Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2011 #21 Del Skrevet 7. juli 2011 Heisann! Jeg er ei jente på 16 som var på språkreise på Malta for 1 år siden, altså da jeg var 15. I gruppa mi var det elever fra 14 til 18 år, og vi ble veldig godt passet på! STS sitt opplegg var veldig trygt, og jeg regner med at de passer ekstra godt på når det har med aldersgruppen 10-14 og gjøre. Språkreisen var virkelig en opplevelse for livet. Før jeg dro, hadde jeg karakter 3 i muntlig engelsk, og da jeg gikk ut av 10ende hadde jeg 5'er muntlig, og fikk karakter 6 på muntlig eksamen. Dette var nok fordi jeg MÅTTE snakke engelsk på Malta, og det ble derfor lettere å snakke engelsk da jeg kom hjem. Send henne til Malta du! Ikke bare er det en opplevelse man aldri glemmer, men det er lærerikt på veldig mange måter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym Skrevet 17. september 2011 #22 Del Skrevet 17. september 2011 Først vil jeg bare si at det STOR forskjell på EF og STS språkreiser , 2 venniner av med reiste sommeren de var 15 , hu ene sommeren 2010 hu andre sommeren 2011. Hun som hadde reist med EF kom hjem med mange historier om utelivet, alkohol og alt som følger . Hun som reiste med STS hadde hatt en super sommer, menge nye venner og fine STS opplegg og REGLER for inne tidder osv alkohol osv ,(noe EF ikke brydde seg om). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 18. september 2011 #23 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg hadde absolutt latt henne reise! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 18. september 2011 #24 Del Skrevet 18. september 2011 Først vil jeg bare si at det STOR forskjell på EF og STS språkreiser , 2 venniner av med reiste sommeren de var 15 , hu ene sommeren 2010 hu andre sommeren 2011. Hun som hadde reist med EF kom hjem med mange historier om utelivet, alkohol og alt som følger . Hun som reiste med STS hadde hatt en super sommer, menge nye venner og fine STS opplegg og REGLER for inne tidder osv alkohol osv ,(noe EF ikke brydde seg om). Har ikke det litt å si med hvilken familie du bor hos da? Nå har jeg kun lest om utvekslingsopphold jeg, så jeg aner ikke om de bor på internat eller hos familie når de er på sånne toukersopphold. Men uansett så er det jo noen voksne som har ansvar for disse ungdommene og hvilke regler de velger å følge er vel uavhengig hvilken organisasjon man reiser med? (dessuten vil jeg tro at det også har noe med hvilken type ungdommen selv er, hva h*n legger vekt på når h*n forteller om sitt opphold). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 18. september 2011 #25 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg tror jeg ville valgt ett opplegg i storbrittania . Jeg har vært på ferie på Malta og reagerte på alle ungene som ble sjenket på barene . Dette var unger på språkreise (jeg spurte dem ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chr1989 Skrevet 18. september 2011 #26 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg ville veldig gjerne være med på den gruppen selv, men det ble ikke nok rom i økonomien til det :/ Jeg synes du skal la henne være med! Som du sier er neste alderstrinn 15-18, og jeg ville heller at datteren min var i utlandet med barn fra 10-14 enn en gruppe ungdommer mellom 15.18! I så fall skulle datteren min være blant de eldste, så da hadde det jo blitt om veldig lenge. Hun virker som en fornuftig jente, så gi henne den tilliten, og så er det jo voksne som har gjort dette mange ganger før uten problemer som leder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2011 #27 Del Skrevet 18. september 2011 Ser at dette gjelder et junior opplegg, men følte likevel for å dele min erfaring med språkreise til Malta. Jeg har to venninner som reiste på språkreise til Malta for ett par år siden, de var da 15 år. Hun ene hadde det kjempegøy med mye fyll og fest og fikk mange nye venner. Hun andre ble voldtatt der nede, noe hun har slitt mye med i etterkant. Det kan selvfølgelig skje i Norge også, men håper du og andre tenker over dette når dere vurderer å sende døtrene deres på språkreise (spesielt med opplegg fra 14 år+). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #28 Del Skrevet 19. september 2011 Kanskje det er lurt, som foreldre, å prate med barna sine om farer som lurer? Hvordan en 14-åring eller en 18-åring tenker er stor forskjell iforhold til hva en 22-åring tenker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #29 Del Skrevet 19. september 2011 Hei! Jeg reiste som 15 åring på språkreise til Malta med STS(2007) Dette er en av de beste sommerene jeg har hatt:) Vi hadde kjempeflinke og ansvarsbevisste ledere som passet på oss, og vi lærte mye:) Fikk venner for livet:) Ble kjent med noen som reiste med EF, og der brydde ikke lederne seg om hva de unge gjorde...de var ute, drakk, og noen ble voldtatt! Så hvis datteren din skal reise på språkreise, dra med STS:) Jeg vurderer faktisk å søke om å bli leder for en gruppe ungdommer på Malta;) Siden jeg har vært der, vet jeg litt om stedet, og om hva ungdommene ønsker av en slik ferieopplevelse:) Heisann! Jeg er ei jente på 16 som var på språkreise på Malta for 1 år siden, altså da jeg var 15. I gruppa mi var det elever fra 14 til 18 år, og vi ble veldig godt passet på! STS sitt opplegg var veldig trygt, og jeg regner med at de passer ekstra godt på når det har med aldersgruppen 10-14 og gjøre. Språkreisen var virkelig en opplevelse for livet. Før jeg dro, hadde jeg karakter 3 i muntlig engelsk, og da jeg gikk ut av 10ende hadde jeg 5'er muntlig, og fikk karakter 6 på muntlig eksamen. Dette var nok fordi jeg MÅTTE snakke engelsk på Malta, og det ble derfor lettere å snakke engelsk da jeg kom hjem. Send henne til Malta du! Ikke bare er det en opplevelse man aldri glemmer, men det er lærerikt på veldig mange måter Først vil jeg bare si at det STOR forskjell på EF og STS språkreiser , 2 venniner av med reiste sommeren de var 15 , hu ene sommeren 2010 hu andre sommeren 2011. Hun som hadde reist med EF kom hjem med mange historier om utelivet, alkohol og alt som følger . Hun som reiste med STS hadde hatt en super sommer, menge nye venner og fine STS opplegg og REGLER for inne tidder osv alkohol osv ,(noe EF ikke brydde seg om). jeg vet ikke hvorfor, men jeg føler liksom veldig at dette er reklame fra STS spesielt med tanke på at alle ble skrevet av gjest.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest line Skrevet 21. juli 2012 #30 Del Skrevet 21. juli 2012 Jeg er selv 15 år gammel og har 2 venninner som var på språkreise til malta i år, de reiste med EF og EF har blitt utrolig strenge ettersom en gutt som reiste med dem i fjor drakk for mye og falt ned 7 etasjer og døde. Det var veldig mange som ble sendt hjem og de fleste drakk. Det jeg anbefaler er å heller sende barnet mitt på språkreise til USA f.eks Long Beach, jeg var der selv i fjord, de er utrolig strenge i USA, nesten umulig å snike seg ut, strenge innetider og hvis du ikke møter opp til skolen får du skikkelig kjeft, sender du barnet ditt til USA med EF kan jeg nesten garantere at de ikke får tak i alkohol. Det er en del dyrere men man får mye mer ut av det! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fashionistaen Skrevet 21. juli 2012 #31 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) . Endret 2. september 2023 av Fashionistaen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2012 #32 Del Skrevet 21. juli 2012 Jeg ville bedt henne vente et par år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 21. juli 2012 #33 Del Skrevet 21. juli 2012 Nå er det her en gammel tråd, men allikevel sikkert noen andre foreldre som vurderer dette. Jeg var på språkreise med EF da jeg var 13 år. Jeg reiste med junior-opplegget til Isle of Wight. Her var det rolig og fint, og det var ingen som drakk alkohol. Det gikk riktignok en del av energidrikkene som ble solgt der de arrangerte disko... Jeg og tre andre jenter bodde hos et pensjonert britisk ektepar, og vi hadde en knall sommer alle sammen. Har ingen info om kursene for de som er litt eldre, men har (som andre også har nevnt) inntrykk av at det er mye mer alkohol tilgjengelig her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. juli 2012 #34 Del Skrevet 22. juli 2012 jeg vet ikke hvorfor, men jeg føler liksom veldig at dette er reklame fra STS spesielt med tanke på at alle ble skrevet av gjest.... Kan også skryte hemningsløst av STS, og jeg er ikke anonym! Men, jeg var på Isle of wight og hadde et kjempe opplegg der nede! Vi hadde mye engelsk timer, fikk ikke lov til å prate norsk med hverandre i timene og heller ikke så lenge vi var på steder med mye mennesker! Var der samtidig som EF, merket ikke store forskjellen, de hadde litt slakkere innetider, og det ble vel også litt utenomtilstand når jeg var der ettersom ei jente ble funnet drept der nede! Da fikk vi ikke lov å gå alene, mens EF valgte å dra hjem med hele gruppa! Noen av våres dro også hjem etter avtale med STS og foreldre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chiki Skrevet 22. juli 2012 #35 Del Skrevet 22. juli 2012 JEg og venninnen min var på Malta (St Julians) da vi begge var 15 år gamle, er 7 år siden nå. Der sto så mye om at de hadde nulltoleranse for drikking ++++ Vi bodde hos vertsfamilie. Vi var ute på pub/diskotek nesten hver dag, og ja det ble en del drikking. Drakk oss bare full siste dagen, siden vi var redd for å bli sendt hjem om vi ble tatt. Det var mange EF-vakter ute å patruljerte gatene på kveldstid, men de viste jo ikke hvem som reiste via dem... Vi var på skolen hver dag, enten fra 9-13, eller 13-16. Men ifølge læreren lærte vi(gjengen vi hang rundt med) mer maltesisk enn engelsk:p Vi hadde det kjempe gøy på tur! Ble kjendt med en gjeng lokale DJer som vi var en del ute sammen med, skal si vertsmor ble lang i maska da de hilste til meg og venninnen min på radioen i beste sendetid:p Noen vi gikk i klasse med hjemme i norge fikk ikke lov av foreldrene å reise til malta pga at det var typisk sydenplass, så de ble sendt til England. De var noen hundre meter fra der en bombe gikk av:) Jeg vil nok aldri sende jenta mi på språkreise når hun blir gammel nok:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #36 Del Skrevet 23. juli 2012 Var i Malta for to uker siden. Der jeg var var det mye festing. Gikk forbi ungdommer som var på språkreise hver kveld. Alle sammen skulle inn på noe sted som for meg så ut som et utested, men det var alltid andre voksne ledere der sammen med de, så kanskje det er noe skole eller lignende. Men i hvert fall, det er veldig mange folk som er på språkreise der. Ville selv syntes det var ungt å være 13 år. Så ut som for meg at de fleste var rundt 16 års alderen, kan selvfølgelig være feil. Men er ikke vanskelig å få drikke noe alkohol og lignende der. Du sier selv datteren din er fornuftig og moden, men hvordan er hun når hun er med andre på sin alder? Og i tillegg er med bare de hele døgnet i flere måneder? Spørs om hun ikke blir dratt med av de andre da. Mine tanker i alle fall Anonym poster: c592553711f1a12564546135491c2fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 23. juli 2012 #37 Del Skrevet 23. juli 2012 Jeg har aldri helt skjønt dette "språkreise"-konseptet. Hvor tenåringer/unge voksne drar til et land (annet enn England), omgås norske, svenske og danske tenåringer/unge voksne i samme alder, omgås disse på hele turen, går på et 2-3 timers kurs et par ganger og bruker turen ellers på soling, hopping i fallskjerm, vannsport, shopping, alkoholfrifesting, bading, sommerflørter osv. Og kommer hjem med masse fine bilder de kan poste på Facebook og lime inn i et fotoalbum - men har ellers lært ca like mye engelsk som ved en vanlig Charter tur. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2012 #38 Del Skrevet 23. juli 2012 Synest dere bør sjekke CISV, min 14 åring har reist flere ganger på leir med CISV. Er ikke helt det samme som språkreise, men siden du snakker mer engelsk enn norsk, lærer du MYE. Les om CISV på www.cisv.no. Fantastisk organisasjon. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. juli 2012 #39 Del Skrevet 23. juli 2012 Jeg har aldri helt skjønt dette "språkreise"-konseptet. Hvor tenåringer/unge voksne drar til et land (annet enn England), omgås norske, svenske og danske tenåringer/unge voksne i samme alder, omgås disse på hele turen, går på et 2-3 timers kurs et par ganger og bruker turen ellers på soling, hopping i fallskjerm, vannsport, shopping, alkoholfrifesting, bading, sommerflørter osv. Vi hadde fem timer med skole hver ukedag med hjemmelekser mellom hver dag! Dessuten bodde vi med familier som pratet engelsk, bodde nesten aldri sammen med noen som pratet norsk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Superwoman! Skrevet 4. juli 2013 #40 Del Skrevet 4. juli 2013 Jeg har aldri helt skjønt dette "språkreise"-konseptet. Hvor tenåringer/unge voksne drar til et land (annet enn England), omgås norske, svenske og danske tenåringer/unge voksne i samme alder, omgås disse på hele turen, går på et 2-3 timers kurs et par ganger og bruker turen ellers på soling, hopping i fallskjerm, vannsport, shopping, alkoholfrifesting, bading, sommerflørter osv. Og kommer hjem med masse fine bilder de kan poste på Facebook og lime inn i et fotoalbum - men har ellers lært ca like mye engelsk som ved en vanlig Charter tur. Fordi fåtallet reiser for å lære engelsk. Er jo en ferie uten foreldre de er ute etter, og da er skole en god unnskyldning til å få reise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå