Gå til innhold

Egenmelding- syke barn...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er hjemme- igjen.

Har brukt opp egenmelding- syke barn for i år og må til legen for å ikke gå med økonomisk tap.:tristbla:

Denne gangen med har 2-åringen feber.

Pappa`n hans har en stilling som krever at han reiser mye og at han har stort beslutningsansvar.Det innebærer at han MÅ delta på møter o.l og ikke kan være hjemme.Han stepper inn og har hjemmekontor hver gang han kan.....men det er stort sett jeg som må være hjemme.

Med to små barn er det mange runder med feber, oppkast og sånt som gjør at de ikke kan være på skole/barnehage.10 dager blir alt for lite.

Hva gjør vi når pappa`n ikke får brukt sine? Noen som vet reglene for å søke overføring fra far til mor eller omvendt, når de bor sammen?

Takker for alle svar :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det går ann å overføre. Her tar vi ut feriedager og eventuell opptjent avspasering når de lovlige dagene er brukt opp. Legen har faktisk ikke lov å skrive legeerklæring på at du er syk for å være hjemme med barna.

• Liker 1
Skrevet

Nei...jeg vet det.

Legen skriver en sykmelding som går på at arbeidtaker blir så stresset av å ha syke barn at den må være hjemme.....

Jeg har ikke så mye mulighet til å jobbe inn fleksitid ettersom jeg er mye alene med ungene. Feriedag er nok eneste mulighet da....

Har legetime 13:15 i dag, så får jeg se hva legen min velger å gjøre.

Takk for svar.

Skrevet

Heh, vår konsernsjef og våre divisjonsledere avlyser møter pga syke barn, de. Og de er --- tamtatatata --- MENN! Var sågar et kontraktsmøte i Asia her hvor divisjonslederen vår var hjemme med sykt barn, men han deltok til og fra på videokonferanse.

Jeg har en del venner hvor far er på sjøen (og da ikke med de gode ordningene man har offshore, men hvor mennene er borte i månedsvis), og nei, de får ikke overfør fars dager til mor.

Jeg vil nå også tørre å påstå at å bli sykemeldt fordi man blir stresset av å være mye alene med barna er tynt, altså. Spørs om legen i det hele tatt har hjemmel for å gjøre det. Hvis det er så slitsomt å ha en mann som ikke tar ansvar selv, så får du gå ned i stillingsprosent, da. Eller du får gi mannen din beskjed om å begynne og ta ansvar.

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville bli forundret hvis en lege sykemelder mor på grunn av at far ikke er nok til stede til å ta sin del av foreldreansvaret.

Jeg har også en mann i en høyere stilling. Jeg har vært knallhard når det gjelder det å være hjemme med barn ved sykdom og planleggingsdager. Han har tatt minst like mange dager som meg, antakelig flere.

Har dere flere barn som er mer syke enn andre barn på grunn av en/flere diagnoser går det an å få utvidet antall fraværsdager. Det finnes sikkert noe på NAV sine sider om det. Da må det være noe mer enn at barna er "mye syke" og blir smittet av alt som går.

Har du mulighet til avspasering, søke om velferdspermisjon eller ta ut feriedager? Vet det ikke alltid er så enkelt, for da blir det jo f.eks færre feridager igen til sommeren.

Det er uansett ikke rett at en arbeidsplass skal ta (nesten) hele belastningen ved barnas sykdom fordi en av ektefellene er fraværende.

• 4 måneder senere...
Gjest Christian
Skrevet

Viss man har to barn så er det 15 dager med omsorgspenger fra arbeidsgiver utover det viss det er noe alvorlig kan man søke pleiepenger hos NAV .gå inn på NAV .no det står det mye nyttig

Skrevet

Jeg synes det er ganske opplagt at ikke din arbeidsgiver skal betale prisen for at dere har innrettet familielivet deres upraktisk / mannen din har en lite fleksibel arbeidsgiver. Dere får forhandle med arbeidsgiveren til mannen, da, om de kan betale for barnepass, siden han tydeligvis er så uunnværlig.

• Liker 1
Skrevet

Viss man har to barn så er det 15 dager med omsorgspenger fra arbeidsgiver utover det viss det er noe alvorlig kan man søke pleiepenger hos NAV .gå inn på NAV .no det står det mye nyttig

To barn = 10 dager med omsorgspenger hver

Tre barn eller fler = 15 dager med omsorgspenger hver.

Skrevet

Jeg fikk overført fars dager da vi bodde på hver vår kant av landet med eldstemann men det er snart 15 år siden.... Minstefrøken er kronisk syk, men det er ikke snakk om å få overført dager fra far selv om han er sjømann og har turnus - i følge NAV har nemlig alle krav på fri til barns sykdom på tross av at loven som regulerer sjøfolk sier noe annet... Nav i et nøtteskall... Derimot kan legen søke for deg om å få utvidet de 10 dagene opp til 20... kanskje det kan hjelpe?

Skrevet

Høres ut som far har et holdningsproblem. Jeg ville straks krevd et skikkelig familieforum og satt ham til veggs. ALLE blir syke i blant, så INGEN arbeidstakere kan være helt uunværlige (i så fall har arbeidsplassen skapt seg et tåpelig problem).

Skrevet

Her er pappan i Afghanistan i 7 mnd, men jeg får ingen av hans dager overført. (Har søkt)

Hadde fått de hvis jeg hadde jobbet i stat eller kommune :murvegg:

Skrevet

Hei.

Jeg er hjemme- igjen.

Har brukt opp egenmelding- syke barn for i år og må til legen for å ikke gå med økonomisk tap.:tristbla:

Denne gangen med har 2-åringen feber.

Pappa`n hans har en stilling som krever at han reiser mye og at han har stort beslutningsansvar.Det innebærer at han MÅ delta på møter o.l og ikke kan være hjemme.

Da har vel pappaen også råd til å kompensere deg økonomisk for at du går med økonomisk tap når du må ta ut permisjon uten lønn (eller bruke feriedager)?

Ikke din arbeidsgivers problem at mannen din er lite hjemme. Her må mannen din finne en løsning, f.eks betale for en au pair.

• 2 år senere...
Skrevet

Syntes det er litt merkelig at folk kan være så firkantet.. Hvis mannen er i gudane vite hvor i tre uker, så er det jammen ikke lett å kalde han hjem for to dager pga oppkast.. Ingen med sitt rette hodet ville la noen reise ett døgn for å reise ett døgn tilbake igjen pga en spysjuk unge ?

Skrevet

Og ikke alle som jobber ute er rike.. og om noen går ned i stilling så hjelper vel heller ikke det ??? Man kan da ikke legge inn barns sykdom på fast bestemte dager ????

AnonymBruker
Skrevet

Foreldre med barn under 6 år burde fått 25 sykedager i året! Så ofte og så mye er de syke. Og med vaksinering som også pågår, så får de garantert feber!

Anonym poster: dadffd2bdb0bb3e648048a6eef2b68c2

Skrevet

Jeg tror dessverre ikke dette er mulig. Etter loven har alle i Norge rett til sykt barn-dager, uansett hvor uunnværlige de er på jobb. I praksis kan dette ofte bli veldig vanskelig, men det er sånn det er. Du og mannen må ha dialog med jobben hans for å løse dette, de er pliktig til å la ham ta de sykt barn-dagene. Reglene er slik at enten på barnet være kronisk syk, eller så må den ene forelderen være ute av stand til å ta sykt barn dager på grunn av egen kronisk, langvarig sykdom.

Men all sympati til deg, TS, dette må være veldig vanskelig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...