Gå til innhold

Naturlige smaksforsterkere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mine tips er:

Sitron fremhever smaken av basilikum

Sukker fremhever smaken av tomat

Hva er dine tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitron er det aller beste universalmiddelet til å spisse alt av sauser, supper og puréer, gjerne der man har endel fett og eller sødme fra før. Både i middagsretter og desserter.

Ansjos, dvs ikke sånne norske juleansjoser, men salt middelhavsansjos som fåes på glass eller i små hermetikkesker. Godt til tomatsauser, og til veldig mye middelhavsmat.

Sherryeddik er også et lurt triks for å sette en syrlig spiss, men med en rundhet og dybde i stedet for den crispe, rene syren i sitronen. Prøv feks i fløtebasert soppsaus.

Skrevet

Mine tips er:

Sitron fremhever smaken av basilikum

Sukker fremhever smaken av tomat

Hva er dine tips?

Så det er derfor det alltid er sukker i oppskrifter med tomat! :)

Skrevet

Salt skal visstnok få frem sødmen i kremfløte, men jeg har ikke turt å prøve enda. :sjenert: Noen som har prøvd det her?

Skrevet

Salt fremhever også sjokoladesmak. :)

Skrevet

Salt skal visstnok få frem sødmen i kremfløte, men jeg har ikke turt å prøve enda. :sjenert: Noen som har prøvd det her?

Det stemmer nok. Prøv et lite dryss med salt i f.eks. varm kakao eller i kaffekoppen, og du får en litt "dypere" smak på en måte.

Gjest navnelapp
Skrevet

kakao med litt salt eller ein liten klatt salt smør er deiiiilig.

Gjest navnelapp
Skrevet

Ha løpstikke i kokevatnet til grønsaker og pasta, det gir ein kjempegod buljongaktig smak.

Skrevet

Ha løpstikke i kokevatnet til grønsaker og pasta, det gir ein kjempegod buljongaktig smak.

Åh, hvorfor har jeg ikke tenkt på dette? Takk for godt tips!

Hvert år får jeg mye mer løpstikke enn jeg klarer å bruke. Det må være verdens villigste krydderurt!

Skrevet

kakao med litt salt eller ein liten klatt salt smør er deiiiilig.

Oi! Det vil jeg prøve! Må det være ekte kakao, eller er det godt i sånn poseopplegg? Tåler egentlig melk ganske dårlig, så gidder sjelden å kjøpe en liter melk bare for å lage en kopp kakao, selv det er sånn kakao som smaker best... :sjenert:

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg snakkar om kakao av gamletypen, med rart, mørkt pulver, sukker og mjølk.

Skrevet

Fett!

Fett er en svært god smaksforsterker. Mye mager mat blir langt mer smakfull dersom men har tilstrekkelig med prima olje eller setersmør i maten. Har du en mager rett så prøv ut litt mer fett. Tren heller litt ekstra dersom du kvinnelig redd for kaloriene.

Skrevet

Balsamicoeddik hever smaken på tomater, eller salat generelt. Til og med godt på is.

Da snakker jeg om de gode balsamicoeddikene, ikke de dårlige man får kjøpt på feks rema 1000.

Skrevet

Prøv en skikkelig god balsamicoeddik på jordbær eller melon (ikke vannmelon), det er helt himmelsk.

Jeg bruker også balsamico i tomatbaserte sauser, det gir litt av den umami-smaken som ellers kan være vanskelig å oppnå, spesielt dersom sausen er uten kjøtt.

Skrevet (endret)

Det er også veldig godt med litt chili i kakao.

Sukker er godt i tomatbaserte sauser fordi det tar brodden av den litt tunge og kraftige tomatsausen. Et sunnere alternativ er finhakket gulrot. Det har sødme nok i seg til å ha samme nytten, det er sunnere, og hvis den er i små biter (og ikke for mange), så får du heller ikke en utpreget gulrotsmak.

Endret av Tabris
Skrevet

Sjekk ut fenomenet "umami". Fenomenet ble kjemisk oppdaget tidlig på 1900-tallet og kort tid etter kunstig fremstilt som "msg" (også kjent som glutamat, natriumglutamat, e621 etc.). Denne omdiskuterte kunstige smaksforsterkeren brukes (desverre?) veldig mye idag - les bare ingrediensene på produktene du har i kjøkkenskapet!

Heldigvis finner vi "Umami", eller "den femte smak" i mange naturlige råvarer. Kjøtt, ost og andre proteinrike matvarer, men også blant annet soya, tang, tomat og sopp. Så svaret på spørsmålet er: SOPP - dette er min favoritt av naturlige smaksforsterkere.

Her kan du lese mer: http://mushroominfo.com/wp-content/uploads/FlavorsBestKeptSecretRevealed.pdf

Umami er på vei "opp" innen vestlig kokkekunst!

Skrevet

jeg bruker også gulrot i tomatsaus for å mildne smaken, sammen med sitron og sopp med kraft eller soppsaus. Har også i hvitløk, løk, pepper og basilikum.

Det er veldig avhengig av matretten og derfor litt vanskelig å svare, men satser som regel på det tradisjonelle og har ikke for mye ulikt tilbehør. Da serverer jeg heller en forrett.

Skrevet

Balsamicoeddik hever smaken på tomater, eller salat generelt. Til og med godt på is.

Da snakker jeg om de gode balsamicoeddikene, ikke de dårlige man får kjøpt på feks rema 1000.

Nå forsterker vel ikke selv den beste balsamico selve tomatsmaken, men komplementerer den med en annen smak. Jeg blir faktisk ganske gretten hvis noen har hatt balsamico på noe på mine vegne, da jeg ikke er så glad i surt (og selvom den er god, er den fortsatt en eddik). I tillegg begynner jeg å bli alvorlig lei smaken. Samme gjelder forøvrig salt, jeg vil gjerne salte selv! Men salt er definitivt en ren smaksforsterker. Prøv også gjerne stangselleri i stedet for salt, særlig bladene.

Skrevet

Nå forsterker vel ikke selv den beste balsamico selve tomatsmaken, men komplementerer den med en annen smak. Jeg blir faktisk ganske gretten hvis noen har hatt balsamico på noe på mine vegne, da jeg ikke er så glad i surt (og selvom den er god, er den fortsatt en eddik). I tillegg begynner jeg å bli alvorlig lei smaken. Samme gjelder forøvrig salt, jeg vil gjerne salte selv! Men salt er definitivt en ren smaksforsterker. Prøv også gjerne stangselleri i stedet for salt, særlig bladene.

Jeg blir mer mer provosert over folk som salter og peprer maten etter den er servert.

Jeg vet ikke hvilke mengder balsamico du har fått servert, men det smaker jo hverken eddik eller surt om man bruker lite (og en god en).

Balsamico skal være søtt og ha en rik smak.

Men over til flere ting som hever smaken: Fiske-/østerssaus. Brukes mye i asia-mat.

Skrevet

Det stemmer nok. Prøv et lite dryss med salt i f.eks. varm kakao eller i kaffekoppen, og du får en litt "dypere" smak på en måte.

Det er derfor smash smaker så veldig sjokoladeaktig....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...