Gå til innhold

Tinios travle hverdag

Tinio

Anbefalte innlegg

Mannen er kjempeflink både i huset og med Goffel :) Og vi har all familie i nærheten i tilfelle vi skulle trenge barnevakt. Så håper å få det til! :nigo: Ikke sikkert jeg kommer inn da. Må søke med realkompetanse.

Syns du det har vært vanskelig? Hva har vært vanskeligst isåfall? Jobbet du i bolig før utdannelsen? :)

Noe er vanskelig og noe er lett. Det har vel litt om man synes emnet man holder på med er interessant eller ikke. Jeg syntes hvertfall at jus f. eks var noe herk. Ikke interessant i det hele tatt (og så var jeg ganske så gravid da vi holdt på med det, det kan jo også ha litt med saken å gjøre). Og i enkelte emner vi har hatt eksamen i så har det vært MYE pensum på liten tid, og nesten umulig å få det med seg. Det er ikke det at det alltid er så vanskelig å forstå, men heller at det er for mye som skal inn i hodet på kort tid. :bond: Jeg vet at en del sliter med å bestå medikamentregningen og farmakologieksamen, det greide jeg på første forsøk uten problem, men det er vel fordi jeg er veldig interessert i medisinske fag.

Jeg har jobbet i barnehage og på sykehjem før utdannelsen, begynte å jobbe i bolig mens jeg studerte. Det hjalp meg veldig til å sette teorien i sammenheng med praksis, for mye av det vi lærer om på skolen ser og opplever jeg når jeg er på jobb. Det er veldig spennende! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jadda, nå er begge to syke med feber, tette rennende neser og hoste.. Jeg er blitt småsyk og mannen sa et eller annet om at han hadde så vondt i halsen før han dro på jobb i morres. Så da har vi vel fått det hele gjengen.

Satt og leste på eksamen i går kveld, og da leste jeg bl.a om luftveisinfeksjoner hos babyer, skikkelig relevant tema for meg. :jepp: Der stod det en del ting man kan gjøre når babyen er forkjølet, mye har jeg allerede gjort, men fikk da noen nye tips. :) Om man ikke har nesesuger (som man forresten skal være litt forsiktig med for den kan skade slimhinnene i nesen) så kan man dryppe saltvann i nesen til barnet, la det virke litt og så snu barnet over på magen, da renner slimet ut. Prøvde det i dag, og det rant snørr som bare det! :tommelsmil:

Ellers så kan man heve hodeenden i sengen deres, gi de noe kjølig å drikke når de er tette, og ha det kjølig på soverommet deres.

Paracet skal man helst ikke gi før feberen stiger over 38,5-39 grader, med mindre barnet er veldig plaget og har vondt, fordi feberen er der for en grunn. Barn tåler feber mye bedre enn oss voksne. Det husker jeg godt fra jeg selv var liten, jeg løp rundt og lekte uten problem med 40 i feber. :gjeiper:

Men jeg merker at jeg virkelig har to armer og et fang for lite i dag når begge to er så dårlige. :( Nå har de nettopp lagt seg, så jeg håper de får sove en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, stakkars små (og store) :( Vet hvordan det er, for her har snuppa mi nettopp vært syk også, men jeg har ikke tvillinger da, blir litt mer slitsomt da :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare pøser på med saltvann, og da blåser han det ut selv. Trodde ikke han klarte det, men legen gjorde det da han var på sykehuset og det funket jammen. Må masse saltvann til da, og er sikkert ikke noe behagelig for ham, men som du sier kan nesesugeren skade slimhinnene, i tillegg sa legen at den kan føre til at snørrproduksjonen øker.

God bedring til dere alle sammen! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, stakkars små (og store) :( Vet hvordan det er, for her har snuppa mi nettopp vært syk også, men jeg har ikke tvillinger da, blir litt mer slitsomt da :klem:

Nei det er ikke kjekt når sånne små blir syke. Vet jo selv hvor fælt det er å være så tett om natten at man nesten ikke får puste. Ekstra kjekt er det jo med litt tannutbrudd på toppen av det hele. :gjeiper:

Jeg bare pøser på med saltvann, og da blåser han det ut selv. Trodde ikke han klarte det, men legen gjorde det da han var på sykehuset og det funket jammen. Må masse saltvann til da, og er sikkert ikke noe behagelig for ham, men som du sier kan nesesugeren skade slimhinnene, i tillegg sa legen at den kan føre til at snørrproduksjonen øker.

God bedring til dere alle sammen! :klemmer:

Takk og lov for saltvann! :jepp: Tviler på at det er noe særlig mer behagelig med den nesesugeren enn det er å få saltvann i nesen jeg da. :)

Hadde en skikkelig fæl opplevelse i dag!! Knøttet lå i lekegrinden mens jeg var på kjøkkenet og lagde kveldsgrøt. Plutselig hørte jeg gisping og høye hyl, så jeg løp inn i stuen og der hadde hun greid å putte HELE smokken langt inn i munnen, feil vei med tuten ut. Jeg måtte lirke den ut av munnen hennes! Hun bruker trøst narresmokk, den har litt mindre skjold enn mange typer andre smokker, men sånt skal da ikke gå an.

Tenkte jeg skulle sende en mail til produsenten og fortelle hva som skjedde, slik at de er klar over at babyer faktisk kan greie å få hele smokken inn i munnen når skjoldet er så lite. Tenk om det samme skjer med en baby som ligger alene på rommet sitt om natten, huff den kan jo bli kvalt!

Jeg skal hvertfall kaste alle disse smokkene! Det blir nok ikke noe problem, Gogutten bruker aldri smokk lengre og Knøttet bruker den kun i vognen og noen ganger når hun leker alene for seg selv, aldri om natten. Likegreit å kutte ut smokk for godt. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skummelt da! Godt at du var i nærheten og hørte der raskt slik at du fikk smokken ut.

Kan være like greit å slutte med smokk nå ja, siden hun ikke bruker den så ofte :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så skummelt da! Godt at du var i nærheten og hørte der raskt slik at du fikk smokken ut.

Kan være like greit å slutte med smokk nå ja, siden hun ikke bruker den så ofte :jepp:

Ja det var ekkelt, og hun ble jo så redd stakkar. Skrek lenge etterpå. Jepp, like greit å kutte den ut nå, sutrer hun så roer hun seg like lett om jeg gir henne en leke som om jeg gir henne smokken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så vondt når de små er syke da :kose:

og gud for en fæl opplevelse med smokken da :( Her liker jo Bumba ikke å suge mye på smokk, men innimellom......og hun skal gjøre det selv vettu, så da får hun ofte den andre enden da........blir nesten skremt da, trodde ikke det gikk an :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så vondt når de små er syke da :kose:

og gud for en fæl opplevelse med smokken da :( Her liker jo Bumba ikke å suge mye på smokk, men innimellom......og hun skal gjøre det selv vettu, så da får hun ofte den andre enden da........blir nesten skremt da, trodde ikke det gikk an :(

Nei trodde ikke det gikk an jeg heller, og det SKAL jo ikke det. Har aldri tenkt tanken en gang.. Men Knøttet er vel kanskje litt større i kjeften en babyer flest. :fnise: Men huff, det var ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: så skummelt med smokken!!!! det der skal jo ikke være mulig!HUFF.

Så bra du skriver det om snørrsugeren,det har jeg aldri hørt,og den er mye brukt her :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææ, skummelt med smokken! Takk og pris at du var i nærheten og hørte henne ... Huff :/

Forresten, hvordan synes du det går å kombinere skole og barn? Jeg er klar over at du ikke har begynt med forelesninger og sånt enda altså, men du har tatt opp lesingen igjen har jeg skjønt, så da er du jo egentlig i gang :) Går det greit å fokusere på begge deler eller? Vi har jo begynt å prøve selv nå, og jeg er ikke ferdig med mine studier, derfor er jeg nok litt ekstra interessert i å høre om hvordan andre fikser det når de er i samme situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: så skummelt med smokken!!!! det der skal jo ikke være mulig!HUFF.

Så bra du skriver det om snørrsugeren,det har jeg aldri hørt,og den er mye brukt her :sjenert:

Jeg og bruker den litt fortsatt altså, hvis de er veldig tett. Men er veldig forsiktig. Jeg klemmer bare littegrann på ballongen slik at ikke suget blir så kraftig. Noen ganger er det jo store buser der inne som sperrer hele greia, og de er ikke så lett å få ut uten den nesesugeren. :gjeiper:

Uææ, skummelt med smokken! Takk og pris at du var i nærheten og hørte henne ... Huff :/

Forresten, hvordan synes du det går å kombinere skole og barn? Jeg er klar over at du ikke har begynt med forelesninger og sånt enda altså, men du har tatt opp lesingen igjen har jeg skjønt, så da er du jo egentlig i gang :) Går det greit å fokusere på begge deler eller? Vi har jo begynt å prøve selv nå, og jeg er ikke ferdig med mine studier, derfor er jeg nok litt ekstra interessert i å høre om hvordan andre fikser det når de er i samme situasjon!

Jaså er du blitt prøver? :lur: Jeg synes det går veldig greit å få til begge deler nå. I begynnelsen da de var små hadde det nok ikke gått, ikke med tvillinger hvertfall. :gjeiper: Men nå som de legger seg så tidlig som 18.30 så kan jeg få lest litt på kvelden. Jeg føler faktisk at jeg er blitt en flittigere student nå enn før jeg fikk barn, for før var jeg veldig giddesløs med studiene. :fnise: Utsatte ting så lenge jeg kunne, og gjorde alt mulig annet. Men da jeg fikk to små og ta meg av så ble alt forandret. Nå må alt planlegges, jeg må være rutinert, og jeg må hele tiden prøve å ligge litt forran skjema for å rekke alt jeg skal, for hele tiden kan det dukke opp noe uventet som kan ta lang tid å hanskes med. Så nå tenker jeg slik: nå har jeg tid til å lese, det kan hende jeg bare har en time på meg før en av dem våkner og er urolig, jeg må lese alt jeg kan NÅ! :ler:

Dessuten er det godt å gjøre noe annet enn å bare være mamma hele tiden, for når jeg leser så er jeg studenten Tinio igjen, ikke bare mamma/husmor Tinio som jeg mesteparten av tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Er dere på bedringens vei eller? Kjedelig når de små er syke altså!!

Men angående det med smokken,det skal virkelig ikke gå ann, og send avgårde en mail, og forklar dem hva som skjedde, det var bra at du er så observant da!!

Hvordnn går det med tennene dems da? Høres deilig ut at de legger seg 18: 30 altså..du har jo faktisk litt kveld :jepp: Velfortjent spør du meg:)

Håper dere skal noe kjekt i helgen da flinke studina :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei!

Er dere på bedringens vei eller? Kjedelig når de små er syke altså!!

Men angående det med smokken,det skal virkelig ikke gå ann, og send avgårde en mail, og forklar dem hva som skjedde, det var bra at du er så observant da!!

Hvordnn går det med tennene dems da? Høres deilig ut at de legger seg 18: 30 altså..du har jo faktisk litt kveld :jepp: Velfortjent spør du meg:)

Håper dere skal noe kjekt i helgen da flinke studina :klemmer:

Heia! :klemmer:

Ja nå er det bare litt snufsing og halsvondt, feberen er hvertfall borte. :) Jepp jeg skal sende en mail om smokkene til dem, skal skrive en i kveld. Håper de tar det på alvor altså.

Gogutten har nå to små søte fortenner nede i munnen, han er så søt når han smiler med dem altså! :rodmer: Knøttet har ikke fått noen enda, det er litt kul nede, men tror det kan ta en stund før de kommer frem. Men vet jo ikke, plutselig popper de kanskje ut. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søtt med tenner :)

Det med smokken var ekkelt da, sånt skal jo ikke gå an, men de styrer jo på sjøl disse små. Tulla bruker en veldig stor smokk, så jeg tror ikke hun skulle fått det til, men uansett er det guffent.

Så flink du er som studerer! Jeg har planer, men kommer ikke helt i gang :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søtt med tenner :)

Det med smokken var ekkelt da, sånt skal jo ikke gå an, men de styrer jo på sjøl disse små. Tulla bruker en veldig stor smokk, så jeg tror ikke hun skulle fått det til, men uansett er det guffent.

Så flink du er som studerer! Jeg har planer, men kommer ikke helt i gang :sjenert:

Det er søtt, men jammen kan han bite hardt med dem og! :ler:

Nei, det skal jo være trygt for barnet å bruke smokk uten å bli kvalt, huff...

Takk, det var litt hardt å komme i gang her og, men nå går det greit. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har de gjort noe forsøk på å krabbe enda eller? :)

Nei ikke akkurat, de prøver å åle seg fremmover mot lekene på gulvet, men de går bare bakover isteden. Snakk om frustrasjon, lekene forsvinner bare lengre og lengre bort. :ler:

Nå er jeg lei av sykdom! Endelig var de på bedringens vei, men nå har Gogutten fått omgangssyken. Han begynte å kaste opp i går, det er ikke gulp for jeg kjenner at det lukter skikkelig spy. :kvalm: Heldigvis virker han ikke så kjempeplaget, bare litt ekstra sutrete.

Selv våknet jeg i 6-tiden i dag tidlig med dundrende hodepine, tok en paracet i håp om at jeg skulle bli bra igjen før barna våknet, men den hjalp ikke. Så mannen ble hjemme, noe jeg har skikkelig dårlig samvittighet for. Han har vært hjemme fra jobb flere ganger på bare en måned pga at jeg er syk, eller at begge barna har vært så syk at jeg ikke har greid å ta meg av begge to alene. Formen min er ok nå da, vet ikke om det var migrene jeg hadde eller hva det var. Jeg har hatt slik intens hodepine noen ganger før, men har ikke vært til legen med det. Det skjer som regel max 2-3 ganger i året. Ellers så er jeg mye plaget med spenningshodepine, men det kjennes helt annerledes ut.

Men men, nå er det vel bare å vente på at Knøttet skal begynne å spy snart og, det er jo umulig å unngå at de smitter hverandre siden de sikler over alt og gnager på de samme lekene. Nå våknet de hører jeg, etter bare en halvtime. Jeg som kunne tenkt meg å slappe av litt. :veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaså er du blitt prøver? :lur: Jeg synes det går veldig greit å få til begge deler nå. I begynnelsen da de var små hadde det nok ikke gått, ikke med tvillinger hvertfall. :gjeiper: Men nå som de legger seg så tidlig som 18.30 så kan jeg få lest litt på kvelden. Jeg føler faktisk at jeg er blitt en flittigere student nå enn før jeg fikk barn, for før var jeg veldig giddesløs med studiene. :fnise: Utsatte ting så lenge jeg kunne, og gjorde alt mulig annet. Men da jeg fikk to små og ta meg av så ble alt forandret. Nå må alt planlegges, jeg må være rutinert, og jeg må hele tiden prøve å ligge litt forran skjema for å rekke alt jeg skal, for hele tiden kan det dukke opp noe uventet som kan ta lang tid å hanskes med. Så nå tenker jeg slik: nå har jeg tid til å lese, det kan hende jeg bare har en time på meg før en av dem våkner og er urolig, jeg må lese alt jeg kan NÅ! :ler:

Dessuten er det godt å gjøre noe annet enn å bare være mamma hele tiden, for når jeg leser så er jeg studenten Tinio igjen, ikke bare mamma/husmor Tinio som jeg mesteparten av tiden. :)

Jaa, vi har det :strix: Veldig spennende og veldig koselig! (Og siden jeg har tvillingbrødre må jeg innrømme at en liten, litt sprø del av meg ønsker meg det- men det får jeg visst ikke lov til å ønske meg :ler: ). Veldig godt å høre at du synes det går greit, jeg kjenner også til det med at man ofte er en bedre student om man har begrenset med tid. Har både hunder og hester, og i travle perioder med de er jeg veldig mye flinkere student - jobber best under press :fnise:. Men allikevel synes jeg du er flink altså! Det er jammen ikke bare-bare å bruke den lille fritiden man har på bøker! (Jeg studerer forresten noe i samme bane som deg, har juss nå og er ikke spesielt begeistret gitt ... Blæ- møkkafag!)

Masse god bedring til dere alle, skjønner du er lei av sykdom nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Innom med en gobedingsklem :klemmer:

Forstår godt du er lei sykdom ,det har jo vært sånn her også!! Men ja, du får bare trøste deg med at barna dine får et veldig bra immunforsvar av det...hvis det er noen trøst :rodmer:

Vi hadde akkurat ogangsyken vi ogsp, og den varte i 4-5 dager, så håper virkelig ikke at det er et sånnet gigavirus dere får :nei:

Viktig å få sjekket hodepinen din da, det er jo så vondt med hodepine :jepp:Skal krysse fingrene for at dere får masse friske basilusker heller :rodmer: :gjeiper:

Ha en fine kveld!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...