Gå til innhold

Nye Skyr Frukt

Fremhevede innlegg

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Jeg synes det er ganske merkelig at dere er livredde for sukker, men synes aspartam er helt greit. Det er kanskje omstridt hvorvidt aspartam er skadelig, men jeg synes forskningsresultatene er god nok grunn til å i alle fall ta forhåndsregler.

Det er også ganske interessant at studiene som viser aspartams positive virkninger er sponset av produsentene, mens skadevirkningen vises i studier gjort av uavhengige aktører uten noe kommersielt mål.

Aspartam kan klart linkes mot hodepine og psykiske lidelser som går ut over nervesystemet, som depresjoner og angst. Det kan også trigge epilepsi. Dette er beviselige fakta. Det er en gift som går ut over nervesystemet vårt. Det er kanskje derfor det virker så godt som maurgift; vi bruker godis og brus med kunstig søtning for å ta knekken på maurinvasjonen vi opplever hvert år i huset til moren min.

Har du diabetes, frarådes du på det sterkeste å drikke aspartam (av uavhengige aktører), da denne tilstanden svekker blod-hjerte-barriæren, og gir aspartamen fri tilgang til hjernen. Denne er ikke utviklet før ved 12 mnd alder, noe som kan forklare at det hyppigere forekommer kreft i hjerne og ryggmark hos spebarn som ammes av kvinner som drikker aspartam.

Jeg synes det er nok skumle aspekter ved aspartam til at jeg heller spiser ting med sukker i! Da vet i det minste hvilke skadevirkninger det er snakk om.

Endret av Airi Chikako
Videoannonse
Annonse
Gjest Airi Chikako
Skrevet

Og ja; jeg driver med skremselpropaganga :)

Jeg synes nemlig det er ******* skummelt selv

Skrevet

Jeg er ikke "livredd" sukker, jeg forsøker bare å begrense det i mitt daglige kosthold. Ellers hadde det vært interessant om du har noen lenker til de forskningsresultatene du viser til her. :)

Skrevet

Synes også de nye Skyr er gode :-)

Smakt både Mango og Jordbær.. og Mango er klar favoritt så langt. Får prøve Vanilje neste gang.

Også er jeg også helt enig i at jeg synes det er topp at det er sukker isteden for aspartam i de. Prøver å holde meg mest mulig unna kunstig søtning.. har ikke lest noe forskning rundt det, men for meg føles det bare ikke bra å spise/ drikke ting med kunstig søtning. Har alltid vært en stor tilhenger av light brus, light saft, syltetøy osv uten sukker... men har endret litt synet på dette det siste året. Nå går jeg heller for naturlige varianter og reduserer inntaket. Spesielt blitt skeptisk til kunstig søtning nå etter jeg ble gravid. Er noe med å putte i seg noe man ikke vet nok om som er litt skremmende. Også er det litt det er der med "at er det for godt til å være sant... " Man kan bøtte nedpå med brus uten å få i seg en eneste kalori.. i utgangspunktet bra.. men..?

Haha.. men dette var vel i utgangspunket ikke en kunstig søtnig vs sukker diskusjon.

Men HURRA FOR NYE SKYR .. med sukker :-)

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Jeg er ikke "livredd" sukker, jeg forsøker bare å begrense det i mitt daglige kosthold. Ellers hadde det vært interessant om du har noen lenker til de forskningsresultatene du viser til her. :)

Her i alle fall en link til forskning på fosterskader http://www.birthdefects.org/research/aspartame.php

Jeg skal innrømme at jeg ikke vet hvor troverdig denne siden er, men har ikke tid til å lete frem mer akkurat nå :)

Skrevet

smaker skyr jordbær med og uten sukker forskjellig?

Skrevet

Synes den med mango er veldig god, men jordbær likte jeg ikke. Synes den var sur og hadde en ettersmak som minte om vin :S Nei takk! Men mango kjøpes garantert igjen :)

Skrevet

Synes SKYR yoghurtene er grusomme!

• Liker 1
Gjest Airi Chikako
Skrevet

Synes SKYR yoghurtene er grusomme!

Det er ikke joghurt, det er skyr. Laget med en helt annen bakteriekultur, og skal ikke smake joghurt.

Skrevet

Her i alle fall en link til forskning på fosterskader http://www.birthdefects.org/research/aspartame.php

Jeg skal innrømme at jeg ikke vet hvor troverdig denne siden er, men har ikke tid til å lete frem mer akkurat nå :)

Takk. :) (Jeg skulle ønske de oppga hvor store mengder man måtte konsumere før det eventuelt økte risikoen for diverse lidelser).

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Et er jo snakk om enorme mengder brus i det tilfellet som nevnes, så man trenger jo ikke bli hysterisk (som jeg har en tendens til), men jeg synes det er ubehagelig at de ikke nevner dette når man går gravid. Det kan være verdt det å styre unna i den perioden.

Gjest Gjest_sunglasses
Skrevet

Mener å huske at jeg leste i et magasin at aspartam nå ikke er påvist å være skadelig for oss.

Men det er som med mat; så lenge man inntar det i moderate mengder...

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Mener å huske at jeg leste i et magasin at aspartam nå ikke er påvist å være skadelig for oss.

Men det er som med mat; så lenge man inntar det i moderate mengder...

Det er ikke påvist at det har effekt på normalt friske mennesker, men det er faktisk indikasjoner på at det kan være skadelig for foster, spebarn og folk med diabetes. Dette fordi de har svekket blod-hjerne-barriere. Aspartam får dermed tilgang til hjernen. Det påstås også at det er hyppigere tilfeller av Alzheimers hos folk med diabetes, og Alzheimer er også blitt knyttet mot aspartam i flere undersøkelser. Jeg begynner å ane et mønster her. Men jeg spiser jo ting med aspartam selv - en skjelden gang...

Skrevet

Ble fort lei av vanlig Q Skyr... Så det er hyggelig de har kommet med noe nytt.

Kjøpte Jordbær og Vanilje idag.. Men har bare fått prøvd meg på vaniljen (som forøvrig var veldig god).. Stå på Q-meieriene!

Skrevet

I dag smakte jeg på den med vanilje. Den var god, men ikke så god at jeg kommer til å spise den flere ganger i uken. Jeg likte veldig godt det nye designet på begeret da, det fungerer mye bedre. Skyr naturell med litt pulverkaffe og en form for søtning er fortsatt min favoritt (men det er ikke så lett å fikse når man er på farten).

Skrevet

Jeg er glad det har kommet Skyr uten kunstig søtning. Jeg er ikke fanatisk, men jeg spiser heller ting med sukker i enn ting med kunstig søtning i dersom jeg kan velge.

Og hvorfor har ikke jeg sett den med mangosmak????? Nå vet jeg at jeg definitivt må innom Meny på vei hjem fra jobb på mandag. :hoppe:

Skrevet

Det er ikke joghurt, det er skyr. Laget med en helt annen bakteriekultur, og skal ikke smake joghurt.

Okei, men likte de fortsatt ikke. Merkelig konsistens også.

Skrevet

Okei, men likte de fortsatt ikke. Merkelig konsistens også.

Deg om det. Ettersom det ikke er youghurt så er heller ikke konsistensen som youghurt. Personlig så må jeg si at jeg liker konsistensen på Skyr bedre enn på de vannaktige lettyoughurtene.

Skrevet

Jeg liker ikke vanlig Skyr, men den mye med frukt var kjempegod :)

• 1 år senere...
Gjest Kariannne
Skrevet

Sukker er ikke farlig!! Ja man boer begrense inntaket, men det betyr ikke aa utelukke det helt. Aa det betyr hvertfall ikke at det er fritt frem til å proppe kroppen full av kunstig søtstoff. Skjønner ikke hvorfor folk tror det er så mye bedre enn sukker?! Selv blir jeg enormt søtsugen og vanvittig sulten om jeg spiser pastiller og før når jeg spiste skyr med kunstig søtning. Kroppen min liker det ikke, så jeg unner meg heller litt sukker i ny og ne. Har et sunt variert kosthold så sukker er min minste bekymring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...