Gå til innhold

Pupsilures verden

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner veldig godt at du er skuffet over moren din.. Det er jo tross alt mormoren til Goffel og som du sier, hennes eneste barnebarn og hennes eneste barns barn (om jeg klarer å skille mellom disse to :sjenert: ) og man skulle da tro at hun ville være mer engasjert og interessert i hvordan det går med dere og han. Og spesielt siden hun fra før er et følelsesmenneske.. Det er vanskelig med sånne ting, du vet jo litt ang min situasjon ift moren min, så vi skal tydeligvis alle ha noe å bryne oss på.. Det kan jo være at hvis hun passer han i morgen og faktisk ser at han er en annen unge (hvis det var det at han var så liten og skrek mye), at hun føler seg mer tilpass senere også.

Du kan jo prøve å ikke fortelle så mye om Goffel i neste tlf samtale og se om ikke hun spør da? For det kan jo være som mannen din sier, at hun får vite det før hun rekker å spørre? Det ville jeg prøvd på kanskje..

Vanskelig å holde disse små våkne ja! Nå er jo Lilletassen såpass liten enda, men allikevel så kan jeg forestille meg hvordan det blir fremover og at jeg ønsker at han skal sove mer på natten og være mer våken på dagtid.. :sjenert:

Skrevet

Mamma og pappa skal passe han i morgen, så vi får se hva som skjer da :sjenert: Pappa viser stor interesse for han, og det hadde jeg ikke trodd!

Vi har hatt en fin dag :) Han har sovet 3 timer på dagtid, og lagt seg kl 20. Jeg føler at jeg har mindre fritid enn før, for han må underholdes mer. Han kjeder seg lettere nå. Men til gjengjeld har vi mye finere netter, så jeg er veldig fornøyd!! :) Håper bare jeg kan klare å styre han til å sove lenger enn 5 om morgenen. (natta?)

I morgen skal jeg til manuellterapeut, og det blir veldig spennende! :hoppe:

Goffel er så blid og god :hjerte: Han og mannen ler så mye sammen :ler: Og han er blitt så flink til å rulle fra magen til rygg, og til å støtte seg på strake armer i mageleie. Han har også begynt å leke med lekene sine mens han ligger på magen. Det er også nytt :jepp:

Han har fått litt grøt i to dager nå. Virker som det går greit. Håper vi kommer ordentlig igang med det snart. Vurderer også å prøve gulrot eller potet eller noe sånt, men tror ikke jeg tør enda. Sviskemosen går superbra da! Han får ganske mye morgen og kveld, og elsker det! Gråter når det er tomt :ler:

Skrevet

Bilen vår er forresten ødelagt :( Skal sende den på verksted i morgen, og den blir stående der en stund, så jeg har avlyst litt avtaler fremover, så nå blir det t-banen på meg, fra om med i morgen etter manuellterapitimen.

Skrevet

oh nei så kjipt bilen har streika, det har vår også og ligger foreløpig in på verksted også, heldivis fikk vi gratis leiebil.

Skulle ønske jeg var nærmere dere for å treffe dere litt oftere altså!

Skrevet

Ja, kjedelig med bilen! Men heldigvis kjenner vi en mekaniker, så det blir nok ikke like dyrt som det ville blitt ellers :)

Skulle ønske du bodde nærmere jeg også :klemmer:

Dere andre med babyer; hvordan ser døgnrytmen ut? Leggetid, stå-opp-tid, lurer??

Skrevet

Alltid godt å kjenne en mekaniker. Her klarer jo mannen fikse på mye, men nå som vi har en ny bil er det ikke bare bare da motoren er bygd anarledes.

døgnrythmen ja, skal vi se:

06:00 pupp

Starter dagen mellom 8-9 amming i seng, så opp å stå og leke i babygymmen.

kl10 spise(pupp)+legges ut i vogn, trille litt kanskje og sover til 12-13 tiden

13 spise(begge pupper)+smaksprøve+vann...leke litt

15:30 pupp+legges ut i vogn og sover til 16-17-17:30

17:30 begge puppene+ 2-3 skjeer sviskepure+vann(så spiser vi mens hun sitter i vippstolen sin)

18:30 leke litt

19:30 bading, leking på stellebordet, massasje

20:00 er vi i seng og ammer begge pupper

hun tar laaaaaaang tid på den siste amminga, er som regel ferdig 20:45, men da sover hun endten hele natta, og engang i blandt våkner hun 2:30 for bare å drikke litt, tror hun bare er litt tørst så skal prøve nå med vann i stedenfor pupp snart!

ja er sånn ca en vanlig dag når vi ikke skal noe sted.

Skrevet

For en fin døgnrytme! :misunnelig:

Natten var ganske fin! Sovnet 20, våknet 1 for mat, våknet 3, men roet seg etter at jeg sang litt, ville stå opp 5. Prøvde å få han til å sove videre til 6, men det gikk ikke. Dagen før la han seg 19, og våknet 5 da også. tror han skal legge seg 19 i kveld ;)

Jeg tror jeg skal prøve å få dratt på trening i dag jeg :sjenert: Siste dagen med bil på en stund, så bør utnytte det. Ikke så lett for meg å ta t-banen til treningssenteret. De har zumba kl 10, og jeg har litt lyst tuil å prøve det. Men syns det er skummelt også. Barnepassen åpner kvart på 10.

Goffel er så blid og god :nigo: Lå en time i babygymmen i dag også, så jeg fikk sove. Og han har ligget på badet og lekt mens jeg har dusjet. Han griper veldig etter tærne sine nå, og det er litt morsomt :ler: Han ser veldig konsentrert ut, og gjør det bare når han får ligge alene.

Nå sover han. Jeg har ikke tenkt til å vekke han.

Skrevet

Nei jeg synes egentlig hun spiser ofte jeg da, og må si jeg misunner at Goffel er så flink å leke for seg selv, her er det maks 10min før Bumba skal ha oppmerksomhet altså :dåne:

Uff vet ikke hvordan man snur klokka på de små, men er det sånn at han gråter hvis ikke dere står opp? hvordan er det om du gir han en leke i senga si fra 5-6 feks....eller blir det kanskje bare dumt :vetikke:

Zumba er kjempegøy, har planer om å begynne med det her hjemme, må bare få skaffet meg dvden.

Men går ikke buss akkurat ved treningsenteret eller husker jeg feil :klø:

ha en fin dag :klem:

Skrevet

Så deilig det må være å ha litt mer rutine - det gleder jeg meg veldig til :)

Goffel er kjempe flink til å leke alene ja, det virker som han koser seg skikkelig med det. Det er viktig å la de få litt tid alene tror jeg, når de blir såpass store, og det er nok smart i lengden ift at han ikke trenger å underholdes, men kan underholde seg selv litt mer også. Om jeg klarte å formulere det riktig :fnise:

Skrevet

Skriver litt her jeg siden ting og tang oppstod i dagboken min. :rolleyes:

Du lurte på hva TW kan nå, og jeg ser tydelig at han henger igjen litt mtp utvikling. Ikke at han er unormalt treg, men det virker som han er et par måneder senere. Kjenner en 6 mnd gammel baby, og de er ganske likt utviklingsmessig.

Han ruller fra rygg til mage, og når han ligger på ryggen griper han etter tærne sine. Han var utrolig stiv i kroppen sin frem til han var rundt 5 mnd gammel, først da lå han med beina opptrukket slik de fleste babyer gjør. Før dette lå han stiv som en stokk stakkar, og vi måtte presse knærne hans opp til magen for å prøve å gjøre han mykere.

Nå den siste uka har han endelig begynt å vise tegn til å snu seg etter ting når han ligger på magen. Nå tar han tak i teppet han ligger på og drar seg rundt til leken som for eks ligger ved foten sin. :)

Og så er han veldig glad i å "stå" da.. Og gjerne plukke opp ting fra gulvet - bøyer seg ned, tar leken og dytter seg opp igjen med beina. :rødme:

Jeg kan jo også fortelle litt om dagrytmen her i huset (vi har nettopp dratt ut leggetiden litt, før la vi han kl 19, men plutselig begynte han å våkne 05.30. Forskyvde leggetiden til 20 uten problemer, og nå sover han som regel til kl 8!)

08.00-08.30: good morning!

ca. 09.00: grøt og vann (han drikker MASSE vann!)

10.00: mme

ca 11.00: sove (som regel en halvtime)

12.00: fruktmos og knust kavring/brødskive med leverpostei eller lignende, vann og mme

13.30-14.00: mme og/eller mellommåltid

15.00-15.30: middagsglass og vann

ca 16.00: sove (ofte en halvtime, noen ganger opptil 2 timer!)

18.00: mme

19.00: bading og kveldstell

19.30: grøt og vann

20.00: natta :)

Nå er vi inne i en tid der han regulerer søvnrytmen sin igjen, så dagsøvnen varierer litt. I går var han oppe fra 11.00 til 15.15, sov en halvtime, og var våken frem til leggetid! Skjønner ikke hva det var for noe, men men. ;)

Dette ble langt! Beklager en slags kupping av dagboken!

Skrevet

Døgnrytmen her i huset er ca sånn:

9: våkner og står opp

9-12: grøt,MME,lek,kos,kanskje en liten lur på 10 min

12: MME

12.30-15-30: Hun sover ute i vogna

15.30-16: kos

16: MME&fruktmos/smoothie

16.30-18: lek,kos,kanskje en liten lur på 10 min

18: bading annenhver dag/stell til natta

18.45: Grøt

19: MME i senga- så natta

så våkner hun en gang i løpet av natta og får MME,og en gang ved 6 ca,da tar jeg henne oppi til meg,og så sover vi til 9.

Skrevet (endret)

Neytiri: Jeg vet ikke om det er så lurt at han forbinder sengen med lek? :vetikke: men prøvde å legge han igjen i dag morges (natt :rolleyes: ) men da begynte han å gråte etter ca 10 minutter. La han så ned på babygymmen og han lekte i en time. Er veldig glad for at han vil leke så lenge :Nikke: Det går buss ved treningssenteret, men er lettere for meg med banen, bor jo ikke nede ved veien, vet du ;)

Mammatrollet: Godt å se deg :klemmer: Goffel er også stiv i kroppen, som du beskriver. Vil bare stå i fanget hele tiden, og ligger ikke med bena så mye opp som andre babyer vi kjenner. Høres ut som dere har en fin rytme. Kunne tenke meg å legge han 20 og stå opp 8 jeg også :) Men TW sover ikke så mye på dagtid ser jeg. Må du underholde han mye?

HopsiDeisi: Fin rytme hos dere også :nigo:

Skal se om jeg kan få snudd han litt etterhvert, så han sover litt lenger enn til 5 om morgenen. Men foreløpig får vi opprettholde den vi har, for det er jo en STOR forbedring fra før!

Nå har jeg vært til behandling. Hun var så hygelig og søt!! Hun er manuellterapi-student, men har jobbet som fysioterapeut i mange år. Hun hadde masse tid, og sjekket meg grundig. Det er helt klart trening som er problemet mitt :sjenert: Blir spennende å se hva de sier etter røntgenbildene jeg skal ta på fredag også! :jepp:

Mamma og pappa har passet babyen, og han var visst kjempeblid :nigo: mamma virket interessert i han nå, og leker og tuller med han. Men vi får nå se ;)

Jeg skal lage sviskemos etterpå. Gleder meg til å se hvordan han liker det hjemmelaget :)

Fikk forresten trent litt. Dro til Elixa, og trente i ca 45 minutter. Ble mest kondisjon, for vi har ikke blitt vist apparatene enda. Var mer fornøyd med barnepassen i dag. De hadde han på fanget omtrent hele tiden, og virket engasjerte i han da han ble hentet. :nigo: Han var blid, heldigvis :kose:

Endret av Pupsilure
Skrevet

Ja tenkte egentlig det at det blir dumt å leke i senga......

Men ja *missunnelig* at han leker så lenge for seg selv altså!

ahhhhh ja du bor ikke ved veien ja, selvfølgelig! :slår:

Hjemmelagd sviskemos :sikle: foreløpig har jeg kjøpt, men vil egentlig lage det selv. Husk å bruke vannet som sviskesaft, kan blandes i grøten eller drikkes :) Lurer på hvor lenge man kan ha den i kjøleskapet? :klø: altså hjemmelagde....

Så koselig mammaen din koset seg med Goffel da :rødme:

Skrevet

Det blir mye underholdning, ja. Men det er litt sånn fifty-fifty egentlig. Noen ganger sier han faktisk i fra at han vil være alene. Altså, ved at det blir sutring/"offing", og hvis jeg da legger han alene på teppet eller i lekegrinda så blir det helt stille.

Men som oftest når jeg tror dette er greia, så går jeg ut av rommet eller setter meg i sofaen, og så er jeg tilbake hos han i løpet av noen minutter. Så det er fortsatt prøving og feiling med andre ord. ;)

Men gi han en tromme, så kan han ligge en 10 minutter alene. Hehe. Rytmer er gøy! Kjøpte en sånn tromme som er fra 3 år, tok vekk trommestikkene og ellers ting som han kunne få av. Men en tamburin eller lignende hadde nok også vært bra. Har hatt litt tromme på babysang også, og da har sangerinnen gått rundt med tromme og synget følgende:

Bim bam bomme, hør vi slår på tromme,

bare hør, bare hør, så fint vi kan slå.

Nå skal tromma gå,- hvem skal tromma få nå?

Nå er det ...... som vi skal høre på.

Synger jeg denne, trommer han og gliser fra øre til øre!

Ellers synger vi mye barnesanger, og lager grimaser og sånt. Så ja - min plass for tiden er enten på gulvet, ved siden av lekegrinda eller hvor enn han har lyst til å være.

Men må jeg noe, f eks lage mat eller lignende, så setter jeg på Drømmehagen-DVD. :sjenert: Da er det så stille at jeg faktisk må inn i stua og se om han har sovnet. Hehe.

Skrevet

Døgnrytmen her er sånn ca..

klokken 10 00-11 00 - God Morgen, frokost grøt og melk etter frokost leker vi på gulvet.

Klokken 12 00-1230- sover i vogna ute hvis det er mulig.

Klokken 14 00 -1500 - Middag, middagsglass (hjemmelaget eller kjøpt) + vann eller c-vitamindrikk. Etter middagen er det lek og herjing.

Klokken 1630 - en liten dupp på ca 30 minutter.

Klokken 1830 - Kveldsmat, grøt og melk og bad

Klokken 19-2000 leggetid for Poppelen (den er fast mellom dette tidspunktet avhenger av ettermiddagsduppen)

Klokken 2330 - vi legger oss, Poppel får ei flaske melk.

Så kan det hende at hun sover hele natten, dvs hun våkner enten 0630 eller 0830 for en ny flaske melk.

Skrevet

Dagsrytme ja, jeg føler igrunn at alt bare går av seg selv jeg, men når jeg tenker etter har vi stort sett samme tidspunkt:

Kl 7.30/8: mat i senga og så stell og stå opp

8-10: Babygym, ligge litt på magen osv.

Kl 10: Amming + MME og så en liten lur.

Hvis vi er ute på trilletur eller kjøretur på formiddagen, soves det gjerne en lengre lur her

Kl 13: Amming + MME

13-16: Lek og kos, kanskje litt pupp og en ettermiddagslur

Ca kl 16: Amming + MME

Mer kos, lek og våkentid, noen ganger en liten lur her

Ca kl 19: Bading, amming og MME

Litt kos før natta kl 21.

Sovinga på dagtid er veldig uforutsigbar, det som er mest rytme på er maten egentlig. Noen dager sover hun 2-3 timer i slengen, andre dager bare 2X30 minutter. Siden det fungerer så greit med natta og vi har faste tider her, så bryr jeg meg ikke om å regulere dagsovinga hennes. Hun er ikke grinete eller overtrøtt heller, så da får hun regulere det selv.

Skrevet

Mammaa er et veldig følelsesmenneske ellers, det er derfor jeg syns dette er så rart :klø: Hun gråter bare hun ser et 17. mai tog :fnise:

Følelsesmenneske var kanskje feil ord. Er hun flink til å si at hun er glad i deg og sånn? Hun kan jo være følelsesmenneske på andre måter, men ikke så flink til å vise det på denne måten. Jeg tenker igjen på svigerfaren min. Han er følelsesmenneske på mange måter, men likevel rar på andre. Jeg har begynt å være veldig konkret med ham. Si ting rett ut. Det hjelper veldig. Onkelen min er og sånn. Må være kjempekonkret. Hadde man sagt til noen av de at "det føles ut som du ikke er interessert i babyen fordi du ikke gjør sånn og sånn og det gjør meg lei meg" er jeg sikker på at det hadde hjulpet. Svigerfar hadde blitt veldig fornærma, tror jeg men :fnise: .

Alle har vi forskjellig kjærlighetsspråk. Det er veldig interessant. Tenk etter, hva gjør moen din for å vise at hun setter pris på deg/dere? Noen gir ting, noen lager mat, noen holder avstand. Ja, ofte er det ting man gjerne ønsker selv.

Skrevet

Takk for svar, icing og pusla :klemmer: Gøy på se hva slags rutiner andre har :)

Sviskemosen er laget og det gikk veldig greit! Gjenstår bare å se hva Gofflus syns om den ;)

Nå er han lagt. Han ble så trøtt i 15 tiden og sov en stund da, og ville bare sove mer. Men det kunne han jo ikke. Sleit med å holde han våken, men etterhvert gikk det bedre. Badet han og gav han MME. La han ned i sengen og han sovnet uten å lage en lyd. Det virker som at han sovner kjempelett bare han er trøtt. De gangene han blir liggende å skrike mer enn 5 minutter er han nok ikke trøtt. Er spent på når han står opp i morgen ;) Håper på 6 :sjenert:

Becky: Mamma er ikke typen som sier at hun er glad i meg, klemmer og sånne ting. Men hun gjør veldig mye for meg. Stiller alltid opp, hjelper til med ting, kjører hit og dit, kjøper ting og ringer og skravler mye. Hun sier svært sjeldent nei til noe som helst :)

Men mamma har vært veldig interessert i andre barn i familien, og jeg hadde forventet at dette skulle være enda større, at hun har blitt bestemor selv :klø: Noen ganger tenker jeg at hun er for opptatt med seg selv og sitt eget liv. Hun har noen hobbyer som hun snakker så ekstremt mye om, og som tar fokuset hennes. Virker som at dette er viktigere enn barnebarnet :sukk: Tenker å se hva som skjer videre nå, og jeg skal prøve å ikke nevne han så mye, så kanskje hun spør selv. Skulle ønske hun ringte en dag og sa at hun hadde lyst til å treffe Gofflus, at det var lenge siden :sjenert: Hun var forresten veldig rar med mannen i starten også, og jeg ble nødt til å si til henne at hun måtte være hyggeligere mot han!! :overrasket: Det tok ikke mange gangene, og så ble de kjempegode venner. Mannen liker foreldrene mine veldig godt :nigo: (Hans familie er det verre med, dem er det ingen av oss som liker :dåne: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...