Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tenk så flott det hadde vært om barnehagen, istede for is og godterier, serverte et digert fruktfat med deilig frisk frukt som barna kunne kose seg med. Det synes jeg hadde vært så mye bedre. Når jeg gikk i barnehagen så var det alltid is, konfekt esker vi kunne ta 2-3 biter av, kaker og styr. Mens da en og annen forelder kom med fruktfat var ungene helt av skaftet. Frukt var definitivt førstevalget egentlig, men likevel ble det godter istede for frukt når bhg arrangerte noe.

Det gjør de i vår barnehage. Den er såkalt godtefri. Eller så disker de opp med gode rundstykker med pålegg, grove horn osv..

Det har hendt at de har hatt kake også da, men det ikke normalen. Poenget deres er mer at ingen barn/foreldre skal ha med kake/snop når ungene har bursdag, barnehagen tar selv ansvar for dette, og velger da helst sunne alternativer. Rundt juletider var de fæl med pepperkaker, kakemenn og nonstop da. (barna var med å bakte selv selvsagt) Hehe... Men det var i grunnen bare kos syns jeg. Lov å kose seg litt. Desember er kosemåned i barnehagen vår.

Endret av SummerJoy
Videoannonse
Annonse
Gjest Constanze
Skrevet

Alt med måte er mitt motto. Venninnen min var vanvittig streng og kontrollerende med sine barns inntak av sukker og chips da ungene var små. Det endte opp med to barn som var alldeles ville hos andre, spiste skålene rene så andre omtrent ikke fikk smake.

Begge begynte å smugspise snop og chips når de ble gamle nok til å tjene egne penger så venninnen min fant tomme chipsposer og sjokoladepapir gjemt overalt.

Idag har hun to sterkt overvektige ungdommer som begge har et helt unormalt forhold til mat og kropp.

Skrevet (endret)

Poenget var mer det at jeg synes det er helt ok å si til så små barn at enkelte ting får de bare ikke. Når hun blir eldre og skjønner mer er det klart at jeg ikke sitter og driver dobbeltmoral og godter meg med snop foran henne uten at hun får!

Enig! Når ungen blir eldre, og jeg ser at hun ønsker det samme som meg, da blir saken en annen! Nå har hun ikke peiling på at det jeg spiser er ekstra godt. Men, uansett, så spiser ikke jeg snop selv, annet enn til bursdager o.l.

Etter å ha lest mange meninger og synspunkt her i tråden, må jeg egentlig bøye meg i støvet, og har innsett at litt snop skader ikke. Virker nesten som om at det skader mer, å ikke gi litt snop av og til.. dere som snakker om unger som hiver seg over godteskålene så fort de har anledning, eller kjøper mye snop selv. Jeg tror egentlig jeg har vært en av de ungene. Hos oss var det strengt med godteri da vi var små. Så fort vi flytta til mer sentrale strøk da jeg var lita, gikk lommepengene til snop, og det samme gjaldt søstrene mine. Vi este ut alle 3.. jeg hadde et godteproblem i mange år, klarte ikke styre meg, selv ikke når jeg var på besøk og det sto en skål med snop, så måtte jeg spise mye. Var ikke særlig sivilisert akkurat.. langt oppi tenårene. Jeg klarte komme meg utav dette da jeg var 20, men ser at ene søstra mi sliter med det ennå. Alt dette har jeg ikke tenkt på før nå. Helt rart å tenke på.

Endret av Duracella
Skrevet

Ser ikke vitsen med å introdusere godterier før ungen etterlyser det, og da i moderasjon. Så enkelt kan det forhåpentligvis gjøres.

Gjest gurimalla
Skrevet

Alt med måte er mitt motto. Venninnen min var vanvittig streng og kontrollerende med sine barns inntak av sukker og chips da ungene var små. Det endte opp med to barn som var alldeles ville hos andre, spiste skålene rene så andre omtrent ikke fikk smake.

Begge begynte å smugspise snop og chips når de ble gamle nok til å tjene egne penger så venninnen min fant tomme chipsposer og sjokoladepapir gjemt overalt.

Idag har hun to sterkt overvektige ungdommer som begge har et helt unormalt forhold til mat og kropp.

Helt enig i dette.

Det er lov å kose seg og sukker i moderate mengder er ikke giftig. Vi spiser stort sett sunn mat, barna får frukt og smoothies i uken, men når det er helg er det lørdagsgodt. Ingen av barna spiser spesielt mye godis, de vet at det kommer nye sjanser.

Skrevet

At noen får angst av at det skal feires 14 barnehagebarn i løpet av året - noe som tilsvarer 14 is eller kakestykker klarer jeg ikke helt å forstå. Alt med måte selvsagt, men det får da være grenser for hva man skal nekte ungene. Klarer man å ha et sunt kosthold ellers, så ser jeg ikke vitsen!

Jeg synes mange foreldre er litt i overkant av hysteriske, det er hverdagen som teller, ikke bursdager, jul o.l.

Det är just VARDAGEN som räknas, och barnehagen ÄR barnens vardag. De 14, eller 18, bursdagarna firas, det kan vara tre-fyra bursdagar en månad, två samma vecka.

Då blir det en del av barnens vardag.

Vi lär barnen att sättet att fira en födelsedag i barnehagen är genom kaker och is.

Det lär också bli kake och is till familieselskap, och till barnebursdag. Det blir många kakestycker och många is i de små barnkropparna - i tillägg till lördagskos med chips og snop.

Jag bjuder gärna barnen på en is, eller en bulle, men om de redan ätit det två gånger när vi kommer till fredagen då blir det inte lika speciellt. Då är det en del av vardagen helt plötsligt.

Å vere allergisk kan jo ikkje samanliknast med å ikkje få lov, meiner no eg...

At bhg godt kan feire bursdagane utan kake, er ein sak, men viss dei allereie gjer det, syns eg det er dårleg gjort mot ungen å nekte han/ho.

Jag lovar dig, det ÄR inte kul för allergikern att sitta och titta på när de andra spiser is eller kake - och mamma inte visste om att det skulle serveras något i dag, och därför inte köpt in havreis, eller saftis, eller glutenfri bulle till barnet.

Precis som det inte är kul för ett annat barn att bli nekat bara för föräldrana vill tänka på barnets kosthold och vanor.

Skrevet

Vi var veldig restriktive med første barn. Han gikk også i sukkerfri bhg den gangen. Han fikk nok ikke smake godteri før han var godt over 2 år. Nå er han 3,5 år og får lørdagsgodteri, men spiser bare 5-6 gelefigurer før han er forsynt.

I bhg han går nå så har de lov med kaker på bursdager, noe jeg ikke er så veldig begeistret for, men siden sønnen min ikke liker kake noe særlig så er det ikke farlig. Han spiser gjerne bare en bit og synes ikke det er så veldig godt. Samme med brus. Non-stop pynten på de klassiske langpannekakene er mest populær.

Tvillingene mine på ett år får nok smake mer en storegutt. De er nyskjerrige på alt han/vi spiser og har fått smake is og kaker i sommer. Godteri har de ikke fått, men is er favoritten.....

Gjest SmallTalk
Skrevet

Ser ikke vitsen med å introdusere godterier før ungen etterlyser det, og da i moderasjon. Så enkelt kan det forhåpentligvis gjøres.

Så enkelt håper jeg oså at det kan gjøres. :)

Skrevet

Det är just VARDAGEN som räknas, och barnehagen ÄR barnens vardag. De 14, eller 18, bursdagarna firas, det kan vara tre-fyra bursdagar en månad, två samma vecka.

Då blir det en del av barnens vardag.

Vi lär barnen att sättet att fira en födelsedag i barnehagen är genom kaker och is.

Det lär också bli kake och is till familieselskap, och till barnebursdag. Det blir många kakestycker och många is i de små barnkropparna - i tillägg till lördagskos med chips og snop.

Du kan jo ikke sette de to innleggene sammen! De er ikke skrevet av samme person! Jeg skrev det siste innlegget du referte til. Jeg mener at det er hverdagen som teller, men jeg har aldri sagt at det er greit med is og kaker i barnehagen når noen har bursdag.

I barnehagen som mine barn går i får den som har bursdag en båt, det består av forskjellig mat som er satt sammen så det skal ligne en båt med seil. Det består av frukt, grønsaker og ost. Og det er kjempepopulært! I tillegg kommer krone og ballonger da selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...