Gå til innhold

Har jeg astma?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg har astma, men jeg er ikke helt sikker. Jeg har alltid vært plaget mye av allergi, jeg har en veldig sterk pollenallergi og noen matallergier. Dette har jeg hatt så lenge jeg kan huske (er 26 nå). Jeg har også hatt perioder hvor jeg er veldig tungpustet, spesielt om kveldene. Noen ganger får jeg ikke sove fordi jeg ligger å gjesper etter luft. Når jeg er tungpustet på dagen får jeg ikke pustet ordentlig før jeg tar en gjesp! Og jeg gjesper ikke fordi jeg er trøtt, men fordi jeg må ha luft og det er eneste måten jeg får dratt luften ordentlig ned. Dette er ganske plagsomt. Jeg husker en gang på videregående lånte jeg en innhalator av svigermoren min. Den hjalp ikke så veldig mye, men litt. Men jeg tror ikke den var en slik innhalator man kan få på resept.

Noen ganger når jeg er i tlf med min samboer spør han om jeg har løpt for jeg høres så andpusten ut. Da har jeg kanskje bare gått fra stuen og til kjøkkenet! Jeg trener regelmessig og spiser sunt. Men jeg har sterk pollenallergi, som sagt, og vi har en katt (hatt han i ett år). Vet ikke om dette henger sammen, for jeg har slitt med pusten i mange år. Jeg har ikke hørt noen pipelyder i lungene, og heller ikke hatt noe hoste.

Kan det være astma? Hvis ikke, hva annet kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ingen her som kan diagnosere deg.Men du kan ha astma ja,allergi og astma tilhører samme "familie"

Beste måten er å kontakte fastlege for så å få henvisning til lungespesialist/sykehus.

Alle innhalatorer mot astma er på resept forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen her som kan diagnosere deg.Men du kan ha astma ja,allergi og astma tilhører samme "familie"

Beste måten er å kontakte fastlege for så å få henvisning til lungespesialist/sykehus.

Alle innhalatorer mot astma er på resept forresten.

Ja jeg vet det er best å gå til legen. Men tenkte jeg kunne høre om noen her hadde noen tips også.

Ok, da var det nok på resept den innhalatoren jeg lånte. Men følte ikke at den hjalp så mye, så tenkte derfor at det kanskje var en "svak" type som kanskje ikke var reseptbelagt.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pust blir værre når det er katter i nærheten ;)

Det blir ikke min. Jeg har vært tungpustet leeeeenge før vi fikk pusen vår. Han har vi bare hatt i 1år, og jeg har slitt med dette i hvertfall 10-12år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen! Astma kan være skikkelig plagsomt. Hvis det er dét du har, kan du i tillegg få astmaanfall ut av det blå, noe som kan være skremmende dersom du ikke er kjent med sykdommen. Jeg våknet for noen netter siden med nettopp det, og hadde jeg ikke visst hva det var, ville jeg blitt skikkelig redd. Nå ble jeg bare moderat engstelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...