Gå til innhold

Føde i badekar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har så vidt begynt å tenke på fødsel selv om jeg har noen mnd igjen. Jeg har vurdert å føde i badekar. Jeg blir veldig avslappet i vann og jeg tror det ville vært en fin opplevelse. Noen som har gjort dette, og hva er deres erfaringer? Får man epidural hvis man føder i vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke født enda, men i følge min jordmor får man ikke være i badekar med epidural. Det er noe med infeksjonsfare der slangen går inn. Badekaret kan brukes en stund, men blir det aktuelt med epidural må du nok opp på tørt land ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født både på land og i vann, og sistnevnte var å foretrekke! Jeg skal ikke føde på land igjen ;) Som Tralla La sier, det er ikke mulig å ha epidural og føde i vann.

Jeg satt i badekaret i etpar timer under åpningsriene, det varme vannet gjorde at jeg klarte å slappe av mellom riene, jeg hadde veldig bekkenløsning og det følelsen av vektløshet hjalp veldig. Under riene så spylte mannen meg med varmt vann på ryggen (jeg foretrakk å ta riene stående på knær) som smertelindring. Jordmor måtte ta vannet mitt "på land", og det var helt klart verre å ta riene utenfor karet. Etter at vannet ble tatt så lå jeg i karet og sov faktisk mellom riene fram til pressriene startet. Under selve fødselen så stod jeg på knær, og da ble hoftene mine holdt fast under vann av ene jordmoren, det er viktig at babyen blir født under vann. Føder du sittende i karet kan du faktisk ta imot barnet selv :rødme:

Jordmor Anne Fjeldberg ved Føderiket har laget en film om vannfødsel, den viser også endel stillinger man kan bruke i vann (filmen er nydelig!). Den kan bestilles ved å kontakte Føderiket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres så flott ut når du beskriver vannfødselen Concertina! :rødme:

Jeg har sendt en sen forespørsel til ABC og venter utålmodig på svaret. Sannsyligvis er det ikke håp men jeg krysser fingrene så lenge. Hvis det blir avslag skal jeg ta en omvisning på Føderike tror jeg..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres så flott ut når du beskriver vannfødselen Concertina! :rødme:

Jeg har sendt en sen forespørsel til ABC og venter utålmodig på svaret. Sannsyligvis er det ikke håp men jeg krysser fingrene så lenge. Hvis det blir avslag skal jeg ta en omvisning på Føderike tror jeg..

:)

Kjenner mange som har fått plass på ABC ganske sent (er jo endel som må over på vanlig fødeavdeling i løpet av svangerskapet pga komplikasjoner), så ikke gi opp håpet der :) Ellers så er Føderiket fantastisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte i vann på ABC. Det er riktignok min eneste fødsel så langt, men jeg klarer ikke å se for meg en annen måte å føde på enn i vann nå. Før fødselen var jeg bestemt på at jeg bare skulle bruke badekar under åpningsriene, men ta selve fødselen på land. Slik gikk det ikke; selv om åpningsfasen var ganske lang, gikk jeg ganske plutselig over i pressfase, og det ble ikke tid til å få meg opp av vannet. Ikke ville jeg heller.

Jeg lå i vann i to omganger; først for å få meg til å slappe av siden åpningsfasen stagnerte litt på 4 cm (frem til da hadde jeg stått en del i dusjen og brukt prekestolen mye). Da ble det rundt halvannen time i karet med akupunktur, før jeg måtte opp, og ble lagt i sengen med varme omslag i en ny halvannen time. Jordmoren ga meg også avslappende fotmassasje. På 6 cm bar det oppi karet igjen, og da fikk jeg virkelig bruk for vektløsfølelsen man får i vann. Det var rene himmelen å komme opp i vannet etter å ha ligget i sengen en god stund! De siste cm var knalltøffe, men vannet fikk meg til å slappe mer av og jobbe med riene. Jeg lå på rygg hele veien, men rugget fra side til side under riene. Jordmoren tok også vannet i karet på 9 cm. Jeg tror normal prosedyre er å ta det på land, men hos meg gikk det ganske så fort på slutten, så jeg regner med at hun anså at det ikke var tid til å få meg opp. Under pressfasen (som varte i rundt et kvarter) satt mannen slik til ved siden av/bak karet at han kunne støtte ryggen min (jeg halvt lå bakover), og jordmoren presset hoftene mine ned slik at ungen kom ut under vann.

Uten sammenligningsgrunnlag, så anbefaler jeg på det sterkeste vannfødsel. Jeg er helt sikker på at vannet hjalp meg mye både under åpnings- og utdrivingsfase. :)

(Det du imidlertid bør være obs på er at det er kortere liggetid på ABC enn på den vanlige fødeavdelingen på Ullevål, to døgn kontra tre. På Føderiket er det vel vedlig kort liggetid? Mange synes det er helt knall å dra raskt hjem, mens jeg hadde virkelig hatt godt av å ligge på barsel lengre enn to døgn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Det du imidlertid bør være obs på er at det er kortere liggetid på ABC enn på den vanlige fødeavdelingen på Ullevål, to døgn kontra tre. På Føderiket er det vel vedlig kort liggetid? Mange synes det er helt knall å dra raskt hjem, mens jeg hadde virkelig hatt godt av å ligge på barsel lengre enn to døgn.)

Føderiket har kun 24 timers liggetid ja, men du får jordmorbesøk dagen etter at du kommer hjem, og ene jordmoren som har vært med på fødselen eller den du har gått til kontroll hos gjennom svangerskapet møter deg på Rikshospitalet 3 dager etter fødselen når babyen skal ta Føllingprøve/legesjekk slik at du har god tid til å spørre hvis det er noe mer. Skulle du trenge mer hjelp med amming etc i løpet av de neste 14 dagene så er det fullt mulig å få jordmor på besøk flere ganger eller ta en tur innom Føderiket. Men det er det greit å vite om det på forhånd før man søker om plass ja.

Jeg fødte ved midnatt, vi sov lenge og dro hjem etter å ha spist frokost/lunsj, da følte jeg meg veldig klar for å komme meg hjem, var hjemme 13 timer etter fødsel.

Jeg kan ikke få fullrost jordmødrene som jobber på Føderiket, de er fantastiske alle sammen! Og for meg var det en ekstra trygghet å vite at ikke jordmor forsvinner midt i fødselen pga vaktskifte (jeg hadde 6 jordmødre elns ved første fødsel...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min siste fødsel i vann på Ahus, og det var en fantastisk opplevelse.

Ønsket å få føde i vann, siden jeg hadde god smertelindringseffekt av vann under forrige fødsel. Men da måtte jeg opp av vannet etter hvert. (Noe jeg ikke ville.)

Om du vil ha epidural, må du ut av vannet. (På Ahus er man jo på vanlig fødeavdeling, så det er ikke noen terskel for dette, man må bare ut av vannet og opp i fødesenga.)

Jeg fikk være i vann under hele åpningsfasen, og fikk spørsmål om jeg ville bli i karet under pressriene. Og det ville jeg gjerne.

Selve fødselen var ikke direkte behagelig eller noe, men jeg vet hvordan rier over vann føles, og det er MYE verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at det er kort liggetid og det er vel det eneste som bekymrer meg litt i forhold til ABC nå.. Men skulle jeg få plass får jeg bare snakke med dem og så blir jeg forhåpentligvis beroliget. Ellers må jeg bare ombestemme meg igjen.. Jeg spurte spesifikt om det med liggetid i søknadsbrevet.

Jeg er veldig opptatt av å få til dette med amming. Var det det som var grunn til at du ville ligget lenger -Englefjes-? Prøver å tenke på alternativer som å be mamma komme tidlig etter fødselen og hjelpe litt til, men jeg er redd det skal bli katastrofe når jeg er proppa av hormoner og kanskje er frustrert til 1000 :roll: Det er jo en mann inni bildet her som skal ha noe å si også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig opptatt av å få til dette med amming. Var det det som var grunn til at du ville ligget lenger -Englefjes-? Prøver å tenke på alternativer som å be mamma komme tidlig etter fødselen og hjelpe litt til, men jeg er redd det skal bli katastrofe når jeg er proppa av hormoner og kanskje er frustrert til 1000 :roll: Det er jo en mann inni bildet her som skal ha noe å si også ;)

Jeg har i etterkant innsett at jeg trenger mer liggetid etter fødsel. Jeg fikk dessverre fødselsdepresjon, og jeg føler meg ganske så sikker på at den manglende (korte) barselomsorgen i Norge er en av grunnene til at jeg fikk det. Da tenker jeg selvfølgelig ikke bare på sykehuset, men også nettverket rundt etter fødsel, vi har ikke familie i nærheten. Men litt lengre tid på sykehuset tror jeg ville bidratt sterkt til å redusere faren for barseldepresjon hos meg. Man er rimelig overlatt til seg selv på hotellet, selv om jordmødrene er tilgjengelige. Men det er ikke alltid man vet hva det er man skal spørre om, ihvertfall følte jeg det slik. Rett etter fødselen følte jeg meg imidlertid som superkvinnen selv, og det følte jeg meg som i et par dager, så det var helt greit å reise fra sykehuset da. Men etterpå, da jeg kom hjem, fikk jeg det rett i fleisen.

Aftenposten hadde en sak denne uken om hvordan den korte barselomsorgen kan føre til fødselsdepresjon, forresten.

Ammingen fikk jeg mye hjelp til, så den hadde jeg kontroll på da vi dro.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var en tankevekker.. Vet ikke om bare en dag fra eller til gjør kjempeforskjell når man trenger lenger tid? Man blir vel sendt til hotellet få timer etter fødselen og? Det er jo helt klart noe som bør settes mer lys på! Og noe tenke på for oss som skal føde snart.. Kanskje ikke så dumt å be mamma komme med en gang alikevel.. (hun bor veldig langt unna så hun kan ikke komme og gå når som helst) Jeg har en venninne som er ganske nybakt og så heldigvis.

Så leit med fødselsderpesjonen din Englefjes.. Er det bedre nå? Jeg har også lite famile i nærheten og tenker en del på hvordan det vil bli. Jeg vurderer å reise "hjem" ikke så veldig lenge etter fødsel dersom det føles riktig. Men det er jo veldig trist for faren så egentlig kan jeg jo ikke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men: Ang liggetid og fødselsdepresjon så har Haukeland hatt stor suksess med "Jordmor hjem". Var artikkel i Aftenposten her om dagen, de mener at man har lettere for å åpne seg opp dersom jordmor kommer på hjemmebesøk og at man dermed vil plukke opp flere som kan være i faresonen, i forhold til barselshotell hvor man er overlat mer eller mindre til seg selv. (og da synes jeg kortere liggetid på Føderiket sammen med hjemmebesøk, som er, som oftest, av "din" jordmor som har fulgt deg gjennom svangerskapet, er en bedre løsning enn 24 timer ekstra på barselshotell som ABC tilbyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei!! Eg trodde eg kunne få både epudural OG ligge i badekar eg... Pokker, nå vet eg ikke helt hva eg skal gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å nei!! Eg trodde eg kunne få både epudural OG ligge i badekar eg... Pokker, nå vet eg ikke helt hva eg skal gjøre....

Om du får epidural, så har du ikke lenger behov for badekar. Jeg ble hvertfall smertefri med epidural.

Jeg har altså fått badekar først og epidural etterpå en gang. Og kun badekar en gang. (Likte det siste best, men det forutsatte jo også at fødselen ikke varte i flere døgn som første gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum, smertefri høres deiligt ut! Så tror eg går for epidural!! Men hva mener du med "Om du får?" Er de litt kniene på den, eller må alt bare klaffe?... Får eg ikke om fødselen foregår "normalt" ? :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum, smertefri høres deiligt ut! Så tror eg går for epidural!! Men hva mener du med "Om du får?" Er de litt kniene på den, eller må alt bare klaffe?... Får eg ikke om fødselen foregår "normalt" ? :s

Epidural er et legemiddel som i likhet med alle andre legemidler kun blir gitt dersom indikasjonene for bruk er der (som regel så store smerter at fødselen vil forløpe bedre dersom smertene blir mindre), og kun hvis det ikke finnes forhold som taler imot. For eksempel har åpning noe å si. Og epidural kan ha bivirkninger, i likhet med alle andre legemidler.

Jeg for min del tror jeg ville prøvd det meste annet, deriblant varme bad, før epidural, av flere grunner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Epidural er et legemiddel som i likhet med alle andre legemidler kun blir gitt dersom indikasjonene for bruk er der (som regel så store smerter at fødselen vil forløpe bedre dersom smertene blir mindre), og kun hvis det ikke finnes forhold som taler imot. For eksempel har åpning noe å si. Og epidural kan ha bivirkninger, i likhet med alle andre legemidler.

Jeg for min del tror jeg ville prøvd det meste annet, deriblant varme bad, før epidural, av flere grunner...

Det er ikke alltid legen som setter sprøyten har tid til å komme akkurat når man ønsker heller, og man har kanskje også da åpnet seg for mye i mellomtiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du fortalte om din opplevelse Susan. Jeg er verken gravid eller har barn, men har jo planer etterhvert :) Har aldri vurdert badekar siden jeg har tenkt det samler seg masse blog og slim osv oppi karet når man ligger der. I tillegg har jeg hørt at det kan komme ut litt avføring når man føder og jeg vil jo ikke ha det i vannet jeg skal føde barnet i.. men de tapper kanskje ut vannet og slikt?

Må si det frister mer å føde i badekar etter det som ble fortalt her pga smertelindringen, tror kanskje jeg skal vurdere dette hvis jeg får muligheten til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et veldig sterkt ønske om å føde i badekar. Kommer til å sende inn ønskebrev om dette til fødeavdelingen der jeg skal føde. Men de har uheldigvis bare en fødestue med badekar, så er jeg uheldig så er dette rommet opptatt..

Under forrige fødsel så måtte de inn med elektrode på hodet til jenta, og jeg hadde ledninger både her og der, så badekar var uaktuelt for min del. Håper det blir annerledes denne gangen. Ønsker en mest mulig naturlig fødsel, og ikke en repetisjon av forrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får lage mest mulig drama då, så eg får epidural!!! Får litt panikk her nå, eg har veldig VELDIG lite lyt å føde uten smertestillende...!! Da vill eg heller prøve på keisersnitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...