Gjest Ludovie Skrevet 20. august 2010 #21 Del Skrevet 20. august 2010 Men som Ludovie sier, det kan hende dette er en naturlig utvikling. Og da er det lite å gjøre med det. Vi får håpe det er et forbigående fenomen. Hehe. "Naturlig utvikling" og "forbigående fenomen" er vel stort sett 'contradiction in terms'. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #22 Del Skrevet 20. august 2010 Skal vedde på at de som levde da th-lyden forsvant til fordel for /t/ også følte det likedan. Ja det gjorde de nok, og derfor er det heller ikke noe rart at vi også irriterer oss over dagens endringer. Forskjellen er imidlertid at tidligere endringer skjedde over tid, mens nå har denne sch-tendensen økt i omfang over noen ganske få år (grunnet medier og raskere geografisk forflytning). Dermed er det enda større grunn til at vi reagerer negativt. Naturlige endringer skjer over tid, mens dette er en moteting. Barn og ungdom er forsåvidt unnskyldt, da de lett blir påvirket av sine omgivelser. Men at voksne plutselig ikke klarer å skille på skj og kj, er uintelligent og sløvt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #23 Del Skrevet 20. august 2010 Ja, jeg tror nok det er du som må være rar når du hører kyr snakke. :gjeiper: Sorry, klarte ikke å la vær Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitty_katt Skrevet 20. august 2010 #24 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Hører han der Bjørn-Johan Muri fyren fra Idol i en Disney channel reklame der han sier "rockecherne"(rockjestjerne) Er jo ikke et kj-ord med likevel :gjeiper: Endret 20. august 2010 av Kitty_katt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medlem Skrevet 21. august 2010 #25 Del Skrevet 21. august 2010 Ja, dessverre! Jeg kan ikke fordra det, men det virker til å bli mer og mer vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 21. august 2010 #26 Del Skrevet 21. august 2010 Hører han der Bjørn-Johan Muri fyren fra Idol i en Disney channel reklame der han sier "rockecherne"(rockjestjerne) Er jo ikke et kj-ord med likevel :gjeiper: Kanskje han mener å være morsom og snakke svensk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #27 Del Skrevet 21. august 2010 Schedekollisjon = To lesbiske som har sex...(kollisjon mellom to skjeder) Et eksempel på hvordan feil uttale kan få en helt annen og pinlig betydning. Jeg irriterer meg grønn over de feilplasserte sch-lydene nå for tiden. Det må da kunne gå an for voksne oppegående mennesker snakker rent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 21. august 2010 #28 Del Skrevet 21. august 2010 Et annet ord som skal uttales med sj-lyd, er "skikkelig". Det ser jeg flere skriver "sikkelig", men jeg vet ikke hvordan de uttaler det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 21. august 2010 #29 Del Skrevet 21. august 2010 Jeg lurer på hvordan man skyller en skylling... (Schylling for ordet kylling) haha, jeg utaler kylling og skyller helt likt kjede og skjede også Men det er bare sånn vi ungdommer i oslo snakker Det er har blitt en del av språket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #30 Del Skrevet 21. august 2010 Jeg blir sliten av UNICEF-reklamen der Adil(?) fra Dansefeber sier "ring null-sjue-sjuefire nå". Vi ble terpet på disse lydene på barneskolen. De fleste fikk det ikke til, og har feil uttale fremdeles (er nå relativt voksen (23)). Bor i Bergen, og de jeg kjenner som har feil uttale hører ikke forskjell. Vi snakket en annen dialekt hjemme, og hadde dessuten pedagog-foreldre. Er sikkert derfor jeg er så opptatt av dette. Synes forøvrig det høres mye verre ut på type østlandsdialekt enn her på Vestlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruBeist Skrevet 21. august 2010 #31 Del Skrevet 21. august 2010 Fikk meg en god latter da en av frøknene i denne filmen, Kan norske kvinner kle seg? sier noe slikt som "Jeg synes vi skal satse på sjedebutikkene" :skratte: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #32 Del Skrevet 21. august 2010 Fikk meg en god latter da en av frøknene i denne filmen, Kan norske kvinner kle seg? sier noe slikt som "Jeg synes vi skal satse på sjedebutikkene" :skratte: Ja, vi må virkelig satse på schedebutikkene, da! Tror det er mange fra Oschlo som skulle hatt seg et språkkurs... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 21. august 2010 #33 Del Skrevet 21. august 2010 Hehe. "Naturlig utvikling" og "forbigående fenomen" er vel stort sett 'contradiction in terms'. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest missEva Skrevet 21. august 2010 #34 Del Skrevet 21. august 2010 Jeg blir sliten av UNICEF-reklamen der Adil(?) fra Dansefeber sier "ring null-sjue-sjuefire nå". Vi ble terpet på disse lydene på barneskolen. De fleste fikk det ikke til, og har feil uttale fremdeles (er nå relativt voksen (23)). Bor i Bergen, og de jeg kjenner som har feil uttale hører ikke forskjell. Vi snakket en annen dialekt hjemme, og hadde dessuten pedagog-foreldre. Er sikkert derfor jeg er så opptatt av dette. Synes forøvrig det høres mye verre ut på type østlandsdialekt enn her på Vestlandet. JA! det er han jeg mente på! ikke Sharif. :gjeiper: irriterer meg grlnn hver gang og mååå bare pressisere overfor de andre rundt meg om hvor dumt det høres ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #35 Del Skrevet 21. august 2010 En lærer vi hadde fikk oss til å bite på en blyant med fortennene for å skjønne forskjellen på kylling og skylling... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #36 Del Skrevet 21. august 2010 null-sjue-sjuefire Dette har skapt problemer på jobben, der det stadig føres og utbetales feil beløp, man får oppgitt feil telefonnummer, feil kontonummer, feil adresse, det blir sendt kopi av feil faktura, osv. Folk sier "sjue" og det tolkes som sju. Bruker en del kostbar tid på å rette opp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violently Happy Skrevet 21. august 2010 #37 Del Skrevet 21. august 2010 Dette har skapt problemer på jobben, der det stadig føres og utbetales feil beløp, man får oppgitt feil telefonnummer, feil kontonummer, feil adresse, det blir sendt kopi av feil faktura, osv. Folk sier "sjue" og det tolkes som sju. Bruker en del kostbar tid på å rette opp... Amerikanere kan noen ganger ha en tendens til å si "sjue", og man lurer på om de mener 7 eller 20. haha, jeg utaler kylling og skyller helt likt kjede og skjede også Men det er bare sånn vi ungdommer i oslo snakker Det er har blitt en del av språket Husker det var en stripe av Rex Rudi som var skikkelig knall, men jeg finner ikke den på nett (har den bare i Nemi) men den gikk noe sånt som dette: -Nå, fint å være på mino med mærsten og mysse i mørket, hva? -HÆÆÆ? -Jeg sa: Fint å være på mino med mærsten og mysse i mørket! -Dust, ass! Det heter: Fint å være på SCHINO med SCHÆRSTEN og SCHYSSE i mør....øh....eeeeh... -Mipt, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #38 Del Skrevet 21. august 2010 Jeg blir sliten av UNICEF-reklamen der Adil(?) fra Dansefeber sier "ring null-sjue-sjuefire nå". Dette er den mest irriterende reklamen som finnes! Lurer på hvordan vedkommende uttaler tjern, tja, tjener, osv. Jeg har også lagt merke til at Jens August i Hotel Cæsar sliter noe med kj-lyden av og til. Det samme med Mira Craig. Og mange fler. Altså, mennesker hvis stemmer er på riksdekkende kanaler ganske ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 21. august 2010 #39 Del Skrevet 21. august 2010 ... hvorfor er det så mange her som skriver sch(-øtt, -ino, osv?) Det er jo så definivt ikke norsk skrivemåte. I norsk skriver man jo sj-, skj, eller eventuelt sk- i noen få tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tsunade Skrevet 22. august 2010 #40 Del Skrevet 22. august 2010 ... hvorfor er det så mange her som skriver sch(-øtt, -ino, osv?) Det er jo så definivt ikke norsk skrivemåte. I norsk skriver man jo sj-, skj, eller eventuelt sk- i noen få tilfeller. Kanskje det var ment som en slags lydskrift, for å beskrive en ordentlig tjukk sj-lyd? Tror ikke noen skriver slik til vanlig. Håper jeg,da! (Men jeg så engang noen som skrev etternavnet sitt slik: SCHKJ*****) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå