Gå til innhold

uføre


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som har vert ufør og komt i jobb igjen?

Jeg var ufør i mange år.Det var på 80 tallet og arb.ledigheten var stor.

Etter noen år gikk jeg til trygd.kontor og sa jeg ville ut i jobb.Og ba om hjelp for det. Møtte bare velvillighet. Har nu vert i jobb i mange år.

Spurte på t.kontoret hvor mange som kom og fikk hjelp. Svaret forbauset meg,saksbehandler hadde ikke møtt noen som kom dit frivillig.

Nå er det mange som er trygdet. En kan ikke se de er syke,noen har skjulte handicap osv..

Ser enkelte som er meget aktive som trygdet. Ikke fortell meg at de ikke kunne klart en liten jobb mange av de . Trygd er en farlig situasjon å komme i.Man blir passivisert og man er "sykere" enn hva en eventuell diagnose tilsier.

Så ser man enkelte som er så dårlige, men de er i jobb. Noen er så handicappet at de kun har en pinne i munnen til å styre bilen, men på jobb er de.

På 80 tallet da alt gikk på dunken, så var myndighetens våpen uføretrygd.

Nordafor der fisket tok slutt ble mange fiskere uføretrygdet. Det skyltes i mange tilfeller lav utdannelse,ikke utsikt til bedring osv. Man måtte for all del få ned ledighetstallet.

Slik ble det med mange andre også. Friske personer som ble uføretrygdet. Det kan være en løsning for noen i en kortere eller lengre periode, men hvor mange er det som egentlig vil noe annet og har prøvd.

Har snakket med flere som kunne tenke seg en jobb, men som de sier de får ikke noe hjelp fra trygdekontoret. Ja, har du vert på trygdekassen og bedt om hjelp spør jeg? Ingen av de hadde vert der.

Misforstå meg ikke, dette innlegget var ikke ment på de som virkelig er så syke at de ikke kan jobbe.

Men hvor mange er det ikke som kan gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler for å rekke opp en hånd her, men vet ikke helt om jeg har rett til å gjøre det.

Jeg har vært 70% sykemeldt i snart ett år nå, men har testet min arbeidsevne opp til 50% og skal nå over på 50% sykemelding. Jeg har selv bedt om aktiv sykemelding på de siste 50%, men det fikk jeg ikke av Trygdekontoret (de ville ha meg 100% sykemeldt før aktiv sykemelding). Jeg regner med at jeg går over på attføring snart og at jeg etter hvert forhåpentligvis blir så frisk at jeg kan jobbe 100% i en eller annen stilling (rehabilitering er altså også et alternativ jeg forventer meg). Men slik det er nå, ser jeg dessverre ikke for meg at jeg kan klare å jobbe særlig mer enn 50%. Jeg vil gjøre mitt ytterste for å kunne jobbe mest mulig og det gjør jeg i dag. Men jeg er redd mitt pågangsmot vil brukes av Trygdekontoret til å si "du klarer deg så bra, vi kan ikke hjelpe deg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...