la Flaca Skrevet 5. oktober 2003 #1 Del Skrevet 5. oktober 2003 Omsider har jeg funnet ut at de små søte urtene man kjøper på dagligvarebutikken må være programmert til å ta kvelden etter et par uker. Stemmer det? Hva skal jeg gjøre da, hvis jeg har lyst til å ha Basilikum og Mynthe og litt forskjellig snadder til matlagingen på kjøkkenet? Det ser bare så flott ut med en liten grønn oase...er det umulig å få til, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medinilla Magnifica Skrevet 5. oktober 2003 #2 Del Skrevet 5. oktober 2003 Har ikke særlig god erfaring med de man kjøper i daglivaren jeg heller. De må i tilfelle deles og plantes over i god jord. (ikke alltid det hjelper heller) Du burde prøve å kjøpe frø og så basilikum selv. De vokser ganske sakte, men etter noen måneder er de kjempefine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 5. oktober 2003 #3 Del Skrevet 5. oktober 2003 Jeg er også av den oppfatning om at urter fra butikken er programmert til å daue etter et par dager i et hjem. Men jeg har faktisk funnet ut at i alle fall Oregano overlever ved å konstant ha vann i potta. Jeg må altså vanne ca. annenhver dag og da alltid i potta og ikke i planta. Den lever enda og vi har hatt den i 4 uker. Enda bedre: den vokser :-) PS: Jeg har fått en husfred til å overleve i like lang tid med samme behandling. Resten av plantene her i hus får vann max en gang i uka - og spirer såååå fint. *stolt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2003 #4 Del Skrevet 5. oktober 2003 Kjenner problemet ja! Basilikumen er spesielt vrien, men det hjelper MYE å dele den kraftig opp for så å plante den i en større potte. Del den i minst fire og del ut til gode venner! Rosmarin kan med fordel stå ute på dagtid enn så lenge, den liker ikke frost. Til sommeren kan du glede deg til å ha stor urtehave ute på varandaen eller balkongen. Plant ut i store potter på våren og du har friske urter HELE sommeren! Har du forresten prøvd mynte te? Mynteblader (friske) som får trekke i kokende vann, det er bare SÅ godt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #5 Del Skrevet 6. oktober 2003 Jeg har en basilikumpotte i kjøkkenvinduet som jeg har sådd selv, så det er mitt tips. Kjøp frø og så urter selv. Min ble sådd i våres og har stått på balkongen i sommer. Jeg er litt spent på om den holder seg utover høsten når det ikke er så mye lys, men vi får se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 6. oktober 2003 #6 Del Skrevet 6. oktober 2003 Urtepotter man får kjøpt i butikken er rådyrka i drivhus et par-tre uker, før de has i potter og leveres til butikkene. Ok, jeg er ikke sikker på nøyaktig hvor lenge, men de dyrkes i drivhus i alle fall ca halve tida det tar å dyrke dem i vinduskarmen hjemme. Ergo trenger de butikkjøpte litt ekstrem pleie, og de dør rimelig fort. Lærte dette på et hage/plante-program på teve i våres. Det enkleste er å så sine egne urter. Kan sikkert så dem nå og, men ha dem på et lite trekkfullt sted med mye lys. Har aldri sådd på høsten/vinteren selv, men teoretisk skal det jo gå bare det er varmt og lyst nok. Frø får man kjøpt på en blomsterhandel. Om de har noe igjen. Frø er vel ikke i hovedsortimentet på vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 6. oktober 2003 #7 Del Skrevet 6. oktober 2003 JEg har også hatt noen potter i karmen, men det krydde av småfluer rundt, så jeg måtte kaste dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 6. oktober 2003 #8 Del Skrevet 6. oktober 2003 Å så selv på høsten er ikke noe godt tips! Plantene registrerer at det blir mindre lys for hver dag, og vil ha vanskelig for å trives uten spesiell plantebelysning (og det vil en sikkert ikke ha på kjøkkenet). Derimot bør det gå greit å dele opp planten. Basilikum er vanskelig uansett, men å dele den i fire og klippe av toppene (ca 5 cm) bør hjelpe). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #9 Del Skrevet 6. oktober 2003 Kjøp frø (jeg kjøpte basilikum og persille), potter og jord. Fyll jord til toppen av potten, vann godt, strø frøene på toppen. Tre en gjennomsiktig plastpose over potten, den vil fungere som drivhus og frøene får det ekstra varmt og fuktig. La pottene stå lyst. Etter bare noen dager kommer de første spirene (basilikum er kjappest og kan høstes etter bare noen uker). Bruk toppene etterhvert, og du vil ha urter til bruk i lang tid fremover. Glem de ferdigkjøpte. Dine egne blir grønnere, bedre og sunnere ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 7. oktober 2003 Tusen takk for mange gode råd! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå