Gå til innhold

Forstår det bare ikke!!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min sambo og jeg selger nå (en rønne) huset vi bor i. Vi får noe lån igjen, opptil 200.000 kr. For dette har vi alt annet vi trenger (og ikke trenger).

Nå har vi også funnet vårt drømmehjem, men banken vår ville ikke låne oss. Gråter, og er skikkelig nedfor nå om dagen.:cry: Vi har selv regnet på dette, flere ganger, på flere måter og vi kommer frem til at vi har god råd til det huset vi har så ubegrenset lyst på. Forstår ikke hvordan banken regner! Vi skal høre i andre banker, men likevel, så kan vi ikke fatte og begripe.... Kan noen forklare meg hvordan man regner i en bank?!

INNTEKT(pr.år, og pr, mnd.) FASTE UTGIFTER(Mat, regninger, bensin, klær,forsikringer, o.l.) HUSLÅN(opptil 8500 kr.) Forklar meg, vær så snill! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Banken regner vanligvis familiens inntekt * 2,5 minus andre lån (billån, forbrukslån, studielån). Hvis inntekten er høy så er faktoren gjerne 3,0 eller 3,5 i stedet for 2,5. Hvis man på den nye boligen har utleiedel så tas det i betraktning i tillegg.

Hva er familieinntekten deres, hvor mye har dere i lån allerede og hvor mye trenger dere å låne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banker vil ha sikkerhet i penger de låner ut, og det har de ikke i restlån etter hussalg - eller blankolån som de kaller det. Vi fikk selv dette problemet da vi solgte leilighet til 140 000 i minus og skulle kjøpe nytt hus. Heldigvis fikk vi kausjonister på restlånet og fikk nytt huslån i Kommunenes Landspensjonskasse (KLP) ettersom mannen er ansatt i kommunen. Etter 6 mnd gikk vi til banken vår (DnB) og spurte om å refinansiere KLP lånet over til dem. Og som banker flest vil jo de ha nye inntekter så det gikk i orden. Da fikk vi samtidig bakt inn restlånet i det nye lånet og løste ut kausjonistene. Nå har banken sikkerhet i huset vårt, men vi kan ikke låne på det noe ekstra til f eks påbygg pga restlånet.

Det kan jo lønne seg å høre med andre banker, men erfaringen er at de ikke låner ut så lenge det er et restlån med i bildet. Men hør med andre.... Dere har jo ingenting å tape på det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...