Gå til innhold

Skal jeg anmelde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 10 år har vært innvolvert i en vannkrig på skolen,han ble etter en stor krangel med to lærere grepet av disse to,en i hver arm,og dratt inn på et lite rom på skolen.Deretter fortsetter det å utagere,han får fullstendig panikk og gjør alt for å slippe ut,han holdes igjen i rommet flere ganger,han hopper opp på et bord for å komme forbi,dette blir revet til side av en lærer slik at han stuper i gulvet.De holder ham der i TO timer før foreldre får beskjed,da jeg fikk innsyn i saken gjorde jeg det klart at jeg ville anmelde forholdet. Skolen ble svært medgjørlig og råder meg til ikke å anmelde. Nå er jeg usikker,vil gutten få mer problemer hvis jeg gjør det? Er det ikke bra at dette kommer frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn på 10 år har vært innvolvert i en vannkrig på skolen,han ble etter en stor krangel med to lærere grepet av disse to,en i hver arm,og dratt inn på et lite rom på skolen.Deretter fortsetter det å utagere,han får fullstendig panikk og gjør alt for å slippe ut,han holdes igjen i rommet flere ganger,han hopper opp på et bord for å komme forbi,dette blir revet til side av en lærer slik at han stuper i gulvet.De holder ham der i TO timer før foreldre får beskjed,da jeg fikk innsyn i saken gjorde jeg det klart at jeg ville anmelde forholdet. Skolen ble svært medgjørlig og råder meg til ikke å anmelde. Nå er jeg usikker,vil gutten få mer problemer hvis jeg gjør det? Er det ikke bra at dette kommer frem?

Jeg håper skolen gjør det de kan for at gutten skal få det best mulig ihvertfall. Terapi evt? Du får høre hva de foreslår, evt snakke med en rådgiver, evt el legen din. Høres ut som gutten fikk seg en real støkk da lærerene holdt han fast. Ufattelig uprofft gjort av skolen. :kjefte:

Skrevet

Hvis dette er virkelig (høres jo helt utrolig ut! :hakeslepp: ), så synes jeg du skal anmelde.

Skrevet

Gutten kan få problemer hvis du anmelder?

De får problemer. Ikke guttungen din.

Skrevet

Gutten kan få problemer hvis du anmelder?

De får problemer. Ikke guttungen din.

Tja. Høres ut som nødvendig bruk av makt for å sørge for at gutten ikke skader seg selv når han oppfører seg helt rabiat. Sånn tipper jeg lærerens side av saken blir i hvert fall.

Jeg tror gutten din og dere ville ha det best om dere faktisk møter lærerne ansikt mot ansikt og snakker om det som skjedde.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det enkleste er vel som Inx foreslår å bare ta et vanlig møte mellom foreldre, elev og de involverte lærerne.

Jeg tror du har godt av å høre flere sider av saken enn kun versjonen du får av din sønn.

Skrevet (endret)

Jeg hadde reagert kraftig på lærerne hvis de hadde holdt igjen barnet mitt i TO timer før jeg fikk beskjed om det :kjefte: Og ja, jeg hadde faktisk vurdert anmeldelse hvis de ikke hadde kommet opp med real unnskylding. Alle foreldre forventer jo å få beskjed med en gang, ikke 2 timer etterpå.

Ja, klart gutten blir mer rabiat. Han fikk panikk når de stengte han inne og holdt han igjen. Uansett, så gikk lærerne i dette tilfellet langt over streken og jeg hadde ikke vært så snill med de. Og så klart skolen plutselig blir medgjørlig og "snill" når du nevnte anmeldelse.

Nei, jeg hadde KREVD unnskyldning og forlangt at dette aldri skjer igjen. Da hadde jeg kanskje latt være å anmelde :kjefte:

Klart det finnes 2 sider av denne saken, men det rettferdigjør ikke måten lærerne håndterte det på.

Håper du gir lærerne en skikkelig refs for dette og sier kraftig i fra til rektor også...

Endret av Kittykat
Skrevet

Skolene tilegges utrolig mye ansvar for å oppdra barn, samtidig risikerer de å bli anmeldt når ting eskalerer. Hvis ts sin sønn hadde hatt respekt for lærerne i utgangspunktet hadde de ikke trengt ta ham inn etter armen. Skolene har ingen ting å stille opp med og barna har null respekt. Jeg syns du heller bør konsentrere deg om sønnen din og bruke energien din på han og ikke på å anmelde skolen. Tror ikke lærerne syns dette var noe drømme situasjon heller.

Skrevet

Høres mest ut som sønnen din har oppført seg som en drittunge synes jeg. Kanskje på tide å lære ham litt respekt?

Skrevet (endret)

Skolene tilegges utrolig mye ansvar for å oppdra barn, samtidig risikerer de å bli anmeldt når ting eskalerer. Hvis ts sin sønn hadde hatt respekt for lærerne i utgangspunktet hadde de ikke trengt ta ham inn etter armen. Skolene har ingen ting å stille opp med og barna har null respekt. Jeg syns du heller bør konsentrere deg om sønnen din og bruke energien din på han og ikke på å anmelde skolen. Tror ikke lærerne syns dette var noe drømme situasjon heller.

Så klart at elever og lærere skal respektere hverandre, men å ta gutten i armene og "dra" han inn på et rom og tillegg holde han igjen på rommet i 2! timer før foreldrene får beskjed er å gå for langt uansett. Er ikke rart gutten ble redd...

Hadde jeg vært i denne situasjonen, så hadde jeg ikke reagert hvis jeg hadde fått beskjed fra skolen MED EN GANG det skjedde. Cluet i denne saken er kanskje ikke det at de dro han med seg pga av han gjorde noe ulovlig på skolen, men det at de holdt han igjen i 2 timer før de lot foreldrene få vite det. Det er det ts reagerer på. Og det forstår jeg godt.

Eller så kunne lærerne ringt foreldrene og forklart hva gutten hadde gjort, så hadde foreldrene snakket med han om det hjemme. Eller de kunne ha skrevet en melding i meldingsboken.

Når et av barna våre har gjort noe de ikke har lov til på skolen, så har skolen alltid sagt i fra til oss, enten via telefon eller meldingsbok. Og da med en gang, ikke etter en lang, lang stund.

Endret av Kittykat
Skrevet

Er det bare meg som synes at det dukker opp mange anonyme innlegg som ser ut til å bygge på andre diskusjonstråder i forumet?

Ellers er jeg enig med innlegg nr 8.

Skrevet

Enig. Om de tok han med inn på et rom var det nok en grunn for det. Hadde de vannkrig inne? Ville han ikke slutte når han fikk beskjed om det? Lærerne må få lov til å reagere på barns oppførsel og når han prøvde å stikke av når de ville prate med han skjønner jeg at de måtte holde han fast. Det var synd han stupte i gulvet og jeg håper det gikk bra med han, men han må lære seg til at når læreren vil ta en prat med han så har han ingenting med å prøve å stikke av.

Skrevet

Jeg ble utsatt for noe liknende når jeg var ca 8. Ble trakkasert av læreren (dette pågikk over år, så det var ikke noe nytt), og gikk mot døren. Det var alt. Hun ville holde meg igjen. Jeg fikk panikk, og sloss i mot. Heldigvis var jeg sterk nok til å komme meg løs, så det ikke utartet til en liknende situasjon som det her ser ut til å ha blitt. Hadde det blitt det, håper jeg det hadde blitt anmeldt. Det hadde muligens spart meg, og enkelte andre elever for 3 års helvete. (Denne læreren er fortsatt i jobb, på samme skole. Liten bygd, så ingen klarer ta tak i det ordentlig)

Skrevet

På 70-tallet hadde vi en elev i vår klasse som var rabiat på denne måten.

Rektor kom inn i klassen en gang for å hente ham - aner ikke hvorfor.

Gutten prøvde å stikke fra rektor og løp rundt i klasserommet og ble til slutt klemt i armen av ei trilletable som rektor forsøkte å blokkere gutte med. Det var et uhell at armen ble klemt - rektor ville jo bare at gutten skulle stanses så han fikk tatt ham med seg.

Men altså - en person i en klasse var på denne måten. Det kom nok av problemer av andre årsaker, mest sannsynlig litt vanskelig hjemme pga eldre strenge foreldre og hva vet jeg.

Jeg vanka mye sammen med gutten, men mest i skoletida, ikke så mye hjemme da han bodde "en hel km unna".

Jeg synes det høres merkelig ut å skulle anmelde lærerne for å holde igjen gutten. Det er ikke normalt å skulle forsøke å stikke av sånn oppførsel med vannkrig.

Så klart har foreldrene rett til å høre om episoden, men å klage over at man ikke hørte noe inne to timer må bare være et tegn på at vi lever i en tid hvor man ikke skal puste i retning elever og barn uten å bli straffeforrulgt for det.

Ærlig talt, her har ikke eleven fått opplæring i at man skal ha respekt for visse autoriteter og voksne etc. Eller har andre problemer som vi ikke helt skjønner.

Tatt i armen er ikke vold, det er bare de enkle midlene man faktisk må kunne forvente å bruke for å lære barn at de ikke kan gjøre som de vil.

Skrevet

Jeg ble utsatt for noe liknende når jeg var ca 8. Ble trakkasert av læreren (dette pågikk over år, så det var ikke noe nytt), og gikk mot døren. Det var alt. Hun ville holde meg igjen. Jeg fikk panikk, og sloss i mot. Heldigvis var jeg sterk nok til å komme meg løs, så det ikke utartet til en liknende situasjon som det her ser ut til å ha blitt. Hadde det blitt det, håper jeg det hadde blitt anmeldt. Det hadde muligens spart meg, og enkelte andre elever for 3 års helvete. (Denne læreren er fortsatt i jobb, på samme skole. Liten bygd, så ingen klarer ta tak i det ordentlig)

Trakassering over tid er vel noe helt annet enn at en lærer forsøker å stoppe elever som har vannkrig (var det inne eller ute forresten?).

I dag tror jeg problemet er at enkelte barn og unge er for sikker på at de ikke kan 'røres'.

Det gjør jo at det i enkelte tilfeller utarter seg til situasjoner hvor de er både spydige og frekke - noe som igjen ødelegger for andre elever.

Skrevet

Enig. Om de tok han med inn på et rom var det nok en grunn for det. Hadde de vannkrig inne? Ville han ikke slutte når han fikk beskjed om det? Lærerne må få lov til å reagere på barns oppførsel og når han prøvde å stikke av når de ville prate med han skjønner jeg at de måtte holde han fast. Det var synd han stupte i gulvet og jeg håper det gikk bra med han, men han må lære seg til at når læreren vil ta en prat med han så har han ingenting med å prøve å stikke av.

Fullstendig enig.

Skrevet

Synes du bør forklare mer om hvordan vannkrigen startet og forløp og om det ble gitt advarsler osv.

Barn kan ikke få gjøre som de vil og de kan ikke bare løpe til mamma når man er på skolen og ikke vil stå til rette for ting man gjør galt.

Skrevet

Jeg ville blitt flau over mitt barns oppførsel og prøvd å komme i dialog med skolen om hvordan vi sammen kan hjelpe ham til bedre oppførsel. Å anmelde skolen blir feil fokus og løser ingen ting for barnet ditt. Men du må kanskje innse at du har et problem og ikke bare skyve det over på samfunnet og skolen. Hva skal du anmelde for, at de ikke ringte før to timer?

Skrevet

Om du har hele historien, og den foregikk som du ahr fortalt i første innlegg ville jeg ha anmeldt. Om du bare har din sønn sin versjon, ville jeg krevd et møte med skolen, der alle parter setter seg ned sammen og forteller sin versjon av saken før jeg gjorde noe mer i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...