Gjest Violently Happy Skrevet 4. desember 2010 #21 Del Skrevet 4. desember 2010 Vardøg(l)? er vel når du hører at noen kommer før de egnentlig kommer? (er det ikke det da?)... Da jeg bodde hjemme så hørte ofte både jeg og mamma at broren min kom hjem fra trening ca 15 minutter før han virkelig kom. Vi hørte helt tydelig at han låste seg inn og gikk inn døra. Vi ropte ofte "hallo" også.. Rare greier.. Begge foreldrene mine har det, og det har visstnok jeg også. Kan sitte på rommet mitt og så høre at "noen" kommer. Men så er det ingen der. 15-30 minutter senere så kommer en av dem eller begge. Sære greier. Er også sanndrømt litt for mange ganger til at jeg synes det er gøy mer. <.< Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #22 Del Skrevet 9. desember 2010 Jeg opplevde også en vardøg her om dagen Samboern min hadde overnattet hos en venn, og jeg regnet med han skulle komme hjem langt utpå dagen (han er et skikkelig b-menneske og de skulle drikke litt kvelden før). Plutselig våkner jeg av at det "smeller" i soveromsdøra, noe det gjør når man åpner andre dører i leiligheten (men ikke når f eks naboen åpner inngangsdøra osv), jrg hørte også flere lyder. Men ingen samboer. Sånn 15-20 minutter etterpå kom samboern min hjem. Har aldri opplevd dette før, og synes det var moro at det skjedde en gang jeg IKKE ventet at han skulle komme hjem til et bestemt tidspunkt. Men har ikke noen formening om fenomenet, egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #23 Del Skrevet 9. desember 2010 Jeg opplevde også en vardøg her om dagen Samboern min hadde overnattet hos en venn, og jeg regnet med han skulle komme hjem langt utpå dagen (han er et skikkelig b-menneske og de skulle drikke litt kvelden før). Plutselig våkner jeg av at det "smeller" i soveromsdøra, noe det gjør når man åpner andre dører i leiligheten (men ikke når f eks naboen åpner inngangsdøra osv), jrg hørte også flere lyder. Men ingen samboer. Sånn 15-20 minutter etterpå kom samboern min hjem. Har aldri opplevd dette før, og synes det var moro at det skjedde en gang jeg IKKE ventet at han skulle komme hjem til et bestemt tidspunkt. Men har ikke noen formening om fenomenet, egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #24 Del Skrevet 9. desember 2010 Jeg opplevde også en vardøg her om dagen Samboern min hadde overnattet hos en venn, og jeg regnet med han skulle komme hjem langt utpå dagen (han er et skikkelig b-menneske og de skulle drikke litt kvelden før). Plutselig våkner jeg av at det "smeller" i soveromsdøra, noe det gjør når man åpner andre dører i leiligheten (men ikke når f eks naboen åpner inngangsdøra osv), jrg hørte også flere lyder. Men ingen samboer. Sånn 15-20 minutter etterpå kom samboern min hjem. Har aldri opplevd dette før, og synes det var moro at det skjedde en gang jeg IKKE ventet at han skulle komme hjem til et bestemt tidspunkt. Men har ikke noen formening om fenomenet, egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 14. januar 2011 #25 Del Skrevet 14. januar 2011 jeg har alltid tatt slike ting seriøst når jeg kjenner noe. Man unngår da å utføre det jeg blir advart mot. Som et takras, jeg sa til kollega "vi må gå over veien, for jeg kjenner at det kommer til å rase nå", Hun så opp, men så ikke noe. Vi krysset, og med et brak kom det is og snø nedover fra taket. Rett ovenfor oss på andre siden av veien... Hun så på meg og jeg klarte ikke møte blikket hennes... Hun lo og var nervøs, mens jeg hadde en følelse av at dette var hennes 1. gang. Jeg vet at om man overser slike tegn blir de svakere og nesten bort. Om man velger å lytte blir de sterkere & sterkere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 14. januar 2011 #26 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg opplevde også en vardøg her om dagen Samboern min hadde overnattet hos en venn, og jeg regnet med han skulle komme hjem langt utpå dagen (han er et skikkelig b-menneske og de skulle drikke litt kvelden før). Plutselig våkner jeg av at det "smeller" i soveromsdøra, noe det gjør når man åpner andre dører i leiligheten (men ikke når f eks naboen åpner inngangsdøra osv), jrg hørte også flere lyder. Men ingen samboer. Sånn 15-20 minutter etterpå kom samboern min hjem. Har aldri opplevd dette før, og synes det var moro at det skjedde en gang jeg IKKE ventet at han skulle komme hjem til et bestemt tidspunkt. Men har ikke noen formening om fenomenet, egentlig. Jeg opplevde også en vardøg her om dagen Samboern min hadde overnattet hos en venn, og jeg regnet med han skulle komme hjem langt utpå dagen (han er et skikkelig b-menneske og de skulle drikke litt kvelden før). Plutselig våkner jeg av at det "smeller" i soveromsdøra, noe det gjør når man åpner andre dører i leiligheten (men ikke når f eks naboen åpner inngangsdøra osv), jrg hørte også flere lyder. Men ingen samboer. Sånn 15-20 minutter etterpå kom samboern min hjem. Har aldri opplevd dette før, og synes det var moro at det skjedde en gang jeg IKKE ventet at han skulle komme hjem til et bestemt tidspunkt. Men har ikke noen formening om fenomenet, egentlig. Jeg opplevde også en vardøg her om dagen Samboern min hadde overnattet hos en venn, og jeg regnet med han skulle komme hjem langt utpå dagen (han er et skikkelig b-menneske og de skulle drikke litt kvelden før). Plutselig våkner jeg av at det "smeller" i soveromsdøra, noe det gjør når man åpner andre dører i leiligheten (men ikke når f eks naboen åpner inngangsdøra osv), jrg hørte også flere lyder. Men ingen samboer. Sånn 15-20 minutter etterpå kom samboern min hjem. Har aldri opplevd dette før, og synes det var moro at det skjedde en gang jeg IKKE ventet at han skulle komme hjem til et bestemt tidspunkt. Men har ikke noen formening om fenomenet, egentlig. Déjà vu, anyone? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #27 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg opplever vardøger og forvarsler. Det er liksom så konkret at det er vanskelig å tro at det er tilfeldigheter. Jeg minnes å ha hørt at vardøger ikke er en egenskap hos den som hører det, men hos den som sender det ut. Mamma har hørt meg og min brors vardøger siden vi var små, og jeg har hørt broren og faren min sine bestandig. Da jeg var liten våknet jeg ofte av at pappa kom hjem fra nattevakt, og sto opp for å spise frokost med ham. Rett som det var så var det falsk alarm, og han kom hjem noen minutter etterpå. Med broren min så gjorde det ekstra inntrykk de gangene jeg hørte ham komme hjem med mopeden, og lukke garasjedøra bak seg og låse seg inn. For litt over ett år siden kjørte jeg bil med en venninne, og hun var så glad og sang med etter musikken på radioen. Og jeg fikk så vond klump i halsen og tårer i øynene og synes plutselig så synd på henne. Nesten så hjertet mitt blødde. Helt uten grunn. Noen dager etter så dør sønnen hennes plutselig. Tror slike ting egentlig er en naturlig ting hos mennesker, men at det på en måte har fadet litt bort pga vi fokuserer på så mye annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #28 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg er trådstarter til tråden "et snev av klarsynthet?" og har også opplevd og få varsler og til og med blitt snakket til av "noen". Jeg var også med i en liten bilulykke for en del år siden, og noen minutter før det skjedde så fikk jeg den ekle og sterke følelsen av at vi kom til og kræsje. Jeg sa ingenting da jeg vet at jeg ikke ville bli trodd uansett, og var ikke helt sikker på om jeg skulle tro det selv, før etter ulykken da jeg kom på at jeg hadde tenkt det. og da jeg ble snakket til den gangen, er også for en del år siden. Og jeg var bare inne og så tv, og trodde at mamma var nede i kjelleren på vaskerommet Så jeg skulle rope på henne for å spørre om noe og sto øverst i trappen. Så roper jeg "mammaaaa" og jeg fikk svar fra det jeg trodde var pappa "hun er ute..." "okei" svarte jeg. så såg jeg ut døren mot garasjen og der sto mamma OG pappa, jeg lukket bare døren og sto noen sekunder i gangen og prøvde og forstå hva som nettopp hadde skjedd. Jeg kom ikke frem til noe fornufti for det var ingen andre i huset enn meg akkurat da. Da jeg fortalte det til mamma husker jeg at hun sa at "hehe ja noen ganger spiller hjernen vår et puss med oss" Men det moren min har fortalt meg for ikke så lenge siden faktisk, er at hun også har hørt stemmer i trappen. Noen har sagt "go morgen/hei *navn* " 2 ganger har hun opplevd det men ikke ville fortelle det fordi hun ikke ville jeg skulle bli redd. Merkelige greier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #29 Del Skrevet 14. januar 2011 jeg er anonym over her. Jeg sporet helt av og glemte og fortelle at jeg også har sekunder før jeg har fått melding på telefonen plutselig fått en følelse av og få melding fra den person som jeg hadde lite kontakt med den gang, men plutselig fikk en sterk følelse av at jeg ville få melding fra han. og vips så har meldingen kommet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illusen Skrevet 19. januar 2011 #30 Del Skrevet 19. januar 2011 Mannen min har vardøger, det er ofte jeg hører han kommer hjem - smeller i bildøra, går i grusen, tramper på trammen og ikke noe mer skjer - eller jeg hører han åpner døra og kommer inn i gangen og ikke noe mer - går for å sjekke, men ingen der, så en 5-10 minutter etterpå hører jeg de samme lydene igjen, men nå kommer ham faktisk. Han har ingen fast arbeidstid (ofte service oppdrag)så det er ikke det at jeg er vant til en fast tid han kommer på. Jeg er ikke overtroisk, men jeg har heller ingen forklaring på "fenomenet". Fra Wiki: "Vardøger kan på gammelnorsk ha hett varðifli, et ord der første ledd er i slekt med vǫrðr som betyr «vokter» eller «vaktmann». [2]En annen etymologisk forklaring foreslår at ordet kan være en fornorsking av det engelske harbinger [3], opprinnelig herbergeour [4], det vil si «en som reiser foran et følge eller en hær for å skaffe herberge eller losji». Det er en mengde historier, også fra moderne tid, om folk som har opplevd å høre eller se noen ankomme rett før de virkelig har gjort det. Det er gjerne små, hverdagslige episoder uten dramatikk og gjelder ofte nære familiemedlemmer. Det kan for eksempel dreie seg om lyden av stemmer, en nøkkel som vris om i låsen, skritt i gangen eller en bildør som slamrer uten at det er noen der når man ser etter. Det heter seg da at personen som kommer, «har vardøger». Fenomenet med vardøger har av noen blitt beskrevet som en forutanelse eller «omvendt deja vu», altså at man opplever eller aner noe før det faktisk skjer." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 17. februar 2011 #31 Del Skrevet 17. februar 2011 Er det ikke det man kaller en selvoppfyllende profesi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå