Gå til innhold

Drukningsulykke

Vofsitofsi

Anbefalte innlegg

Flere ganger har jeg sett på VGnett at de kaller det "drukningsulykke" når noen har falt i vannet og er livstruende skadet, selv om personen ikke er død ennå. Jeg mener dette blir feil, siden det å drukne betyr jo nettopp å av å få vann i lungene. Men jeg er heller ikke sikker på hva annet man kan kalle det, siden det med vann er nokså viktig å ha med, særlig i en overskrift. Noen enig/uenig???

Et makabert tema, jeg er klar over det, men språklige finurligheter finnes jo overalt... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Defininsjon drukning:

drukning f1 el. m1 kvelning som skyldes at munnen og nesen kommer under vann slik at lufttilførselen til lungene blokkeres

Ordbok.no

I motsetning til å drukne der døden faktisk inntreffer så er drukning veien dit. Dvs. at en ulykke der man holder på å drukne faktisk er en drukningsulykke. Nå er det vel ofte dessverre slik at disse ender med døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ganger har jeg sett på VGnett at de kaller det "drukningsulykke" når noen har falt i vannet og er livstruende skadet, selv om personen ikke er død ennå. Jeg mener dette blir feil, siden det å drukne betyr jo nettopp å av å få vann i lungene. Men jeg er heller ikke sikker på hva annet man kan kalle det, siden det med vann er nokså viktig å ha med, særlig i en overskrift. Noen enig/uenig???

Et makabert tema, jeg er klar over det, men språklige finurligheter finnes jo overalt... :P

I flere drukningsulykker er jo personen livløs når den blir tatt opp. Vedkommende har altså druknet, men blir gjenopplivet. Altså blir det en drukningsulykke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaaa, da skal ikke jeg si noe mer :P Har da lært noe nytt i dag også, ikke verst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...