Duracella Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 (endret) Datra våres på halvannet år synes vi ikke skal ha noe snop (alt fra syltetøy, til sjokolade, saft osv.) Jeg vet at flere reagerer negativt på dette, men vi tar det ikke innpå oss, for vi mener at vi kan 'spare' både tennene og kroppen hennes fra godteri framtil hun blir så gammel at hun går i barnebursdager o.l., der synes jeg grensen går for hvor påståelige vi skal være. Synes uansett ikke at snop hører hjemme i små kropper, i alle fall ikke i særlig mengder. Datra våres har aldri lidd noen nød, har verken sett henne sikle eller gråte etter godteri om vi andre har spist det, he he. Hun nøyer seg godt med riskjeks, frukt, yoghurt etc etc. Nå har hun begynt i barnehage, en barnehage som har valgt å sette ekstra stas på barna når det er bursdag, og serverer saft, is/kake og (heldigvis) litt frukt attåt. Jeg skulle levere datra i bhg en dag, og såg at flagget var heist, så da snakket jeg med ped. leder i bhg om at jeg helst såg at datra mi ikke spiser snop. Hun forsto det, og forklarte at noen bhg er snopefrie, men de har valgt å gjøre litt ekstra stas. Jeg synes egentlig det er litt koselig, at de tar med sg bursdagsbarnet i butikken for å velge akkurat den isen h*n vil ha, og alt det andre som følger med bursdagsfeiringen. MEN jeg skulle såklart ønske at det var en godtefri bhg. Jeg endte med å si til ped. lederen at hun gir datra mi en joghurt eller noe frukt, men visst hun ser at datra mi kiker seg veldig rundt og lurer på hvorfor alleandre (hun sa at alle andre får spise snop for foreldrene sine) spiser noe annet, spennende, ja, der går grensa mi for hvor streng jeg klarer være på dette.. men at jeg må diskutere det med faren hennes (som er strengere på det enn meg) om han synes det er greit at vi gjør det slik fra nå. Men at hun ikke får snop ellers i hverdagen. Det er 'grøssende' 14 bursdager i året.. og jeg er enda ikke sikker på hva jeg vil, men tenker bare 'jeg skulle ønske'.. at det var godtefri bhg. Blir langt dette.. men det er jammen ikke lett å ha 'valgt' å gjøre det slik med ungene sine. Skal sies at vi voksne vet å kose oss med mat, og datra våres er ikke akkurat underernært på smaker og konsistenser, og vi er ikke så unnværende snop vi voksne.. men ser ikke meningen i at små barn skal ha særlig godteri.. Skal også sies at en annen grunn til at vi har valgt å gjort det slik, er fordi hans familie er veldig å proppe til ungene snop så fort dem kan tygge omtrent. Ellers møter vi en del fordommer mot at hun ikke får snop. Noen folk virker som om de tilogmed tenker vi er stygge med henne fordi hun ikke får snop! Vi vet ikke helt hvordan vi vil gjøre det ved barnehagebursdager, men noe snop utenfor bhg blir det i alle fall ikke ennå. Hva synes dere? Og hvordan 'praktiserer' dere en snopefri hverdag? Møter dere mange hindringer o.l.? Endret 22. august 2010 av Duracella
Redbull Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 Eg er en 22 år gammel jente, som venter barn i Februar, og er HELT enig med deg!! Eg syns det er unødvendig å presentere snop for barnet før det er apsolutt nødvendig!! Saft på tåteflaske er det verste eg ser.. Hva er vitsen? De kommer til å trykke i seg nok snop senere uansett. Vi kommer til å kjøre strenge regler på snop, å vi kommer heller ikke til å spise snop, annet enn lørdagskvelden når barnet er i seng Mine svigerforeldre kommer til å bli ett stort problem her, i og med at der er det om å gjøre å trykke i de mest mulig snop! Ene tantebarnet mitt er to år gammelt, han får kake, spiser av glasuren og får nytt kake stykke, sånn fortsetter det til han får gå fra bordet!! Kommer ikke på tale med min unge!! Eg kommer til å si ifra å si at selv om de andre får, skal ikke vår ha!! Dette er våre regler! Dette er en diskusjon eg kunne hatt i eeeeevigheter! Støtter deg!! Stå på!
Hedda-78 Skrevet 22. august 2010 #3 Skrevet 22. august 2010 Naturligvis skal man ikke proppe sukker i ungene til stadighet, det har de ikke godt av. Men problemet oppstår jo når ungen selv innser at de andre spiser noe og han vil smake på. Jeg har en toåring, og jeg kan jo ikke spise noe mens han ikke får smake, det er jo dårlig gjort synes jeg. Så hvis jeg ikke vil at min unge skal spise syltetøy, så kan jeg ikke spise syltetøy mens han ser det heller, for da vil han ha. Det samme med is om sommeren, lørdagsgodteri, kaker når vi er på besøk osv. Så gutten får smake litt når vi andre spiser godteri, men jeg tar ikke frem godteri spesifikt for å gi til ham. Det går jo an å lære ungene måtehold også.
Eliisa Skrevet 22. august 2010 #4 Skrevet 22. august 2010 Saft på tåteflaske er det verste eg ser.. Hva er vitsen? Pass deg litt med å rakke ned på de som har saft i flaske. Jeg ble "skjelt ut" når min lille hadde saft i flasken på et kjøpesenter. Sannheten var at han fikk medisin blandet ut i saften og han smakte den i vann, men at han aldri hadde fått det tidligere eller senere Jeg er også ganske streng på dette med snop, men kanskje ikke så strenge som dere. Min lille pjokk på 13 mnd har ikke smakt noe enda og kommer ikke til å få noe på lang tid. Allikevel skal han få smake ting når de får det i barnehagen og barneselskaper, rett og slett fordi det faktisk er viktig for små barn å smake på forskjellige ting. Tror det er litt hysteri å tro at de blir smellfeite, får dårlige tenner og kommer i dårlig form, av å smake noen få ganger. At barn får i seg for mye sukker er allmenn kjent, men det er jo dere som foreldre som styrer hvor mye. Litt er ikke farlig.
Redbull Skrevet 22. august 2010 #5 Skrevet 22. august 2010 Var ikke meningen og "rakke ned" på deg Eliisa, sjønner godt at du valgte saft på tåteflaske da! Og eg er helt enig med at de må få smake lit, når de er blitt gamle nok til å forstå det
Gjest imli Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 Naturligvis skal man ikke proppe sukker i ungene til stadighet, det har de ikke godt av. Men problemet oppstår jo når ungen selv innser at de andre spiser noe og han vil smake på. Jeg har en toåring, og jeg kan jo ikke spise noe mens han ikke får smake, det er jo dårlig gjort synes jeg. Så hvis jeg ikke vil at min unge skal spise syltetøy, så kan jeg ikke spise syltetøy mens han ser det heller, for da vil han ha. Det samme med is om sommeren, lørdagsgodteri, kaker når vi er på besøk osv. Så gutten får smake litt når vi andre spiser godteri, men jeg tar ikke frem godteri spesifikt for å gi til ham. Det går jo an å lære ungene måtehold også. Veldig einig i dette. Etterkvart som barna blir større, vil dei ha det andre eter. Slik er det berre. Barn med eldre sysken, er det i alle fall ganske umogleg å halde godteri-frie noko særleg lenger enn eit år. Eg syns det er heilt OK med litt søtsaker innimellom. Ungane mine får syltetøy på maten innimellom, og dei får litt kjeks, kake, is o.l kanskje ein gong i veka, særleg viss me har besøk og eg byr på noko. Kan ikkje akkurat by gjester og nekte ungane... Godteri, som type sjokolade og smågodt, får dei aldri, for det eter ikkje eg noko særleg av heller (og gjer eg det, er det på kveldstid når dei har lagt seg). Etterkvart, når ungane blir større, forstår dei fleste at dei ikkje kan vere heilt nazi på dette, spesielt viss ein får fleire barn Eg trur det sunnaste er å ha eit avslappa forhald til godteri. Er ein for streng, ender ein berre opp med ungar som proppar i seg godteri så snart foreldra ikkje ser på...
Furstina Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 Vi har också haft samma dilemma. Våra barn har, tyvärr, fått smakat sin första glass/is i barnehagen! Jag kan gott ge dem en is, men inte varje vecka. Godis fick sonen inte smaka förän han var tre år tror jag, dottern ungefär samma tid (något tidigare tror jag). De får inte dricka brus, men saft vid kalas. Jag vill inte att de äter chips eller ostepopp. NU när han är 6½ och hon 3½ händer de att de kan få SMAKA, men inte ÄTA det om du förstår skillnaden. Vi är stränga på det, och många tycker vi är nästan elaka mot barnen som nekar dem detta "kos". Jag säger att de kommer nog att få äta skräp, godis och onyttigheter så det räcker i livet. Bättre att VI ger dem nyttigare smaker till livets start. I barnens förra barnehage firade de födelsedagarna med att barnet var "kung" eller "princessa" för dagen, fick en krona och bestämma en lek. Sen kunde de ha extra frukt och sjunga en sång. Man KAN fira utan mat! Och framför allt utan kaker, is, snop och läsl - DET tycker jag är minst lika viktigt att lära barnen. Dessutom lär flera av barnen få gå på kalas/firande hemma hos födelsedagsbarnet också...
Duracella Skrevet 22. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. august 2010 Jag säger att de kommer nog att få äta skräp, godis och onyttigheter så det räcker i livet. Bättre att VI ger dem nyttigare smaker till livets start. Er helt enig med deg! Og ja, jeg også tror det går godt an å feire i bhg uten alt snopet. Men, desverre er det de fleste bhg som har det slik. Er så dumt at så mange skal tenke vi er nesten slemme med ungene, siden de ikke får snop og sånt, og de forstår det heller ikke når de ser at ungen klarer seg fint uten.. slemme er vi alikavel, for at vi ikke har introdusert dem for alle godsakene. Datra vår får også litt potetgull av og til, sånn som ikke er så veldig salt. Synes det er greit. Helsesøstra sier også at litt chips o.l. kan godt være en 'erstatning' til sukkersnop. Helst gir vi henne riskjeks med paprikakrydder. Det synes også jeg at er en god erstatning til potetgull :-)
Duracella Skrevet 22. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 22. august 2010 (endret) Naturligvis skal man ikke proppe sukker i ungene til stadighet, det har de ikke godt av. Men problemet oppstår jo når ungen selv innser at de andre spiser noe og han vil smake på. Jeg har en toåring, og jeg kan jo ikke spise noe mens han ikke får smake, det er jo dårlig gjort synes jeg. Så hvis jeg ikke vil at min unge skal spise syltetøy, så kan jeg ikke spise syltetøy mens han ser det heller, for da vil han ha. Det samme med is om sommeren, lørdagsgodteri, kaker når vi er på besøk osv. Så gutten får smake litt når vi andre spiser godteri, men jeg tar ikke frem godteri spesifikt for å gi til ham. Det går jo an å lære ungene måtehold også. Jepp, man må nok prøve å praktisere en del snopefritt med seg selv også, om man ønsker å holde ungen borte fra det. Vi har vært på mange besøk der det er kaker, og har også ofte servert kaker når folk besøker oss, og det har vist seg å gå bra for ungen vår. Vi har alltid gitt henne noe hun liker godt, å spise, slik at hun skal slippe å se på oss spise uten at hun får noe. SÅKLART! :-) Endret 22. august 2010 av Duracella
Blowers daughter Skrevet 22. august 2010 #10 Skrevet 22. august 2010 Jeg tenkte likedan før sønnen vår kom til verden, og ville ikke at han skulle ha noe sukker før han var mye eldre enn sine 13 mnd. Nå er jeg imidlertid litt mer avslappet til det. Tenker ikke sååå mye på hvilken youghurt som har minst sukker osv. Vi lager stort sett alltid maten fra bunn, og det er derfor ikke noe sukker i kosten utenom. Han får aldri søte påleggsorter eller søt drikke. I situasjoner hvor jeg er redd for om han får i seg nok væske (sykdom eller ekstrem varme), har han imidlertid fått eplejuice blandet med vann. Jeg har likevel latt sønnen min smake på en god del mer søtt enn jeg hadde tenkt at han skulle allerede. Det har å gjøre med at han vil ha det samme som vi spiser. Jeg roser han når han tar initiativ til å ville smake på ting ellers, og derfor vil jeg ikke gjøre forskjell om han har lyst på desserten min f eks. Nå er jo ikke dette en problemstilling til daglig, da vi ikke spiser særlig søtt. Men om vi er på/har besøk, eller er på kafe i byen får han gjerne smake på kaken/kjeksen/isen min om han vil. Jeg skiller også på å smake og spise. Han har aldri fått en porsjon til seg selv, men får kanskje 2-4 små teskjeer av meg om jeg har noe.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2010 #11 Skrevet 22. august 2010 Mitt barn på snart 1 1/2 har for lengst vært i flere barnebursdager. Der får han lov til å spise boller ol akkurat som de andre barna. Det samme når han besøker f.eks oldeforeldre. Det blir uansett få ganger i året, så det er hverdagen som teller -akkurat som for oss voksne. I barnehagen har de derimot ikke noe snop eller lignende ved bursdager. Bare sang, krone og den type "gjøre stas på".
fink Skrevet 22. august 2010 #12 Skrevet 22. august 2010 Eg er en 22 år gammel jente, som venter barn i Februar, og er HELT enig med deg!! Eg syns det er unødvendig å presentere snop for barnet før det er apsolutt nødvendig!! Saft på tåteflaske er det verste eg ser.. Hva er vitsen? De kommer til å trykke i seg nok snop senere uansett. Vi kommer til å kjøre strenge regler på snop, å vi kommer heller ikke til å spise snop, annet enn lørdagskvelden når barnet er i seng Mine svigerforeldre kommer til å bli ett stort problem her, i og med at der er det om å gjøre å trykke i de mest mulig snop! Ene tantebarnet mitt er to år gammelt, han får kake, spiser av glasuren og får nytt kake stykke, sånn fortsetter det til han får gå fra bordet!! Kommer ikke på tale med min unge!! Eg kommer til å si ifra å si at selv om de andre får, skal ikke vår ha!! Dette er våre regler! Dette er en diskusjon eg kunne hatt i eeeeevigheter! Støtter deg!! Stå på! Da synes jeg synd på ditt barn som blir den eneste som ikke får smake ( hvis de er samlet og de andre ungene gomler kake). Er imidlertid enig med de fleste her, både i at man ikke trenger å ha hastverk med å introdusere sukkervarer, og at man kan begrense seg når man først gjør det.
Gjest imli Skrevet 22. august 2010 #13 Skrevet 22. august 2010 Å nekte ungen sin kake medan dei andre sit og kosar seg, syns eg er direkte slemt. Ungen kjem ikkje til å forstå kvifor han/ho ikkje får lov. Ikkje vanskeleg å skjønne at du ikkje har ungar enno, Redbull.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #14 Skrevet 22. august 2010 Jeg har prøvd hardt å være konsekvent når det gjelder å ikke gi ungen søtt, men resten av familien saboterer. Resten av samfunnet saboterer. Da blir det vanskelig å gjennomføre.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #15 Skrevet 22. august 2010 Alt med måte, sier nå jeg. Som Imli sier vil det bli vanskelig å ikke gi ungen noe som helst søtt hvis man har besøk og serverer f.eks kake eller is til gjestene før leggetiden til ungen. Anser dere syltetøy som godteri? Hva med brunost da? Honning? Jeg ser ikke noe galt i å gi småbarn godteri engang i blant, f.eks en eske rosiner i helgene, en is på en varm sommerdag osv. Tror ofte barn som har strenge foreldre skeier ekstra ut når de blir store nok til å bestemme selv ...
Leanne Skrevet 22. august 2010 #16 Skrevet 22. august 2010 Å nekte ungen sin kake medan dei andre sit og kosar seg, syns eg er direkte slemt. Ungen kjem ikkje til å forstå kvifor han/ho ikkje får lov. Ikkje vanskeleg å skjønne at du ikkje har ungar enno, Redbull. Synes ikke det er slemt jeg - og jeg har barn Nå er ikke jeg like streng lenger som det jeg var tidligere, barna er blitt større og introduseres for søtsaker og annet, men med måte. En ting jeg har helt nekt på er brus. Det får de ikke - aldri. (men regner med at dette ikke er noe jeg kan holde på til evig tid, men synes ikke en 3 og 5åring skal ha det) Når mine er i bursdag så får de kake og godteri mens de er der. De drikker vann til maten og synes det er greit, selv om de andre drikker brus. Når bursdagen er over får de ofte med seg en godtepose hjem, den spises ikke før på lørdag - evt. neste lørdag hvis bursdagen er på en lørdag. Synes de får i seg nok i løpet av en bursdag, og trenger ikke stappe i seg mer den dagen.
SummerJoy Skrevet 22. august 2010 #18 Skrevet 22. august 2010 Naturligvis skal man ikke proppe sukker i ungene til stadighet, det har de ikke godt av. Men problemet oppstår jo når ungen selv innser at de andre spiser noe og han vil smake på. Jeg har en toåring, og jeg kan jo ikke spise noe mens han ikke får smake, det er jo dårlig gjort synes jeg. Så hvis jeg ikke vil at min unge skal spise syltetøy, så kan jeg ikke spise syltetøy mens han ser det heller, for da vil han ha. Det samme med is om sommeren, lørdagsgodteri, kaker når vi er på besøk osv. Så gutten får smake litt når vi andre spiser godteri, men jeg tar ikke frem godteri spesifikt for å gi til ham. Det går jo an å lære ungene måtehold også. Hmm... Jeg sitter ofte og drikker f.eks oboy, mens datteren vår sitter ved siden av og får bare vann. Om hun spør om å få oboy så sier jeg bare at nei, det er "voksendrikk" og ikke noe barn skal ha. Skjønner hva du mener i besøk og sånne ting da...og når det er andre barn til stede. Men enkelte ting syns jeg det er helt ok å si at nei dette får ikke du, det er mitt. Det er ikke synd på ungen fordet. Pappaen sitter jo av og til også å koser seg med en pils i sola, ungen vil smake, men det går jo ikke... De kan ikke få alt de vil ha. (ungen tar dette helt fint) Når det er sagt, så holdt vi ungen helt unna sukker første året, nå er jeg ikke så nøye på det. Tenker måtehold men er ikke hysterisk. Hun får prim på skiven en gang i blant (pga jerntilskuddet) og is til dessert forekommer også. Men minst mulig. Og saft er bannlyst her i familien
Gjest imli Skrevet 22. august 2010 #19 Skrevet 22. august 2010 Klart ungane må tåle at andre får noko som dei ikkje får innimellom, men viss det skjer ofte (det er tross alt ganske mange bursdagar osv i løpet av året), syns eg det blir heilt feil. Og O'boy er vel strengt tatt heller ein barnedrikk enn vaksendrikk Å samanlikne det med øl blir vel litt søkt...
malifika Skrevet 22. august 2010 #20 Skrevet 22. august 2010 Til alle dere som er livredde for sukker. Vet dere hva som skjer med små kropper når de først får sukker og nesten aldri får ellers? De får sukkerkick! Ofte løper de rundt og er helt høye på sukker, mange begynner å sjangle når de går å kaste opp. Dette sier jeg fordi jeg jobber i barnehage å ser det ofte. Det blir det samme som at hvis man aldri drikker så blir man fort dritings om man først tar seg noen glass med vin. En annen negativ ting er at mange barn som ikke får noe godt vanligvis kaster seg over godteskåla når de først har mulighet til det. Ikke kan de være sammen med andre fordi de kun vil sitte å ete godterier, dette fordi de veit at det blir sabla lenge til neste gang. Hvis vi deler ut nonstop, seigmenn etc i barnehagen så ser man så tydelig hvem som er vandt med det og ikke. De som får noe godt hjemme noen ganger er oftest de som ikke spiser opp alt eller ofte sier nei takk og heller vil leke. De som ikke får sitter å passer på godisen som om det skulle vært verdens største skatt, prøver å "ta" fra andre og hyl griner når det er tomt. Og dette er fakta! Men for all del, propp det ikke i dem, det er ikke sunt. Men, slutt å være så utrolig hysteriske og praktiser heller måtehold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå