Gå til innhold

Pupsilures verden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så koselig med kjærestetid :hjerte:

Hvordan ble trøflene?

Håper jeg får sove litt i natt, men nå har jeg så vondt i ryggen at jeg er i tvil om jeg får sove noe i det hele tatt. *Krysser fingrene for at vi får til konserten imorgen*

Skjønner godt hvis du vil prøve å få tak i noen andre i mellomtiden, for blir natten sånn som den har vært i det siste har jeg ikke sjangs til å gjøre noe på dagtid i morgen..

Dumt man blir sånn i et svangerskap, det er jo jeg liksom har mulighet.. :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått med meg mamma og tante, så det går bra at du ikke kan, Dine :)

Trøflene hadde ikke stivnet nok, så jeg har ikke rullet dem ut enda, håper ikke det er for sent å gjøre det etterpå :sjenert:

Babyen har våknet annenhver time i natt :Gjesp: Har en liten mistanke om at han hadde vondt i magen av NAN, men er ikke sikker.

Han ville stå opp kl 7, så da tok mannen han til ca 8. Babyen ville sove igjen, men skreik, litt, så jeg våknet også. Han sovnet til slutt av seg selv, og jeg og mannen sov i sengen sammen til 9.30, og så stod jeg opp. Nå har vi lekt, og han er blitt lagt igjen. Han sutrer litt, men det er greit :)

Gleder meg til julekonsert etterpå :nigo: Kanskje jeg får litt julestemning? Goffern skal ha på seg nissedrakt, men er ikke sikker på hva jeg skal ha på meg. Har lyst til å pynte meg litt :)

Skrevet

Hør med helsesøster om du kan bruke NAN H.A1, den hjalp veldig på Poppel :Nikke:

Sikker på at han ikke har "økedøgn" da?

Poppel har hatt det her nå de siste dagene, sluker 150 ml på flaska fort fort fort :ler:

Skrevet

Hvorfor må jeg spørre hs om det? Kan man ikke bare begynne med den?

Tror egentlig ikke det har vært økedøgn, for han har ikke vært kjempeinteressert i puppen :sjenert: Enten var det svake magesmerter/luftplager, eller så er det bare blitt en vane å våkne ofte og få mat, eller så forstyrrer jeg han i søvne. Har hørt om flere babyer som sover bedre når de flytter inn på eget rom :)

Skrevet

Nei, det er bare å gi den - jeg fikk høre på apoteket at den ikke skal gis til barn som har fått påvist kumelkallergi.. men så står det på boksene som vi har både vanlig NAN og H.A1 at der basert på melk.. :klø:

Det skader iallefall ikke å prøve ;)

Poppel våkner i allefall veldig lett når vi har lagt oss.. Men jeg er ikke klar for å slippe henne på eget rom, selvom det blir når vi nå flytter :sjenert:

Skrevet

Da har Goffern vært på sin første julekonsert :) Dessverre var det ikke noe hyggelig opplevelse for han, for han ble overtrøtt veldig raskt :sukk: Klarte ikke å kose meg helt jeg heller, for jeg måtte bysse og puppe og trille hele tiden, og det var så fælt å høre han skrike... :sjenert:

Klarte å miste den ene votten hans, og han ble så kald på hendene på vei hjem. Mannen er sikker på at han kommer til å bli syk :dåne: Han er nesten blitt helt frisk etter to ukers forkjølelse. Orker ikke mer sykdom nå altså!

Julekonserten var forresten veldig bra og underholdende! :tommelsmil: Skal gjøre det til en tradisjon, og dra dit hvert år.

Nå sover både baby og mann :rødme: Så fine de er.

Er litt slapp og trøtt jeg også. Tror det er fordi det er så mørkt ute.

Vi skal spise biff med rødvinssaus og røstipoteter til middag i dag. Jeg har laget røstipoteter en gang for lenge siden, men husker ikke helt hvordan jeg gjorde det. Det er supergodt! Raspet poteter og løk og krydder (og kansje noe mer) i muffinsformer inn i ovnen :sikle: Får vel google litt.

Skrevet

Så kjedelig at Goffel var sliten og trøtt så verken du eller han koste dere særlig, men så bra at konserten var fin! Skulle ønske jeg var med jeg også, men sånn er det når man ikke sover og blir helt shaky stevens av det. Heldigvis har jeg fått sovet litt på dagen i dag og så får vi håpe at natten blir bedre.

Mmm, den middagen blir nok god!! Har aldri laget røstipoteter, men smakt det flere ganger og det er helt nydelig! Veldig godt altså, så det blir nok mannen veldig fornøyd med kan jeg tenke meg :Nikke:

Skrevet

Hjemmelagde røstipoteter er innmari godt. Jeg lagde også noe lignende i muffinsformer her for ikke så lenge siden, superpopulært blandt gjestene iallefall ;)

Håper ikke lillegutt blir syk, må holde seg frisk nå julen er like rundt hjørnet :jepp:

Skrevet

Enda en slitsom natt... Han sov fra 20.30, våknet ved midnatt da jeg la meg, men det var litt min feil. Han sparket sånn med bena i søvne, at jeg skjønte han hadde mye luft i magen. Tenkte at det var like greit å løse problemet med en gang, så jeg vekket han, og fikk ut luften. Fikk litt pupp i samme slengen. Våknet ca 3 og 5, og 6 og 9 og 10. 10 stod vi opp :) han har hatt mye luft i magen i natt, men han har heldigvis ikke skreket noe særlig, bare sutret og klynket. Sovner fort ved puppen, heldigvis, så det gjør ikke så mye.

Jeg har ikke sovet mer enn ca 5 timer sammenhengende på 4 mnd. Rart å tenke på :sjenert: Men det er helt utrolig hvor opplagt jeg føler meg til tross for oppstykket, og til tider lite, søvn! :jepp: Det hadde jeg aldri trodd!

Han har vært våken fra 10-13 nå. Gav han en god porsjon grøt, ca 40 ml vann i flaske med litt malt oppi, og pupp. Og da sovnet han :) Prøvde å legge han tidligere, men det ble bare sutring, og så viste det seg at han faktisk ikke var trøtt. Lekte masse.

Ser ikke ut til at han reagerer på grøten, så da bare kjører jeg på jeg... :) Burde jeg bytte ut MME på kvelden med grøt? Hva er best å gi? Og bør man gi vann i tillegg når han får grøt? Er jo mindre væske i grøt enn MM/MME. :klø:

Gav litt vann nå for sikkerhetsskyld, det kan jo ikke skade. Var litt spent på om han ville drikke det, for har ikke gitt han vann i flaske før. Men det gikk rett ned :ler: Han er så glad i alt som kan spises/drikkes. Blir morsomt å prøve med frukt og slikt etterhvert.

Skrevet

hmmm mener å ha hört at mme anbefales som tillegg til 6mnd for så å begynne med grøt.....men dette er når mor egentlig fullammer.

Har ingen erfaring så er bare noe jeg har hørt i såfall. Men for meg høres det logisk ut å gi vann med grøt da det ikke vil slukke tørsten :vetikke: Ellers har jo Icing gitt mat en god stund og har sikkert gode tips ang dette ;)

Her har jeg ikke tørt å gi noe smaksprøver engang, føler nesten som at jeg skulle det fordi andre gjør det, men hun har så bra vektoppgang for sin egen kurve at helsesøster mente det var ikke nødvendig før etter nyttår....så da begynner vi i 2011 :nigo:

Bra å høre at han ikke reagerer på grøten......men alikevel ønsker jeg å spørre......det at han sover sånn urolig på natten har ingen sammenheng med grøten elelr?

mener også å ha hørt fra Linelia og Devilina at når de ga både pupp og mme at det ble mer magevondt....så da ble det bare mme og jentene virket bedre i magene.

Men nå håper jeg at Goffel vokser dette snart av seg, kan ikke være godt med magevondt så lenge. Og husk at den kolikkmassasjen kan brukes som forebygging....vi gjorde det til en rutine 3 ganger daglig, og merket mer vondt når vi var sløve på det ;)

:klem: ha en fin dag!

Skrevet

Så glad du ert litt foran meg i løypa jeg,så vet jeg hvordan jeg skal gjøre det med mat når det er vår tur :nigo:

Når du girt vann,koker du det og avkjøler det til lunka eller kaldt?

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det har sammenheng med grøten, for det er ikke noe nytt, og han virker ikke til å ha vondt, bare luft som er litt plagsom. Da han hadde magesmerter tidligere var han helt annerledes. Men fint at du spør, for det hender man ikke tenker godt nok gjennom ting, og kjører seg fast i sin egen tankegang :jepp:

Men jeg har begynt å lure på om han reagerer på kostholdet mitt :klø: Kan være løk. Han har ikke vondt i magen, men luft. Bør vel spise litt trygge matvarer i noen dager og se hva som skjer. Spiser vanligvis veldig mye løk.

Ja, greit å ha noen foran seg, dream ;) Jeg koker vannet, tar det i flaska, og setter flaska i en kopp med kaldt vann. Tok ikke lang tid før den var passe temperatur :)

Han sov dessverre bare i 40 minutter, og siden har jeg prøvd å legge han mange ganger uten hell. Han har villet leke, og være sutrete, og hatt luft. Har akkurat tatt magemassasje og herjet litt, så håper han er sliten og fornøyd og sovner nå :) Ble akkurat stille, så kanskje....

Han lo så mye nå, sammenhengende lang latter :ler: Det er så gøy å høre på! Han ler mest av at jeg skremmer han nå. At jeg sier bø, høyt og brått, og gjerne kommer litt mot han. Det er like gøy gang på gang :rolleyes: Blåsing i ansiktet får alltid frem et smil, og noen ganger latter.

Vi herjer veldig mye, både jeg og pappan. Han er veldig sterk i kroppen, vant til å kastes i lufta, stå i fanget, falle fremover og tulle. :fnise: Var så rart å holde venninnen min sin baby som er to uker yngre, for hun er helt annerledes. Veldig skjør, og holder ikke hodet skikkelig. Helt slapp i kroppen, mens min er som en pinne. Jeg ble nervøs av å holde henne, føltes nesten som å holde en nyfødt. Livredd for å gjøre noe galt mens mamman sto å så på :ler:

Det er så rart å være sammen med andre med babyer, for vi snakker jo selvfølgelig ikke om annet, men vi holder aldri hverandres babyer. Har vært sammen med flere i det siste, og det er alltid slik. Babyen til bestevenninnen min har jeg holdt 3 ganger tror jeg! :dåne:

Endret av Pupsilure
Skrevet

Hmmm... jeg lurer rett og slett på om han blir mer våken av grøten jeg! Virker ikke som han har vondt i magen, men han er veldig våken, og blir etterhvert overtrøtt. Siden vi stod opp kl 10 har han sovet 40 minutter + en time. Vanligvis ville han sovet 4 timer til nå. Blir ikke noe grøt i kveld. Skal vente noen dager og se hva som skjer.

Han var jo så våken i går på konserten også, da fikk han grøt før vi dro. :klø:

Skrevet

Var bare en tanke.....men når du sier du spiser mye løk så kan det ABSOLUT være årsak til luft i magen, her begrenser jeg veldig løken fordi jeg merker luft i magen på henne.

Men har hørt at barn kan bli mer våken/urolig hvis dem får grøt på kvelden......kanskje heller gi velling?? :klø:

men igjen, har ingen erfaring, må vel bare prøve seg frem!

Skrevet

Ja, kanskje jeg bør kutte ut løken ja! Jeg tror ikke det er velling å få tak i til så små babyer her i norge. Hvis jeg lager tynn grøt og gir på flaske, så er jo det det samme som å gi vanlig grøt, så ser ikke helt forskjellen :sjenert:

Gofflus har vært ganske urolig i hele dag. Ikke den lekne, blide gutten som jeg er vant med. klarer å lure frem noen smil og litt latter, men det bikker fort over til gråt.

Har badet han i kveld, og han sparker og spreller sånn at hele kommoden, speilet over kommoden, gulvet og meg var kliss vått! :ler: Tydelig at han liker det :) Etter badingen gav jeg han litt pupp, men han fortsatte å tulle, ikke noe interessert i pupp. Pakket han inn, og la han i kurven mens jeg laget flaske. Da jeg kom inn på soverommet med flaske hadde han sovnet. Ble veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre, men vekket han og gav flasken. Han spiste 150 ml. Og sovnet av seg selv med en gang jeg la han ned. Heldigvis! Håper han sover i noen timer nå, og er seg selv igjen når han våkner i natt.

Jeg veide meg selv og han på vekta, og så bare meg selv, og kom frem til at han veide 6,5 kg. Tror det fortsatt er litt for lite. Han veide 5,8 på 3 mnd kontrollen. Blir spennende å se hva vekta på helsestasjonen viser i morgen, og hva hs sier...

han har forresten blitt veldig flink til å holde bena i lufta nå. Det sa fysioen at vi skulle trene på sist, og nå begynner han å bli veldig flink til det. Spesielt når han ligger uten bleie. Noen få ganger har han tatt dem så høyt opp og holdt dem der, at han kan ta på dem med hendene :ler: Gleder meg til han stapper dem inn i munnen :lol:

Mannen har vært borte i hele dag. Først frisør og kjøpte julegave til meg. Kom hjem ca 17, og skulle på styrerommet (borettslaget) kl 18, og så styremøte fra 19-22. De skulle visst spise pizza :sikle: Er skikkelig misunnelig :fnise: Gleder meg til å få han hjem igjen! Vi har hatt det så koselig sammen de siste to dagene. Jeg har vært så mye blidere og morsommere å være sammen med, og gitt han massasje tre ganger, og sett på film sammen. :nigo:

Skrevet

Må også fortelle: en av mine facebookvenner annonserte at hun er gravid igjen, babyen er seks mnd, og hun er allerede så langt på vei at hun skriver det på fb :dåne: Blir ganske nøyaktig et år mellom dem. Mon tro om de praktiserte "hoppe av i svingen" :fnise:

Skrevet

Når Poppel får grøt får hun melk ved siden av, hun får melk til alle måltider bortsett fra middagen, da er det vann også får hun vann innimellom måltidene :Nikke:

Slik er Poppel måltider.

ca klokka 1030 - Grøt + melk

ca klokka 1230 - melk 130-150 ml

ca klokka 1630 - middag + vann

ca klokka 1900 - grøt + melk

i løpet av natten før vi står opp kan hun ha 1-2 melkemåltider og tar 135-150 ml på disse.

Nå har jeg avansert litt så nå får hun fruktpurre som smaksforsterker i grøten sin.

Det er ingen bastant regel som sier at du må vente til 6 mnd alder før du gir grøt - det er bare en anbefaling fra WHO at man fullammer til barnet er 6 mnd, men det er ikke gitt at alle får til dette. Og jeg er en av dem...

Derfor har jeg funnet ut at man kjenner selv sitt barn best, er barnet sultent så gi det mat.

Vi bruker konsekvent flasketutene fra NUK da disse har kolikkventil, vi har aldri vært plaget med kolikk eller luftsmerter.

Skrevet

Siden du er bekymra for vekta hans,ville jeg ha fortsatt å gi han grøt iallefall. Tar vel litt tid før de blir vant til det. Tror de anbefaler å gi det på morningen i starten :klø:

Så kjekt at han liker å bade :nigo:

han høres så aktiv og flink motorisk ut!

Hadde litt av samme problemtikken ved legging her i dag jeg og,og gjporde seom deg,gav henne mat før hun fikk sove for natta. tror det er lurt at de legger seg mette og slipper å våkne for mat om litt :jepp:

så bra du og mannen koser dere om dagene :hjerte:

Skrevet

Jeg må bare føye til, barn blir ikke mer urolig av at de får grøt på kvelden - blir de urolige er det fordi de har fått luft i magen.

Grøten er mettende og gir ro - tenk bare på deg selv har du noen gang drukket så mye vann at du har kjent at det har skvulpet i magen din? Tenk da på en liten som bare skal ha dette :ler:

Jeg er overbevist om at når det kommer noe litt mere fast i magesekken virker dette beroligende på barna.

Jeg har jo erfaring med Poppel på det området hun sover i opptil 7-9 timer i strekk etter grøtmåltidet på kvelden..

Nå høres det veldig ut som jeg stapper i henne om hun er mett eller ikke, men det gjør jeg ikke. Poppel spytter og frøser når hun er mett :ler:

Skrevet

Jeg tror ikke det hjelper så mye med kollikventil eller dr.brown flasker, for luften han får i seg kommer inn gjennom munnvikene. Lurer også på om det er noe jeg spiser som lager luft i magen hans :klø:

Jeg kommer til å prøve grøt igjen, men tar et par dager uten først, og ser hvordan det går, og så gir jeg litt og litt når jeg starter igjen. Var kanskje litt for rask med store porsjoner. :sjenert:

Uff, gruer meg til veiingen i morgen. :(

Flere av de siste nettene har han våknet annenhver time etter at jeg har lagt meg. Før jeg legger meg kan han sove flere timer sammenhengende, så lurer litt på om vi skulle prøvd å hatt han på eget rom. Det er bare så innmari kjedeig for meg å måtte stå opp og gå inn på rommet hans når han skriker, og da våkner både han og jeg mer enn vi gjør i dag. Nå gir jeg han ofte mat før han rekker å skrike noe særlig, men vil ikke rekke det like raskt om jeg må inn på rommet hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...