SummerJoy Skrevet 30. august 2010 #21 Skrevet 30. august 2010 Får lage mest mulig drama då, så eg får epidural!!! Får litt panikk her nå, eg har veldig VELDIG lite lyt å føde uten smertestillende...!! Da vill eg heller prøve på keisersnitt! Du kan gjøre de obs på det før du skal inn. Ikke la de "vente og se hvordan det går" iallefall. Om du virkelig ønsker epidural, vær klar på det fra du ringer til sykehuset om at dere er på vei, kanskje før også om det er mulig, da blir det nok prioritert hos deg.
Redbull Skrevet 30. august 2010 #22 Skrevet 30. august 2010 Flott, takk!! Det var ett lurt tips!! Skal på ultralyd 30 sept, skal nevne det for de da!
lille katt Skrevet 30. august 2010 #23 Skrevet 30. august 2010 Epidural er et legemiddel som i likhet med alle andre legemidler kun blir gitt dersom indikasjonene for bruk er der (som regel så store smerter at fødselen vil forløpe bedre dersom smertene blir mindre), og kun hvis det ikke finnes forhold som taler imot. For eksempel har åpning noe å si. Og epidural kan ha bivirkninger, i likhet med alle andre legemidler. Ikke nødvendigvis, epidural blir også i stor utstrekning gitt dersom fødekvinnen ber om det. Jeg har hatt epidural under begge mine fødsler, der den første kan sies å ha hatt indikasjon for epidural (langsom progresjon, sliten mamma), mens den andre slett ikke hadde det. Jeg var annengangs, hadde super progresjon og alt gikk etter boka - likevel sa jeg klart og tydelig fra at jeg ville ha epidural. Og fikk det, selv om jordmor ikke syntes det var nødvendig. Epidural ble forresten satt ganske sent i åpningsfasen, så det er også mulig. Resten av fødselen var smertefri, faktisk. Når det er sagt, har jeg nylig hørt fra en legekollega at epidural er litt tricky å sette riktig. Kanskje derfor jeg synes mange sier at de ikke har hatt så god effekt av epidural? Jeg har ihvertfall vært veldig heldig begge gangene - supergod smertelindring og ingen plagsomme bivirkninger.
estrella Skrevet 31. august 2010 #24 Skrevet 31. august 2010 Får lage mest mulig drama då, så eg får epidural!!! Får litt panikk her nå, eg har veldig VELDIG lite lyt å føde uten smertestillende...!! Da vill eg heller prøve på keisersnitt! Når du får epidural så har du ikke lenger det som kan kalles en normal fødsel. Det er en liten tankevekker spør du meg
SummerJoy Skrevet 31. august 2010 #25 Skrevet 31. august 2010 Når du får epidural så har du ikke lenger det som kan kalles en normal fødsel. Det er en liten tankevekker spør du meg Hva så? Om hun har lyst på epidural så må hun da få lov til det. Så får hun gjøre det som står i sin makt til å få epiduralen.
lille katt Skrevet 31. august 2010 #26 Skrevet 31. august 2010 Når du får epidural så har du ikke lenger det som kan kalles en normal fødsel. Det er en liten tankevekker spør du meg Hvorfor er det en tankevekker? Det er jo mest medisinske definisjoner. Når man har epidural må babyen overvåkes. Det gjør det ikke automatisk veldig risikofylt, unormalt eller alvorlig, selv om det ikke defineres som en "normal fødsel". Tvert imot synes jeg det er betryggende at hjertelyden overvåkes og at en følger nøye med på hvorvidt babyen er stresset.
siebaeo Skrevet 9. september 2010 #27 Skrevet 9. september 2010 Kjenner mange som har fått plass på ABC ganske sent (er jo endel som må over på vanlig fødeavdeling i løpet av svangerskapet pga komplikasjoner), så ikke gi opp håpet der Ellers så er Føderiket fantastisk Jeg fikk plass og har vært der på kontroll nå! SÅ glad for det!
helenaa Skrevet 9. september 2010 #28 Skrevet 9. september 2010 Jeg fikk plass og har vært der på kontroll nå! SÅ glad for det! Å, jeg tror jeg misunner deg litt Jeg kjenner at det frister meg også! Men jeg hadde så god hjelp av lystgassen forrige gang...
siebaeo Skrevet 9. september 2010 #29 Skrevet 9. september 2010 Å, jeg tror jeg misunner deg litt Jeg kjenner at det frister meg også! Men jeg hadde så god hjelp av lystgassen forrige gang... Det er jo mulig å søke om du skulle bli enda mer fristet Jeg søkte i uke 31! Men de sa at jeg hadde vært veldig heldig da.. SÅ hyggelige folk og virket veldig trygt og fint der. Gleder meg til jeg skal tilbake dit på neste kontroll. Da skal vi snakke mer om selve fødselen. Blir spennende..
Norbertine Skrevet 9. september 2010 #30 Skrevet 9. september 2010 Jeg blir litt overrasket over de som sier de hadde smertefri fødsel etter at de fikk epidural. Jeg fikk også epidural, og hadde bra effekt. Åpningsriene kjentes ikke mer, og jeg fikk en god time pause. Men som jordmor informerte meg om, så var det jo like vondt å presse ut babyen, jeg var jo ikke bedøvd nedentil. Det var litt vanskelig å kjenne når jeg hadde rier, så det var kanskje litt mindre vondt av den grunn, men selve utdrivningen var jo jævlig vond. Var det ikke slik for dere andre? :klø:
Susan Sto Helit Skrevet 9. september 2010 #31 Skrevet 9. september 2010 Jeg blir litt overrasket over de som sier de hadde smertefri fødsel etter at de fikk epidural. Jeg fikk også epidural, og hadde bra effekt. Åpningsriene kjentes ikke mer, og jeg fikk en god time pause. Men som jordmor informerte meg om, så var det jo like vondt å presse ut babyen, jeg var jo ikke bedøvd nedentil. Det var litt vanskelig å kjenne når jeg hadde rier, så det var kanskje litt mindre vondt av den grunn, men selve utdrivningen var jo jævlig vond. Var det ikke slik for dere andre? :klø: Jeg kjente riene godt, men de var ikke vonde. Tror utdrivningen egentlig var så vond at kroppen min hadde gitt opp, for den kjente jeg ikke noe av. Husker jeg hørte lyden da de klippet, men kjente ikke det heller. (Snakk om å få sjokk når jeg skulle føde igjen, for da var utdrivningsfasen j%&#ig.)
SummerJoy Skrevet 9. september 2010 #32 Skrevet 9. september 2010 (endret) Jeg blir litt overrasket over de som sier de hadde smertefri fødsel etter at de fikk epidural. Jeg fikk også epidural, og hadde bra effekt. Åpningsriene kjentes ikke mer, og jeg fikk en god time pause. Men som jordmor informerte meg om, så var det jo like vondt å presse ut babyen, jeg var jo ikke bedøvd nedentil. Det var litt vanskelig å kjenne når jeg hadde rier, så det var kanskje litt mindre vondt av den grunn, men selve utdrivningen var jo jævlig vond. Var det ikke slik for dere andre? :klø: Nå fikk ikke jeg epidural, men jeg syntes utdrivningen var mye mindre vond enn åpningsriene. Var mer en intens, meget ubehagelig trykketrang enn vondhet følte jeg... Ikke akkurat deilig da, men mindre vond som sagt. Når hodet stod i åpningen (og når jeg antakelig revnet), så kjente jeg en intens svie, men helt overkommelig i forhold til åpningsrier det også. Endret 9. september 2010 av SummerJoy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå