Gjest Hans72 Skrevet 26. august 2010 #1 Del Skrevet 26. august 2010 Ja, siden vi har hatt tråder der folk har fordommer mot det aller meste, synes jeg det var på høy tid at dette ble tatt opp Til orientering: Jeg er ikke avholds selv, men jeg har heller ingen problemer med at andre er det, generelt sett. Likevel må jeg innrømme at jeg stusser litt over den overnevnte problemstillingen: Det er tross alt ingen hemmelighet at når man kommer litt ut på kvelden/natten(og ikke minst: Når nachspielet eventuelt begynner...)blir de aller fleste festdeltakerne en tanke beduggete. Selvsagt har man det gøy, i det minste vi som ikke er edrue, men jeg kan ikke skjønne hvordan avholdsfolk kan finne glede i å delta på dette? Man må da unektelig finne det kjedelig å prate med mer eller mindre overstadig berusete mennesker, som vel ikke kan fremstå som så mye annet enn mindre intelligente for en som ikke har drukket? Sett fra den andre siden, er det(i det minste for min del)en tanke ubehagelig å tenke på at man blir "iakttatt"av en edru person, litt som om en person skulle sitte fullt påkledd på nudistrand: Man kan betrakte alle andres feil, uten å risikere noe selv. Det jeg egentlig lurer på, er: Hvordan holder avholdsfolk ut fester med oss som drikker alkohol? Og er det flere enn meg som tidvis føler seg litt mistilpass i deres nærvær når man er ganske så langt ifra edru? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Independent_ Skrevet 26. august 2010 #2 Del Skrevet 26. august 2010 Nå er ikke jeg den edrue på fest, men jeg kan godt forstå at noen velger å være avholds, men allikevel delta på sosiale sammenhenger. Ikke alle på en fest drikker til de ikke kan stå oppreist lengre eller til de ikke vet hva de snakker om. Vi har jo de berømte som blir fulle av å bare "lukte på korka", men vi har også de som kan sluke fire-fem flasker vin og ikke være brisen en gang. Når jeg er på fest eller i sosiale sammenkomster sammen med vennene mine og andre så er det alltid sånn at det er noen som ikke drikker og de har det like gøy som oss andre, i hvert fall gir de uttrykk for det. Du trenger ikke være beruset for å være humoristisk, glad eller å synes at noe er morsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Susanne- Skrevet 26. august 2010 #3 Del Skrevet 26. august 2010 Hvordan holder avholdsfolk ut fester med oss som drikker alkohol? Vel, noen må jo knipse bilder av folk på amøbestadiet og få lagt de ut på Facebook osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 26. august 2010 #4 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg har lurt litt på det samme som TS, jeg blir selv veldig fort lei hvis jeg er på byen med en haug med folk som drikker, og er edru selv. Det er ikke det at jeg ikke kan ha det gøy uten alkohol, men når jeg er edru synes jeg fulle folk er ekstremt slitsomme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2010 #5 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg er edru på alle fester. Det er ikke alle som drikker så mye at de ikke kan føre en samtale, og når de fleste er på vei til å rulle seg inn under bordene pga. av mohet i knær, latterkick og snøvling av høy klasse, så pleier jeg faktisk å trekke meg stille og rolig tilbake. Siden jeg alltid kjører, er det mange som nyter godt av å kunne ha meg som sin privatsjåfør hjem utpå natta. Jeg har ikke opplevd at noen syns det er plagsomt at jeg er på fest og klinkende edru. Folk lever jo stort sett i sin egen verden når de blir veldig fulle. Da er det viktigste å holde styr på hvor man har sitt drikke og evt. røyk i nærheten, virker det som. Så lenge det er en god stemning blant folk; jeg kan ikke si noe annet enn at det er hyggelig at folk har det hyggelig. Jeg er faktisk så snill at jeg lar vær med å ta bilder på festen etter en viss grense. Jeg har ingen paparazzitendenser og lar folk få gjøre sine krumspring i fred. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 26. august 2010 #6 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg er ikke avholds, men går ofte på fest, eller på byen uten å drikke. Derfor tillater jeg meg å svare likevel. En gang var det en fyr på fest som hang seg voldsomt opp i at jeg ikke drakk. Han: Drikker du ikke!? Meg: Jo, men akkurat i dag har jeg ikke lyst på. Han: Kjører du kanskje? Meg: Nei (jeg er ikke edru for å leke drosje for fulle folk). Han: Glemte du ølet ditt? Meg: Nei, jeg lot være å ta det med, med vilje! Han: Hvorfor det? Meg: Fordi jeg ikke hadde lyst på. Han: Vil du ha av meg? Meg: Nei, takk! Som sagt jeg har ikek lyst på øl. Han: Vil du ha noe annet da? Du kan sikkert få vin av dem (peker på noen andre). Meg: Jeg har ikke latt være å ta med for å få av andre. (Det er det overraskende mange som tror). Han: Trenger du ikke alkohol da? Meg: Nei, gjør du? Han: Ja, og nå kommer du til å huske alle de dumme tingene jeg sier. Meg: Kanskje, men jeg bryr meg ikke noe særlig. Han: Du kommer til å huske alle de dumme tingene jeg sier. Meg: Og så? Han: Så da må du drikke så du ikke husker dem! Hvis noen synes det er ubehagelig at jeg er edru på fest får de heller drikke mindre selv. Jeg gidder ikke drikke for at de skal kunne si og gjøre dumme ting som de ikke vil jeg skal huske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 27. august 2010 #7 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Jeg lurer på det samme som TS(det skal nevnes at jeg langt ifra er avholds). Personlig var jeg på byen uten å drikke i april(jeg gikk på en pencilin-kur), og holdt på å kjede meg ihjel. Selvsagt var jeg sjårfør, og måtte kjøre til/fra vorspielet to ganger for å få med alle. Derefter, på byen, så jeg på klokken tilnærmet konstant, og da det endelig begynte å nærme seg stengetid(herlighet, når gledet jeg meg til det sist? ), spurte jeg om vi ikke skulle gå. Svaret? At nei, det var ingen her som skulle hjem: Vi skulle på nachspiel(og i et svakt øyeblikk sa jeg ja til å bli med)...Maken til kjedelig nach har jeg aldri opplevd hverken før eller siden! Og da klokken ble 10 på morningen, og den ene halvparten hadde sovnet, samtidig som den andre halvparten var fullstendig overstadige, spurte jeg meg selv: "Hvorfor i alle dager ble jeg med på dette?!"(og jeg er blant dem som simpelthen elsker å feste til langt på dag under normale omstendighet). Sett fra den andre siden, som jo er den siden jeg er på i 99,99% av alle fester jeg er på, er det en tanke slitsomt med edru personer rundt meg når jeg slett ikke er edru selv. Ikke fordi jeg ikke kan stå på beina når jeg er overstadig(jeg kan alltid stå på beina), eller fordi jeg oppfører meg på jordet når jeg har fått for mye å drikke(jeg er ikke spesielt ufordragelig i det hele tatt når jeg er overstadig), men ganske enkelt fordi jeg opplever det en tanke "snikete" å skulle betrakte personer som har drukket når man selv er edru, og tanken om at man da ønsker å lete efter feil på andre, har absolutt slått meg. Endret 27. august 2010 av Rachel1968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #8 Del Skrevet 27. august 2010 Dere som lurer på dette er vel dere som ikke greier å ha det gøy uten alkohol? Jeg er avholds og har det gøy likevel. Jeg plages ikke av dere som drikker. Man sier og gjør dumme ting uansett om man er full eller ikke. Og på fest så er det vel det at folk er fulle som løser opp stemningen Da løser jeg meg også opp! Jeg har ingen interresse av å sitte og følge med og huske på alt det dumme fulle folk sier. Mennnesker er mennesker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #9 Del Skrevet 27. august 2010 Sett fra den andre siden, som jo er den siden jeg er på i 99,99% av alle fester jeg er på, er det en tanke slitsomt med edru personer rundt meg når jeg slett ikke er edru selv. Ikke fordi jeg ikke kan stå på beina når jeg er overstadig(jeg kan alltid stå på beina), eller fordi jeg oppfører meg på jordet når jeg har fått for mye å drikke(jeg er ikke spesielt ufordragelig i det hele tatt når jeg er overstadig), men ganske enkelt fordi jeg opplever det en tanke "snikete" å skulle betrakte personer som har drukket når man selv er edru, og tanken om at man da ønsker å lete efter feil på andre, har absolutt slått meg. Dette tror faktisk de med en del alkohol innabords stemmer.... men vi som ikke har noe innabords vet at det ikke stemmer. De aller fleste blir ekle og ufordragelige etter få glass og jeg foretrekker å holde meg unna. Drar derfor ikke på byen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 27. august 2010 #10 Del Skrevet 27. august 2010 Vel, noen må jo knipse bilder av folk på amøbestadiet og få lagt de ut på Facebook osv. hahahah bra! De er vel like utilpass som de fulle er. Man får jo ikke noe ut av drita folk, like så bra å stikke hjem. Da mener jeg når folk er uduglige i fylla... Henner jeg ikke drikker alkohol når jeg er på byen. I begynnelsen er det ofte lite pes. Så blir alle mer og mer fulle og da kommer det mer pés om å drikke fra noen. Må jo le litt, men jeg legger ikke mye i det. Drar de med på dansegulvet eller noe for å avlede istedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 27. august 2010 #11 Del Skrevet 27. august 2010 Aha, så det er grunnen til at jeg ikke liker å feste. Jeg drikker ikke, eller rettere sagt - jeg gjorde det ikke da jeg var yngre. Du har helt rett, det ER faktisk grusomt kjedelig hvis alle drikker seg helt av beina og det bare blir fyllerør. Min løsning på problemet var stort sett å gå hjem i slike tilfeller. Hvorfor være på en fest som ikke er morsom? Men så hendte det jo faktisk rett som det var at en del bare ble litt fulle men fremdeles hadde mesteparten av vettet i behold og da holdt jeg meg jo sammen med disse og hadde det moro likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 27. august 2010 #12 Del Skrevet 27. august 2010 Enig, Cata. Tullefyll er bare underholdene. Men over ett visst stadie kan jeg ikke lenger se gleden ved å ikke kunne holde seg på beina, følge med på noe rundt seg eller å oppføre seg som en lovløs knehøne. Om jeg stikker til venner og har med meg brus har jeg opplevd flere ganger utpå kvelden at de bruker brusen min i kjøleskapet som blandevann... kjipt å måtte mekke seg te eller vann lissom... Trodde ikke det var nødvendig å skrive navn på brusflasken... Blir ikke sur å roper at de skyldige skal stå frem, bare synes det er teit oppførsel av voksne folk. Kanskje på tide å stoppe når du ikke lenger har kontroll? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 27. august 2010 #13 Del Skrevet 27. august 2010 Jeg har vært totalavhold, men likevel vært på en del fester. Hvorfor? Fordi det var gøy. Jeg synes ikke det er spesielt gøy nå lenger, men før var det gøy fordi fulle mennesker oftere danset, sang og sa ting jeg da syntes var morsomt. Det eneste som var kjipt var all klaginga når de var på nachspiel og ikke hadde mer å drikke. For meg så er ikke en fest avhengig av hva som blir drukket, men av hvem som er der, hva som blir sagt og hva som bli gjort. Den første festen jeg var på var jeg innstillt på å være sammen med venner, danse, prate og le. Det var trivelig helt til en av festdeltakerne sa at jeg ikke hadde noe der å gjøre hvis jeg ikke drakk. Hva er poenget med denne alkoholen? Er ikke poenget med å dra på en fest, på byen eller hva man gjør å treffe venner og ha det gøy? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Awsome Skrevet 27. august 2010 #14 Del Skrevet 27. august 2010 Vel, noen må jo knipse bilder av folk på amøbestadiet og få lagt de ut på Facebook osv. Heromkring klarer de fulle folka det fint selv. Det første fleire gjør dagen derpå er å hive bildene opp på fjesboka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 27. august 2010 #15 Del Skrevet 27. august 2010 Hvis noen synes det er ubehagelig at jeg er edru på fest får de heller drikke mindre selv. Jeg gidder ikke drikke for at de skal kunne si og gjøre dumme ting som de ikke vil jeg skal huske. Enig. Hvis folk oppfører seg så dumt i fylla at det ikke tåler dagens lys, så bør de tenke over egen oppførsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 27. august 2010 #16 Del Skrevet 27. august 2010 Dette tror faktisk de med en del alkohol innabords stemmer.... men vi som ikke har noe innabords vet at det ikke stemmer. De aller fleste blir ekle og ufordragelige etter få glass og jeg foretrekker å holde meg unna. Drar derfor ikke på byen.... Det er nu i alle fall det jeg alltid får høre, og har hørt hele mitt voksne liv. Jeg går da ut ifra at du har et såpass nyansert syn på fulle folk at du vet at ikke alle begynner å danse på bordet, krangle eller oppføre seg ekkelt? For akkurat den slags ting gjør jeg aldri, uavhengig av hvor overstadig jeg måtte være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 27. august 2010 #17 Del Skrevet 27. august 2010 Det eneste som var kjipt var all klaginga når de var på nachspiel og ikke hadde mer å drikke. Hva er poenget med denne alkoholen? Er ikke poenget med å dra på en fest, på byen eller hva man gjør å treffe venner og ha det gøy? Men når det ikke er mer å drikke på et nachspiel, drar man ganske enkelt videre til neste nachspiel-deltaker Poenget er å ha det gøy, ja, og det øvrige på festen blir langt gøyere når man har drukket. I tillegg løsner alkoholen på stemningen og hemninger. Enkelt og greit. Ellers må jeg innrømme at du bekrefter fordommene mine til en viss grad. Det er gøy å høre hvor mye "vittig" folk sier når de har drukket for mye, ja(men ja, jeg er enig i at dersom man oppfører seg så ille at det ikke tåler dagens lys, da må man vurdere å drikke mindre)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xelle Skrevet 27. august 2010 #18 Del Skrevet 27. august 2010 Jeg drikker ikke, aldri gjort det. Når jeg var yngre ble jeg med på fester, men det går ikke lange tiden før noen begynner å gnage om at man ikke drikker. Enkelt og greit så kuttet jeg ut de menneskene som ikke håndterte at jeg var edru. Klarer de ikke være rundt meg når de er full, kan de bare drite i å snakke til meg når de er edru. Men flertallet har ikke hatt noe problem med at jeg ikke drikker. Ikke mobber jeg for hva de har gjort eller sagt på fester heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth199 Skrevet 28. august 2010 #19 Del Skrevet 28. august 2010 De gangene jeg er edru på fest, så pleier jeg å ha en taushetsplikt med meg selv. Hvor jeg ikke forteller til personene hva de gjorde! Eier ikke hemninger selv i edru tilstand, så er ikke problem for meg å ha det gøy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykken Skrevet 28. august 2010 #20 Del Skrevet 28. august 2010 Jeg drikker ikke alkohol, av ymse grunner. Har ikke gjort det de siste 8 årene, jeg er 30 år gammel. Det er en utfordring å være avholds i sosiale lag. Først og fremst fordi jeg syns det er så ufattelig kjedelig å være blant fulle folk, når jeg ikke er full selv. Jeg går fort lei, både på fest og på byen (hvor jeg er ca en gang i året). Jeg kjører alltid, og jeg går alltid tidlig. Blir aldri med fra vorspiel og ut på byen. Den som plager meg mest er allikevel at dette "splitter" mannen min og meg - ettersom han er glad i en fest og en bytur. Det blir det gjerne til at han går på fest med sine venner, og da er jeg ikke med. Jeg trives godt hjemme, det er ikke det, men det er gjerne alkohol involvert i mange sosiale settinger og da faller jeg fort utenfor både titt og ofte. Og så er det jo kjedelig for ham å ha en så trøtt og kjedelig kone. Ellers skulle jeg gjerne ha vært glad i rødvin e.l, for kosens skyld. Nå går det mest i smågodt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå