Gå til innhold

Jeg ammer offentlig!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 6 mnd. Jeg syns det er vedig sårende at folk ikke ønsker meg og barnet mitt i det offentlige rom. Og jeg synes at det er på sin pass å fortelle hvordan det er å være oss.

Vi er på Byporten i Oslo, for å kjøpe klær til gutten og litt andre nødvendigheter. Og gutten blir sulten. Da prøver jeg først å sette meg inn på et prøverom, men får beskjed om at det ikke er noe ammeplass. Gutten er sulten og gråter etter mat. Jeg drar ned til stellerommet, men der er det laaang kø, og den første bruker 20 min. Jeg vet at Egon er en fin plass man kan gjemme seg litt, men de er full og kø utenfor. Og da har gutten allerede ventet i tre kvarter, noe som er LENGE for en liten baby å vente når den er sulten. Ja da setter jeg meg på en benk eller kjøper en Coa og setter meg på en kafè selv om noen kan føe seg støtt. Jeg syns det ville vært utrolig egoistisk av meg å la han sute bare fordi det kunne støte noen. Babyer, særlig nyfødte trenger mye mat ofte. Og de som akkurat har fått må amme mye og ofte for å få en god mekeprodukjson, sånn er det bare.Og man må jo ut, ellers har man ikke hatt mat eller klær.

Jeg mener det er greit å være litt diskre, men er det så ille hvis vi prøver å dekke til mest muig? Er samfunnet virkelig blitt så kaldt og kynisk at det ikke er rom for slike naturlige ting? Generasjonen over oss ser på amming som noe helt naturlig.

Stå frem gjør du,men som anonym. :skratte:

Videoannonse
Annonse
Gjest Generasjon X
Skrevet

Nytter ikke om man ammer før man går hjemmefra, om et par timer kan ungen være sulten igjen. Tydelig at det er få som har barn i denne tråden...

Mulig at ting har endret seg siden jeg fikk barn, men barnet i denne tråden er 6 mnd gammelt, og da jeg var nybakt mor var det ikke vanlig at 6 mnd gamle barn diet hver 2. time... da fikk vi i såfall beskjed fra helsesøster om at det var på tide å gå over til mer mettende mat.

Og jeg lurer på hvordan det er tydelig at det er få som har barn i denne tråden?

Alle mener det er greit å amme offentlig på egnede plasserdet, men det varierer litt hva som anses som egnet plass.

Skrevet

Går virkelig kvinner rundt og tenker på dette? Er forsiktig amming blitt sånn at en skal lete i 1time for å finne et prøverom? Håper virkelig ikke at flere går rundt med disse tankene. Om ikke angsten.

Jeg ser i grunn ikke så mye rundt meg. Er det virkelig folk som gjør det? SER nøye på folk på en benk? en cafe? en resturant? Når en mor sitter med et barn på fanget?

Nei slutt å ha ammeangst. Dette er jo helt bak mål!

Skrevet

Resturanger kan man holde ammingen unna syntes jeg(finere en mc donalds altså.Litt mere big horn++)

Prøverom er for å skifte klær i,ikke amme.

Hvorfor det?

Er det så ille for andre at en baby fornøyd spiser i deres nærhet?

Man må da ikke se puppen til mor.

Ungen suger og mor har klærne over. Hun sitter i ro og lager ikke noe sirkus.

Jeg kan aldri tenke meg at folk går fra en resturant fordi en mor ammer diskret i en krok ved et bord hun har bestilt...

Da har de et forskrudd syn på amming.

Hvorfor kan ikke en baby spise der andre folk naturlig spiser, er nå mitt syn.

Hvorfor mener du det er ok på MacDonalds og ikke på BigHorn, mirandaa?

Jeg er mer tilbøyelig til å gå på en resturant som har ordentlig mat, enn å gå på MacDonalds når babyvekten skal av..

(I tillegg syns jeg alltid det er nokså skittent på MacDonalds med skitne mopper, ruskete gulv, søplespann hvor du snur deg og klissete bord...)

Forøvrig ville jeg ikke ventet i tre kvarter mens jeg stod i kø til diverse steder. Jeg ville funnet en ledig benk å sette meg på, lenge før det.

Prøverom ville nok ikke falt meg inn en gang. Der skal man jo bare fort inn og ut med masse plagg og lang kø på utsiden...

Skrevet

Hvorfor det?

Er det så ille for andre at en baby fornøyd spiser i deres nærhet?

Man må da ikke se puppen til mor.

Ungen suger og mor har klærne over. Hun sitter i ro og lager ikke noe sirkus.

Jeg kan aldri tenke meg at folk går fra en resturant fordi en mor ammer diskret i en krok ved et bord hun har bestilt...

Da har de et forskrudd syn på amming.

Hvorfor kan ikke en baby spise der andre folk naturlig spiser, er nå mitt syn.

Hvorfor mener du det er ok på MacDonalds og ikke på BigHorn, mirandaa?

Jeg er mer tilbøyelig til å gå på en resturant som har ordentlig mat, enn å gå på MacDonalds når babyvekten skal av..

(I tillegg syns jeg alltid det er nokså skittent på MacDonalds med skitne mopper, ruskete gulv, søplespann hvor du snur deg og klissete bord...)

Forøvrig ville jeg ikke ventet i tre kvarter mens jeg stod i kø til diverse steder. Jeg ville funnet en ledig benk å sette meg på, lenge før det.

Prøverom ville nok ikke falt meg inn en gang. Der skal man jo bare fort inn og ut med masse plagg og lang kø på utsiden...

Forde resturang er ett litt finere sted der man gjerne ikke kommer i godbuksa og onepacen,da trenger man heller ikke å sitte å amme. er ikke alle resturanger som har sånne bortgjemte kroker som dere snakker så godt om. Folk som ikke bryr seg kommer heller aldri til å sjønne at det ikke er så gøy at naboen sitter å ammer når man sitter å spiser en bedre middag.

Skrevet

Ute på en benk er ok. Men på en pub eller en cafè? Folk spiser faktisk på disse stedene.

Ha litt sosial forståelse med andre da.

Og da skal ikke babyer kunne spise der?

Det er vel ikke sånn at mødre som ammer stiller seg opp i ansiktet på folk og dytter fram puppen mens de informerer om at det skal ammes...

Hva er det forresten som er ekkelt med at mødre ammer barna sine? Det er vel det naturligste i verden og sunt for barnet.

Å ta med babyen på pub er vel ikke så ofte folk gjør. Men cafe kan jeg ikke skjønne at det skal være noe galt i å ta med en baby på.

Og når andre spiser kan vel en baby få gjøre det samme.

Skrevet

Jeg fatter ikke hva som er så ille med å se at et barn får mat? Det er da den mast naturlige ting i verden! Det er faktisk dette vi har bryster til, tro det eller ei. Og de aller fleste dekker seg da såpass til at man skal glo ganske mye for å se noe uansett.

Skrevet

Og da skal ikke babyer kunne spise der?

Det er vel ikke sånn at mødre som ammer stiller seg opp i ansiktet på folk og dytter fram puppen mens de informerer om at det skal ammes...

Hva er det forresten som er ekkelt med at mødre ammer barna sine? Det er vel det naturligste i verden og sunt for barnet.

Å ta med babyen på pub er vel ikke så ofte folk gjør. Men cafe kan jeg ikke skjønne at det skal være noe galt i å ta med en baby på.

Og når andre spiser kan vel en baby få gjøre det samme.

tissing,sex,nakenhet,promping er kjempe naturlig,men betyr ikke man trenger å gjøre det over alt.

Skrevet

Forde resturang er ett litt finere sted der man gjerne ikke kommer i godbuksa og onepacen,da trenger man heller ikke å sitte å amme. er ikke alle resturanger som har sånne bortgjemte kroker som dere snakker så godt om. Folk som ikke bryr seg kommer heller aldri til å sjønne at det ikke er så gøy at naboen sitter å ammer når man sitter å spiser en bedre middag.

Nå lar man vel somregel babyen sin være hjemme hos en barnevakt hvis man drar ut på en "bedre middag"...

Hva er det du synes er så lite gøy med amming på et vanlig spisested?

Hvis det blir for folkelig og triviellt for deg, må jeg si du er en snobb.

Når ble forresten Big Horn "fint"?

Skrevet

Jeg satt på benker, kafeer og over alt. Skal man dra hjem da bare fordi folk ikke tåler å se det mest naturlige i verden?? Brydde meg ikke en tøddel. Hvis man er diskre så er det jo ingen som ser pupp, er jo bare å dekke over med klær så det nesten ser ut som om man bare holder ungen.

enig. og jeg bryr meg virkeli ikke om det,om noen skulle finne det støtende. selv om ingen gav utrykk for at de hadde noe imot det.

sære mennesker her ass.. babayer må jo få mat.

Skrevet

Nå lar man vel somregel babyen sin være hjemme hos en barnevakt hvis man drar ut på en "bedre middag"...

Hva er det du synes er så lite gøy med amming på et vanlig spisested?

Hvis det blir for folkelig og triviellt for deg, må jeg si du er en snobb.

Når ble forresten Big Horn "fint"?

Jeg gidder ikke svare frekke gjester. Kom tilbake med en bedre tone. :)

Skrevet

tissing,sex,nakenhet,promping er kjempe naturlig,men betyr ikke man trenger å gjøre det over alt.

Nå syns jeg du drar det litt vel langt.

At en baby spiser er ikke det samme som tissing, promping, sex og nakenhet.

Det er ikke annerledes enn når du spiser, faktisk.

Det er visst heller bare du som har merkelige fantasier om hva amming er.

Skrevet

Nå syns jeg du drar det litt vel langt.

At en baby spiser er ikke det samme som tissing, promping, sex og nakenhet.

Det er ikke annerledes enn når du spiser, faktisk.

Det er visst heller bare du som har merkelige fantasier om hva amming er.

felles er at alt er like natulig.

Skrevet

Jeg gidder ikke svare frekke gjester. Kom tilbake med en bedre tone. :)

Det vil si at du faktisk ikke har noe holdbart argument. :filer:

Skrevet

Stå frem gjør du,men som anonym. :skratte:

...sa en annen anonym. :erter:

Det er noen år siden jeg hadde ammeperiode.

Jeg husker at når babyen ble sulten, så var det bare å få fram puppen!

Opplevde aldri at noen reagerte negativt på dette, men stikkordet er, som både TS og andre skriver: diskresjon.

Det er da ingen sak å amme uten å bedrive åpenlys blotting.

Jeg har sett mødre sitte på uterestaurant i 23-tida med hele "stellet" fremme; ungen på puppen og halvliter'n i hånda...da blir ihvertfall jeg kvalm!

Det er vel helst disse damene som gjør at noen folk kan bli litt leie?

Skrevet

Jeg har sett mødre sitte på uterestaurant i 23-tida med hele "stellet" fremme; ungen på puppen og halvliter'n i hånda...da blir ihvertfall jeg kvalm!

Det er vel helst disse damene som gjør at noen folk kan bli litt leie?

Herrejesus. Det er vel ikke akkurat den situasjonen TS beskriver, vel.

Da handler det om situasjoner der i hvertfall jeg hadde ringt et visst vern for barn i Norge.

Skrevet

Forde resturang er ett litt finere sted der man gjerne ikke kommer i godbuksa og onepacen,da trenger man heller ikke å sitte å amme.

Spørsmål:

Amming er så harry, at det ikke kan forekomme på finere sted?

Amming foregår kun i godbukse eller onepiece?

Svar:

Nei.

Nå driter vel babyen i om mor har på seg ballkjole eller pysj, om den er på kebaben på hjørnet eller på Grand. Mat vil den ha. Så kan vel du la være e se, om det plager deg.

Er det brystet som er støtende eller faktum at barnet spiser? Som flere sier her, med mindre du glor så øya detter av, så ser du faktisk ikke noen av delene. ;)

Skrevet

Det vil si at du faktisk ikke har noe holdbart argument. :filer:

Det har jeg,men hvorfor skal jeg diskutere med frekke mennesker som ikke en gang har en konto de kan stå frem med frekkehet sin på:)

Skrevet

Amm i vei!

Skal man forby amming, får man forby graviditet også, og da må man forby sex i samme slengen.

Nei, for noe tull! Det er bare å amme hvor det passer deg. Det er jo ikke snakk om å pisse eller drite eller å sex på et offentlig sted, det er snakk om å amme en baby.

Ingen tar skade av å se det, iallefall!

Men man skal jo ikke slenge rundt på puppene, noe jeg tror de færreste gjør. Alle vil jo gjøre det diskret, tror ingen ammende mødre syns det er så kult å vise frem puppen.

Hvis det er noen som reagerer på offentlig amming, er det mennesker som ikke klarer å tenke annet enn fra sitt eget ståsted.

Jeg har ingen barn, men skjønner jo at babyer må ha mat de også :kgbaby:

Skrevet (endret)

Spørsmål:

Amming er så harry, at det ikke kan forekomme på finere sted?

Amming foregår kun i godbukse eller onepiece?

Svar:

Nei.

Nå driter vel babyen i om mor har på seg ballkjole eller pysj, om den er på kebaben på hjørnet eller på Grand. Mat vil den ha. Så kan vel du la være e se, om det plager deg.

Er det brystet som er støtende eller faktum at barnet spiser? Som flere sier her, med mindre du glor så øya detter av, så ser du faktisk ikke noen av delene. ;)

Nå blander du litt her,men ok. Mulig dere på kg er prakteksemplarer av ammenne mødre.Men er faktisk noen som ikke dekker seg så bra til som dere(hørt om side syn?) og når de da sitter der å blotter brystet sitt sånn halveis siden av så syntes jeg ikke det er så koselig.Men går vist ikke ann å diskutere dette med mennesker som bare kommer med argumenter "er jo sååå naturlig,ungen må ha mat" .Hensyn til sine medmennesker har aldri vært den sterke siden til mange mødre

Endret av mirandaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...