Gå til innhold

Pupsilures verden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Privat visning fredag kl 13 :) hørt fra banken. Lånet er inkludert dokumentavgift, og vi kan kun gå 110 000 over takst :( tror jeg ringer i morgen og ber om mer :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk huset vårt for 110 000kr over prisantydning, men 150 000kr under takst, så det kan gå ;)

Spennende med privat visning!!! :danser:

Skrevet

Lenge siden jeg har vært på KG, men når jeg så dette måtte bare inn og :duskedame: litt for at det går deres vei med huset! Veldig spennende!!

Men jeg må si at det er dårlig (men veldig bra for Dine selvfølgelig! :jepp::) ) at meglerne ikke overholder regelen om akseptfrist. Den sier nemlig at "I forbrukerforhold skal oppdragstaker ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. "

Så hvis det er annonsert visning skal det egentlig ikke bli solgt før tidligst kl. 12 dagen etter den siste annonserte. Jeg vet at det er mange som slurver med det, og kanskje spesielt nå som markedet er litt treigere, men synd for de som ikke rekker å få sett huset/leiligheten før det blir solgt!

Krysser fingrene for dere!

(Og kan gjerne få se link hvis du har lyst til å vise..:sjenert:)

Skrevet

Det er en måte å gå rundt dette med hvor lenge budet må stå og det er hvis budet gis direkte til selger, da kan selger akseptere kjøpers bud uten at det står til kl 12 dagen etter ordinær visning.

Leste endel om dette da vi gjorde det samme og dette er helt lovlig :Nikke:

Skrevet (endret)

Jeg føler meg helt dum nå, men kan noen hjelpe meg med å tyde dette. Jeg klarer ikke å forstå lånebeviset :sjenert: Det jeg lurer på er om jeg kan by 3,8 eller 4.

På finansieringsbeviset står det:

Samlet lånesurn kroner 3.800.000

Mellomfinansiering kroner 500.000

Langsiktig finansiering kroner 3.300.000

Langsiktigfinansieringska/sikresinnenfor 85%*

I mailen fra dama står det:

Vedlagt følger finansieringsbevis på kr 3.800.000 inkl. fellesgjeld inntil 85% av boligens verdi.

Maksimal finansieringsplan:

Kjøp 4.000.000
+ Omk. 100.000
- Fri EK 300.000
- EK i bolig 500.000
= Langsiktig lån 3.300.000

Ååå, kanskje det har noe med at vi har 300 000 på BSU (fri egenkapital)? Hva tror dere? Hadde tenkt til å ringe henne i morgen for å høre :sjenert:

Endret av Pupsilure
Skrevet

Så spennende! Håper håper dere får til å kjøpe det :)

Skrevet

Dine: Ja, mannen sa det rett etter jeg hadde skrevet det :ler: Så da skjønner jeg hvorfor det er så mange som gjør det ;)

• Liker 1
Skrevet

Ja, dette er kjempespennende!! Jeg har så lyst på det huset :daane: mannen er ikke superentusiastisk. Men tror det er fordi han ikke har regnet på ting og lest prospektet. Han hadde en viktig eksamen i dag, så han har ikke villet sette seg så mye inn i det før han var ferdig med eksamenen. Men han syns det er superfint da :nigo: gleder meg til å snakke mer med han om det i morgen!

Jeg føler meg nå rimelig sikker på at vi kan by 4 millioner (310 000) over takst, hvis det blir nødvendig. Jeg tror det er slik at vi får 4 millioner til huset + 100 000 til dok.avg. Det er 4,1, men så har vi jo 300 000 som er lett tilgjengelige (BSU, eller USB som mamma så fint kalte det i stad ;) ) 4,1 minus 300 000 = 3,8.

Skrevet

Jeg føler meg nå rimelig sikker på at vi kan by 4 millioner (310 000) over takst, hvis det blir nødvendig. Jeg tror det er slik at vi får 4 millioner til huset + 100 000 til dok.avg. Det er 4,1, men så har vi jo 300 000 som er lett tilgjengelige (BSU, eller USB som mamma så fint kalte det i stad ;) ) 4,1 minus 300 000 = 3,8.

Enig i at finansieringsbeviset må tolkes sånn! :jepp:

Skrevet

Enig i at finansieringsbeviset må tolkes sånn! :jepp:

:jepp:

USB er en kjekk ting å ha :ler:

Skrevet

Dere får 3,8 - men banken regner med at dere kan bruke 300.000 - som er egenkapitalen deres. Jeg ville ikke regnet med at dere kan låne 4 mill og la USB'en bli stående.

Skrevet

Nei, vi skal ikke la USBen bli stående, alt skal brukes :jepp:

Lurer på når det i så fall blir innflytning. De har jo ikke funnet seg noe nytt enda, så det blir nok noen mnd til. Optimalt sett ønsker jeg februar/mars, for da kanskje vi kan gjøre ferdig badet vårt før vi selger.

Skrevet

Hvis de ikke har kjøpt nytt enda ser de det sikkert som en fordel at dere kan vente en god stund med overtakelse. Det kan jo ha litt å si, hvis det er flere interessenter som gir bud! :tommelopp:

Dette er spennende altså!

Skrevet

Dette er FOR spennende for min del :overrasket: dagene går treigt, jeg surrer, og sliter meg gjennom dagene på jobb. Jeg vil at det skal bli avgjort fort, samtidig som jeg vil ha disse dagene til å drømme om hvordan vi kunne fått det i det nye huset. Om en uke er det avgjort. Budrunden blir vel tirsdag formiddag da. Dagen etter siste visning. Hvis det er helt opp til meg vil jeg by 3 750 000 (60 000 over) på mandag. Eller 200 000 over takst på fredag, med en times frist ;) men tror ikke mannen er enig i det. Tipper mannen mener vi skal by takst.

Skrevet

Dere kan alltids forhandle med selger etter privat visning. Det hadde vi tenkt til. Vi veide opp for og imot vedr det i forkant og bestemte oss for at vi ønsket oss huset såpass at vi ikke ville ta sjanse på å gå glipp av det ved vanlig budrunde. Vi lagde en strategiplan for hvordan vi ønsket å gå frem, med summer, og begynte deretter. De godtok det første budet vårt, men så visste vi også at selger hadde kjøpt og overtatt nytt hus + hadde visning i juni (vi kjøpte i juli), så vi håpet på at de ønsket å få ting overstått (noe de gjorde forsåvidt også).

Er takst og prisantydning det samme? Hvis ikke ville jeg bydd litt over prisantydning hvis dere har mulighet til det (vi bød jo 110 000kr over) og se hva selger sier. Husk å få med at dere er fleksible på overtagelse og at dette kan forhandles, for da er nok selger mer åpen for å selge til akkurat dere. I tillegg kan det være en fordel at de vet hvem dere (budgiverne) er, for da blir det litt mer personlig, noe som kan tale i deres favør. Kommer man overens vil man kanskje ofte selge til folk man liker, enn å selge til "fremmede". Ikke uavhengig av pris selvfølgelig, det er jo så klart den viktigate faktoren hos de fleste :)

Hvis dere legger inn bud fredag trenger ikke det å stå til kl12 på tirsdag, da bestemmer dere frist, men gi de noen timer til å diskutere, ettersom det kan være at de ikke har snakket om hva de gjør dersom de mottar bud i forkant av visning. Det er en risk for både dere og selger å ta, men for dere er risken mindre føler jeg. Dere viser interesse, men samtidig må dere passe på å ikke by mer enn dere ville gjort i en ordinær budrunde.

Hadde jeg vært dere og dere går med følelsen av at dere vil ha huset på fredag etter visning, så ville jeg gitt bud. Men diskuter summer og fremgangsmåte med mannen i forkant, så har dere det klart på fredag :)

Dette er selvfølgelig bare min mening, men i og med at jeg har vært gjennom det samme i sommer, så vet jeg akkurat hvordan du har det nå ;)

Skrevet (endret)

Takk for mange gode råd, Dine. Her og på pm :klem:

Mannen har satt seg inn i prospektet og lånevilkårene, og er helt med :hoppe: han vil at vi skal ta en Dine. Men jeg er skeptisk jeg altså. Jeg vil heller legge inn et høyt bud før visningene, så alle får vite at det allerede har kommet bud og ikke gidder å by. At de tenker at den sikkert blir dyr. Tror det er dumt å starte på prisantydning, og øke litt og litt. Mamma f.eks, strakk seg 150 000 lenger enn hun hadde bestemt seg for fordi hun følte at hun kunne få huset. Hun hadde nok gitt seg tidligere hvis den andre hadde gått hardere ut. Bare mine tanker.

Hva tror dere?

Endret av Pupsilure
Skrevet

Bare hyggelig :klem: Håper dere får huset så vi kan komme på besøk og leke i hagen ;)

Vi la jo inn bud på 110 000 kr over prisantydning, men 150 000 kr under takst (de var ulike). Men hos dere er de den samme ikke sant? Da ville jeg nok lagt inn bud litt over, men fortsatt under hva maksgrensen er. Feks 3.8. Da er det 110 000 kr over, men samtidig litt under maksgrensen... Hvis jeg klarer å forklare riktig? :klo:

Skrevet

Jeg er faktisk usikker på hvor mye taksten er på, det kommer veldig dårlig frem av prospektet. Mannen sier at prisantydning er 3 690 000 og at taksten er 4 millioner, men jeg har ikke sett det.

Har fått det samme i lån fra sparebank1. Der får vi i tillegg beholde BSUene hvis vi vil. Så vi har fått høyere langsiktig lån.

Jeg sjekket litt i går, og fant mange hus som hadde gått over takst/prisantydning :( jeg tror ikke vi får det. Jeg er redd 320 000 over ikke er nok....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...