Gå til innhold

Lavt stoffskifte

Gjest youlookslashy

Anbefalte innlegg

Gjest youlookslashy

Var oppe i 70 kilo en stund, men er endelig nede på rundt 65 kilo.

For ca. 1 år siden ble jeg diagnostisert med lavt stoffskifte hos homeopat, men å forklare var kanskje ikke hennes sterkeste side. Hva slags innvirkning har det på kropp og kosthold? Gjelder det fortsatt etter et år? Noen tips til å gå ned de siste 10 kiloene? Trener forsåvidt ikke så mye, men spiser noenlunde sunt (ikke noe dritt.. men spiser muligens litt for mye når jeg spiser, i forhold til hvor ofte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Diagnostisert med lavt stoffskifte hos homeopat" - hva vil det si?!

Det høres jo ikke ut som at du har blitt tatt blodprøver av eller blitt satt på medisin for det, så......

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppe i 70 kilo en stund, men er endelig nede på rundt 65 kilo.

For ca. 1 år siden ble jeg diagnostisert med lavt stoffskifte hos homeopat, men å forklare var kanskje ikke hennes sterkeste side. Hva slags innvirkning har det på kropp og kosthold? Gjelder det fortsatt etter et år? Noen tips til å gå ned de siste 10 kiloene? Trener forsåvidt ikke så mye, men spiser noenlunde sunt (ikke noe dritt.. men spiser muligens litt for mye når jeg spiser, i forhold til hvor ofte.)

En homeopat har ingen reell medisinsk bakgrunn, eller lisens, som gjør at vedkommende er i stand til å sette en slik klinisk diagnose på deg. Det eneste som kan av- eller bekrefte dette er blodprøver som spesifikt måler de ulike hormonnivåene. Årsaken til at homeoptaen ikke forklarte godt var sannsynligvis at hun ikke har nok kunnskap.

Synes du skal ta sikte på å endre livsstil, dvs både hva du spiser, hvor mye du spiser og hvor fysisk aktiv du er, hvis et vekttap på 10 kg er ønskelig mtp helse og sykdomsforebygging. Har du reell mistanke om at du lider av lavt stoffskifte, så oppsøk hjelp og få tatt de nødvendige prøver. Klassiske symptomer på dette finnes det mye info om på nett, og det er mange tråder om dette på kropp&helse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

En homeopat har ingen reell medisinsk bakgrunn, eller lisens, som gjør at vedkommende er i stand til å sette en slik klinisk diagnose på deg. Det eneste som kan av- eller bekrefte dette er blodprøver som spesifikt måler de ulike hormonnivåene. Årsaken til at homeoptaen ikke forklarte godt var sannsynligvis at hun ikke har nok kunnskap.

Synes du skal ta sikte på å endre livsstil, dvs både hva du spiser, hvor mye du spiser og hvor fysisk aktiv du er, hvis et vekttap på 10 kg er ønskelig mtp helse og sykdomsforebygging. Har du reell mistanke om at du lider av lavt stoffskifte, så oppsøk hjelp og få tatt de nødvendige prøver. Klassiske symptomer på dette finnes det mye info om på nett, og det er mange tråder om dette på kropp&helse.

det ble tatt en hårprøve fra det siste utvokste håret (ca. 4-5 cm hår) som de fastslo dette på. Dette ble sendt til labratorier i USA. slet med energimangel så mye så jeg måtte holde meg hjemme fra skolen i en 2-3 dager hver uke osv. Ganske slitsomt i lengden. Det har blitt langt bedre nå, men jeg legger fortsatt på meg som fy med mindre jeg ikke passer utrooolig på hva jeg spiser. Har akkurat begynt på "mat som forbrenner fett" dietten, får se hvordan det går.

grunnen til at han ikke forklarte så "godt" var at han forklarte det nøye til min mor, som ikke var helt stødig på og forklare det videre til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det faktisk ER lavt stoffskifte får man resept på syntetisk erstatning for hormonet man mangler. Har man lavt stoffskite er det ofte noe man har resten av livet hvis det ikke er forårsaket av noe annet underliggende som går over.

om du har lavt stoffskifte og vil gjøre noe med det anbefaler jeg at du går til lege og får tatt blodprøve, da kan du få medisin for det.

Jeg går på Levaxin og må trolig gå på det resten av livet.

Endret av Tulling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hårprøve? Kan ikke se for meg at de kan bedømme lavt stoffskifte utifra det, men nå er jeg heller ikke oppdatert på alle fronter. Uansett: hvis du har fått beskjed om at du har lavt stoffskifte så kom deg til legen og ta en test. Har du en feil i kroppen din som gir deg lavt stoffskifte så må du på medisiner før du risikerer å bli skikkelig syk.

Noen kan ha diagnosen uten å kjenne noen forskjell på kroppen, mens andre blir så syke at hele livet blir ødelagt. Det kommer i alle varianter. Det viktigste er at det blir behandla.

Med lavt stoffskifte kommer også bl.a. lav forbrenning, så hvis du er urolig for vekta så er det enda en grunn til å komme seg til legen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende at slike kvakksalvere får holde på så fritt som de gjør!

Hvis man faktisk HAR lavt stoffskifte, eller har mistanke om det, så må man til lege. Hvis ikke er man ikke "diagnostisert" med noe som helst. En blodprøve kan gi svar på om det er noe mistenkelig med stoffskiftet, eller om man kanskje må prøve å lete etter andre årsaker til plagene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går du og din mor tilbake, og krever en grundig forklaring som du forstår. Samme som hos lege, er man i tvil, spør! Dette kommer forøvrig til å bli svært aktelt om det blir snakk om medisinerting av lavt stoffskifte, og du går til en allmennlege. Sonjas stoffskifteforum er like greit å melde seg inn i først som sist.

(Den prøven du sikter til er forøvrig stort sett omtalt som "hårmineralanalyse", og kan etter det jeg husker ikke gi et klart svar på stoffskiftet. Men, opptaket av ulike stoffer blir påvirket, og kan dermed gi en indikasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er fristet til å be om navnet på denne homeøpaten så jeg kan anmelde vedkommende til helsetilsynet.

faktisk, så skal jeg be om dette: oppgi gjerne navnet takk.

en homeøpat kan under ingen omstendighet stille diagnoser, og spesielt ikke lavt stoffskifte.

dette er det samme som om h*n skulle fortalt deg at du har diabetes, kreft eller leddgikt - alle fysiske sykdommer som krever klare testsvar hos lege og spesialister for å kunne diagnostiseres.

for meg som har lavt stoffskifte så er det ganske provoserende når så mange tror de har lavt stoffskifte fordi de har lagt på seg.

dette er ett av MANGE symptomer, og vekten er kun det andre kan se.

men for å forklare deg:

"stoffskiftet" betyr produksjon av tyroksin fra skjoldbrukskjertelen som sitter i halsen din.

tyroksin styrer alle celler og organer i kroppen din, og det er derfor man får en kombinasjon av fysiske og psykiske symptomer når man har forstyrrelser: http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-nering/skjoldkjertelsykdommer/lavt-stoffskifte-mistanke-4695.html

Noen har for høyt, noen har for lavt av ulike årsaker(operasjon av svulst i skjolbruskkertel/i forbindelse med graviditet/andre årsaker).

Dette må i de fleste tilfeller(med mindre du har veldig svak under eller overproduksjon) behandles med tilskudd av tyroksin, og dette må benyttes hele livet.

dersom du har stoffskifteforstyrrelser vil du oppleve langt flere symptomer enn vektøkning/senkning.

jeg har vært helt og delvis sykemeldt i perioder, andre jeg kjenner har langt mer sykemeldt, noen oppdaget det tidlig, fått medisinering og har fått være i arbeidslivet hele tiden - men enkelte jeg kjenner er helt uføretrygdet på grunn av denne sykdommen.

for å illustrere det: en venninne av meg skjønte hun hadde for lavt stoffskifte når hun var så utslitt at hun ikke fysisk klarte å skifte bleie på sin egen baby av total utmattelse.

vektoppgangen var hennes minste bekymring akkurat da for å si det slik.

så nei, dersom lett vektøkning er ditt eneste symptom har du mest sannsynlig bare gjort som de fleste av oss; tatt litt uheldige valg over lengre tid.

dersom du føler deg dårlig i form kan du gå til legen og be om blodprøver - kun dette kan gi deg en diagnose.

håper du gir meg navnet til denne særdeles useriøse og uansvarlige personen som har gitt deg denne "diagnosen".

steike, nå ble jeg sinna altså........(ikke på deg ts) :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god lyst å anmelde jeg også.. sånne diagnoser kan ikke en homopat bare slenge ut sånn. Det er jo en alvorlig diagnoser.

Jeg gikk med det uten å vite om det i flere år - hadde veldig mange utslag i kroppen. Dønn sliten - gikk opp veldig i vekt - angst/depresjon osv osv. Var noen jæ.... år.

Nå har jeg gått på Levaxin i 15 år (fikk dette som helt ung) og må gå på det resten av livet. Man må ta blodprøver med jevne mellomrom for å sjekke at man er riktig dosert osv.

Er kun en blodprøve som kan vise dette.

Jeg blir skremt av sånne kvakksalvere som kan gi en sånn diagnose - hadde han hatt mistanker og tatt ting på alvor så hadde han da sendt deg til en lege med engang sånn at du fikk de medisinene du trente.

Fader merker jeg blir irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått konstantert på grensen til lavt stoffskifte hos legen min, blodprøve.

Legen min har ikke satt meg på medisiner for dette enda, men jeg håper at jeg snart får tabletter mot dette. Jeg er litt overvektig og har vansklig for å gå ned i vekt, men etter å ha fått greie på at jeg er på grensen til lavt stoffskifte så skjønner jeg jo det.

Men er det riktig og ikke sette meg på tabletter når det bare er på grensen til det?

Legen min har gjort noen tabber med meg før skjønner dere, derfor lurer jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått konstantert på grensen til lavt stoffskifte hos legen min, blodprøve.

Legen min har ikke satt meg på medisiner for dette enda, men jeg håper at jeg snart får tabletter mot dette. Jeg er litt overvektig og har vansklig for å gå ned i vekt, men etter å ha fått greie på at jeg er på grensen til lavt stoffskifte så skjønner jeg jo det.

Men er det riktig og ikke sette meg på tabletter når det bare er på grensen til det?

Legen min har gjort noen tabber med meg før skjønner dere, derfor lurer jeg...

Ikke sikkert at legen din tar så feil denne gangen. Men tror også at i slike situasjoner så går det på skjønn, og ikke minst hvor mye symptomer du har ellers. Grunnen (eller en del av grunnen, finnes sikkert flere) til at mange leger vil unngå å medisinere hvis det ikke er ønskelig er at når man begynner med Levaxin så vil medsinene overstyre kroppens naturlige produksjon. Det vil kunne si at skjoldbrukskjertelen blir dårligere, eller kan slutte å virke helt. Da må du ta enda mer medisiner (for resten av livet) og det vil bli vanskeligere å finne riktig dose og du vil nok være mer følsom for svingninger i stoffskiftet. Så lenge kroppen klarer seg på egenhånd så er jo det det beste. Men hvis du har mange andre symptomer bør du kunne få medisiner uansett. Det er veldig individuelt hvordan man reagerer på å ligge litt lavt. Men hvis det eneste symptomet du har et overvekt så kan jeg godt forstå at legen din vil avvente. For det kan jo være andre grunner også til at vekta lever sitt eget liv. Og du kan fort få større problemer med vekta når du først begynner å styre med medisiner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert at legen din tar så feil denne gangen. Men tror også at i slike situasjoner så går det på skjønn, og ikke minst hvor mye symptomer du har ellers. Grunnen (eller en del av grunnen, finnes sikkert flere) til at mange leger vil unngå å medisinere hvis det ikke er ønskelig er at når man begynner med Levaxin så vil medsinene overstyre kroppens naturlige produksjon. Det vil kunne si at skjoldbrukskjertelen blir dårligere, eller kan slutte å virke helt. Da må du ta enda mer medisiner (for resten av livet) og det vil bli vanskeligere å finne riktig dose og du vil nok være mer følsom for svingninger i stoffskiftet. Så lenge kroppen klarer seg på egenhånd så er jo det det beste. Men hvis du har mange andre symptomer bør du kunne få medisiner uansett. Det er veldig individuelt hvordan man reagerer på å ligge litt lavt. Men hvis det eneste symptomet du har et overvekt så kan jeg godt forstå at legen din vil avvente. For det kan jo være andre grunner også til at vekta lever sitt eget liv. Og du kan fort få større problemer med vekta når du først begynner å styre med medisiner ;)

Kan du gi meg noen flere symptomer for jeg kunne trenge det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Typiske symptomer er:

•Tretthet og økt søvnbehov

•Tendens til å fryse

•Vektøkning

•Tørt hår og hårtap

•Tørr og ru hud

•Tynne og flisete negler

•Hes og dyp stemme

•Forstoppelse

•Hevelse i hender og føtter

•Muskel- og leddsmerter

•Konsentrasjonsvansker og dårlig hukommelse

•Nedstemthet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det mest fremtredende symptomet vil som regel være tretthet! Du blir sliten av absolutt ALT!

Signerer denne! Eller egentlig blir du så sliten at du er utslitt før du rekker å gjøre noe som gjør deg sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette innlegget er veldig viktig at du(ts) leser godt.

grunnen til at legen er "streng" med levaxin, er at det hemmer din naturlige produksjon. det betyr, at den produksjonen du allerede har - som er veldig viktig for deg - og fungerer medre enn syntetisk som er i levaxin - så blir du avhengig av å rbuke medisiner resten av livet.

og stoffskiftet er ikke statisk, jeg har selv etter 7 år på levaxin ikke funnet min perfekte dose.

alle jeg kjenner(og det begynner å bli endel) strever med å finne det, nettopp fordi produksjonen varierer.

medisinering gjorde ingenting med vekten for meg - og jeg la på meg 20 kg. så om du bare er lett overvektig.

men for å si det slik: når jeg hadde den vekten, var jeg også undermedisinert. jeg klarte ikke trene - og med klarte ikke, så mener jeg: så utslitt at jeg ikke engang orket gå på butikken uten å sove etterpå. følte jeg skulle besvime av svimmelhet og utmattelse.

nå, som jeg er riktig medisinert, er jeg bare "normalt trett". det betyr at jeg klarer trene 4 ganger i uken - og det gjør jo mye for å holde vekten/tap av den vekten jeg økte. jeg har også et meget sunt kosthold, og drikker aldri alkohol som jo er veldig kaloririkt.

så mitt spørsmål er først: glem å forsøke å finne en forklaring på vektøkning. hele verden, vi inkludert sliter med fedme og overvekt fordi det er selvforskyldt.

jo, jeg fikk dårlig selvtillitt av vektøkningen, og dermed ble det et problem, men dette var det minste symptomet jeg hadde.

dersom du ikke har betydelige problemer med konsentrasjon/tretthet/depresjon/angst/følelse av bommulshode hele dagen/følelse av utmattethet uansett hvor mye du sover, så har du nok ikke behov for medisinering akkurat nå.

mange har lett senket stoffskifte uten å gå på medisiner - og starter ikke på det før det begynner å få konsekvenser for å kunne opprettholde et normalt aktivt liv.

overdosering av levaxin kan føre til benskjørhet, og er ikke bra for hjertet. derfor er legene veldig forsiktige med å dele ut ukritisk, og det skal du være glad for.

men, du kan jo be om prøveresultatene(spesielt tsh og t4), så kan vi her gi en indikasjon på om han er helt på villspor.

uansett tilfelle så vil ikke levaxin gjøre noe for vekten din, du må simpelthen svette vekten vekk som alle oss andre. med lavt stoffskifte kan det bare ta lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...