Gå til innhold

Norge - en sutrenasjon

Gjest gurimalla

Anbefalte innlegg

Gjest gurimalla

I Dagbladet i dag blir det presentert en undersøkelse som viser at til tross av at vi er det rikeste landet, er vi det mest misfornøyde folket i Europa.

Jeg mener at dette stemmer med mitt inntrykk av nordmenn. Vi blir aldri fornøyd. Det er helt klart at det er ting som kunne fungert bedre i dette landet også, men i det store og hele har vi det veldig bra.

Jeg tror vi hadde hatt det bedre hvis vi hadde lært oss å sette litt pris på at vi har det bra. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vi er så rike og mette at vi har vondt i magen og halsbrann - derfor er vi misfornøyde.

Derfor gidder vi ikke gå og stemme, subsidiært stemmer vi på FrP fordi vi i hvert fall ikke unner andre å få det noe bedre. På samme måte som vi i hvert fall ikke gidder å være med på dugnad og sånt; hva har vi kommunen til, liksom?

Det hittil kuleste sutreutspillet jeg har sett var noen rånere på Sørlandet som beklaget seg over at kommunene ikke gav dem noen fast plass å være! :o

...tror forresten ikke jeg er stort bedre selv, men det gjør i hvert fall godt å skrive et surt innlegg om disse sutrerne!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er litt merkelig, er at vi nordmenn topper selvmordsstatistikken i verden, sammen med blant annet Japan. Utifra hva jeg vet om Japan kan jeg til en viss grad forstå situasjonen der, og det å ta selvmord har jo historisk sett ikke vært noen synd i Japan akkurat - jamfør selvmordsflygere for eksempel. Heroisk. Slik er jo ikke forholdene i Norge. Her i Norge har vel flere den grunnen at man rett og slett ike ser meningen med livet lenger (ja, det er sikkert Japanere som får den tanken også, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vil ha mer, er det noe som heter - og fanden vil ha fler..

Jeg sutrer litt jeg også. Ikke så mye på egne vegne, for jeg karakteriserer meg stadig som lykkelig. Til tross for en økonomi som er så på trynet at jeg nå selger leiligheten min for å kjøpe noe mindre og rimeligere, for å unngå tvangssalg. Ja, det er sant - så ille er det, men det er igrunnen min egen skyld, derfor sutrer jeg ikke over det.

Det jeg sutrer over er at Norge har så mange penger som vi aldri har hatt før, samtidig som vi aldri har utrettet så lite noen gang.

Hva er det politikerne holder på med?

Vi har et helsevesen som ikke er bra nok - det kunne vært mye bedre, og burde vært mye bedre med tanke på økonomien her til lands.

Eldreomsorgen vår stinker.

Skolepolitikken stinker.

Ting skal jo ikke koste penger. Pengene skal bare syltes ned til senere.

Hvorfor ikke bruke disse pengene til noe lurt i stedet? Satse litt mer på industri, satse på nytenking, på gründere som vil noe, som kan skape arbeidsplasser og dermed øke sysselsettingen på sikt. La nyetablerte firmaer få litt bevegelsesfrihet de første to-tre årene slik at de har sjans til¨å overleve. Kom med tiltak som kan holde kronekursen litt nede, for å styrke konkurranseevnen utad, slik at vi slipper at norske bedrifter flytter utenlands og overtas av utenlandske hender. Ingen vil investere i Norge, for det blir dyrt. Det er disse tingene det må gjøres noe med.

om femti år har vi verken olje eller fisk lenger, vi MÅ satse på noe annet!!!

Sånn nå har jeg sutra ferdig - ha en fin dag!! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Mysan, Trøffelhelten hadde også noen gullkorn.

Jeg blir irritert over frp som vil bruke oljepenger til å skaffe billigere bens og sprit, mens ingen politikere er villige til å satse penger på nye næringer.. Oljen tar slutt en dag, og oljen har vist seg å være like mye en forbannelse som en velsignelse. Folk gidder ikke noenting mer, alt er jo tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Enig i at mye kunne vært bedre når man ser i forhold til de ressurssene vi har. Her kunne for eksempel eldreomsorgen kommet bedre ut. Man må likevel huske på at det er mange eldre i Norge som har det bra (også på institusjon), det betyr ikke at man ikke kan forbedre seg slik at de som ikke har det bra kommer opp på samme nivå. Det er ikke bare elendighet.

Folk forventer at det offentlige skal ha ansvar for alt (som i Trøffelheltens eksempel om rånere på Sørlandet).

Når skal folk i Norge forstå at det ikke er penger som gjør deg lykkelig!

Jeg sutrer selv også, mest over udugelige politikere, men gjør jeg noe med det? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oljen tar slutt en dag' date=' og oljen har vist seg å være like mye en forbannelse som en velsignelse. Folk gidder ikke noenting mer, alt er jo tilgjengelig.[/quote']

desverre!!

er særlig lei påstanden om at "vi har da så mye penger, vi må kunne bruke det på xxxx"

oljepenger brukt i Norge vil jo bare medføre inflasjon (har jeg forstått riktig?) og kan ikke skape flere hjemmehjelper, sykepleier osv

det vi vil få til må vi gjøre med omprioriteringer innad i Norge. inntekter av eksport (som oljepengene er) kan kun brukes til import..

dessuten er oljefondet i dag liiiiite i forhold til den fremtidige belastningen vil har i møte når de store etterkrigsbarnekullene når pensjonsalder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessuten er oljefondet i dag liiiiite i forhold til den fremtidige belastningen vil har i møte når de store etterkrigsbarnekullene når pensjonsalder!!

Nettopp - og det er derfor det er så viktig å tenke i andre baner - noe som kan gi inntekter når den dagen kommer. Den dagen er forresten veldig nær......

Er det sant at de pengene ikke kan brukes i Norge fordi de er tjent på eksport? Da må de brukes på import? hvem har laget den teite regelen da? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder selvmordshyppighet kan det henge sammen med at en større andel av den norske befolkningen bor på høyere breddegrader enn noe annet land, og mørketidsdepresjoner en masse er regelen snarere enn unntaket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizbet - tidl. bruker
Det hittil kuleste sutreutspillet jeg har sett var noen rånere på Sørlandet som beklaget seg over at kommunene ikke gav dem noen fast plass å være!

Det var var på notodden. Langt fra Sørlandet. Sutre sutre....

Neida...

Trur det er et ganske velkjent fenomen at uansett hvor bra man faktisk har det - det er så utrolig lett å fokusere på det som er "dårlig" eller for vår del blir det vel riktigere å si mindre dårlig.

Jeg mener vi normenn - de fleste av oss i alle fall - er i ferd med å bli skikkelig bortskjemte....

-Lizbet-

Titter innom av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Vi må huske på at Norge er et meget marginalt land og bo i; hadde d ikke vært for Golfstrømmen hadde d vært omtrent som Sibir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor riktignok i en steinrøys nesten oppå nordpolen, men likevel hvis folk hadde måttet bruke dagene sine på iherdig å skaffe mat til seg og sine, hadde de ikke hatt anledning til å bekymre seg over hvor de skal ha fast råneplass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye vil ha mer, er det noe som heter - og fanden vil ha fler..

Jeg sutrer litt jeg også. Ikke så mye på egne vegne, for jeg karakteriserer meg stadig som lykkelig. Til tross for en økonomi som er så på trynet at jeg nå selger leiligheten min for å kjøpe noe mindre og rimeligere, for å unngå tvangssalg. Ja, det er sant - så ille er det, men det er igrunnen min egen skyld, derfor sutrer jeg ikke over det.

Det jeg sutrer over er at Norge har så mange penger som vi aldri har hatt før, samtidig som vi aldri har utrettet så lite noen gang.

Hva er det politikerne holder på med?

Vi har et helsevesen som ikke er bra nok - det kunne vært mye bedre, og burde vært mye bedre med tanke på økonomien her til lands.

Eldreomsorgen vår stinker.

Skolepolitikken stinker.

Ting skal jo ikke koste penger. Pengene skal bare syltes ned til senere.

Hvorfor ikke bruke disse pengene til noe lurt i stedet? Satse litt mer på industri, satse på nytenking, på gründere som vil noe, som kan skape arbeidsplasser og dermed øke sysselsettingen på sikt. La nyetablerte firmaer få litt bevegelsesfrihet de første to-tre årene slik at de har sjans til¨å overleve. Kom med tiltak som kan holde kronekursen litt nede, for å styrke konkurranseevnen utad, slik at vi slipper at norske bedrifter flytter utenlands og overtas av utenlandske hender. Ingen vil investere i Norge, for det blir dyrt. Det er disse tingene det må gjøres noe med.

om femti år har vi verken olje eller fisk lenger, vi MÅ satse på noe annet!!!

Sånn nå har jeg sutra ferdig - ha en fin dag!! :vinke:

Enig! Det er DETTE jeg sutrer over i allefall.

Vi har god råd, men vi kan likevel ikke få et ordentlig samfunn med et ordentlig tilbud til barn, unge, gamle, syke, arbeidssøkende, ferdigutdannet ungdom, nyetableringer av firmaer osv....

Jeg gremmes over at vi har så god råd, men ikke får noe utbytte av det.

Jeg er dritt lei av at bedrifter flagges ut fordi det "lønner seg".

Jeg er dritt lei av at NSB legger ned mange stasjoner, fordi det ikke "lønner seg".

Er dritt lei av at tibud til barn og unge legges ned, fordi det ikke "lønner seg".

Hva skal ungdom gjøre snart da ? De som ikke bor i Oslo f.eks ?

Det er jo nesten ikke noe tilbud andre steder enn i de større byene...

Hva skal det bli av dette landet ?

:evil:

Godt å få det ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er det sant at de pengene ikke kan brukes i Norge fordi de er tjent på eksport? Da må de brukes på import? hvem har laget den teite regelen da? :klø:

dette er ikke en "regel" som noen har laget :wink:

logikken er at når vi selger noe til et annet land så blir det betalt av "utenlandske midler" og er da på en måte untenlandsk valutta.. det blir altså ikke "flere norske kroner" av dette.. og vår kapasitet til å lage verdiskapning og utføre arbeid i norge er ikke øket av denne "valuttatilgangen"..

vi kan derimot "bytte til oss" varer fra utlandet med disse midlene..

det blir mye enklere å forstå dersom du klarer å glemme ideen om at penger har en verdi i seg selv.. se på det hele som en "bytteøkonomi"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor riktignok i en steinrøys nesten oppå nordpolen' date=' men likevel hvis folk hadde måttet bruke dagene sine på iherdig å skaffe mat til seg og sine, hadde de ikke hatt anledning til å bekymre seg over hvor de skal ha fast råneplass..[/quote']

Knakende bra poeng!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Zalomine

Det er ikke snakk om en teit regel, men et økonomisk fenomen, som rett og slett funker slik at derosm vi bruker alle disse pengene inne i lille Norge, så medfører det bare problemer, om vi ser på det stort ( altså makroøkononmisk) Vi får inflasjon, renteproblemer, fører til arbeidsledighet etc.

Les litt makroøkonomi. Se for deg en enekel IS/LM modell, eller noe mer komplisert, dersom du har bakgrunnen. Øk statens bruk av penger inni landet vårt, og se på konsekvensene.

Dette er ikke en "teit regel poslitikerene har laget" men økonomiske fakta...

Men, selvsagt, LITT kan man bruke. Litt brukes da også. Men økt statling pengebruk er ikke bare positivt bestandig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
når det gjelder selvmordshyppighet kan det henge sammen med at en større andel av den norske befolkningen bor på høyere breddegrader enn noe annet land' date=' og mørketidsdepresjoner en masse er regelen snarere enn unntaket...[/quote']

Ja, dette har jeg sannelig fått merke etter at jeg flyttet fra Oslo og til en trang bygd. Huff....solen er borte store deler av året. Jeg savner virkelig solen..også om vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen få tiår siden var Norge et lite fattig land i utkanten av Europa. Slik sett har vi som nasjon kanskje noe felles med unge fotballspillere som plutselig får rikdom og stjernestatus?

Langt alvorligere er det med selvmordsstatisikken, det viser jo at mange mennesker er dypt ulykkelige i det rike Norge - på tross av at vi skulle ha alle muligheter til å leve et godt liv? Har en del tanker om dette, som jeg kanskje tar opp i en egen tråd senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja det er så godt og forløsende og sutre litt. Syte litt til naboen om det f...været, om hvor dyrt alt er, fryser pga dyr strøm osv.

F...komune nå må de komme og ordne både her og der....

Tror mange naboer rundt om i dette land er møkklei av mange.

Hvem går til naboen og sier: du verden for en flott dag. I dag er jeg så stolt over sønnen min. Nei, da er vi sjølgode...

Har vi noe dritt så er naboen der (mange) som en svamp!

Ofte er det slik at de som har minst å syte over, syter f...så mye. De som virkelig har det ille hører en lite fra.

Jeg syns vi bør skamme oss mange av oss. Her har vi jobb/inntekt. flotte barn og kjempekar til mann. Du lever trygt og godt.

Tror mange bare har luxusproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...