Gå til innhold

Julegardiner....

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at på mitt kjøkken har jeg rødrutete gardiner, og på stua har jeg dypt røde gardiner hele året...Ser ingen grunn til å henge opp noe annet...

(brude kasnkje ta dem ned å vaske litt da???hehe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pynter faktisk ikke til jul før 23. desember. Midtvinter er som regel 21. eller 22. desember, så jeg synes det passer fint å begynne med feiringen etter det, siden jeg feirer at man går mot lysere tider. Ritualet tar jeg normalt 21. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

De henges opp når du har vasket ned det aktuelle rommet til jul, naturlig nok?

Det er jeg oppvokst med i alle fall. Når stua vaskes ned til jul, da henges julegardinene opp (som bare er helt vanlige off-white gardiner, med røde silkebånd og rødt hekla kappe) på stua. Og når kjøkkenet vaskes ned til jul, da henges de opp der. Der er det gardiner i rødt og grønt, men uten nisser på ja)

Det skjer i løpet av desember.

For meg som ikke har noen planer om å ha noen direkte nedvask av kjøkkenet, med vask av tak og vegger så henger jeg dem nok opp i begynnelsen av desenber. Jeg har arvet noen tidligere julegardiner fra mamma jeg da, av typen med julemotiv på, men siden vi ikke pynter så masse til jul (er jo bortreist hele jula) så synes jeg det er helt greit. Inntil vi får et "eget hjem" som blir annerledes, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - hjå oss er det skilnad på adventspynt og julepynt! Adventspynten kjem fram til advent, sjølvsagt - då er det mest lilla, litt gull og kanskje litt kvitt. Medan julepynten - det raude og typisk 'julete' - ventar til vesle julafta! :wink:

Og - for å svare på spm. - har ikkje julegardiner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Ja, pynting til advent, og pynting til jul, det er ikke det samme, men vi har ikke egne adventsgardiner da, det får være måte på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' pynting til advent, og pynting til jul, det er ikke det samme, men vi har ikke egne adventsgardiner da, det får være måte på....[/quote']

Sjølvsagt! :o :D

Men, eit poeng var då at julegardiner er julepynt, og difor, viss eg hadde hatt, ville eg hengt dei opp til jul! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Joda, jeg skjønner logikken i å henge dem opp til jul, men for meg er det også litt logisk å ta dem når man vasker ned, er det ikke da man bytter gardiner generelt sett? Det er logisk for meg fordi jeg er vant til det hjemmefra i alle fall. Pappa støvsuger veggene (idiotiske "trådtapet") og mamma stryker gardiner, jeg og min bror fester på disse "henge-opp-klypene", og henger opp gardiner. Ja, og tar først AV de samme klypene fra de gardinene vi tar ned (bare at nå bor hverjen jeg eller min bror der lengre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagsbarn - Logikk og tradisjone kan nok lett ende opp som det same når det gjeld jula... Både for den eine og den andre av oss! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos mamma og pappa pleide vi å ha julegardiner. Har feiret én jul i eget hjem, hadde ikke julegardiner da. Men jeg tror jeg har lyst til å ha julegardiner i år. Noen blå faktisk. Eller grønne. Men stjerner på. Ikke noen julenisser og sånn på mine julegardiner nei :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har også til gode å se pene julegardiner.. og det er jo mer enn nok av annet å pynte med..

skal ha stjerne (det er jo snart lov.. dvs 1. desember), juletre, juleløper på spisebordet, og KALENDER :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Jeg har aldri somlet meg til å kjøpe eller sy julegardiner. Men hadde jeg hatt, tror jeg at jeg hadde hengt dem opp enten 1. desember eller 1. søndag i advent. Kanskje jeg skal gjøre alvor av det og skaffe meg julegardiner i år? Vil ikke ha glorete julegardiner, men noen koselig julete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:D

Hei.

Jeg henger opp mine julegardiner i stuen og på kjøkkenet den 1. desember.

De er mørekerøde uten mønster.

Ellers har jeg også egen adventspynt som kommer frem da.

Adventsstake og julestjerne i vinduet.

Noe av advent for meg er å tenne kongerøkelse den 1. søndag i advent.

Det er en tradisjon min mamma aldri praktiserte, men som jeg har adoptert fra min manns familie.DA lukter det virkelig av forventning og førjulsstemning.

Etter at vi har sett granen bli tent på torvet har vi familien hjemme hos oss på litt varmmat.

Klem fra La Guapa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger opp julegardinene på kjøkknet samtid med at adventsstjerna blir hengt i vinduet 1. søndag i advent.

Resten av julepynten venter jeg hovedsaklig med til lillejulaften, men det hender en liten nisse rømmer ut av esken og plasserer seg i stua noen dager før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...