Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Klart ungane må tåle at andre får noko som dei ikkje får innimellom, men viss det skjer ofte (det er tross alt ganske mange bursdagar osv i løpet av året), syns eg det blir heilt feil.

Og O'boy er vel strengt tatt heller ein barnedrikk enn vaksendrikk :fnise: Å samanlikne det med øl blir vel litt søkt...

Hehe. Ja. Men ungen er så liten at hun aner ikke at det er oboy jeg drikker, bare noe hun ikke skal ha enda. (noe som øl også ikke er)

Helt enig i at i bursdager og slike ting skal hun få det samme som oss andre. Da er det jo tross alt fest også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nej, det är inte fakta. Det är så VISSA barn uppför sig, men inte alla.

Alla barn är olika. och får olik uppfostran.

Jag försöker lära mina barn (och har till viss del lyckats) att man inte kastar sig över något, må vara godis, må vara chips, grönsaksbricka, kakor, boller eller jordbär.

Man äter lagom av saker, kastar inte i sig, och ser till att andra får.

jag är faktiskt lite stolt över att mina barn inte liker brus, att de är otroligt glada för att vuxentuggummi med mint eller peppermintsmak. Att de faktiskt blir gladare över uppskuren frukt och grönsaker, eller färska bär och druvor (som Ja, innehåller socker) än att bli bjuden på godis.

De äter godis och blir glada för det, men i mycket små mängder.

Jag försöker också lära dem VARFÖR de ska äta något framför något annat. Varför äpple, jordbär, banan, morötter är bättre än godis. Vad deras kropp vill ha och behöver.

Föresten lämnade min son (som bara får godis på kalas och det hinner torka i påsen innan han äter upp den) godispåsen från sitt eget kalas på sitt skrivbord oäten i två månader innan jag tog bort det torkade godiset.

Oj, vad jag tände på din kommentar :ler:

men, det handlar inte så mycket om att vara rädd för socker som att lära barnen äta bra saker, att lära dem bra vanor både för mat och firande. Man KAN fira en födelsedag, mysa en fredag, lördag och söndag utan att fylla magen och kroppen med skräp.

Skrevet

Å nekte ungen sin kake medan dei andre sit og kosar seg, syns eg er direkte slemt. Ungen kjem ikkje til å forstå kvifor han/ho ikkje får lov. Ikkje vanskeleg å skjønne at du ikkje har ungar enno, Redbull.

Det är många barn som tvingas uppleva det utan att ha stränga föräldrar. Laktosintoleranta som inte tål grädden/flöten eller smöret, cölakier som inte tål vetemöjlet, eller pojken som inte råkar tåla jordbär...

Jag tycker gott att barnehagen kan fira de alla födelsedagarna genom uppmärksamhet än genom mat. På 70-talet när jag gick i barnehage, och på 80-talet i skolan var det aldrig tal om att man skulle fira med något annat än sång.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg kommer ikke til å gi mine barn godteri før de ber om det selv og da i veldig begrensede mengder. Brus kommer ikke til å bli servert uten om jul og bursdag. Kaker kommer heller ikke til å bli servert før de selv vil ha det, og det også i begrensede mengder.

Jeg kommer derimot ikke til å være hysterisk på syltetøy og yoghurt. Lager syltetøy selv, og ser ikke forskjellen på å servere dette og f.eks prim.må si at jeg er mer skeptisk til alt av E-stoffer i diverse pålegg enn ei brødskive med hjemmelaget bringebørsyltetøy. Det samme gjelder yoghurt. Når det ikke er sukker i det, så er det puttet i noe annet rart. Da tar jeg heller litt sukker i yoghurten, fremfor et eller annet kunstig.

Skrevet

Jeg er ikke glad i å proppe i barna masse gotteri, men synes det er noe vilt hvor strenge noen er her inne. Mine barn drikker saft og vann, men ikke brus. Dette presiserer jeg også når de er i selskap. Ellers spiser de godterier med måte, is om sommeren, kake i selskap osv. Jeg tror ikke at barn i dag blir fete og urolige av vanlig kosthold. Da er det verre dersom en ikke oppmuntrer sine barn til aktivitet, tror jeg. Jeg oppdrar mitt barn slik jeg ble oppdratt, og regner med det går bra. Mange er helt hysteriske, og min erfaring er at dette går helt galt. Jeg har stesøsken og flere veninner som ikke fikk spise godterier hjemme når de var mindre. Når de var ute var jeg skikkelig flau over å være sammen med dem. De kastet seg over alt gotteri de kom over, og nesten slost til alt var spist opp. Det ble aldri noe til overs for oss andre som satt sjokkerte å sidelinjen. Utrolig slitsomt. Dette fortsatte til de var godt voksne, husker fortsatt at jeg måtte dele ut gotterier til stesøskna mine på bilturer da de var ca 18 år, der de satt og kranglet om hvor mange de hadde spist hver. Helt vilt.

Skrevet

Hei.

vokste opp med foreldre som var VELDIG strenge på dette her, særlig godteri og brus. Og tror det er derfor jeg har så stroe problemer med å kontrolere meg ang goderi og brus. HAr ett helt usunt forhold til det og kan trøkke i meg store mengder (i sjul, selv om jeg er over 30...) har kjempedårlig samvittighet etterpå. Husker også hvor glupsk jeg var i barnebursdager da jeg var liten, mens de andre som hadde ett "normalt" forhold til snop spiste mye mindre en meg...

Bare til ettertanke liksom...

Skrevet

Hei.

vokste opp med foreldre som var VELDIG strenge på dette her, særlig godteri og brus. Og tror det er derfor jeg har så stroe problemer med å kontrolere meg ang goderi og brus. HAr ett helt usunt forhold til det og kan trøkke i meg store mengder (i sjul, selv om jeg er over 30...) har kjempedårlig samvittighet etterpå. Husker også hvor glupsk jeg var i barnebursdager da jeg var liten, mens de andre som hadde ett "normalt" forhold til snop spiste mye mindre en meg...

Bare til ettertanke liksom...

Jeg frykter egentlig at det er sant at det lett kan ende slik om jeg er for streng..

Skrevet

Datra våres på halvannet år synes vi ikke skal ha noe snop (alt fra syltetøy, til sjokolade, saft osv.) Jeg vet at flere reagerer negativt på dette, men vi tar det ikke innpå oss, for vi mener at vi kan 'spare' både tennene og kroppen hennes fra godteri framtil hun blir så gammel at hun går i barnebursdager o.l., der synes jeg grensen går for hvor påståelige vi skal være. Synes uansett ikke at snop hører hjemme i små kropper, i alle fall ikke i særlig mengder. Datra våres har aldri lidd noen nød, har verken sett henne sikle eller gråte etter godteri om vi andre har spist det, he he. Hun nøyer seg godt med riskjeks, frukt, yoghurt etc etc.

Nå har hun begynt i barnehage, en barnehage som har valgt å sette ekstra stas på barna når det er bursdag, og serverer saft, is/kake og (heldigvis) litt frukt attåt. Jeg skulle levere datra i bhg en dag, og såg at flagget var heist, så da snakket jeg med ped. leder i bhg om at jeg helst såg at datra mi ikke spiser snop. Hun forsto det, og forklarte at noen bhg er snopefrie, men de har valgt å gjøre litt ekstra stas. Jeg synes egentlig det er litt koselig, at de tar med sg bursdagsbarnet i butikken for å velge akkurat den isen h*n vil ha, og alt det andre som følger med bursdagsfeiringen. MEN jeg skulle såklart ønske at det var en godtefri bhg. Jeg endte med å si til ped. lederen at hun gir datra mi en joghurt eller noe frukt, men visst hun ser at datra mi kiker seg veldig rundt og lurer på hvorfor alleandre (hun sa at alle andre får spise snop for foreldrene sine) spiser noe annet, spennende, ja, der går grensa mi for hvor streng jeg klarer være på dette.. men at jeg må diskutere det med faren hennes (som er strengere på det enn meg) om han synes det er greit at vi gjør det slik fra nå. Men at hun ikke får snop ellers i hverdagen. Det er 'grøssende' 14 bursdager i året.. og jeg er enda ikke sikker på hva jeg vil, men tenker bare 'jeg skulle ønske'.. at det var godtefri bhg.

Blir langt dette.. men det er jammen ikke lett å ha 'valgt' å gjøre det slik med ungene sine. Skal sies at vi voksne vet å kose oss med mat, og datra våres er ikke akkurat underernært på smaker og konsistenser, og vi er ikke så unnværende snop vi voksne.. men ser ikke meningen i at små barn skal ha særlig godteri..

Skal også sies at en annen grunn til at vi har valgt å gjort det slik, er fordi hans familie er veldig å proppe til ungene snop så fort dem kan tygge omtrent. Ellers møter vi en del fordommer mot at hun ikke får snop. Noen folk virker som om de tilogmed tenker vi er stygge med henne fordi hun ikke får snop!

Vi vet ikke helt hvordan vi vil gjøre det ved barnehagebursdager, men noe snop utenfor bhg blir det i alle fall ikke ennå.

Hva synes dere? Og hvordan 'praktiserer' dere en snopefri hverdag? Møter dere mange hindringer o.l.?

For din skyld håper jeg at når hun blir eldre at dere har tenkt å slutte med dobbeltmoralen hvor hun ikke får, og hvor dere spiser snop åpenlyst foran henne. Det tar ikke lang tid før hun forstår at dette er noe alle andre enn hun får da, selv mamma og pappa. Hvordan skal du da forklare at akkurat hun er den som ikke skal få?

Skrevet

Jeg tenker at alt med måte er en god regel. Man er ikke nødvendigvis så mye sunnere om man aldri spiser snop enn om man spiser litt av og til. Sønnen min er snart 21 mnd og får lite sukker i hverdagen, men han får gjerne smake litt sjokolade og potetgull på lørdagene, og jeg har ingen problemer med at han får stappe i seg kake og saft i bursdager eller til spesiell anledninger. Han spiser sunt og variert i hverdagen, og det er det som teller. Jeg vil heller at han lærer seg å sette pris på gode smaker og at det er lov med usunn mat og snop innimellom enn at han får totalforbud. Jeg ser faktisk ikke noe som helst positiv med å nærmest kjemisk rense barns liv for tilsatt sukker.

Skrevet

Min holdning var også at ungen MIN skulle skånes for godteri. Slik har det imidlertid ikke blitt. Det blir dog kun godt på lørdager, da i form av litt sjokolade og ostepop/chips i egen bolle. Det begrenser seg da til 4-5 små sjokoladebiter og kanskje et par biter smågodt for å sette "farge" på det (hun liker ikke annet enn sjokolade uansett). Samt ostepopen eller chipsen. Brus har hun fått smake, men spør aldri om det da det ikke er vanlig her i huset. Går mest i vann, og det er hun fornøyd med (farris er også populært).

Vi har vært forsiktige med godter, men vil ikke utelukke det helt. Det er jo ikke viktig for kosten, men jeg synes det er VIKTIG å kunne skeie ut med mat som er uviktig en gang iblant uten å lage hysteri av det! Her er vi generelt mer opptatt av sunne måltider ellers. Vi kjøper for eksempel aldri gatekjøkkenmat, men det går i fisk, kylling og hvitt kjøtt med friske grønnsaker til. Ikke har vi sjokoladepålegg og syltetøy heller.

At noen får angst av at det skal feires 14 barnehagebarn i løpet av året - noe som tilsvarer 14 is eller kakestykker klarer jeg ikke helt å forstå. Alt med måte selvsagt, men det får da være grenser for hva man skal nekte ungene. Klarer man å ha et sunt kosthold ellers, så ser jeg ikke vitsen!

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at enkelte foreldre her er så strenge mot barna når det gjelder godteri og søtsaker, men ikke er så strenge med seg selv! Å spise godteri/kaker/oboy etc foran barnet, helt åpenlyst, mens barnet ikke får synes jeg ikke noe om! Skikkelig dobbeltmoral... Det er jo like viktig for voksne som for barn å være måteholden med søtsaker?

Her i huset er vi også ganske så strenge på dette med søtsaker, men jeg tror på en gyllen middelvei, og alt med måte. For å lære barna en sunn livsstil er det viktig at foreldrene også går foran med et godt eksempel!

Mine to er 13 og 7 år. De får lørdagsgodt, da er det med måte, f.eks et kinderegg og den aller minste melkesjokoladen. Eller ca 15 tinger fra selvplukksmågodtet. Kan og finne på å bake kake på helg. I helgene får de også saft til middagen, hjemmelaget med veldig lite sukker (fra bær jeg plukker selv). Tørstedrikk er vann, både helg og ørk, melk til frokost, lunsj og kvelds. På brødskiven (som jeg og baker selv) kan de få søtt til helg (hjemmelaget syltetøy f.esk.). I ukene går det i leverpostei, makrell i tomat, tunfisk, trønderfår, kaviar...

Brus drikkes sjelden. De får brus julaften, nyttårsaften, og i bursdagsselskaper. Ang barnebursdager hos oss så boikottet jeg tidlig de såkallte godteposene... ser ikke vitsen i de. Flere foreldre begynte med det samme.

Og såklart, da de gikk i barnehage og bursdager ble feiret så fikk såklart mine barn også spise kaken/iskremen/bollene som ble servert!

Det viktigste synes jeg er at vi voksne følger samme linje. Hverken mannen min eller meg spiser noe særlig søtsaker. Vi drikker også vann til middagen i ukedagene, og samme påleggsreglene gjelder også for oss. Kunne aldri tenkt meg å spist kake foran ungene og nektet de, fordi sukker ikke er bra....

Skrevet

I barnehagen vår feires bursdagene ved at bursdagsbarnet får kle seg ut i barnehagens egne fine utkledningsklær, og ved at de får dele u tstempel til alle barna. Dette skjer i bursdags samlingen. Bursdagene feires ikke med kake,godyteri lenger. Det enste barnet spiser er vanlig mat i lunchen.

Enkelte barn går i flere uker /mndr og snakker om hva de skal kle seg ut som,aldri har noen nevnt manglende kake i bhg. Jeg tror at kake og søtt er viktigere for de voksne når de skal kose seg, barna bryr seg fint lite.

Skrevet

Folk må gjøre som de vil med sine egne barn. Men å spise godteri/drikke brus eller sjokolademelk etc foran barna når de ikke får synes jeg er hårreisende, snakk om dobbeltmoral. Hvorfor skal barnet ha det så strengt når ikke foreldrene har det like strengt?

Jeg synes mange foreldre er litt i overkant av hysteriske, det er hverdagen som teller, ikke bursdager, jul o.l.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er merkelig at enkelte foreldre her er så strenge mot barna når det gjelder godteri og søtsaker, men ikke er så strenge med seg selv! Å spise godteri/kaker/oboy etc foran barnet, helt åpenlyst, mens barnet ikke får synes jeg ikke noe om! Skikkelig dobbeltmoral... Det er jo like viktig for voksne som for barn å være måteholden med søtsaker?

Her i huset er vi også ganske så strenge på dette med søtsaker, men jeg tror på en gyllen middelvei, og alt med måte. For å lære barna en sunn livsstil er det viktig at foreldrene også går foran med et godt eksempel!

Mine to er 13 og 7 år. De får lørdagsgodt, da er det med måte, f.eks et kinderegg og den aller minste melkesjokoladen. Eller ca 15 tinger fra selvplukksmågodtet. Kan og finne på å bake kake på helg. I helgene får de også saft til middagen, hjemmelaget med veldig lite sukker (fra bær jeg plukker selv). Tørstedrikk er vann, både helg og ørk, melk til frokost, lunsj og kvelds. På brødskiven (som jeg og baker selv) kan de få søtt til helg (hjemmelaget syltetøy f.esk.). I ukene går det i leverpostei, makrell i tomat, tunfisk, trønderfår, kaviar...

Brus drikkes sjelden. De får brus julaften, nyttårsaften, og i bursdagsselskaper. Ang barnebursdager hos oss så boikottet jeg tidlig de såkallte godteposene... ser ikke vitsen i de. Flere foreldre begynte med det samme.

Og såklart, da de gikk i barnehage og bursdager ble feiret så fikk såklart mine barn også spise kaken/iskremen/bollene som ble servert!

Det viktigste synes jeg er at vi voksne følger samme linje. Hverken mannen min eller meg spiser noe særlig søtsaker. Vi drikker også vann til middagen i ukedagene, og samme påleggsreglene gjelder også for oss. Kunne aldri tenkt meg å spist kake foran ungene og nektet de, fordi sukker ikke er bra....

Nå er det stor forskjell på dine barn og mitt barn i alder da. Jeg hadde aldri sittet og godtet meg med et glass oboy foran en 7-13 åring. Det er snakk om en 1 år gammel jente som ikke har peiling på hva oboy er kontra øl eller kaffe eller andre ting hun ikke får. Poenget var mer det at jeg synes det er helt ok å si til så små barn at enkelte ting får de bare ikke. Når hun blir eldre og skjønner mer er det klart at jeg ikke sitter og driver dobbeltmoral og godter meg med snop foran henne uten at hun får!

Endret av SummerJoy
Skrevet

Nå er det stor forskjell på dine barn og mitt barn i alder da. Jeg hadde aldri sittet og godtet meg med et glass oboy foran en 7-13 åring. Det er snakk om en 1 år gammel jente som ikke har peiling på hva oboy er kontra øl eller kaffe eller andre ting hun ikke får. Poenget var mer det at jeg synes det er helt ok å si til så små barn at enkelte ting får de bare ikke. Når hun blir eldre og skjønner mer er det klart at jeg ikke sitter og driver dobbeltmoral og godter meg med snop foran henne uten at hun får!

Ja, mine barn er 13 og 7 år nå, men de har også vært 1 år engang! Men kommentaren min var mest ymtet på hovedinnlegget til TS der hun skriver at de spiser søtt foran barnet, og at barnet ikke sikler og griner av den grunn.

Helt enig i at barn skal lære seg at de ikke skal ha alt det som andre har. Minsten min har melkeallergi. Såklart hun ikke får softis når søstera får det. Men da får hun heler en saftis.. Og til de som lurer; ja, mine barn får is av og til! På lik linje med at jeg tar meg en is på varme lørdagssommerdager:-)

Skrevet

Det är många barn som tvingas uppleva det utan att ha stränga föräldrar. Laktosintoleranta som inte tål grädden/flöten eller smöret, cölakier som inte tål vetemöjlet, eller pojken som inte råkar tåla jordbär...

Jag tycker gott att barnehagen kan fira de alla födelsedagarna genom uppmärksamhet än genom mat. På 70-talet när jag gick i barnehage, och på 80-talet i skolan var det aldrig tal om att man skulle fira med något annat än sång.

Å vere allergisk kan jo ikkje samanliknast med å ikkje få lov, meiner no eg...

At bhg godt kan feire bursdagane utan kake, er ein sak, men viss dei allereie gjer det, syns eg det er dårleg gjort mot ungen å nekte han/ho.

Jeg kommer ikke til å gi mine barn godteri før de ber om det selv og da i veldig begrensede mengder. Brus kommer ikke til å bli servert uten om jul og bursdag. Kaker kommer heller ikke til å bli servert før de selv vil ha det, og det også i begrensede mengder.

Jeg kommer derimot ikke til å være hysterisk på syltetøy og yoghurt. Lager syltetøy selv, og ser ikke forskjellen på å servere dette og f.eks prim.må si at jeg er mer skeptisk til alt av E-stoffer i diverse pålegg enn ei brødskive med hjemmelaget bringebørsyltetøy. Det samme gjelder yoghurt. Når det ikke er sukker i det, så er det puttet i noe annet rart. Da tar jeg heller litt sukker i yoghurten, fremfor et eller annet kunstig.

Veldig einig i dette.

Skriv for øvrig under på det andre nevner om dobbeltmoral. Å sitje å ete godteri/drikke brus eller anna sukkerholdig drikk rett foran ungen, men nekte ungen, syns eg er heilt feil. Eg gir ikkje mine ungar sjokolade eller smågodt, difor eter eg det om kveldane når dei har lagt seg viss eg vil ha sånt sjølv.

Trur i det heile tatt på ein gyllen middelveg - der ungane får smake på kaker, is, kjeks og anna godteri til festlege anledningar, og etterkvart som dei blir litt større, får godteri og litt brus på laurdagar. Å frike ut pga 14 kakestykker i året, syns eg høyres fullstendig hysterisk ut, og eg er jammen glad eg greier å ha ein avslappa haldning til mat. Neimen ikkje rart folk får spiseforstyrrelsar når foreldra plantar inn slike haldningar i barndommen.

Skrevet

Tenk så flott det hadde vært om barnehagen, istede for is og godterier, serverte et digert fruktfat med deilig frisk frukt som barna kunne kose seg med. Det synes jeg hadde vært så mye bedre. Når jeg gikk i barnehagen så var det alltid is, konfekt esker vi kunne ta 2-3 biter av, kaker og styr. Mens da en og annen forelder kom med fruktfat var ungene helt av skaftet. Frukt var definitivt førstevalget egentlig, men likevel ble det godter istede for frukt når bhg arrangerte noe.

Skrevet

Er vel billegare å lage kake til 20 ungar enn å kjøpe frukt. Frukt (spesielt eksotisk) er ganske dyrt...

Skrevet

Er vel billegare å lage kake til 20 ungar enn å kjøpe frukt. Frukt (spesielt eksotisk) er ganske dyrt...

Ja, det er jo billigere å spise "junk" enn de sunne alternativene, det er jo klart.. Men om hver forelder sendte med 10-15-20 kr til "felles" bursdag, eller la det inn i bhg avgiften så hadde det jo gått!

Skrevet

mine 2 (på 4 og 5) får snop på lørdager.

velger en ting. de velger vanligvis sånn tv godtepose, biler eller 1 sjokolade.

og det synes jeg er helt ok.

det hender jeg spiser sjokolade/drikker cola ol i smug,men da er det etter de har lagt seg.

Jeg ville aldri nekta de kaker/godt i barnehagen.

de får is der om sommeren, og popcorn ol når de er på kino.

og nissen kommer med godteposer før jul.

jeg ville ikke sett de skuffa ansiktene når de 60 andre barna får,men ikke de..

ang. frukt i barnehagen- det får de hver dag. så det er ikke så spennende..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...