg veldig fort. Hei du!! AH, så lenge siden, du var på neste side på innleggene mine, så jeg har ikke sett i boken din på noen uker..! Men ah, så kjedelig at du ble så sint da, men herlighet, klart du er sliten! Estra tøft at mannen din ikke er tilstede da dere alle 3 er slitne!! Det kommer bedre dager, og ja, sånn som alle de andre sier..Vi har vel alle kastet ting, og telt til 10, eller 100 har jeg telt til, så det er jo ikke bare bare med de små. MEn det river i hjerteroten, og det er helt naturlig, man kjefter jo på de som betyr all verden for deg. Jeg måtte være litt streng med T her om dagen, og han bare ler han, det er jo superfestlig..not! Hehehehe:) Men du er så flink, og jeg kan si det til deg hver dag om du vil, at det at du har to og ikke en, ja da hadde jeg sikkert gått ut i gangen ofte! Stå på vennen:)!! Ha en riktig god dag i morgen, og hyl ut på FB hvis du trenger å lufte hjertet!! Hehe føler jeg må være streng hele tiden jeg, de gjør så mye ugagn. Men ofte bare smiler de sitt søteste smil tilbake. Prøver å lure meg! Men det er bra å være litt streng, det er viktig å sette litt grenser. Sint derimot.. Det liker jeg ikke å være. Takk, alltid like koselig å snakke med deg på FB! ___________________________ God 17. mai til alle sammen! Jeg og Knøttet er hjemme vi, hun er syk og har feber dessverre. Skikkelig synd altså, hun som hadde fått seg bunad og alt. Mannen og Gogutten er og feirer hos svigermor. Gogutten er SÅ kjekk i bunaden sin! Jeg lurer på om vi skal ta de med til fotografen og ta babybilder nå veldig snart. Så kan de ha bunadene på seg på noen av bildene mens de enda passer, da får Knøttet brukt sin hun også. Ellers så var vi på barselgruppe på fredagen. De andre barna virker så mye eldre enn mine. Ikke bare det at de ligger foran i utviklingen, men de ser også eldre ut. Mine krabber ikke enda en gang. Knøttet åler seg og Gogutten kravler (krabber nesten på en måte, men med magen nedi gulvet). Jeg lese overalt at man IKKE skal sammenligne tvillinger med enlinger, fordi tvillinger ofte er understimulerte siden foreldrene har mye mindre tid til å leke med dem. Særlig tvillinger som ikke har søsken å leke med kan henge litt etter. Men likevel.. Føler litt at det er min feil liksom, at jeg ikke er nok sammen med dem, uff.. Men det er noe som må gjøres hele tiden, og nå er jeg midt i eksamensperioden også. Men når den eksamenen i juni er unnagjort, da skal vi bare kose oss i hele sommer. Helsesøster er uansett ikke bekymret, for de kommuniserer veldig godt og følger med. I tillegg så står de veldig mye i krabbestilling, men så slenger de seg ned på magen for så å fyke avgårde bortover gulvet. Og de bruker pinsettgrepet veldig bra, spiser skivene sine helt selv. Så det går vel bra, og det at de var født en måned for tidlig spiller jo en liten roller her også. Stakkar lille Knøttet sover som en stein nå, det er sikkert godt for henne med litt fred fra den pratesalige Gogutten. Men jeg får vel gå og se til henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 17. mai 2011 #596 Del Skrevet 17. mai 2011 Jeg lese overalt at man IKKE skal sammenligne tvillinger med enlinger, fordi tvillinger ofte er understimulerte siden foreldrene har mye mindre tid til å leke med dem. Særlig tvillinger som ikke har søsken å leke med kan henge litt etter. Men likevel.. Føler litt at det er min feil liksom, at jeg ikke er nok sammen med dem, uff.. Men det er noe som må gjøres hele tiden, og nå er jeg midt i eksamensperioden også. Men når den eksamenen i juni er unnagjort, da skal vi bare kose oss i hele sommer. Helsesøster er uansett ikke bekymret, for de kommuniserer veldig godt og følger med. I tillegg så står de veldig mye i krabbestilling, men så slenger de seg ned på magen for så å fyke avgårde bortover gulvet. Og de bruker pinsettgrepet veldig bra, spiser skivene sine helt selv. Så det går vel bra, og det at de var født en måned for tidlig spiller jo en liten roller her også. Altså, hvor i alle dager har du lest at tvillinger er senere enn enlinger? Må innrømme at det har jeg ikke sett et eneste sted, annet enn at det virker å være en utviklet myte blant enlingemødre... Jeg tror ikke enlinger er snarere enn tvillinger, men at foreldrene bruker mer tid på å hjelpe babyene til å lære ting de egentlig ikke er klare for! Utrolig mange bruker tid på hjelpe babyene til å snu seg, opp i krabbestilling, stå, gå etc og det er faktisk ikke noe man skal gjøre. Det beste er at de lærer selv, for de utvikler de riktige musklene for det de vil gjennom øvingen og de blir sterke nok i musklene og skjelettet til å tåle belastningen av å f.eks. stå og gå. Tror nok du gjør det helt riktig jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinio Skrevet 17. mai 2011 Forfatter #597 Del Skrevet 17. mai 2011 Altså, hvor i alle dager har du lest at tvillinger er senere enn enlinger? Må innrømme at det har jeg ikke sett et eneste sted, annet enn at det virker å være en utviklet myte blant enlingemødre... Jeg tror ikke enlinger er snarere enn tvillinger, men at foreldrene bruker mer tid på å hjelpe babyene til å lære ting de egentlig ikke er klare for! Utrolig mange bruker tid på hjelpe babyene til å snu seg, opp i krabbestilling, stå, gå etc og det er faktisk ikke noe man skal gjøre. Det beste er at de lærer selv, for de utvikler de riktige musklene for det de vil gjennom øvingen og de blir sterke nok i musklene og skjelettet til å tåle belastningen av å f.eks. stå og gå. Tror nok du gjør det helt riktig jeg. Det står i tvillingboken min. Og i barnepsykiatriboken som jeg har drevet å lest i nå til eksamen. Før i tiden (i gamle dager) trodde folk faktisk at tvillinger hadde lavere intelligens enn andre barn, noe som så klart ikke stemmer. Men sammenhengen er heller at mange flere tvillinger er premature enn enlinger, pluss at de får mindre stimulering enn enlinger. Oppmerksomhet og stimulering spiller en stor rolle for utviklingen av hjernen og nervesystemet. Derfor kan mange flerlinger (ikke alle) være litt senere i utviklingen det første året. Det er altså ikke fordi de er tvillinger i seg selv, men de andre omstendighetene som kan spille en rolle. Jeg merker det veldig godt i dag hvertfall, siden jeg bare har Knøttet her. Det er jo SÅ rolig her, og jeg har all tid i verden til å dille og dulle med henne. Og om enlingeforeldre har så god tid til å være med babyen sine hver dag så tror jeg på det at det kan ha litt å si. Her i huset har det vært lite hjelp fra mannen når det gjelder både husarbeid og barn (heldigvis har det blitt bedre), så det er ingen tvil om at tvillingene mine hvertfall har blitt litt mye overlatt til seg selv i perioder når jeg har vært alene om alt. Men ja, jeg ser det er en del som lærer babyen sin å gå, sitte, stå osv. Og sånt skal de jo egentlig finne ut av selv. Bedre at de er litt treig med å gå enn at de får skjelettplager sier nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 17. mai 2011 #598 Del Skrevet 17. mai 2011 Jeg synes det høres veldig logisk ut det du sier jeg. Murmel lå litt etter fordi han nesten aldri fikk ligge og leke alene, han.. Tok det opp med en helsesøster og hun sa jeg burde prøve å la ham være mer i fred, og da lærte han plutselig en hel haug med ting han ikke klarte før. Så det er vel det å finne en mellomting også, når man har bare én unge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 17. mai 2011 #599 Del Skrevet 17. mai 2011 Det står i tvillingboken min. Og i barnepsykiatriboken som jeg har drevet å lest i nå til eksamen. Før i tiden (i gamle dager) trodde folk faktisk at tvillinger hadde lavere intelligens enn andre barn, noe som så klart ikke stemmer. Men sammenhengen er heller at mange flere tvillinger er premature enn enlinger, pluss at de får mindre stimulering enn enlinger. Oppmerksomhet og stimulering spiller en stor rolle for utviklingen av hjernen og nervesystemet. Derfor kan mange flerlinger (ikke alle) være litt senere i utviklingen det første året. Det er altså ikke fordi de er tvillinger i seg selv, men de andre omstendighetene som kan spille en rolle. Jeg vet det står i tvillingboken, men jeg er ikke enig. Og det er i tillegg så vagt formulert at man nesten kan lure på hvorfor hun har tatt det med uten å spesifisere nærmere. Det er jo helt logisk at premature barn, både enling og flerlinger kan henge etter i utviklingen. Man kan ikke sammenligne premature med fullbårne uansett. Skal man sammenligne får man heller sammenligne babyer med likt utgangspunkt, det er nå min mening. Dessuten henger ikke mine tvillinger etter i noe, de er faktisk heller tidlig ute uten at jeg har hatt tid til noe aktiv stimulering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinio Skrevet 17. mai 2011 Forfatter #600 Del Skrevet 17. mai 2011 Jeg synes det høres veldig logisk ut det du sier jeg. Murmel lå litt etter fordi han nesten aldri fikk ligge og leke alene, han.. Tok det opp med en helsesøster og hun sa jeg burde prøve å la ham være mer i fred, og da lærte han plutselig en hel haug med ting han ikke klarte før. Så det er vel det å finne en mellomting også, når man har bare én unge. Det har du nok helt rett i! Det beste er nok å finne en mellomting. Jeg vet det står i tvillingboken, men jeg er ikke enig. Og det er i tillegg så vagt formulert at man nesten kan lure på hvorfor hun har tatt det med uten å spesifisere nærmere. Det er jo helt logisk at premature barn, både enling og flerlinger kan henge etter i utviklingen. Man kan ikke sammenligne premature med fullbårne uansett. Skal man sammenligne får man heller sammenligne babyer med likt utgangspunkt, det er nå min mening. Dessuten henger ikke mine tvillinger etter i noe, de er faktisk heller tidlig ute uten at jeg har hatt tid til noe aktiv stimulering. Ja det er jeg enig i, dårlig at det ikke ble spesifisert noe nærmere i tvillingboken. Vi så en dokumentar på skolen om en baby (fullbåren og frisk) på mødrehjem. Moren gadd nesten aldri å prate eller prøve å kommunisere med han. Resultatet var at han i en alder av 2-3 måneder enda ikke greide å feste blikket eller smile, nettopp fordi han var altfor lite stimulert. Dette var jo et veldig ekstremt tilfelle (hun fikk forresten ikke beholde han), men det viser jo at babyer trenger stimulering for å utvikle seg normalt. Det betyr jo ikke at ALLE tvillinger blir tregere i utviklingen, men sjansen for de kan henge littegrann etter er større nettopp fordi de må dele på oppmerksomheten fra bare en person, hele dagen lang. Med stimulering og oppmerksomhet mener jeg altså ikke at man øver på å krabbe eller gå, men øyekontakt, smil, prate, synge, leke, oppmuntring, respons på gråt osv. Dette er behov det er lettere å dekke for enlinger enn for flerlinger, det sier seg selv. Som sagt man trenger ikke bli tregere pga dette, men det spiller en rolle. Mine henger nå hvertfall litt etter begge to, og jeg velger å tro at det er bare fordi de har vært litt understimulerte (i tillegg til at de var født litt tidlig, men ikke SÅ tidlig at det skulle hatt så mye å si), istedenfor å bekymre meg for at noe skal være galt med dem. Men du skal få slippe å være enig i det altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå