Gå til innhold

Pupsilures verden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når du skal være så streng med deg selv, bør du spise deg mett til hvert måltid og spise noe som holder deg mett en stund, så du unngår småspising, det er nemlig denne som legger seg på sidebeina ;)

håper du sov like godt som meg som hadde en tre timers lur på soffaen :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med Icing. Ett knekkebrød er for lite. Konsentrer deg heller om å ligge unna godteriet i første omgang og få i gang treninga. Å gå fra to til ett knekkebrød er liten vits, kroppen trenger mat. Spiser du store middagsmåltider får du heller kutte ut litt der. Husk at du skal klare dette over en lengre periode :jepp:

Skrevet

Bare en kjapp tur innom for å ønske godt nytt år og så får jeg lese meg gjennom de siste dagene senere.. Nå bærer det snart avgårde til sjekk på sykehuset håper jeg, men regner med å bli sendt hjem igjen, så får nok tid til å lese skikkelig mandag når mannen er tilbake på jobb :)

Håper alt gikk bra på besøk i går og at det har vært en vellykket første jul - og nyttårsaften for Goffel :klem:

Skrevet

åsj, diett her også. Men siden jeg ammer spiser jeg enda myyye, men nå er det kun sunt fra og med 3. januar!

Skrevet

Uff, nå har vi hatt en fæl dag og kveld her :( Han er så ustabil for tiden. Skal ikke sove, begynner å smil og leke når han er lagt selv om han har vist tegn på å være trøtt, tuller ved puppen, våkner annenhver time på natten osv :sur: Har vært sånn noen dager nå, og nå har vi fått nok!!

Han må oppdras nå. Begynner vel kanskje å bli bortskjemt da, som svigermor sier :vetikke: Nå er det vi som bestemmer, og han skal stå opp og legges på faste tider. Og han skal spise ferdig et helt måltid ved puppen, ikke spise litt, tulle, spise litt mer en halvtime senere osv. Føler at han sjeldent spiser seg ordentlig mett. Blir sikkert alt for mye formelk og lite ettermelk også.

Vi forventer å bruke en uke på det. Har lite planer denne uken, og innstiller meg på å ikke få gjort særlig annet enn å kjempe. Han vil nok bli kjempesinna når han skjønner at han faktisk skal ligge i kurven sin, selv om han vil opp.

Det høres brutalt ut alt dette, men skrikekuren fungerte innmari bra siste, og dette er noe av det samme selv om det også er andre ting som er problemet (spising, leke om natten) Han trenger klare rammer, og vi som foreldre må gi han dette. :)

Ang mat så er nok mesteparten av problemet mitt at jeg har begynt å spise for mye til hvert måltid. Det blir også endel godteri fredag, lørdag og søndag. :sjenert: Småspiser ikke så mye egentlig. Knekkebrødene mine er store, og jeg blir faktisk mett av ett, og har ikke blitt sulten med en gang etterpå, så tror mengden er grei jeg :jepp:

Har helt klart spist mindre enn jeg pleier i dag, og det har gått veldig bra :5: Men jeg har drukket for lite. Gjør nok ofte det.

Er spent på om det blir noe sladring hos Dine i natt! :popcorn: kan skrive fra telefonen hvis det skjer noe. Og jeg er jo våken annenhver time uansett, så får det nok med meg rimerlig kjapt :rolleyes::ler:

Skrevet

Goffern sovnet ca 20 i går kveld, og sov til 2!! :tommelsmil: Det er 6 timer det. Veldig lenge siden han har sovet så lenge. Han fikk mat, og sov to timer til. Så begynte skrikingen. :roll: Jeg snakket bestemt til han, sa at det var natta og at han skulle sove. Han duppet av tre ganger, men våknet i løpet av noen minutter. Vi holdt på fra 4-6 :dåne: Mannen holdt på å klikke, han hadde ikke fått sove noenting fra han la seg. Og jeg begynte å lure på om babyen egentlig trengte mer mat. Gav han pupp, men han sovnet heldigvis ikke av det, så han fikk muligheten til å sovne på egenhånd i kurven, etter mer skriking.

Klokken 8 vekket jeg han, for da er det på tide å stå opp. Han sov, og ble ikke så veldig fornøyd med å bli vekket, men må bare gjøre det allikevel i starten, og håpe på at han faller naturlig inn i den rytmen :)

Skrevet

Hei snuppa, innom og sier jeg titter på deg, men har ikke skrevet noe.......

håper du passer deg på spisinga og drikkinga....tenker da mest på melken din, hvis du har tenkt å amme videre da ;)

ellers håper jeg dere får orden snart på sovinga til Goffel, skjønner dere blir slitne når han våkner så mye....MEN må bare si en ting........uansett methode man har så er det ikke mulig å bortskjemme Goffel etter min mening. Han er jo bare liten enda, og at svigermoren din mener han er bortskjemt får bare være hennes mening.........jeg kaller det å gi mye kjærlighet :klem:

Skrevet

Jeg er total motstander av skrikekuren, grunnen kan du se i boka mi, men jeg skal ikke moralisere og gi en skjennepreken, jeg sier bare at du må lytte til :hjerte: ditt :Nikke:

Skrevet

Jeg har vært veldig i tvil ang skrikekur, og lest veldig mye om temaet. :jepp: Etter mye diskusjoner med mannen fant vi ut at vi skulle prøve, og det fungerte innmari bra første gangen. Det tok kun en natt før han skjønte hvordan han kunne sovne på egenhånd, og etter det ble ting mye bedre for oss alle tre :) Han fant søvnen lettere og ble i mye bedre humør på dagtid.

Vi lot han aldri ligge alene å skrike særlig lenge. Den første natten lå jeg inntil han hele tiden og strøyk på han.

Vi stod opp 8 i dag, og han ble lagt igjen kl 10. Sutret og gråt i ca 20 minutter før han sovnet, i sprinkelsengen sin, og han sov i 1 time. Virket blid da han våknet, så jeg tok han opp, og vi dro til bestemoren min. Han duppet av litt i bilen, men skrek litt også. Hadde forvnentet at han skulle sove godt jeg... Hos bestemor ble han puppet i søvn, og sov en halvtime. Og han sov ca en halvtime i bilen på vei hjem. Så totalt har han bare sovet ca 2 timer fra klokken 8-18.30. Det er jo altfor lite! Får han ikke til å sove nå :sukk: La han 17, og han driver fremdeles å sutrer og gråter. Roet seg endel da jeg satt der inne, og begynte å leke litt, og pludre. Nå er det mannen som er der, og han gråter litt igjen.

Hele opplegget med søvn tar fra oss all energi :sukk: Hva søren skal vi gjøre for å få den ungen til å sove godt og lenge på dag og natterstid?? :vetikke:

Har sikkert brukt en time på dette innlegget :sukk: Nå har vi tatt han opp, var uansett på tide med kveldsstell. Mannen er sinna, jeg er sliten. Ting ser ut til å bare bli verre :sur:

Tanna hans er blitt enda mer synlig i det siste. Kanskje det plager han?

Hva skal vi gjøre for å løse alle problemene? Vi gir oss med skrikekuren nå. Vi ser begge to at det ikke fungerer. Men hva skal vi gjøre da??

Det eneste vi ikke har prøvd enda er flere måltider med MME. Vet ikke om det kan gjøre noen forskjell, men er snart villig til å ofre ammingen pga dette! Så ille er det for oss nå :grine:

Skrevet

Jeg føler med deg, vi er inne i en slik periode nå, prøver å gå turer med vogna men etter vogna stopper sover hun 15-20 minutter, vi har hatt tre små dupper i dag tilsammen på ca 1 time. Dette er alt for lite, nå holder pappan på å legge henne for natta, noe som ikke skjer uten at hun er illsint å gråter høyt!

Vi vet her at det er tennene som plager henne, hun har begynt å våkne midt på natta spenne av seg dyna å stappe hånden inn i munnen, jeg vet liksom ikke min arme råd - det kan være tennene, det kan være et utviklingssprang og det kan bare være en periode.

Jeg prøver så godt jeg kan å respondere på gråten hennes, for å vise at hun blir hørt. Også prøver vi alt mulig med gommene, kalde biteringer, dentinox, paracet når det blir alt for ille. Men av og til er det ingenting som hjelper i det hele tatt.

Jeg sitter å vurderer om jeg skal kjøpe boken til Karin Naphaug, men har lest litt rundt på nettet at hun sverger til Freud, så det er bortkastede penger, skal se om jeg finner en annen løsning.

Ble det noe forskjell etter at du sluttet med grøten?

Jeg er like fortvilet som deg, å kommer jeg frem til en god løsning skal du være den første som får høre om det :klemmer:

PS. Når han har vondt i magen sin, prøv å legg han på høyresiden - den siden hvor magesekken er.

Skrevet

Uff skulle egentlig ikke si min mening om skrikekur altså, men får så vondt innimeg jeg....og enda mer får jeg vondt av deg søta :kose:

Du gjør ditt beste, det er ingen tvil. Det finnes jo barn som blir ikke kvitt kolikk etter 3mnd.....kanskje det er problemet her enda??

Du av alle vet jeg er veldig for amming, MEN til enhver pris....NEI!!!! Her er det sånn at mamming er det alller viktigste......og tenk hvor flink du har vært å gi Goffel så mye morsmelk, hver dråpe har jo vært en positiv ting. IKKE ta det som et nederlag om du bestemmer deg å bli flaskemamma....amminga skal være kos, og finner du ikke kos i den og bare er et ork så kanskje det ikke er bra å tvinge seg til det....

Eneste jeg kan si, Bumba har enda ikke lært seg å sovne på egenhånd, tror jeg kan telje på en hånd hvor hun har gjort det! Hun puppes i søvn. Dette gjør at hun er veldig avhengig av meg, men jeg ser på det sånn at det er en liten del av livet mitt hvor jeg blir bundet henne på denne måten. DET er ingeting gærnt i å puppe barn i søvn etter min mening så lenge det både roer barnet og hjelper dem til å sove......husk at det er ikke alltid bare sulten når man ammer, noen ganger kos, andre ganger tørste, og så er det jo for å mette barnet også......DERFOR spiser ammendes barn som regel oftere.

Denne avgjørelsen mente du for noen uker siden du ikke kunne ta da mannen din mener du SKAL amme....men vettu hva, nå må han ta fingeren og stikke den hvor det gjør vondt......da kanskje han forstår at dette er utrolig krevende på deg, og han kan ikke forvente å ta den avgjørelsen for deg....DIN KROPP, DITT VALG!

*sorry hvis jeg virker streng...ikke meningen egentlig, men kunne ikke la vær nå*

:klem: tenker på deg jeg!

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om du kanskje allerede har lest dette, men her er noen linker til deg angående soving.

Sov godt

Søvnassosiasjon

Og forresten, hvis du vil gi opp ammingen gå over til mer MME og fast føde.

La det bli mer kos enn arbeid.

Ikke gi opp dette klarer du :klemmer:

Endret av Icing
Skrevet

Huff,liker ikke at dere sliter igjen :kose:

Jeg tror jeg ville vurdert sterkt å gå over på MME og fast føde. For det kan jo hende at han aldri helt er mett,at det er mye det som plager han. og jeg mener at amming skla være kos,og ikke bare stress. Du har tross alt ammet han i over 4 mnd,og gjort en kjempejobb! din kropp,ditt valg ang amming altså!

Angående skrikekur,jeg er litt for og litt mot. liker ikke ordet,og er vel ikke for det sånn det er beskrevet,men er lit for det i en mild grad. Jeg tror nemlig at så lenge babyen er mett,tørr bleie,TRYGG,ikke vondt noen steder kan de få gråte litt. jeg tror nemlig at de ganske fort skjønner at de kan gråte seg til vijlen sin. mener selvfølgelig ikke at de ikke skal få all kos og omsorg de trenger og vil,men at de tidllig skla lære at de får det uten at de trenger å bli sinna.de skal oppleve at mamma og pappa er der for dem uansett,at de blir sett og hørt. vet ikke om jeg klarer å forklare meg godt nok..

jeg tror kanskje jeg ikke ville vekket han kl 8 jeg. for det kan kanskje virke som han da ikke er utsovet og uthvilt,at det er derfor han ikke sover mer utover dagen,at han rett og slett er litt overtrøtt hele tiden :vetikke:

:klemmer:

Skrevet

Tusen takk, jenter!! :klemmer: Dere er virkelig gode å ha!

Jeg blir så fortvilet noen ganger, for jeg vet ikke hva som er rett å gjøre, og da er det vanskelig å være konsekvent, når jeg hele tiden tviler.

Siden jeg skrev har vi konkludert med at det er tennene. Spesielt den ene er virkelig på vei opp. Ser den tydeligere nå enn jeg gjorde for noen dager siden. Men det er ikke rødt, han har ikke feber. Og sikling og hendene i munnen har han holdt på med i 2-3 mnd :vetikke: Vi badet han, og tok på dentinox, da ble han stille :nigo: Han fikk pupp og flaske, og sovnet av seg selv i kurven uten sutring.

Jeg skjønner godt hva du mener, dream, det er sånn jeg ser på det også! :jepp: Og det virket som at Goffern trenger å få tid til å finne søvnen selv.

Jeg må ikke vekke han akkurat 8, men tror det er lurt å ha et fast klokkeslett istedenfor å la han bestemme selv fra dag til dag. Alle sier jo at rutiner er så viktig, spesielt med leggetid.

Jeg og mannen har snakket ut om sinnet hans igjen, og han har superdårlig samvittighet, stakkars :kose:

Ang amming, jeg må jo ikke nødvendigvis slutte, men det vil jo gå utover produksjonen hvis jeg gir flaske mange ganger hver dag. mannen er fortsatt skeptisk, men er mer åpen for å forsøke det og se hva som skjer. Ammingen er ikke så mye styr for meg egentlig, men jeg blir bare desperat etter å finne ut hva som feiler han. Å gi mer MME er vel omtrent det eneste vi ikke har prøvd enda. Han har endel luft i magen, og jeg spiser stadig noe som han reagerer på.

Tusen takk igjen :sjenert::klem:

Skrevet

Ang grøt, så har vi egentlig ikke kommet igang med grøt noen gang. det var bare tre dager, og mest smaksprøve to av dagene :) Men har veldig lyst til å komme igang snart. Helsesøster sa at vi skulle bruke ca 10 dager før vi var oppe i full porsjon.

Skrevet

Helt enig,rutiner er veldig viktig :) men jeg tror jeg ville latt han styre det litt selv,se om det hjelper på dagsøvnen at han er uthvilt. her har snuppa nemlig funnet gode rutiner selv,hun våkner mellom 8.15 og 9.15 helt uthvilt.

Trikset med goffel tror jeg er å gjøre som sist;legge han god og mett,sitte hos han,snakke rolig til han,ta på han,ta han opp om han blir hysterisk,men legge han ned igjen så fort han roer seg, og hele tiden vise at dette er positivt. Det gjør han trygg :) tror kanksje mye løser seg når mannen ikke lenger har ferie og :vetikke: hans humør stresser nok deg og goffel.

Skrevet

Er veldig enig med Dream her......å vekke han ville jeg ikke gjort.......her har også Bumba regulert det selv.....hun våkner alt mellom 7:30-9 helt uthvilt......og på kvelden sovner engang mellom 20-22......

Eneste vi har lagt som en fast rutine er å bade hver kveld kl19:45.....da er vi i seng rundt 20 og ammer siste måltid for kvelden. Hender vi er noe sted og ikke rekker bading, det er dagene vi sliter med å legge henne(sånn som i dag :dåne: )

Men jeg er etter den mening at man kan faktisk ikke regne med en fast rutine på en så små baby......for straks man merker et mønster så forandrer det seg igjen :dåne:

:klem:

Skrevet

Slik som *Dream* sier er slik som vi gjør det her hjemme.

Jeg syns det er viktig at det å sove blir en hyggelig å god opplevelse og at hun føler seg trygg, og at senga er en god plass og være.

Vi har en slik uro i taket (som viser bilder) også setter vi på slik at hun hører hjerteslag, begynner hun å gråte tar jeg henne opp snakker rolig til henne går frem og tilbake og holder henne tett inntil meg til hun er rolig, så nærmer jeg meg sengen "step by step" setter meg i sengen vår med henne på fanget, bysser litt, for så å legge henne over i sin egen seng, jeg snakker rolig til henne og stryker henne på panna, legger hodet mitt på puta hennes og fortsetter å kose med henne til hun har sovnet, så tar jeg å trekker meg forsiktig tilbake, til jeg til slutt er ute av soverommet. Jeg lar det skje gradvis, for hun kan finne på å plutselig å slå øynene opp, å da er det litt greit at hun ser at jeg fremdeles er der.

Jeg er sikker på at du finner en god rutine på dette, men jeg er enig med de over meg, er ikke så lurt å vekke Goffeln, de kan sove 12-15 timer for natten :)

Skrevet

:klemmer: til dere, det er slitsomt å ha det sånn som dere har nå. Dersom det er tennene, så er det jo bra at det er det som er årsaken da iallefall, da vet dere jo at det går over.

Jeg er enig i det flere her inne skriver; å vekke såpass små barn tror ikke jeg på heller. Her regulerer også tulla selv og hun sovner og våkner nesten likt hver eneste kveld og morgen. Jeg tror han kan bli overtrøtt og dermed slite på dagtid, det er jo ikke alle babyer som sover så mye på dagen heller. Vi har fortsatt null rutine på dagsoving, tulla sover på dagene når hun er trøtt. Jeg følger ikke noe fast klokkeslett hvor jeg legger henne hvis hun ikke er trøtt. Men det er jo vanskelg å gi råd her, for babyer er så forskjellige.

Håper virkelig dere får bedre dager :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...