AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #1 Skrevet 29. august 2010 jeg lurer på om det er noe i ordet kjønnsbestemt arv? og hva deres erfaringer er. Hvis mannen deres bare har brødre eller søstre, fikk dere bare gutter eller jenter? Eller har dette ingenting å si. Jeg er ikke gravid ennå, men lurer fordi min mann har en familien hvor det omtrent bare er gutter. Av 4 familier (min manns far og 3 hans brødre) er det 9 gutter og 1 jente. som altså er min manns fettere og kusine. Er dette bare tilfeldig eller det noe domimanse i genet/spermet deres som gir gutter. Jeg kommer fra en familien hvor jeg har 3 søstre og en bror. så her er vi i jentedominanse, men det har ikke så mye å si når det er hans sperm som avgjør kjønnet.
Twink Skrevet 29. august 2010 #2 Skrevet 29. august 2010 Det har nok ikke noe å si, det er helt tilfeldig om det blir gutt eller jente. Kort fortalt, så har hver person to kjønnskromosomer, jenter har to X kromosomer, gutter har ett X kromosom og ett Y kromosom. Under dannelsen av kjønnsceller (sædceller) vil mannen danne halvparten av cellene med X kromosomer, og halvparten med Y kromosomer. Y kromosomet gjør at barnet blir gutt. Statistisk sett fødes det litt fler gutter på verdensbasis, men når man ser på sannsynligheten for hvorvidt man får gutt eller jente regner man 50/50.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #3 Skrevet 29. august 2010 jeg lurer på om det er noe i ordet kjønnsbestemt arv? og hva deres erfaringer er. Hvis mannen deres bare har brødre eller søstre, fikk dere bare gutter eller jenter? Eller har dette ingenting å si. Jeg er ikke gravid ennå, men lurer fordi min mann har en familien hvor det omtrent bare er gutter. Av 4 familier (min manns far og 3 hans brødre) er det 9 gutter og 1 jente. som altså er min manns fettere og kusine. Er dette bare tilfeldig eller det noe domimanse i genet/spermet deres som gir gutter. Jeg kommer fra en familien hvor jeg har 3 søstre og en bror. så her er vi i jentedominanse, men det har ikke så mye å si når det er hans sperm som avgjør kjønnet. Hei, du har nok misforstått ordet "kjønnsbestemt arv". Ordet har ingenting med arv av kjønn å gjøre. Det har med arv av spesielle genetiske sykdommer/egenskaper, der kjønnet har noe å si for om man arver sykdommen eller ikke. http://en.wikipedia.org/wiki/Sex_linkage Arv av fargeblindhet er et eksempel. http://www.altomsyn.no/oyesykdommer/fargeblindhet-1 Når det gjelder hvilket kjønn man mest sannsynlig får, så er det som det sies over her: 50/50. Fars sæd avgjør kjønnet. Det finnes mange teorier om at om man har sex rundt eggløsning så blir det gutt, og tidligere enn eggløsning blir jente. Dette har noe med at de mener å ha vist at "gutte-sædcellene" svømmer raskere, men tåler mindre enn "jente-sædcellene". (http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Gutt-eller-jente/Blir-det-gutt-eller-jente/) Håper dette gav mening Hilsen en biologiutdannet
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #4 Skrevet 29. august 2010 Jeg kjenner en som kommer fra en familie hvor det i hans generasjon omtrent bare ble født gutter. Men disse guttene fødte igjen en haug med jenter. Ville ikke tenkt på det.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #5 Skrevet 29. august 2010 Jeg kjenner en som kommer fra en familie hvor det i hans generasjon omtrent bare ble født gutter. Men disse guttene fødte igjen en haug med jenter. Ville ikke tenkt på det. Fullstendig off-topic, men
Timian Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 Det finnes mange teorier om at om man har sex rundt eggløsning så blir det gutt, og tidligere enn eggløsning blir jente. Dette har noe med at de mener å ha vist at "gutte-sædcellene" svømmer raskere, men tåler mindre enn "jente-sædcellene". Off topic dette også, men teoriene sier ikke at det faktisk BLIR gutt/jente i de ulike tilfellene, men at sannsynligheten er større i de ulike periodene...
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #7 Skrevet 30. august 2010 På farssiden min har jeg bare onkler. Men onklene mine har overvekt av døtre (alle, inkludert pappa, fikk èn sønn hver). Den av kusinene mine som har fått barn (det jeg vet om), fikk flere sønner, og èn datter. På morssiden min ble det født to jenter (snakker her om mine besteforeldres barn, altså). Tanta mi fikk bare gutter, min mor to av hver. Ellers er det relativt jevnt fordelt av kjønn. Såpass jevnt at dersom den eldste i en familie ble jente, ble den neste gutt. Unntaket er altså tanta mi, med guttegjengen sin. Så i teorien, skulle altså alt ligge til rette for at jeg skulle få iallefall èn gutt. Men neida. Så langt, har jeg bare jenter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå