Gjest K Skrevet 2. oktober 2003 #1 Del Skrevet 2. oktober 2003 Et lite dilemma her! Mannen min har fått en 4 dagers ferie av en kunde for en jobb han har gjort. Uten familie. Dette er midt i uka. Hyggelig for ham selvsagt, men jeg må da ta meg av 3-åringen alene. Det hører med til historien at han fikk vite om dette en tid tilbake, men trodde ikke det ble noe av. Derfor fikk jeg ikke vite noe før nå, og dette er 2 uker til. Det hører også med til historien at mannen min og jeg på forhånd er blitt enige om at jeg skal ta i litt ekstra på hjemmfronten denne høsten da han vil ha ekstra mye å gjøre på jobb. Greit nok, men dette kommer på toppen, og jeg vet at det vil medføre at jeg må trå til ekstra i dagene etter denne ferien også, for da må han jo ta igjen det forsømte. Resultatet er at jeg ble sur, og han ble sur og mistet lysten på å dra, og synes at jeg er urettferdig. Han bidrar omtrent like mye hjemme og med barnet ellers, og følte at jeg med dette uttrykte en mistillit til han. Jeg forstår også hans dilemma at han ikke akkurat kan si nei heller. Har jeg rett til å bli litt sur, eller er det meg som er teit? Jeg følte at jeg ikke fikk noe reelt valg, og jeg synes han kunne gitt uttrykk for at han forstod at det ville bli ekstra på meg og at han skulle gjøre så godt han kunne for å kompensere for det. Hva synes dere? Hvordan lander vi denne her? Synes forøvrig at denne gaven var en utrolig teit måte å gjøre det på. Lite familievennlig. Men det er en annen sak. Karen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 2. oktober 2003 #2 Del Skrevet 2. oktober 2003 Ubetenksom gave, ingen tvil om det. Mannen din burde også hørt med deg. Synes ikke du bør være sur. Hva med at du kan ta fri en annen gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 2. oktober 2003 #3 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg tror/håper at jeg hadde klart å bite sure kommentarer i meg og vært glad på mannes vegne. Dette avhenger selvsagt av hvordan mannen er; hvis han stiller opp og tar ansvar til vanlig, og hadde syntes det var ok at jeg tok et tilsvarende tilbud, hadde jeg altså prøvd å være hyggelig :D Jeg vet at mannen min hadde ønsket meg god tur hvis situasjonen var aktuell her hos oss. Hvis ikke han hadde vært den typen er det vel vanskelig å sette seg inn i hva jeg ville gjort, rett og slett. Hvis det var meg som fikk reisetilbudet, hadde jeg nok spurt mannen om det var ok, før jeg bestemte meg. Det er på en måte ok å bli tatt med på råd før partneren bestemmer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke innlogget Lula Skrevet 2. oktober 2003 #4 Del Skrevet 2. oktober 2003 I den bransjen jeg jobber er det veldig vanlig å premiere folk med turer. Jeg synes ikke dette er en ubetenksom gave. Jeg synes det er en veldig bra gave faktisk. Men samtidig har jeg forståelse for at den private situasjonen ikke alltid tillater at man kan ta i mot en slik gave. Vi opplever av og til at noen takker pent nei takk, fordi det ikke passer for familie eller jobb. Men denne gaven er tydeligvis noe mannen din har gjort seg fortjent til gjennom jobben, og sikkert har veldig lyst til. Dersom det ikke er helt umulig å ta ansvaret for barna eller andre oppgaver alene noen dager, ville jeg helt klart forsøkt å glede meg på mannen vegne og ønsket ham god tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 2. oktober 2003 #5 Del Skrevet 2. oktober 2003 I den bransjen jeg jobber er det veldig vanlig å premiere folk med turer. Må bare spørre, og jeg mener ikke å være frekk, hvorfor er det ikke vanlig å utvide disse gavene til også å inkludere ektefeller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 2. oktober 2003 #6 Del Skrevet 2. oktober 2003 Hva ville du ha gjort dersom det var du som fikk turen og han som skulle være hjemme med treåringen ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 2. oktober 2003 #7 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg ville ønsket mannen min god tur jeg........... 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 2. oktober 2003 #8 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg ville da ikke ha blitt sur på kjærsten min hvis det var han som skulle dratt på denne turen. Unn han disse dagene, og slutt og jabb om at "jeg må være hjemme alene med ungen, og han bare slipper unna". Er du ikke glad for å være sammen med ditt barn da? Eller er det en jobb for deg! Kjenner en som kommer med tilsvarende kommentarer omtrent 5 ganger i uke og det provoserer meg noe så sinnsykt!! (kanskje mest henne jeg er irritert på, og ikke din kommentar) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 2. oktober 2003 #9 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg syntes det var en kjempefin gave! Det er kansje en reise samen med kunden? For da skjønner jeg hvorfor det er uten familie. Man tar liksom ikke med familien på jobb. Av og til er det faktisk kjekt å gjøre noe uten dem. Selv har jeg en jobb der vi kombinerer dette. Ved julebord og slikt har vi med partner, mens vi feks pleier å ta halvårige turer ett eller annetsted (Norefjell, Geilo f.eks) bare oss kolleger. (Typisk strategisamlinger, teambuilding + litt ferie og belønning) Jeg ser at du kan oppleve det som urettferdig at bare han reiser, men dersom har har jobbet mye i det siste så syntes jeg at du burde prøve å unne han det. Når han får koblet av på denne måten så vil det sikkert komme deg tilgode i form av en "ny" og uthvilt mann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
philippa starck Skrevet 2. oktober 2003 #10 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg kjenner at jeg nesten blir litt provosert når jeg leser slikt som dette. Men det er kanskje fordi min mann og jeg har det helt annerledes enn dere. Vi UNNER hverandre nemlig å få være med på ting som er morsomt! Er det virkelig et SÅ stort problem å måtte være hjemme alene noen dager midt i uken? Er virkelig treåringen SÅ slitsom? (hvordan noen kan bli irritert fordi de må ta seg av sitt eget barn, er meg forresten en gåte.) Jeg ser faktisk ikke problemet! Selvfølgelig, er dette noe som skjer annenhver uke, så kan det nok bli for mye. Men det virker jo som om din mann har slitt for dette - og fortjener det. Neste gang kan det være din tur til å få være med på noe! Her i huset deler vi som sagt på ting - og UNNER virkelig den andre å få være med på ting. Og det synes jeg du skal kunne gjøre også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2003 #11 Del Skrevet 2. oktober 2003 Det hører også med til historien at mannen min og jeg på forhånd er blitt enige om at jeg skal ta i litt ekstra på hjemmfronten denne høsten da han vil ha ekstra mye å gjøre på jobb. Greit nok' date=' men dette kommer på toppen, og jeg vet at det vil medføre at jeg må trå til ekstra i dagene etter denne ferien også, for da må han jo ta igjen det forsømte.[/quote'] Kjære vene, hvor mye ekstra arbeid kan det egentlig bli når det blir en person mindre i husholdningen? Du skal jo allerede ta mer arbeid fordi han må jobbe, og slik jeg ser det spiller det da mindre rolle om han er bortreist eller på jobb. Med mindre du forventer at han skal gjøre en hel masse arbeid etter at han kommer hjem fra jobben da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 2. oktober 2003 #12 Del Skrevet 2. oktober 2003 La mannen din få reise. Ikke la ham få dårlig samvittighet for dette,da klarer han ikke kose seg på turen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 2. oktober 2003 #13 Del Skrevet 2. oktober 2003 Men envn for han at du øsnker deg en "bygave" ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2003 #14 Del Skrevet 2. oktober 2003 :o :o :o mer jobb til deg??og da snakker du om barnet ditt!! GROW up... :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 2. oktober 2003 #15 Del Skrevet 2. oktober 2003 Syns du skal la ham reise, og ønske ham god tur. Barnet ditt er da vel ingen jobb, tenk på oss stakkars alenemødre som har ungene, ja gjerne flere enn en, hele tiden..... Hadde det vært en måned, så..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 2. oktober 2003 #16 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg synes det er smålig av deg å bli sur på ham og ødelegge noe av gleden for ham for en godt utført jobb og påfølgende premiering. Et barn på 3 år - er ikke det ditt eget barn da? Prøv 3 barn du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru.com Skrevet 2. oktober 2003 #17 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg ville ønsket mannen min god tur jeg........... 8) Det ville jeg også gjort. Det vet jeg nemlig at mannen min ville gjort til meg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 2. oktober 2003 #18 Del Skrevet 2. oktober 2003 Vel, jeg hadde blitt litt småsur. Og det pga at jeg er hjemmeværende med 2 små ( som ikke gjør noe annet enn å krangle hele dagen lang ) og har en i magen. Og han hjelper ikke akkurat så mye til hjemme heller + at han jobber en del lenger på jobben for tiden for å få litt overtid og sånt. Jeg har ikke mye energi, er veldig sliten og trøtt og orker nesten ikke noe som helst. Så ja, jeg hadde kanskje sagt at han skulle være hjemme, men det hadde kommet an på hvordan jeg hadde følt meg. Han er den eneste jeg har som kan hjelpe meg hvis jeg skulle bli syk, bli dårlig e.l. Venner og familie har jobber og egne barn. Han reiste jo vekk Tirsdags morgen og kom hjem i går kveld. Det var jo bare en dag, men det tok nesten knekken på meg å ta ungene alene den dagen. Det kommer jo selvfølgelig av graviditeten da. Men så reiser ikke sambo bort så ofte og vi går og tråkker i hverandre hele tiden. Så jeg priser meg lykkelig hvis han f eks skal ut noen timer på kvelden til en kamerat e.l. for da får jeg endelig noen timer for meg selv. Men 4 dager.......det vet jeg rett og slett ikke altså....Det kommer som sagt an på situasjonen på hjemmefronten. Nå har jo du bare 1 barn å ta deg av. Hvis ikke du er ekstremt sliten og trøtt og sånt i tillegg og det egentlig ikke står noe i veien for han å dra, så hadde jeg latt han dra på turen. Det er bra med litt tid for seg selv og :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 3. oktober 2003 #19 Del Skrevet 3. oktober 2003 La han dra! Kanskje han trenger en liten ferietur uten kone og barn? Neste gang kan det være din tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest K Skrevet 3. oktober 2003 #20 Del Skrevet 3. oktober 2003 Jeg er helt enig med dere. Takk for at dere forteller meg det dere virkelig mener og ikke hva jeg "ønsker å høre". Bra forum! Bare en liten kommentar- det er jo ikke det at 3- åringen er slitsom. Han er herlig han, men jeg får ikke til fulle dager på jobb når jeg både må hente og bringe, derfor blir det mer kveldsjobb. Men sånn er det jo bare. Det går greit for jeg har en fleksbibel (men også krevende) jobb. Men, dere har helt rett. Man må kunne unne hverandre slike ting, uten å bli sur og ødelegge gleden ved det. Noe annet hadde vært hvis det var veldig skjevt og skjedde ofte, men det gjør det ikke, og mannen min strekker seg jo faktisk for at jeg skal få gjøre ting også. Man må også være ekstra "large" i et samliv skal det fungere. Når så er sagt, så synes jeg jo fremdeles at næringslivet kunne bevege seg noen hakk i retning av å belønne familien og framfor enkeltpersonen. Det vil jo kunne slå dobbelt ut for en familie når en forelder først jobber mye og kanskje ikke er tilstede, for så å få i premie å være ennå mer borte! Men, det er en annen diskusjon! ha en fin helg, og takk igjen:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå