LukaFrost Skrevet 13. november 2010 #21 Skrevet 13. november 2010 Samboere må ha samme adresse i folkeregisteret og blir oppfattet som "skilt" hvis de ikke lenger har det. For gifte er det ikke noe slikt krav. Selv har vi bodd adskilt over flere år på grunn av studier, turnus, arbeid etc. Konseptet "samboer" betyr jo at man bor sammen da... Nå man gifter seg må man ha felles adresse i folkergisteret. Det er dog ikke noe som hindrer den ene part i å bo på hybel el.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #22 Skrevet 13. november 2010 Jeg ser tråden er litt gammel, men prøver meg med et spørsmål likevel: Hvorfor er det vanskelig for ekser at dere bor sammen? Tipper det har noe med at begge to har særkullsbarn og kanskje har 50/50-løsning. Da er det jo en fordel å bo i nærheten av den andre forelderen. I tillegg så slipper man at unger må bytte skole og nærmiljø. Jeg synes det kan være en god løsning i enkelte situasjoner. Det må være opp til paret å bestemme og ikke samfunnets A4-norm.
Gjest Mina Skrevet 22. november 2010 #23 Skrevet 22. november 2010 Nå var det ikke meg du spurte, men jeg kan skrive litt om våre grunner. Vi bor hver for oss i hver vår by. Han bor i nærheten av sin eks og barnas mor, og jeg bor i nærheten av mine barns far. Vi har valgt å fortsette denne samlivsformen så lenge barna går i grunnskolen. Da får barna beholde sitt vante nærmiljø med den andre forelderen i gåavstand, beholde samme skole, ha venner og fritidsaktiviteter i nærheten slik de er vant til. For oss har det vært viktig å ta dette hensynet til barna. Vi får allikevel mye tid sammen når vi først har barnefri, og sparer barna og oss som par for mange av utfordringene som kommer med å flytte sammen som en ny storfamilie.
Lassie Skrevet 22. november 2010 #24 Skrevet 22. november 2010 Jeg kjenner noen som er gift og har flere barn sammen, men de bor ikke sammen. Fordi de ikke fungerer å bo sammen, men elsker hverandre. Så de overnatter stadig osv, men bor altså ikke sammen i hverdagen. Dette fungerer veldig fint for dem og de ser nyforelska ut hver gang de ses sammen. Jeg kunne nok ikke klart det, men hvis det passer for dere, så hvorfor ikke?
Gjest gjest Skrevet 19. mars 2011 #25 Skrevet 19. mars 2011 Hva gjør man ? når alle har 50% av ansvaret for barna - seks voksne, og ingen vill flytte og ingen vill ha mindre samvær ? hva er det beste for barna da ?
Jade Skrevet 19. mars 2011 #26 Skrevet 19. mars 2011 Har ungene 6 foreldre som alle har 50% ansvar for barna? 300% hørtes travelt ut. Eller er det 6 barn hvor alle er voksne? I såfall bør de gjerne klare seg selv og flytte for seg selv.
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. mars 2011 #27 Skrevet 19. mars 2011 (endret) I ekteskapsloven står det bl.a at man må bo sammen dersom man er gift. Man kan være samboer og ha samboeravtale, men det er der igjen noe annet. Som gift skal man bo sammen, og når man blir separert har man ikke lenger lov til å bo i samme hushold. Gå inn på Lovdata å se på Ekteskapsloven, der står det. Endret 19. mars 2011 av Tears.of.the.Sun
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #28 Skrevet 19. mars 2011 Lurer rett og slett på om det er noen andre som er/har vært gift uten å bo sammen? Jeg og kjæresten min bor på hver vår kant av byen da vi har to barn hver som vi har 50 % omsorg for. Den uka vi ikke har barna bor vi hos hverandre, og vi er mye sammen når vi har barna også. Det aller beste hadde jo vært å bo sammen hele tiden, men dette blir veldig vanskelig av hensyn til ekser og barna våre... Vi er uansett helt sikre på hverandre og ønsker å dele resten av livet med hverandre Det skulle flere ha prøvd. Iallefall de som har vert gift noen år,har godt av det. Hadde vi hatt råd,skulle vi ha kjøpt en leilighet til å som pusterom hver sin gang. Det er vanlig blant "samboere" som er eldre. De har gjerne hvert sitt hus osv. Kjempegreier
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #29 Skrevet 19. mars 2011 Jeg ser tråden er litt gammel, men prøver meg med et spørsmål likevel: Hvorfor er det vanskelig for ekser at dere bor sammen? Nettopp fordi de er ekser.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2011 #30 Skrevet 19. mars 2011 Dere må ha samme folkeregistrerte adresse. Hvem sier det? Hvor står det? Er det et ubetinget krav, mener du? Hvorfor skal alle i Norge tenke og leve likt? Gift eller ikke: dere kan bo på separate adresser, slik særboere gjør. Mange velger en slik løsning for å gjøre parforholdet bedre/bevare det gode.
Gjest Rampunge Skrevet 20. mars 2011 #31 Skrevet 20. mars 2011 Spør Linni Meister. Hun skriver om dette på bloggen sin for tiden.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #32 Skrevet 21. mars 2011 Vi har bodd sammen i flere år, men bor nå hver for oss og er fortsatt kjærester. Det fungerer bra!
Gjest Aria. Skrevet 22. mars 2011 #33 Skrevet 22. mars 2011 Jeg ville faktisk foretrukket å bo hver for seg. Så lenge dere har det bra, så kan dere gjør hva dere vil. Gjør det som føles riktig. Ikke det naboen/venninnen/mamma mener er riktig.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2011 #34 Skrevet 22. mars 2011 Lurer rett og slett på om det er noen andre som er/har vært gift uten å bo sammen? Jeg og kjæresten min bor på hver vår kant av byen da vi har to barn hver som vi har 50 % omsorg for. Den uka vi ikke har barna bor vi hos hverandre, og vi er mye sammen når vi har barna også. Det aller beste hadde jo vært å bo sammen hele tiden, men dette blir veldig vanskelig av hensyn til ekser og barna våre... Vi er uansett helt sikre på hverandre og ønsker å dele resten av livet med hverandre Det ser ut som dere begge har funnet en praktisk løsning på det med barn fra tidligere forhold. Er vel egentlig slik som dere gjør mindretallet utalte seg under høringen i siste ednring av barneloven opp mot det å flytte med, og fra barn en har. All ære til dere. Kan bli lengeå vente ovs.til barna blir 18/19 år. Dere kan ikke beskyldes for å være egosister, og setter banrna først.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #35 Skrevet 22. mars 2011 Har ungene 6 foreldre som alle har 50% ansvar for barna? 300% hørtes travelt ut. Eller er det 6 barn hvor alle er voksne? I såfall bør de gjerne klare seg selv og flytte for seg selv. 6 voksne, dvs 3 par (samboere/gifte/kjærester). 4 av disse voksne er foreldre til to "sett" med søsken. TS er mora til det ene søskensettet og kjæresten hennes er far til det andre søskensettet. Eksene deres med samboer/ektefelle/kjæreste er de andre 4 voksne. TS sine barn er 50% hos hver av foreldrene, og det samme er kjæresten hennes sine barn. Dette blir ikke 300% omsorg...
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2011 #36 Skrevet 22. mars 2011 Nettopp! det kan bli ganske vaskelig noen ganger å få gjennomslag for noe i en sånn familiesituasjon, ivertfall når det kommer til flytting etc. Det er jo fint at alle tar ansvar for barna - men som nevnt ikke så lett alltid å få gjennomslag - mange som mener mye. det er sånn det er blitt på godt og vondt med moderne familiesituasjoner - fint for barna at alle er med å tar ansvar, men ikke så lett å bli enige. - tenk, alle har et sett med foreldre som er besteforeldre - det er ti besteforeldre som alle vill være besteforeldre og helst vill mene noe om det meste
Jade Skrevet 23. mars 2011 #37 Skrevet 23. mars 2011 6 voksne, dvs 3 par (samboere/gifte/kjærester). 4 av disse voksne er foreldre til to "sett" med søsken. TS er mora til det ene søskensettet og kjæresten hennes er far til det andre søskensettet. Eksene deres med samboer/ektefelle/kjæreste er de andre 4 voksne. TS sine barn er 50% hos hver av foreldrene, og det samme er kjæresten hennes sine barn. Dette blir ikke 300% omsorg... *svimmel nå*
Gjest linneajenta Skrevet 6. april 2011 #39 Skrevet 6. april 2011 Ser tråden har kommet opp igjen, og med mange fine svar- takk for det Vi har bestemt oss for at dette skal gå bra, dette er jo absolutt til det beste for barna! Og vi har jo hele livet foran oss
Carrot Skrevet 6. april 2011 #40 Skrevet 6. april 2011 Dere må ha samme folkeregistrerte adresse. Det må man vel ikke? Jeg har en venninne hvis mann bor fast i Asia - det går helt fint det...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå