Gå til innhold

Erfaring med mops?


Almarea

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen der ute som har erfaring med mops?

Jeg har hatt hund tidligere, så jeg er ikke helt grønn på hundehold.

Har leilighet og fleksible dager (jeg er student), så da tenkte jeg at en mops hadde vært midt i blinken for meg. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Du bør ha himla godt sovehjerte eller synes det er OK å sove til snorkelyder. Jeg bodde med en mops før og den skulle alltid sove under dyna mi. Dæven den snorka høyt. Men morsom hund. Glad og livlig men også veldig rolig og avslappet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops er rase fremavlet av mennesker, og har derfor uendelig med sykdommer. Skal du ha en mops bør du ha en del penger til overs, da sjansen er stor for at veterinærregninene blir høye med tiden, selv om at du har forsikring. Ellers så er mops en helt grei student hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å tull da.

Mops er ikke så ille!

De er veldig søte :)

Selv har jeg fransk bulldog! De er enda søtere enn mops, og har i tillegg den fordelen at de slett ikke bjeffer! De synes det er slitsomt å bjeffe, så de lar bare være :)

Fransk Bulldog er prima "byhund", herlig hund å ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å tull da.

Mops er ikke så ille!

De er veldig søte :)

Selv har jeg fransk bulldog! De er enda søtere enn mops, og har i tillegg den fordelen at de slett ikke bjeffer! De synes det er slitsomt å bjeffe, så de lar bare være :)

Fransk Bulldog er prima "byhund", herlig hund å ha! :)

Man kan ikke velge en rase basert på at de er "søte" og ikke bjeffer. Det blir helt feil. Det kan være en del av beslutningen ja, men TS bør få vite alle fakta om mopsen, ikke bare at "den er søt så kjøp den".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca28

Du bør ha himla godt sovehjerte eller synes det er OK å sove til snorkelyder. Jeg bodde med en mops før og den skulle alltid sove under dyna mi. Dæven den snorka høyt. Men morsom hund. Glad og livlig men også veldig rolig og avslappet.

Nååå vil også ha en :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg ville hatt en rase som avla på pusteproblemer, jeg..

(Deriblant fransk bulldog, mops, tibetansk spaniel, engelsk bulldog)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der innlegget er jo bare ren trolling... surmaga oppgulp.

Eller så er du blind og nekter å se at Mopsen er en av de sykeste hunderasene vi har. Selvfølgelig finnes det friske individer som klarer å gå turer på over halvannen time og som ikke høres ut som en mann med kols, men en gjennomsnittlig mops er sykere enn veldig mange andre raser. Og det er nok av mopse-eiere som fornekter dette, og desverre også oppdrettere.

TS; De mopsene jeg har møtt er veldig glade og sosiale. Men, de jeg har møtt har hatt store pusteproblemer, den ene hadde problemer med øynene da de stakk for langt ut av skallen. Er desverre en ihjel-avlet hunderase som vi mennesker har ødelagt. Det finnes flere, friske, hunderaser som kan passe ditt studentliv som ikke krever allverden. En mops koster også ufattelig mye, noe som en student kanskje ikke har råd til? For skal man først kjøpe mops, så kjøper du ikke en på finn.no til 8000kr. Da må man ha en særiøs og ordentlig oppdretter som er klar over, erkjenner og prøver å fikse sykdommene rasen har, og da må du også opp med en 20.000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der innlegget er jo bare ren trolling... surmaga oppgulp.

Uff, der fikk jeg ekkelt bilde i hodet. :ler:

Pusteproblemer:

Som nevnt over er ikke neseanatomien hos en mops og andre flatnesede hunder ideell. En mops kan derfor innimellom ha noe problemer med å puste normalt. Ikke press den for hardt når du går tur og gi den gjerne en liten pause innimellom. Snorking er nok en del av hverdagen med de fleste mops, men ekstra oppmerksomhet bør vises ved luftveisinfeksjoner og sykdom.

Utfordringen hos kortnesede hunderaser som mops er at disse hundene ikke har neseanatomien til å kjøle ned kroppen effektivt.

- Mops -

Ellers har jeg hørt at mops røyter mye i henhold til hvor mye pels den egentlig har.

Men at det er hunder med personlighet, ja, det skal jeg absolutt ikke si noe på.

Endret av Maneo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er heller det motsatte.

De sykeste hundene får du fra oppdrettere.

Oppdretterne avler hunder for at de skal se ut på en viss måte, som gir uttelling på utstilling.

Følgelig ser vi Schæfere som ikke klarer å gå, og andre hunderaser med f ex pusteproblemer..

Selv har jeg en herlig fransk bulldog uten stamtavle som ikke har hverken kneproblemer, øyeproblemer, pusteproblemer.. og aldri har vært syk på de tre årene jeg har hatt henne.

Det eneste jeg gjør hos veterinæren er å klippe klørne hennes.

Min hund har litt lengre nese enn de du får hos oppdretter, noe som garantert hjelper, og hunden har litt mer ansiktshud rundt øynene, ergo ingen øyeproblemer. Hos oppdretterne ønsker de denne huden så stram som mulig, så da får hunden øyeproblemer. De ønsker at hunden skal gå som en bulldog, hjulbeint foran, så da får den kne-problemer. De ønsker at hunden skal være kort i trynet, så da får den pusteproblemer.

Hvis du derimot går for en hund uten stamtavle som ikke ser ut som de misfosterne som de urettmessig anerkjente norske avlerne avler opp, ja da får du en langt sunnere hund.

Norske avlere = søppelbikkjer de avler opp for å tjene penger på.

Når du sier pusteproblemer får du det til å høres ut som at bikkja kveles.

Det gjør den jo slett ikke.

Du bør ikke presse en bulldog på varme sommerdager - da kan de rett og slett dø av overopphetning, men om høsten når det er litt kjøligere løper hun rundt som bare det, så lenge hun orker.

Endret av Mann_30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er heller det motsatte.

De sykeste hundene får du fra oppdrettere.

Oppdretterne avler hunder for at de skal se ut på en viss måte, som gir uttelling på utstilling.

Følgelig ser vi Schæfere som ikke klarer å gå, og andre hunderaser med f ex pusteproblemer..

Selv har jeg en herlig fransk bulldog uten stamtavle som ikke har hverken kneproblemer, øyeproblemer, pusteproblemer.. og aldri har vært syk på de tre årene jeg har hatt henne.

Det eneste jeg gjør hos veterinæren er å klippe klørne hennes.

Min hund har litt lengre nese enn de du får hos oppdretter, noe som garantert hjelper, og hunden har litt mer ansiktshud rundt øynene, ergo ingen øyeproblemer. Hos oppdretterne ønsker de denne huden så stram som mulig, så da får hunden øyeproblemer. De ønsker at hunden skal gå som en bulldog, hjulbeint foran, så da får den kne-problemer. De ønsker at hunden skal være kort i trynet, så da får den pusteproblemer.

Hvis du derimot går for en hund uten stamtavle som ikke ser ut som de misfosterne som de urettmessig anerkjente norske avlerne avler opp, ja da får du en langt sunnere hund.

Norske avlere = søppelbikkjer de avler opp for å tjene penger på.

Når du sier pusteproblemer får du det til å høres ut som at bikkja kveles.

Det gjør den jo slett ikke.

Du bør ikke presse en bulldog på varme sommerdager - da kan de rett og slett dø av overopphetning, men om høsten når det er litt kjøligere løper hun rundt som bare det, så lenge hun orker.

Selvfølgelig er det mange helt idiotiske oppdrettere, det er derfor jeg skrev

" Da må man ha en særiøs og ordentlig oppdretter som er klar over, erkjenner og prøver å fikse sykdommene rasen har, "

Kjøper man en hund uten stamtavle kan man ikke sjekke sykdom, innavl osv på hunden sin. Da kan hunden for alt du veit ha en farlig, arvelig sykdom og være en valp av mor og sønn som koste seg litt. Ikke alle oppdrettere avler på utseendet og rasestandar. Akuratt som at f.eks ikke alle schæferoppdrettere avler på skrå rygg (f.eks bruks-schæfer oppdretter). Man skal ikke skjære alle over en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en Schæfer jeg ser jevnlig i parken her hvor jeg bor.. og bakbeina hans går i kryss.

Når han skal løpe, snubler han i sine egne bakbein.

Det er helt tragisk.

Og det er snakk om en rasehund. De har sikkert betalt flerfoldige tusen for misfosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Schæfer jeg ser jevnlig i parken her hvor jeg bor.. og bakbeina hans går i kryss.

Når han skal løpe, snubler han i sine egne bakbein.

Det er helt tragisk.

Og det er snakk om en rasehund. De har sikkert betalt flerfoldige tusen for misfosteret.

Ja, og det er utrolig trist av noen oppdrettere ødelegger en så flott rase. Kompisen min har en reinrasa bruks schæfer med nesten rett rygg. Løper utrolig flott, og er en sterk, flott og snill schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bianca28

Tror ikke jeg ville hatt en rase som avla på pusteproblemer, jeg..

(Deriblant fransk bulldog, mops, tibetansk spaniel, engelsk bulldog)

Ja det er litt trist at nesa dems er sånn at de får pusteproblemer. Sikkert derfor de snorker sånn også. De er søte og jeg har litt lst på en. Samtidig tenker jeg at det mest fornuftige valget er en blandingsrase hund, for da risikerer man ikke diverse plager og misdannelser i like stor grad som renrasede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er heller det motsatte.

De sykeste hundene får du fra oppdrettere.

Oppdretterne avler hunder for at de skal se ut på en viss måte, som gir uttelling på utstilling.

Følgelig ser vi Schæfere som ikke klarer å gå, og andre hunderaser med f ex pusteproblemer..

Selv har jeg en herlig fransk bulldog uten stamtavle som ikke har hverken kneproblemer, øyeproblemer, pusteproblemer.. og aldri har vært syk på de tre årene jeg har hatt henne.

Det eneste jeg gjør hos veterinæren er å klippe klørne hennes.

Min hund har litt lengre nese enn de du får hos oppdretter, noe som garantert hjelper, og hunden har litt mer ansiktshud rundt øynene, ergo ingen øyeproblemer. Hos oppdretterne ønsker de denne huden så stram som mulig, så da får hunden øyeproblemer. De ønsker at hunden skal gå som en bulldog, hjulbeint foran, så da får den kne-problemer. De ønsker at hunden skal være kort i trynet, så da får den pusteproblemer.

Hvis du derimot går for en hund uten stamtavle som ikke ser ut som de misfosterne som de urettmessig anerkjente norske avlerne avler opp, ja da får du en langt sunnere hund.

Norske avlere = søppelbikkjer de avler opp for å tjene penger på.

Når du sier pusteproblemer får du det til å høres ut som at bikkja kveles.

Det gjør den jo slett ikke.

Du bør ikke presse en bulldog på varme sommerdager - da kan de rett og slett dø av overopphetning, men om høsten når det er litt kjøligere løper hun rundt som bare det, så lenge hun orker.

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det mange helt idiotiske oppdrettere, det er derfor jeg skrev

" Da må man ha en særiøs og ordentlig oppdretter som er klar over, erkjenner og prøver å fikse sykdommene rasen har, "

Kjøper man en hund uten stamtavle kan man ikke sjekke sykdom, innavl osv på hunden sin. Da kan hunden for alt du veit ha en farlig, arvelig sykdom og være en valp av mor og sønn som koste seg litt. Ikke alle oppdrettere avler på utseendet og rasestandar. Akuratt som at f.eks ikke alle schæferoppdrettere avler på skrå rygg (f.eks bruks-schæfer oppdretter). Man skal ikke skjære alle over en kam.

Slutt å tull a! De fleste som faller i kategorien "seriøse oppdrettere" er der fordi de driver avl rettet mot utstilling og de avler kun individer etter hva som er ansett som pent der og da.(Særlig innenfor raser som ikke kan brukes til noe som helst annet overhode) Det har overhodet ikke noe som helst med helsetilstand på individene å gjøre! Oppdrettere som er klar over, erkjenner og prøver å fikse sykdommen rasen har? Disse oppdreterne har da ikke disse seriøse papirene fra utstillinger som gjør at vi tror at de er "seriøse oppdrettere". :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å tull a! De fleste som faller i kategorien "seriøse oppdrettere" er der fordi de driver avl rettet mot utstilling og de avler kun individer etter hva som er ansett som pent der og da.(Særlig innenfor raser som ikke kan brukes til noe som helst annet overhode) Det har overhodet ikke noe som helst med helsetilstand på individene å gjøre! Oppdrettere som er klar over, erkjenner og prøver å fikse sykdommen rasen har? Disse oppdreterne har da ikke disse seriøse papirene fra utstillinger som gjør at vi tror at de er "seriøse oppdrettere". :lol:

Hvem folk ser på som særiøse oppdrettere er vel opp til hver enkel? En oppdretter kan ha vunnet utallige utstillinger, men det vil ikke ha noe å si for meg i det store løp. Ikke alle som stiller ut avler kun på utseendet. Og hvordan fikk du for deg at man må stille ut for å være særiøs? Selvfølgelig har ikke utstilling noe med helse å gjøre, men jeg har ikke nevnt utstilling med et ord jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...