Gå til innhold

Hva skrive i søknad:..jente på 30 eller kvinne på 30?

svirre

Anbefalte innlegg

Hei

Når jeg skal skrive søknader til en ny jobb føler jeg det blir mer rett å skrive "jeg er en jente på 30"..enn "jeg er en kvinne på 30..eller en dame på 30"...det høres så stort og pompøst ut..

Eller hva sier dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg tykkjer umiddelbart at kvinne virkar som det beste å skrive. Ein er vel strengt tatt ikkje jente lenger når ein er 30. Forsåvidt ikkje om ein er 20 heller. Men det kjem jo litt an på kva slags jobb det er. Er det som butikkhjelp på hennes&mauritz kan du sikkert skrive jente, men er det som konsulent i eit firma, kontor osb ville eg nok ha skrive kvinne. For å gjere det litt mildare for din eigen del kan du jo skrive "ungdommelig kvinne på 30 år" eller noko liknande :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Skriv kvinne du.

Synes det høres merkelig ut når voksne folk kaller seg for "jente" eller "gutt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet "jente på 30" i noen søknader...tror du det vil avgjøre om jeg kommer på intervju eller ikke?

....Ikke butikkjobber nei,dette er stillinger som krever høyskoleutdannelse...

Jeg ser jo ut som jeg er 20 så føler kvinne blir å utrolig stort ord å bruke:D

hehe...for et problem:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skrive kvinne, du! :jepp:

"Jente" høres på en måte umodent ut. "Ungdommelig" høres påtatt og anstrengt ut.

Hilsen en som har lest maaaange jobbsøknader det siste året, og var på nippet til å bli irritert over alle "sporty dame", "jente på 40", "ungdommelig dame i sin beste alder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sakser mitt svar fra den adre tråden din:

Ingen av delene, vil jeg si. Vil du få frem alderen din, så skriver du fødselsdato i CVen. Men må du absolutt velge, så er du jo ingen jente lenger. Du er ikke et barn. Ergo "kvinne på 30 år".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..takk for svar...bare synd jeg allerede har sendt rundt 5 søknader meg "jente"....Sendte CV,men vi måtte srive et følgesbrev(ala som et lite notat...og da døles det naturlig å skrive Hvem jeg,hvor gammel jeg er og hvor jeg for tiden jobber"....

Men da blir det "kvinne" i de neste søknadene:D

Vet mange er pirkete når de leser søknader..håper bare ikke det ødela for meg..og at jobberfaringen veier litt mer for:)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer umiddelbart at kvinne virkar som det beste å skrive. Ein er vel strengt tatt ikkje jente lenger når ein er 30. Forsåvidt ikkje om ein er 20 heller. Men det kjem jo litt an på kva slags jobb det er. Er det som butikkhjelp på hennes&mauritz kan du sikkert skrive jente, men er det som konsulent i eit firma, kontor osb ville eg nok ha skrive kvinne. For å gjere det litt mildare for din eigen del kan du jo skrive "ungdommelig kvinne på 30 år" eller noko liknande :)

Enig. Skriv Kvinne om du søker på en "voksen" jobb og Jente om du søker på en "ungdommelig" jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Ingen av delene. I CV-en min står både fødselsdato og kjønn. Dessuten har jeg et navn som ikke kan mistolkes.

Likevel: jeg er ikke helt konsekvent, for jeg nevner alder i søknadene. Som regel har jeg formulert meg omtrent slik:

"Jeg er XX år gammel og er utdannet NN."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbsøknad er ikke det samme som kontaktannonse. Hvis ikke ditt navn og bilde kan misforstås, er det bare en undervurdering av den som leser søknaden å ta kjønn med i setningen. "Jeg er tretti år, bosatt i nn-by, men flytter gjerne for denne stillingen. De siste åtte årene sto jeg i nn-bransje, og før dette har jeg X års erfaring fra ... bachelorgrad i fanteri, og spesialisering innen nn internopplæring ved nn-bedrift."

Fritidsaktiviteter tar du med, i den grad det styrker ditt kandidatur. For eksempel kan politiske verv være greit å ta med om du skal arbeide opp mot byråkratiet, sportslige aktiviteter dersom arbeidet er av fysisk art, befalsbakgrunn om du skal ha personalansvar - alt som styrker din sak. Dropp uvesentligheter, da dette blir svada, og mye uinteressant lesestoff for en som egentlig ønsker seg ut i sola. Hvis du ikke finner ut noe om den som siler søknadene sine særinteresser. Er denne medlem av en kennelklubb - rull rundt og gi labb. ;)

Her kjørte jeg to/tredelt. CV som oppramsing, og et lettlest ark med en enkel presentasjon, som ble litt omredigert etter hva som var relevant for de ulike bransjene jeg søkte på. Noenganger skrev jeg søknaden utenom, og la ved disse. Andre ganger passet det bedre å flette presentasjonen inn i selve søknaden.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerer meg a la:

"Jeg søker med dette på stilling som XX utlyst på finn.no

Jeg jobber nå som yy i zz [blablabla om stillingen jeg står i, hvilke dataprogrammer jeg bruker som vil komme til nytte i ny jobb, blablabla]

Jeg har master i aa fra bb universitet. [blablabla om hvilke veksler jeg kan trekke på videre fra studiet inn i ny jobb, hvordan er jeg som person, dersom evt fritidsinteresser kan dras veksler på puttes de inn i dette avsnittet blablabla]

Jeg søker på denne stillingen fordi [blablabla]

Attester og vitnemål vil bli ettersendt ved forespørsel, og vil bli tatt med på et eventuelt intervju.

Med vennlig hilsen

Rosalie /s/

Vedlegg: CV"

Noe må jeg tydeligvis gjøre rett selv om jeg hverken nevner at jeg er kvinne eller hvor gammel jeg er, da jeg blir innkalt på intervju på 9 av 10 søknader jeg sender. Og de 10% jeg ikke blir innkalt på, er jeg langt fra kvalifisert for.

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dere at den lille detaljen kan avgjøre om man bli innkalt til intervju?

Ikke i utgangspunktet. Bare hvis flere søkere ellers stiller likt, og de får så mange søkere at de siler med hard hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...