AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Sikkert et dumt spm. Men hvor mange ganger i løpe av dagen burde man egentlig spise sån normalt ?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 Ideelt anbefales det at man spiser ofte og smått. Jeg har fire måltider og tre mellommåltider pr. dag. Hovedmåltidene er små og inneholder grønnsaker og brød/middag. Mellommål er en frukt, en yoghurt og en grønnsak pr. dag.
Gjest navnelapp Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Fire gongar i mi bok. Frukost rundt 07:30, lunch kl. 11:30, middag rundt 17:00 og noko lite på kvelden. Litt frukt og slikt innimellom.
The Kitten Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 Jeg trives best med å spise 3-4 måltider daglig. Spiser så å si aldri mellommåltider, vet mange sverger til det, men jeg ser ikke poenget.
tineline Skrevet 15. september 2010 #5 Skrevet 15. september 2010 Jeg trives best med å spise 3-4 måltider daglig. Spiser så å si aldri mellommåltider, vet mange sverger til det, men jeg ser ikke poenget. Samme her. Er jeg ikke sulten, liker jeg ikke å spise. Er jeg sulten, vil jeg spise meg mett!
Swirly Skrevet 15. september 2010 #6 Skrevet 15. september 2010 4-6 ganger pr dag i følge boka jeg føler i mat og helse-undervisninga mi.
LetThemEatCake Skrevet 15. september 2010 #7 Skrevet 15. september 2010 Cirka 5 gånger. Ät ungefär var 4:e timme så blir det bra.
Gjest imli Skrevet 19. september 2010 #8 Skrevet 19. september 2010 4 gonger om dagen. Ingen mellommåltider.
LetThemEatCake Skrevet 19. september 2010 #9 Skrevet 19. september 2010 4 gonger om dagen. Ingen mellommåltider. Mellanmål är ju jättebra! Äter man mellanmål är man aldrig vrålhungrig när man ska äta middag/lunch och risken för att man överäter blir betydligt mindre. Dessutom blir blodsockret mycket, mycket jämnare och du presterar därmed bättre! Att humöret blir bättre är en solklar bonus. Mellanmål är mitt bästa överlevnadstips till alla som jobbar eller studerar (eller på något sätt är i behov av att vara på topp hela dagen)!
Gjest Ludovie Skrevet 19. september 2010 #11 Skrevet 19. september 2010 Jeg foretrekker å spise to ganger om dagen. Det finnes ingen fasit her. For mange vil det imidlertid være lurt å spise oftere, da de ellers blir altfor sultne mellom måltidene, og dermed lett kan komme til å kjøpe sjokolade, eller overspise til selve måltidene. Det er best å finne ut hva man selv trives best med, og hva som fungerer for en selv.
Gjest imli Skrevet 20. september 2010 #12 Skrevet 20. september 2010 Mellanmål är ju jättebra! Äter man mellanmål är man aldrig vrålhungrig när man ska äta middag/lunch och risken för att man överäter blir betydligt mindre. Dessutom blir blodsockret mycket, mycket jämnare och du presterar därmed bättre! Att humöret blir bättre är en solklar bonus. Mellanmål är mitt bästa överlevnadstips till alla som jobbar eller studerar (eller på något sätt är i behov av att vara på topp hela dagen)! Eg likar ikkje å ete mellommåltid, då eg likar å vere svolten til kvart måltid. Eg syns mellommåltid øydelegg apetitten. Å ete 4 gonger dagleg held fint for meg. Då eter eg kvar 3-4 time, har absolutt ikkje høve for å ete oftare. men kvar sin lyst
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. september 2010 #13 Skrevet 20. september 2010 Jeg foretrekker å spise to ganger om dagen. Det finnes ingen fasit her. For mange vil det imidlertid være lurt å spise oftere, da de ellers blir altfor sultne mellom måltidene, og dermed lett kan komme til å kjøpe sjokolade, eller overspise til selve måltidene. Det er best å finne ut hva man selv trives best med, og hva som fungerer for en selv. Enig med denne, selv om jeg nok stort sett spiser 3 måltider om dagen. Dager med lite aktivitet spiser jeg mindre/sjeldnere, mens dager med mye aktivitet kan jeg spise mer/oftere. Viktig at folk kjenner etter hva kroppen fungerer med. Jeg klarer ikke å spise noe særlig mer enn 3 måltider om dagen, fordi det byr meg i mot. Og kroppen er ikke klar til å ta til seg mat så ofte.
Gjest Consensio Skrevet 20. september 2010 #14 Skrevet 20. september 2010 Er det veldig usunt/dårlig å spise 2-3 måltider om dagen? Jeg klarer ikke spise oftere. Er ikke sulten og når jeg ikke er det, så klarer jeg heller ikke få i meg mat. Har forsøkt, men endte opp med å bli skikkelig dårlig og jeg klarer ikke få et godt forhold til måltider. Jeg står opp rundt 8 på morgenen og spiser rundt 12-tiden. Spiser middag ett sted mellom kl 17 og 19.
LetThemEatCake Skrevet 21. september 2010 #15 Skrevet 21. september 2010 Eg likar ikkje å ete mellommåltid, då eg likar å vere svolten til kvart måltid. Eg syns mellommåltid øydelegg apetitten. Å ete 4 gonger dagleg held fint for meg. Då eter eg kvar 3-4 time, har absolutt ikkje høve for å ete oftare. men kvar sin lyst Ett mellanmål kan vara en frukt. Och om man äter 4 gånger om dagen så äter man ju ett mellanmål (om man inte äter dubbelt av huvudmålen). De tre huvudmålen: *Frukost *Lunch *Middag Mellanmål kan vara en banan mellan lunch och middagen för att orka med eftermiddagen. Kvällsmat räknas också som mellanmål. Men allt är individuellt! Jag vet bara att jag mår så mycket bättre (plus att jag gått ner 12kg i vikt) av att äta mellannål.
LetThemEatCake Skrevet 21. september 2010 #16 Skrevet 21. september 2010 Er det veldig usunt/dårlig å spise 2-3 måltider om dagen? Jeg klarer ikke spise oftere. Er ikke sulten og når jeg ikke er det, så klarer jeg heller ikke få i meg mat. Har forsøkt, men endte opp med å bli skikkelig dårlig og jeg klarer ikke få et godt forhold til måltider. Jeg står opp rundt 8 på morgenen og spiser rundt 12-tiden. Spiser middag ett sted mellom kl 17 og 19. Om du mår bra i övrigt och inte har lust på mellanmål så är det lugnt. Om du däremot har energi-"dippar" så är det kanske lurt att äta en frukt då och då utöver måltiderna. Dessutom ska man ju äta 5 frukt och grönt om dagen!
Gjest Consensio Skrevet 21. september 2010 #17 Skrevet 21. september 2010 Jag mår aldri bra pga min kroniske sjukdom som ger symptomer som nedsatt allmentilstånd. Enda jag vet, är ja mår sämre när jag äter även om jag inte är hungrig, när jag forsöker att äta rägelbundet.
Gjest imli Skrevet 21. september 2010 #18 Skrevet 21. september 2010 (endret) Ett mellanmål kan vara en frukt. Och om man äter 4 gånger om dagen så äter man ju ett mellanmål (om man inte äter dubbelt av huvudmålen). De tre huvudmålen: *Frukost *Lunch *Middag Mellanmål kan vara en banan mellan lunch och middagen för att orka med eftermiddagen. Kvällsmat räknas också som mellanmål. Men allt är individuellt! Jag vet bara att jag mår så mycket bättre (plus att jag gått ner 12kg i vikt) av att äta mellannål. For meg er det fire hovudmåltider - frokost, føremiddagsmat, middag og kveldsmat. Det er det eg er van med. Hender jo at eg eter ein frukt eller grønnsak innimellom, men stort sett held eg meg til måltida. Føler ikkje at eg treng å ete mellom måltida. Har alltid hatt normal vekt osv. Me er alle ulike Endret 21. september 2010 av imli
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #19 Skrevet 21. september 2010 5 ganger om dagen hilsen doktor Ståle
LetThemEatCake Skrevet 22. september 2010 #20 Skrevet 22. september 2010 For meg er det fire hovudmåltider - frokost, føremiddagsmat, middag og kveldsmat. Det er det eg er van med. Hender jo at eg eter ein frukt eller grønnsak innimellom, men stort sett held eg meg til måltida. Føler ikkje at eg treng å ete mellom måltida. Har alltid hatt normal vekt osv. Me er alle ulike Jag räknar fortfarande kvällsmat som ett mellanmål. Men en del äter kanske lika mycket till kvällsmat som till middag? När jag tänker kvällsmat tänker jag ett par smörgåsar och en kopp te eller en tallrik fil med müsli, vilket jag tycker är mer ett mellanmål än ett huvudmål.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå