Gå til innhold

gift uten å bo sammen?

Anbefalte innlegg

Gjest linneajenta
Skrevet

Lurer rett og slett på om det er noen andre som er/har vært gift uten å bo sammen? Jeg og kjæresten min bor på hver vår kant av byen da vi har to barn hver som vi har 50 % omsorg for. Den uka vi ikke har barna bor vi hos hverandre, og vi er mye sammen når vi har barna også. Det aller beste hadde jo vært å bo sammen hele tiden, men dette blir veldig vanskelig av hensyn til ekser og barna våre... Vi er uansett helt sikre på hverandre og ønsker å dele resten av livet med hverandre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer rett og slett på om det er noen andre som er/har vært gift uten å bo sammen? Jeg og kjæresten min bor på hver vår kant av byen da vi har to barn hver som vi har 50 % omsorg for. Den uka vi ikke har barna bor vi hos hverandre, og vi er mye sammen når vi har barna også. Det aller beste hadde jo vært å bo sammen hele tiden, men dette blir veldig vanskelig av hensyn til ekser og barna våre... Vi er uansett helt sikre på hverandre og ønsker å dele resten av livet med hverandre :)

Høres helt merkelig ut spør du meg... Å være gift men ikke bo sammen fremstår som helt merkelig!

Skrevet

Dere må ha samme folkeregistrerte adresse.

Skrevet

Høres helt merkelig ut spør du meg... Å være gift men ikke bo sammen fremstår som helt merkelig!

Hvorfor det? De bor jo sammen annenhver uke, noe som er mer enn ektefolk der den ene pendler.

Skrevet

Jeg synes det er opp til hvert enkelt parr om hvordan de vi ordne livet sitt sammen. Hvorfor skal alt være likt og A4? Stol på følelsene deres for hverandre og gi blaffen i hva andre måtte mene! Klart det går ann å være gift, selvom man ikke bor sammen hele tiden.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Dere må ha samme folkeregistrerte adresse.

Sier du det? Jeg vet da av flere gifte par som har hver sin adresse. Så vidt jeg vet, da. Men jeg kan jo ta feil her. Det er vel dette som er "ekte" særbo?

Endret av Emera
Skrevet

Hvis dere trives slik, så er det vel bare flott det.

• Liker 2
Skrevet

Sier du det? Jeg vet da av flere gifte par som har hver sin adresse. Så vidt jeg vet, da. Men jeg kan jo ta feil her. Det er vel dette som er "ekte" særbo?

Når man fyller ut papirene for å få lov til å gifte seg, må man jo skrive hva som blir felles adresse etter ekteskapsinngåelsen. Og jeg fikk ikke lov å endre min folkeregistrerte adresse uten å endre mannen sin samtidig, med mindre vi fikk innvilget seperasjon først.

Skrevet

Nei, en trenger ikke å ha samme adresse. Ja, det går helt fint an å bo hver for seg.

Ja, forholdet funker alikevel - hvis det er det en vil. :)

Skrevet

Når man fyller ut papirene for å få lov til å gifte seg, må man jo skrive hva som blir felles adresse etter ekteskapsinngåelsen. Og jeg fikk ikke lov å endre min folkeregistrerte adresse uten å endre mannen sin samtidig, med mindre vi fikk innvilget seperasjon først.

Det er da mange som endrer adresse lenge før faktisk seperasjon er innvilget.

Håndbok i folkeregistrering forklarer det ganske klart på side 58.

Les særlig 3.4.2 når man har barn.

Gjest linneajenta
Skrevet

Nå har jeg ringt folkeregisteret og forhørt meg og man må selv melde fra adresseforandring når man gifter seg. Når man er gift skal man egentlig ha samme folkeregistrerte adresse, men allikevel er det mange som ikke har det, og det skjer ingenting hvis man ikke melder fra...Så da gjør man vel egentlig bare som man vil da :)

Skrevet

Min mann og jeg bodde hver for oss tiden etter at vi giftet oss. Vi bodde på hver vår kant av landet da jeg ble gravid (han var på denne siden av landet da jeg ble gravid altså... :fnise: ). Siden jeg alltid har tenkt at jeg ikke vil være ugift mor og vi allerede var forlovet og hadde planlagt bryllup året etter bestemte vi oss for å gifte oss før barnet kom. Pga eksamen o.l. var det mest praktisk for oss å gjør det ganske fort, så vi bodde første seks månedene av ekteskapet på hver vår kant av landet... Gikk fint det, og det var ingen krav om samme folkeregistrerte adresse.

Syns "deres måte" hørtes koselig ut jeg, og hvertfall når det føles riktig for dere!!! :)

• Liker 3
Gjest linneajenta
Skrevet

Min mann og jeg bodde hver for oss tiden etter at vi giftet oss. Vi bodde på hver vår kant av landet da jeg ble gravid (han var på denne siden av landet da jeg ble gravid altså... :fnise: ). Siden jeg alltid har tenkt at jeg ikke vil være ugift mor og vi allerede var forlovet og hadde planlagt bryllup året etter bestemte vi oss for å gifte oss før barnet kom. Pga eksamen o.l. var det mest praktisk for oss å gjør det ganske fort, så vi bodde første seks månedene av ekteskapet på hver vår kant av landet... Gikk fint det, og det var ingen krav om samme folkeregistrerte adresse.

Syns "deres måte" hørtes koselig ut jeg, og hvertfall når det føles riktig for dere!!! :)

Ja, vi tror det blir kjempefint :) Hvorfor må man gjøre som alle andre? :) Godt å høre at dere også har gjort det på denne måten :)

Skrevet

Mari Maurstad og mannen har bodd hver for seg hele tiden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner noen som bor hver for seg, da de har hver sin store gård, og det ikke var aktuellt for noen av de å selge den.

De bytter på å ha avløser i helgene og ferier...

Skrevet

jeg er nygift, og jeg og mannen skal bo i forskjellige land et par år nå, pga studier. Jeg beholder dessuten mine foreldres adresse som min adresse i Norge, mens min mann har en annen. Ikke noe problem. Da vi skulle fylle inn adresse på hvor vi skulle bo etter ekteskapsinngåelse, var dette én til hver. Lykke til

Skrevet

Det er alltid noen som skal legge seg bort i hva andre gjør. Så lenge paret selv trives, så er det da bare flott !

• Liker 6
Skrevet

Samboere må ha samme adresse i folkeregisteret og blir oppfattet som "skilt" hvis de ikke lenger har det. For gifte er det ikke noe slikt krav. Selv har vi bodd adskilt over flere år på grunn av studier, turnus, arbeid etc.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei.

Jeg er gift, og vi har særbarn. Jeg har to jenter og han har en gutt - tenåringer alle sammen. vi har bodd sammen og vært gift nå i 3 år. Det at min mann bor litt langt fra sitt barn er ikke noe han ønsker. Det er vanskelig mht oppfølging og det å være nær. Jeg har mine jenter her og de har pappan sin i umiddelbar nærhet, og jeg ser hvor viktig det er.

Dette er jo vanskelig, men nå har vi snakket om at han skal kjøpe seg en leilighet nærmere sin sønn, mens jeg blir her. Dette gjør vi for barna våres, som er de viktigste vi har! Vi er voksne mennesker, og vi får vår tid sammen; både når vi ikke har barna og når vi har ferier, og selvsagt når barna er ute av redet. Dette blir en bra løsning for oss tror jeg! Spennede å se at andre også tenker sånn.

Vi får se på dette som en mulighet for oss selv og barna våre. En litt anderledes, spennende hverdag kanskje. :-)

Skrevet

Jeg ser tråden er litt gammel, men prøver meg med et spørsmål likevel:

Hvorfor er det vanskelig for ekser at dere bor sammen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...