Gå til innhold

Erfaring med mops?


Almarea

Anbefalte innlegg

Hei igjen, Ts her :goodbye:

Grunnen til at jeg ønsker meg mops har ingenting med utseende å gjøre. Hadde tidligere en bretongutt som jeg elsket mer enn alt, men de krever veldig mye mosjon, som igjen tok mye tid. Breton røyter mye også, men det var ikke noe stort problem.

Jeg ønsker meg en middels, til liten hund med moderat mosjonsbehov.

Jeg har også passet et par mopser, og ble litt betatt av deres lekenhet og morsomme personlighet. Jeg tror også en liten hund ville trives bedre i en leilighet enn en stor hund. Det er forøvrig helt nydelig turterreng rett utenfor døra.

Jeg kjenner til at det finnes en del sykdommer på såkalte selskapshunder, men jeg hadde inntrykk av at hvis man kjøpte hund fra kennel som er underlagt NKK og/eller norsk mopseklubb, hadde de såpass strenge regler til oppdretter og valpens helsetilstand ved salg, at sykdommer eller store feil ved valpen ville være oppdaget allerede. (?)

Stemmer dette?

Har dere hundekjennere noen andre forslag til raser som kan passe mine behov? Tar gjerne imot forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kjempehappy med min franske bulldog.. :)

Jeg synes du skal skaffe deg mops hvis du har lyst på mops.

Når det gjelder dette med avling, så tror jeg det er som å trille terning det, du kan bli like fornøyd med en hund uten stamtavle.

Min har ikke stamtavle og den har ikke vært syk én dag i sitt liv så langt.

Derimot fremstår de norskavla bikkjene med stamtavle som svært sykelige.. pga de avles for utstillingsformål. Mens min glade kompis uten stamtavle ble avlet som et kjærlighetsbarn! hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også eier av en fransk bulldog med stamtavle vel og merke. Jeg vil fraråde deg til å kjøpe hund på Finn, mange smuglerhunder som annonseres der. Jeg kjenner til flere som har måttet avlive sine valper da det etterhvert kom frem at selger av hunden hadde innført dem ulovlig.

Det beste er å ta kontakt med mopseklubben for å gjøre deg kjent med hvilke oppdrettere som eksisterer. Deretter kan du velge deg ut noen oppdrettere som høres interessante ut og ta nærmere kontakt med dem. Raseklubben har også gjerne egne valpeformidlere som du også kan spørre om råd, de kjenner gjerne til de ulike oppdretterne og hva de står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei hei!

Jeg vet at du ikke kommer til å angre på om du kjøper deg en mops.

Dette er helt hærlige hunder, med masse energi og livsglede.

At mops har masse sykdommer er ukjent for meg i såfall, jeg har en mops jente på 1år, hun har aldri vært syk, hun har ingen øyeproblemer, ingen pusteproblemer. Jeg fant min mops på finn.no faktisk, hun kjøpte jeg i Sverige uten stamtavle, hun var litt billigere da såklart (12 000).

Jeg synes at dere som faktisk ikke har noen erfaring med mops, ikke skal uttale dere om sykdommer osv på en mops. For virker jo som dere ikke har peiling i det heletatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...