Gå til innhold

Tallin

vilde

Anbefalte innlegg

Hei!!

Er det noen som har vært i Tallin og vil fortelle litt om det? Tenker da på serverdigheter, shopping, cafeliv, mat, standard generelt, prisnivå...

Vurderer å ta en weekendtur før jul!

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jaaa, dra til Tallinn.

Gamlebyen i Tallinn er en eneste stor severdighet. Det er utrolig koselig å rusle rundt der. Trange gågater, mange butikker med billig kunst/kunsthåndverk, koselige restauranter og alt er forholdsvis billig sett med norske øyne. Sikkert et flott sted å handle julepresanger.

Vi fløy via Stockholm, men det går også an å ta ferje fra Stockholm eller Helsinki.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlebyen er flott, ja. Minner litt om Praha, hvis du har vært der. Utrolig mange gallerier som selger kunsthåndtverk, og det til en tredjedel av prisen hjemme! Også masse strikkevarer å kjøpe; alt fra raggsokker, luer til gensre og kofter.

Og så var vi på Rimi :-?

Førsteinntrykket når vi kom fra flyplassen, var at det var usigelig grått og trist! Det blåste iskald vind, og vi var mildt sagt skeptisk. Men så oppdaget vi gamlebyem, solen tittet frem - :D !

Sportsklær og sko var nok litt billigere enn hjemme, du finner sikkert rimeligere butikker hvis du går litt utenfor gamlebyen. Har hørt at InWear og Part Two klær skal være billigere der enn hjemme, men vi gjorde ingen innsats for å finne slike butikker. Konstentrerte oss om gallerier og keramikkverksteder, som jeg aldri blir lei av å gå i, ihvertfall ikke med slike priser.

Masse spisesteder med god og billig mat. Olde Hansa er en resturant du ikke kan unngå å få med deg; en turistfelle vil jeg si, men absolutt verdt et besøk. Vi spiste lunsj der og fikk en mugge med øl til. Var ikke bare brosteinen som var litt utstø etter den lunsjen, nei :ler:

Mange fulle finner!

Litt "skummel" å gå ute sent om kvelden i mørket, vi holdt oss for det meste på hotellet for der var det et stort diskotek.

(og hvis det er av interesse; sprit og røyk kvoten kjøper du billigere i Tallinn enn på tax-free.)

Vi fløy Bergen - København - Tallinn

Tax-freen i Tallinn har bra utvalg i alkohol og parfymer. Ellers en liten og stille flyplass.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to:) Det høres veldig bra ut!!! Skal lese litt mer og finne en passende helg, så satser vi på en fin førjulstur:) Kjekt å ha noe å se frem til!

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi drar til Tallinn om to uker. Da er det tre år siden sist.

Tallinn er en fantastisk fin by, og rimelig som allerede nevnt ovenfor.

Ville bare føye til at Estonian air flyr direkte til Tallinn fra Oslo, med priser som starter på 1000NOK t/r! Sjekk ut www.reisi.net.

God tur!

Ps. ikke vent for tett opp mot jul. Tenker da spesielt temperaturmessig. Da er det som hjemme: kaldt, vått, mørkt og mye vind. Iallefall slik "vinteren" er på vestlandet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg var i Tallinn i vår og har kjempelyst til å reise tilbake. Det er utrolig billig å spise og drikke der. Tror vi betalte ca. 10-15 nok for en halvliter på pub. Jeg anbefaler også Olde Hansa, et litt dyrere sted, men ikke sett med norske øyne. Det er valdig vanskelig å får bord der om kveldene så det lønner seg å bestille noen dager før. Det er også billigere klær enn hjemme. Jeg handlet mye der. Jeg vil anbefale å dra til et stort senter, Kristiine Keskus (eller noe sånt) som ligger i utkanten av byen. Det er forresten kjempebillig med Taxi så det tok vi hvis vi skulle noen sted (til/fra flyplass og til Kristiine Keskus). Ellers så er det noen kjøpesenter til, bl.a. et estisk som heter Kaubamaja og Kaufmann (finsk og litt dyrere, men fortsatt billigere enn her hjemme). Det er ikke så veldig mange klesbutikker i ganmlebyen, men mange koselige kunsthåndtverkbutikker. Vi var også på bakeri og spiste kaker, gode kaker som nesten ikke kostet noen ting. Det ligger et SPA- hotell utenfor Tallinn (ved kysten) hvis det skulle være av interesse. Jeg var ikke der, men har bare hørt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Nettopp kommet tilbake fra Tallinn ;)

Mye er allerede sagt. Kjøpesenter nr 2 i sentrum heter Stockman ikke Kaufman.... Ellers er det også et "minisenter" som heter melon...

Kan også anbefale å ta hudpleie i Tallinn. Mange salonger som tilbyr både hudpleie, manicure/pedicure etc. BILLIG!!

Av cafeer og restauranter: unngå Olde HAnsa. Det er SÅ utrolig mange andre flotte steder å gå. Feks Pegasus og Gloria :). Av cafeer: prøv kakene på Cafe Anglais som ligger på torget ved rådhusplassen. Store stykker som er gode og rimelige. Ellers kan cafe populær like ved inngangen til gamlebyen være en tips samt winnies coffee like ved Kaubamaja være et annet alternativ.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallinn er flott! Særlig gamlebyen...

Men rundt jul er det sikkert kaldt, enda så flott det er. Har vært på førjulshopping i Praha, og det var fantastisk - men kaldt. Jeg var i Tallinn i oktober i fjor, og da snødde det... Hehe...

Men nå skravler jeg meg bort - jeg drar GJERNE tilbake!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...